Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aoteoroa Tour; bikepacking in Nieuw Zeeland - Forum Wereldfietser

Aoteoroa Tour; bikepacking in Nieuw Zeeland

Ik zit te denken om de 3000 km Te Araroa trail in Nieuw Zeeland, ook wel The Long Pathway genoemd te gaan fietsen. Maar kreeg net in een ander topic de link over een bikepacking tour genaamd Aoteoroa Tour, wat mij natuurlijk een veel beter plan lijkt. 8)

Ik weet niet in hoeverre deze twee routes in elkaar aansluiten want heb nog maar net de link gezien, eigenlijk weet ik nog maar bar weinig. Weet alleen dat ze beide door heel Nieuw Zeeland lopen, van Cape Reinga in het uiterste noorden tot Bluff in het zuiden. Langs kusten, over vulkanen, ruige bergpassen en door rivierdalen, bossen, dorpjes en steden.

De bikepacking Tour staat erg in de kinderschoenen, lees ook tegenstrijdige berichten daarover. Eén site zegt dat dit jaar de eerste keer was dat hij werd gereden maar weer een ander zegt dat pas in 2018 het startschot wordt gegeven. Wel leuk om er in mee te groeien!
Weet ook nog niet de zwaarte van de route (hoeveel offroad, gravel, singletracks, hoogtemeters etc) maar 3000km in een Lord of the Rings landschap klinkt heftig en superspannend. Zou 't vergelijkbaar zijn met bv de 4400 km Tour Divide? Vraag me ook af welke fiets het meest geschikt is voor zo'n tocht: een fully mtb/29'er of zou het ook met een eenvoudige fatbike kunnen?

Het Te Araroa wandelpad is ook nog maar 5 jaar officieel geopend, heb ook nog niets gevonden over fietsers die dit hebben gefietst. Wrs is de bikepacking route een veel betere optie maar mss heeft de wandelroute stukken die je absoluut niet mag overslaan, die te mooi zijn om niet te zien dus ik hou alles open. :)

Maar vandaar mijn vraag of deze routes hier bekend zijn? Gelopen of gefietst .. tips, links of gewoon meedenken .. alle info is welkom!

Mocht er iemand interesse hebben om een stukje (of helemaal) samen te fietsen of gewoon wil brainstormen over dit plan .. graag! Ik ben een beetje raar maar best aardig, af en toe dan. :)

Afbeelding

Dit is de Aoteoroa Tour, de bikepacking versie ..

Afbeelding

.. en dit de Te Araroa trail, de wandelroute
Dit jaar fietsten wij 3 maanden (Jan- Maart)in Nieuw Zeeland (vakantiefiets met bepakking) en zijn mtb-ers tegen gekomen en hebben ze gesproken, die de Tour reden. Bikepacking dus, op 29 inch mtb's. De snelste deed net geen 10 dagen over die 3000 km, en je moet 6 uur per 24 uur rust houden. :shock: We kwamen ook fietsers tegen die 80-90 km per dag fietsten hoor.

In ieder geval, 60-70% is onverhard en de route volgt groot deel van de NZ cycle trails. Op het noordereiland hoort daar bv de Mountains to Sea trail bij, de Timber Trail en de Mangapurua Track. Vooral de laatste is pittig! Maar alledrie supermooi! Google op NZ cycle trails en zoek deze 3 trails op, dan krijg je een idee.

Wij fietsten zuid naar noord overigens. De tour gaat noord naar zuid. Mountains to Sea en Timber trail hebben wij dus met volle bepakking gedaan (te doen), de Mangapurua track is met bepakking niet te doen, we hebben veel moeten lopen.

Op het zuidereiland gaat de route langs de westkust. Dit is grotendeels asfalt. Op het zuidereiland liggen hele mooie cycle trails die niet opgenomen zijn in de Tour, zoals bv Alps2Ocean (van Mt Cook naar Oamaru). De vrij nieuwe Westcoast Wilderness trail is dan wel weer opgenomen. Beide trails hebben wij met vakantiefiets gefietst. Goed te doen, maar wel inspannend uiteraard en lang niet zo snel als op een mtb.

