Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in australie: Melbourne - Sydney? - Forum Wereldfietser

Fietsen in australie: Melbourne - Sydney?

Dag iedereen,

ik ben aan het plannen om in januari Australië te bezoeken en zou graag een stuk met de fiets doen, ik dacht +-10 dagen te fietsen en de rest zo rond te trekken.

Op het eerste zicht leek mij Melbourne - Sydney (of andersom) een goede kanshebber gezien dit een haalbare afstand lijkt voor 10 dagen en het een mooi stuk langs de kust en door nationale parken is.
Ik besef dat het waarschijnlijk behoorlijk warm zal zijn, maar dat hoop ik aan te kunnen. Voornaamste vragen zijn vooral:
- is dit een interessant traject of kies ik beter iets anders?
- Is het makkelijk een tourfiets te huren in Sydney en deze "achter te laten" in Melbourne? Ik zou in Melbourne graag een binnenlandse vlucht verder nemen
- wat zou de interessantste route zijn?

Hartelijk dank voor alle tips!

Joris
Dag Joris,

ik ben anderhalf jaar geleden op mijn eigen fiets van Melbourne naar Sydney gefietst (als onderdeel van mijn reis van Adelaide naar Melbourne, incl. rondje Tasmanie). Er zijn een aantal mogelijkheden om van Sydney naar Melbourne te komen (koop in ieder geval een kaart in Nederland, van het merk HEMA (niet onze HEMA) die ook heet van Melbourne naar Sydney (of andersom..).
Je kunt langs de kust reizen, door het binnenland over de bergen of hoog over. Zelf ben ik vanuit Melbourne ong. noordwaarts gefietst, stuk langs Murray River tot Albury, met bus naar Canberra (want saai stuk) en vandaaruit richting kust en via Blue Mountains naar Sydney. Incl. 6 nachten Canberra en 4 nachten kust heb ik daar 28 dagen over gedaan, dus 18 zonder die beide stops. Ik had dan ook alle tijd. Gem. temperatuur was rond 20-25 graden, met 3 dagen 35 graden. Veel geluk gehad, want ik kwam op veel plaatsen waar ze zeiden dat het daar een maand geleden nog 40 graden was (ik fietste daar tussen begin jan en begin feb).

Onderweg ben ik twee jongens tegengekomen die het in 11 dagen gingen doen, de route door het gebergte, maar die waren zichzelf flink tegengekomen. Zij hadden overigens in Melbourne een MTB gekocht met bagagedrager en waren van plan die in Sydney weer te verkopen...

Afijn, het ligt natuurlijk aan het aantal kms per dag dat je wilt doen (ik deed er heel gem. 80 per dag) en wat je wel en niet leuk vindt om te fietsen. Ben je juist van de bergen, of wat vlakker, kom je graag langs de kust (die daar geen badplaatsen heeft zoals wij die kennen). En wil je wild kamperen of zoek je campings of andere overnachting? Afijn, een hoop keuzes.
Dus koop die kaart, dat helpt een hoop bij het oriënteren.

Succes en alvast veel plezier!
Groet, Petra.
ok, super, alvast bedankt voor de info!
Ik had een heel verhaal getypt en klik vervolgens op het verkeerde kruisje en is alles weg. Wegens tijdgebrek even een beknopte samenvatting van mijn 3 weken kamperen tussen Adelaide, Melbourne en Sydney (danwel met de auto).

Highlights: Great Ocean Road, Phillip Island (Penguin Parade, Nobbies), Twelve Apostles, London Eye, Blue Mountains, Grampians National Park, Otway National Park.

Kamperen: Wildkamperen verboden en strenge controle i.v.m. bushfires etc. Gouden tip: WikiCamps Australia app. Kost $5,- maar heb je na 1 nacht al terugverdiend. Staan ook alle gratis campings in met gebruikers reviews en zeer gebruiksvriendelijke. Een must-have gezien een camping al snel $30-40 pppn kost!

Prijzen: Australie is duur(!) Verwacht minimaal 2-3x zoveel kwijt te zijn voor je boodschappen in vergelijking met NL.

Route: De Great Ocean Road is waarschijnlijk de mooiste weg in zuid Australie en ligt tussen Adelaide en Melbourne. Ca. 250-400km met talloze highlights onderweg. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om in Adelaide te beginnen (prachtig heuvelachtig gebied en mooi fietsen tussen de wijngaarden) en naar Melbourne te fietsen. Vervolgens met het OV/vliegtuig van Melbourne naar Sydney voor een city trip.

Weer: Ik woonde voor ik op vakantie ging naar AUS in Indonesie. Ook al was het zomervakantie in jan-feb, ik vond het maar koud in Australie. De ene dag was het tegen de 40 graden (prima te doen met korte broek + shirt, niet zoals in NL), s'nachts koelde het af tot 5-10 gr (brrr) en de volgende dag kon het doodleuk 15 graden zijn. De warmte zou ik dus niet bang voor zijn, neem wel wat kleding mee voor dat het fris kan zijn en kan regenen (wind vanaf de kust + regen + 15 graden is koud).

Heb nu even niet zoveel tijd om nog een keer het hele verhaal te typen maar als je nog specifieke vragen heb over hightlights/routes of praktische zaken, stuur me gerust even een PB.
Meeste indruk op mij heeft niet de GOR gemaakt, maar de Barry Way. Grofweg van Buchan Caves naar Canberra. Toen (in 1997/98) grotendeels onverhard. Prachtige natuur, rivieren beesies...schitterend.
Ik graaf dit onderwerp even op voor een vervolgvraag voor de Australië-kenners. Wij gaan volgend jaar een maand of drie naar Nieuw-Zeeland en Australië; waarschijnlijk wordt het de enige keer in ons leven dat we die kant op gaan. We zijn net begonnen met plannen maken, nog in de brainstormfase.

We gaan fietsen in Nieuw-Zeeland en op Tasmanië, en een optie is om Sydney-Melbourne ook te fietsen. Maar dan blijft er verder weinig tijd over om nog wat meer te doen in Australië. Is dit traject dan een voldoende kennismaking met het land? Ik denk dan aan van die dingen als: kangoeroes e.d. zien en iets meekrijgen van de leegte maar ook de aborignal geschiedenis/cultuur. Of moet je daarvoor toch echt de fiets een tijdje stallen en met de auto of vliegtuig de Outback in? Dat is zeker ook een optie, maar alles fietsen is natuurlijk ook gaaf. Ik ben benieuwd hoe jullie dat zien.

Louise