Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw-Zeeland: vraag Zuidereiland - Forum Wereldfietser

Nieuw-Zeeland: vraag Zuidereiland

Ik ben bezig met het plannen van een fietstocht in februari-maart 2017 over een deel van het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland.
Gezien de tijd die ik ter beschikking heb, moet ik kiezen uit twee routes:
1. Christchurch - Queenstown - Haast - Greymouth - Westport - Nelson - Picton - Kaikoura - Christchurch;
2. Christchurch - Cromwell - Invercargill - Queenstown - Haast - Greymouth (daar de trein) - Christchurch.

Mijn vraag is, wat is volgens jou qua landschap (Want daar gaat het me in eerste instantie om) aantrekkelijker het zuidelijke of het noordelijke deel van het Zuidereiland?
Het noordelijke deel zal ongetwijfeld qua verkeer drukker zijn.

Bedankt voor je reactie.

Jan
Jammer dat je moet kiezen tussen de twee routes. Heb reeds diverse malen op het zuidereiland gefietst, laatste keer in zeven weken het eiland rond incl het mooie stuk naar Collingwood (golden bay). De noordelijker route vind ik iets mooier, ik zou wel Te Anau en met de bus naar Milfordsound er proberen in te passen. Picton - Christchruch via weg 1 is eentonig je kan dit ook met de trein doen of via Molesworth trail naar Hammer spring. Qua drukte maken de routes niet veel uit. Mocht je in tijd problemen komen de meeste bussen nemen ook fietsen mee.Het boekje van Nigel Rushton "Pedallers Paradise" beschrijft de (fiets) wegen plus bijkomende fietszaken op het zuidereiland heel goed.

Veel fiets plezier in NZ

Wim
Afgelopen winter hebben we 3 maanden in NZ gefietst. De twee genoemde routes zijn wel erg open voor invulling. Wij zijn van christchurch naar het zuiden gereden langs en door de bergen. Rondje om mount hutt met doorsteek aan de achterkant over twee boerderijen was prachtig als je zoekt naar onverharde routes.

Wij zijn tot cromwell gereden en met de bus naar Queenstown. De weg daartussen was erg smal en druk. (was ook vakantietijd) de routes van NZcycletrail zijn aan te raden.

De westkust was ook mooi als je geluk hebt met het weer. Ten zuiden van cromwell is het landschap volgens mij minder interessant en zal je veel tegenwind kunnen hebben.

De vraag is wil je asfalt of onverhard. Als je dat laatste wil dan zou ik zeker de rainbow trail en Molesworth gaan fietsen. Goed te doen en mooie landschappen.
voor ons waren de onverharde routes de hoogtepunten, hoewel de St Jamestrail niet echt aan te raden is met een volbepakte trekkingfiets.

veel plezier met voorbereiden.

Joris
Hoelang heb je de tijd? Ik vond het midden van het zuidereiland ( Otago) met afstand het mooiste. Van Picton Tot Kaikoura vond ik in tegenstelling tot hierboven juist ook heel mooi!