Link naar ander draadje met ook wat info over de Tour en trails.
je word bedankt Yopie
weer een op mijn bucketlist :D
ooit in 94 in nieuwe zeeland gefietst een paar maanden
en er ligt nog steeds een stukje van mijn hart daar
Een tijdje terug zag ik op de Nederlandse TV een programma over een koppel dat al enige tijd te voet doorheen Nieuw-Zeeland trekt, weg van de bewoonde wereld ... Je kan dat programma herbekijken via http://www.npo.nl/floortje-naar-het-ein ... _101377617 ... Is misschien leuk als sfeerbeeld en/of om ideetjes op te doen.

Edit : het betreft dus de Te Araroa Trail.
Ik werp me wel op als testkonijn (voor een deel van de tocht).
Overmorgen vertrek ik :roll: :lol:

Eerst 3 weken met de auto van Queenstown naar Auckland en dan start ik met fietsen naar uiteindelijk Christchurch.
Wauw!

ik ga inschrijven voor 2018…..lekker lang voorpret…we hebben in 1999/2000 3 maanden vooral asfalt gefietst in NZ. Deze herkansing offroad ga ik opnemen in mijn sabbatical. Dan nog in Azie iets vergelijkbaar vinden, daar ben ik dan toch in de buurt…heeft iemand al iets dergelijks gespot in regio Thailand?

BertV
Hoi Yopie,

Ik heb me afgelopen jaar een beetje in de Te Araroa Trail verdiept, en ben toen tot de voorlopige conclusie gekomen dat het terrein te zwaar is voor een bikepackingtrip. Ook is fietsen in de Nationale Park-gedeelten niet toegestaan en liggen de punten waar je proviand in kunt slaan ver uiteen.

Hier een draadje met commentaar van mensen die er verstand van hebben:http://www.bikepacking.net/forum/routes ... ideashelp/
Bedankt voor alle reacties, kan ik wel even verder mee. 8)
Anneke schreef:In ieder geval, 60-70% is onverhard en de route volgt groot deel van de NZ cycle trails. Op het noordereiland hoort daar bv de Mountains to Sea trail bij, de Timber Trail en de Mangapurua Track. Vooral de laatste is pittig! Maar alledrie supermooi! Google op NZ cycle trails en zoek deze 3 trails op, dan krijg je een idee.

Link naar ander draadje met ook wat info over de Tour en trails.
Thanks, mooie info. Keek net naar de foto's: prachtig! nu weet ik zeker dat ik er heenga. Geloof dat begin van het jaar de beste tijd is alleen gaat dat in 2017 niet meer lukken, hopelijk wordt het 2018. Das het voordeel van geen vaste baan hebben; veel vrijheid. Nadeel is dat je dan vaak weinig geld heb dus wordt weer flink bezuinigen, maarrr liever vrijheid blijheid dan strak ingepakt. :wink: Wil er ook een paar maanden voor uittrekken, lijkt me echt zonde snel door dat mooie land vliegen.
Bedankt Anneke, zal later je blog lezen en hopelijk van nog meer mooie foto's genieten. 8)
bodhi schreef:je word bedankt Yopie
weer een op mijn bucketlist :D
ooit in 94 in nieuwe zeeland gefietst een paar maanden
en er ligt nog steeds een stukje van mijn hart daar
Wie weet zien we elkaar daar wel. :D
ThierryP schreef:Een tijdje terug zag ik op de Nederlandse TV een programma over een koppel dat al enige tijd te voet doorheen Nieuw-Zeeland trekt, weg van de bewoonde wereld ... Je kan dat programma herbekijken via http://www.npo.nl/floortje-naar-het-ein ... _101377617 ... Is misschien leuk als sfeerbeeld en/of om ideetjes op te doen.
Thanks Thierry, ik ga het zo kijken, ben benieuwd.
GasOpDeLollie schreef:Ik werp me wel op als testkonijn (voor een deel van de tocht).
Overmorgen vertrek ik :roll: :lol:
Eerst 3 weken met de auto van Queenstown naar Auckland en dan start ik met fietsen naar uiteindelijk Christchurch.
Fiets je dan over de Aoteoroa Tour, die ik vanaf nu AT noem want dat is wel zo makkelijk? Als testkonijn wordt dat natuurlijk wel uitgebreid verslag brengen hè, met fraaie foto's waar we jaloers naar kwijlen. :D Goede reis en vooral veel plezier, Gas!
alma schreef:Ik heb me afgelopen jaar een beetje in de Te Araroa Trail verdiept, en ben toen tot de voorlopige conclusie gekomen dat het terrein te zwaar is voor een bikepackingtrip.
Hier een draadje met commentaar van mensen die er verstand van hebben:http://www.bikepacking.net/forum/routes ... ideashelp/
Åj, als een Alma dat zegt moet het wel ernstig zijn. Ik geloof ook dat je gelijk hebt, veel stukken zijn echt niet te doen, zelfs lopend niet. In dat draadje wat je aanhaalt staat bv deze tekst: 'Also worth noting that down here the trail is in many cases a route - there is no trail on the ground. I walked from Lewis Pass to St Arnaud a few years back and 3 days of that there was little marked trail - and definetly no foot trail to follow. You be carrying a bike on yr back for that section!' Daar word ik iig niet echt enthousiast van ..

Er werd ook een paar keer de Kiwi Brevet genoemd, een 1100km en 11.000hm bikepacking tour op het zuider eiland. Heb een mooie foto gestolen uit een nogal lang verslag over deze tour, ik heb het ook nog niet gelezen. Ik ga eerst het reisprogramma over de Te Arora Trail kijken, is veel leuker. :)

Afbeelding
Ingeschreven voor 2018!!

deelnemer 545….maximaal 600

vol = vol dus schrijf je snel in ;-)

BertV

en nu nog een geschikte fiets..

ps. Kiwis zijn bikkels; onze praktijkervaring is dat je een wandelroute daar echt niet kunt fietsen
Wat een mooi stel zeg, en een prachtige omgeving! Ook een aparte tv-serie, ik kende het nog niet, en ook goed voor mijn nederlands want dat verdwijnt langzaam. :)

avic schreef:Ingeschreven voor 2018!!

deelnemer 545….maximaal 600

vol = vol dus schrijf je snel in ;-)

BertV

en nu nog een geschikte fiets..

ps. Kiwis zijn bikkels; onze praktijkervaring is dat je een wandelroute daar echt niet kunt fietsen
Wow, dat heb je snel gedaan, gefeliciteerd! Ik ga je volgen, weet niet of het op de fiets lukt maar anders vanaf de luie bank. 8)
En wat is dat retesnel vol zeg, nog maar 55 ..
Knäckebrödjes zijn trouwens ook bikkels hoor, en fatbikers zijn gek dus die combi geeft mss superpower. :lol: :wink:


Kwam deze site tegen, van een stel dat de hele Te Araroa Trail heeft gelopen en ook een paar mooie filmpjes heeft gemaakt. Het eerste stukje van de trail gaat over 90km strand, een makkie voor een fatbike dus 't begin van de route ligt al vast.



Ook een filmpje over de Timber Trail Cycleway, een 85km makkelijk te fietsen fietspad, ook geschikt voor families met kinderen dus vast een eitje voor een stoer knäckebrödje. :wink:



En een nogal toeristisch getinte video over de 300km Mountains to Sea Cycle Trail. Ziet er ook niet moeilijk uit dus tussen deze drie routes kan zeker weten wat zwaars. Fiets duwen en tillen ben ik ondertussen wel gewend dus ik ga toch wat uitdagender stukken zoeken, moet natuurlijk ook spannend blijven. :wink: Maarr bij elkaar al 475km van de route, nu nog de rest ..

ThierryP schreef:Een tijdje terug zag ik op de Nederlandse TV een programma over een koppel dat al enige tijd te voet doorheen Nieuw-Zeeland trekt, weg van de bewoonde wereld ... Je kan dat programma herbekijken via http://www.npo.nl/floortje-naar-het-ein ... _101377617 ... Is misschien leuk als sfeerbeeld en/of om ideetjes op te doen.

Edit : het betreft dus de Te Araroa Trail.
Ik ben geen tv-kijker maar ik heb genoten van dit programma. Wat een benijdenswaardig leven. Lijkt veel op wat we, als fietsers, ook doen maar dan langer dan een maand en meer in de wildernis. En wat een vrolijke en sprankelende meid is die Miriam. Prachtig. Is absoluut het kijken waard. Bedankt voor de tip.
Nieuw-Zeeland komt zeker op de lijst.
http://features.bikemag.com/Tour-Aotearoa/

Prachtige foto's van de Aotearoa Tour. Met dank aan @m_nu 8)
Whoop Whoop
ben dan wel geen Kiwi of Knäckebrödje, maar deze tocht is te mooi om te laten liggen.
Ik sta op de lijst. Er zijn nog twee plekjes vrij; op=op.
Nu nog een goed doel vinden om de $100 entry fee aan te schenken. Oh ja iemand nog ideen hoe mijn co2 uitstoot te compenseren voor de reis naar NZ?
Afgelopen winter 3 maanden in NZ gefietst. Eerst zuid later nog een stuk noord.
De te araroa helamaal fietsen gaat niet lukken. Op het zuidereiland zijn de stukken door de bergen voor wandelaars soms al te steil.

Wel aan te raden om zoveel mogelijk onverhard te gaan. De verscillende fiets routes zijn zeer aan te raden, Timber trail op noorder eiland met prachtige hangbruggen: goed te doen.

Op zuider eiland hebben we de rainbow, st james en Molesworth gereden: zeer aan te raden. ( st james zou ik niet met zwaar beladen fiets proberen want mountainbiketrail is in NZ echt voor mountainbike. Maar met bepakte mountainbike zeer aan te raden. De Old Ghost road hebben we om die reden maar niet gedaan maar wel lang over gedacht.

Westkust ook mooi. Wilderness trail leuk maar niet moeilijk.

Ik heb me in de voorbereiding lekker zitten maken met de site : remotemoto.com
Veel info over de mooiste wegen en trails op het Zuidereiland. Mijn gedachte: wat op de motor kan, kan zeker met de fiets.

oja

buiten het wandelseizoen (dec- feb.) mag je met de MTB over een aantal van de Great Walks. Ook leuk denk ik.

veel plezier
Joris
Mooi! de geschikte fiets is net te koop gekomen :)
ook wij rijden Santos. Travel Lite. Met volle bepakking mountainbiken: prima te doen. (Hoewel we omhoog soms met twee man moesten duwen) 8)
jahwalla schreef:Whoop Whoop
ben dan wel geen Kiwi of Knäckebrödje, maar deze tocht is te mooi om te laten liggen.
Ik sta op de lijst. Er zijn nog twee plekjes vrij; op=op.
Stoer, gefeliciteerd! 8)



Hier een video over de AT met ook een interview met de twee jongens, ze deden 23 dagen over de circa 3200km. In de video komen bij minuut 8 de dagtrips van het noordelijke eiland en bij min. 13 het zuiden. Leuk ook dat ze langs hun goede doel zijn gefietst, zowiezo mooi dat de Tour geen entree vraagt (een non-commercial event) maar wel $100 donatie voor een goeddoel. 8)

Hier ook 't blog van Jeff's bike, heb het nog niet helemaal gelezen maar iig veel info plus wat mooie foto's. Hij deed er 12 dagen over dus heel wat sneller dan de boys hierboven. Heb nog niet geteld hoe vaak maar geloof dat er ook veel bootvervoer is. Heb er daarvan een foto uitgehaald, beetje speciale aanlegplaats. :)

Afbeelding
falcong schreef:Mooi! de geschikte fiets is net te koop gekomen :)
Wat bedoel je Falcong, weet je soms een mooie fiets? Denk dat 29+, schijfremmen, voorvering, de juiste nokjes en vooral weinig gewicht de beste fiets is voor zo'n race. Zit voor mezelf te denken aan een 29+ wielsetje in de fatbike maar heb daar wrs toch geen geld voor, en eigenlijk vind ik hem nu leuker. En hij knalt nu tenminste overal overheen, is zeker een vette plus. :) Het ticket NZ gaat helaas vast ook veel kosten, daar wil ik al helemaaaal niet aan denken. :shock:
joop123 schreef: Wel aan te raden om zoveel mogelijk onverhard te gaan. De verscillende fiets routes zijn zeer aan te raden, Timber trail op noorder eiland met prachtige hangbruggen: goed te doen.

Op zuider eiland hebben we de rainbow, st james en Molesworth gereden: zeer aan te raden. ( st james zou ik niet met zwaar beladen fiets proberen want mountainbiketrail is in NZ echt voor mountainbike. Maar met bepakte mountainbike zeer aan te raden. De Old Ghost road hebben we om die reden maar niet gedaan maar wel lang over gedacht.

Westkust ook mooi. Wilderness trail leuk maar niet moeilijk.

Ik heb me in de voorbereiding lekker zitten maken met de site : remotemoto.com
Veel info over de mooiste wegen en trails op het Zuidereiland. Mijn gedachte: wat op de motor kan, kan zeker met de fiets.

oja

buiten het wandelseizoen (dec- feb.) mag je met de MTB over een aantal van de Great Walks. Ook leuk denk ik.
Mooie tips, thanks Joris!

Ik ga er zeker weten een offroad-tocht van maken en dus bikepacking (<10kg bagage) anders wordt 't meer een duwtocht. Wordt nog een hele puzzel om alle routes aan elkaar te knopen en wordt ook zeker langer dan de 3000km AT. Die heeft trouwens behoorlijk veel asfalt en daar vind ik niets meer aan (behalve op een snelle racefiets, dat is nog wel leuk). Het kan ook leuk zijn na veel dagen offroad maar verder .. ben er geloof ik helemaal uitgegroeid. Heb pas geleden 250km asfalt gedaan, ik viel in slaap zo saai. Alleen maar bos, meren, circa 10 huizen en dat op een fattie met dikke noppen. Ik ging maar uit verveling hard zingen, woorden verzinnen op elke letter van 't alfabet (ja das echt bar) en zette de kmteller op een andere functie zodat je niet zag hoe langzaam 't opschoot. Ging ook proberen zolang mogelijk met dichte ogen te fietsen wat trouwens wonderbaarlijk lang gaat op een fatbike. Zolang er maar geen bochten in de weg zitten, en geen verkeer is ook wel handig. :wink:

Heb net al een beetje naar de tips van Joris gezocht en kwam zo bij deze kaart van verschillende bike trails, onderverdeeld in km en zwaarte. Hier legt men uit wat ze daarmee bedoelen, 't zijn 5 gradaties, of eigenlijk 4 want 5 komt bij hun maar één keertje voor. 1 en 2 zijn ook geschikt voor kinderen, 3 wordt meer offroad, 4 is vooral voor de mtb met dikke bandjes en 5 voor de gekken onder ons. :)

De 112km Rainbow-trail zie ik er alleen niet tussen staan, maar mss kijk ik er overheen? De 64km St. James trail kreeg een 3+4, de Timbertrail een 1+2 en de rest moet ik nog googlen. Mooi klusje en vooral veel voorpret, bedankt Joris! :)
oops, had perongeluk twee keer hetzelfde gepost ..