Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag: Fietsreis Sawadee Nieuw-Zeeland - Forum Wereldfietser

Vraag: Fietsreis Sawadee Nieuw-Zeeland

Voor januari / februari 2017 heeft Sawadee een 35-daagse fietsvakantie over het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland in haar reisaanbod staan.
In principe heb ik belangstelling voor die reis.

Afgelopen januari heeft Sawadee die reis ook georganiseerd.
Is er iemand die ervaring heeft met die reis en die me kan vertellen hoe de reis is bevallen wat betreft:
- organisatie
- reisleiding
- zwaarte
- kwaliteit van de campings
- sfeer in de groep
- beschrijving fietsroutes
- eigen fiets of huurfiets. In het laatste geval, de kwaliteit van de huurfietsen.
etc.

Bedankt

Jan
Hilver schreef:Voor januari / februari 2017 heeft Sawadee een 35-daagse fietsvakantie over het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland in haar reisaanbod staan.
In principe heb ik belangstelling voor die reis.

Afgelopen januari heeft Sawadee die reis ook georganiseerd.
Is er iemand die ervaring heeft met die reis en die me kan vertellen hoe de reis is bevallen wat betreft:
- organisatie
- reisleiding
- zwaarte
- kwaliteit van de campings
- sfeer in de groep
- beschrijving fietsroutes
- eigen fiets of huurfiets. In het laatste geval, de kwaliteit van de huurfietsen.
etc.

Bedankt

Jan
Deze reis wordt georganiseerd door Cycletours, al vele jaren (Sawadee is de verkoper). Ik heb hem in 2014 begeleid en kan je alleen maar vertellen wat mijn ervaringen als begeleider op deze reis waren. Elke groep is anders, het weer is niet altijd hetzelfde en er zal bij Cycletours ook wel wat veranderd zijn in die drie jaar. De campings zijn waarschijnlijk niet veranderd, er is niet zo veel keuze. De sfeer was in onze kleine groep (8p) goed. Helaas heeft een van de deelnemers een ongeval gehad en is halverwege de reis terug naar Nederland gegaan. Naar aanleiding hiervan: de wegen zijn over het algemeen goed maar er kan wel eens een hobbel of kuil in het wegdek zitten. Als je daar met 50+ ongelukkig overheen gaat kan je dus een gratis helikoptervlucht naar Christchurch krijgen en een buisnessclass vlucht terug naar NL.

Onderstaande mail heb ik na afloop naar Cycletours gezonden, misschien heb je hier wat aan:

Aanbevelingen en opmerkingen NZZ 2014:

De tenten waren van onvoldoende kwaliteit. Die van 2012 waren nog redelijk maar de tenten gekocht in 2013 (maar niet gebruikt) zijn niet zo op te zetten dat ze van binnen droog blijven als het regent. Ben aan het einde van de reis op zoek gegaan naar een adres dat betere tenten kan leveren. Smiths City geeft aanzienlijke korting als er drie of meer tenten worden afgenomen. Adressen staan in draaiboek. Ik heb in Christchurch geen fatsoenlijke tentharingen kunnen vinden. Voor volgend jaar zou het handig zijn als er een aantal mee kunnen komen uit Nederland. De meeste campings hebben veel gravel in de grond dus rotspennen (model spijker) zouden het beste zijn. Minimaal tien per tent. De kosten zullen in Nederland ook veel lager zijn. Als er een huurfiets
minder mee gaat is dat qua gewicht ook geen punt.

Onderdelen voorraad: Er was en is van alles voldoende. Ik heb de opmerking over 29” ATB banden verwijderd uit het draaiboek. Dat zijn dezelfde banden als 28” alleen iets breder. Binnenbanden in die maat zijn ruim voldoende aanwezig en een iets smallere buitenband (ook op voorraad) past altijd. Er zijn onderweg voldoende mogelijkheden om de juiste band te krijgen. Over het materiaal verder geen opmerkingen. Er is voldoende en alles is ook nog in goede staat.

De routes:

Er zaten een aantal fouten in de beschrijvingen en ze kwamen niet altijd overeen met de GPS routes. Vooral de afstanden klopten niet altijd. In een aantal gevallen was een onjuist hoogteprofiel afgebeeld in de routebeschrijving. Onder andere bij de hoogste pas met bijbehorend zware klim. Ik heb de beschrijvingen zo veel mogelijk aangepast. De GPS bestanden heb ik wel aangepast maar ik verwacht nog wat bestanden van de deelnemers. Deze kan ik dan samenvoegen met wat ik heb om betere hoogte profielen te krijgen. In het routeboek ontbreken nu nog een paar kaartjes en profielen. Als ik het GPS bestand compleet heb kunnen ze worden toegevoegd.

Ik kan mij niet exact herinneren waar ik de beschrijvingen heb aangepast maar de
belangrijkste zijn de volgende:

Dag 5: Eerste deel van de route via binnendoorwegen i.p.v. highway. Niet mooier maar wel veiliger en aangenamer fietsen. Vlak bij Methven ging het helemaal mis en is bijna iedereen fout gereden. Een deelnemer op moeten halen om 8 uur. Hier de route aangepast, rechtstreeks naar centrum en dan 100m naar camping i.p.v. via binnendoorweggetjes. Waypoint in gps bestand zat er kilometers naast!
Dag 6: Aanpassing bij Peel forest, route was onduidelijk en kwam niet overeen met gps.
Dag 27: Route Motueka Nelson samen met deelnemers herschreven. Nu via Moutere en Great Taste Trail. Geen Highway meer, wel een klein klimmetje maar veel rustiger en mooier.
De camping in Murchison neemt geen boekingen aan. Er is altijd voldoende plek. Melden dat we komen via mail is okay maar maakt verder geen verschil. Leuke, enorme maar rustige camping met uitstekende voorzieningen.
Kiwi Rail heeft (sinds dit jaar?) nieuwe rijtuigen en neemt nog maar vier fietsen mee per trein. Als er ruim van tevoren contact wordt opgenomen dan kan er misschien iets geregeld worden. Dit dus bij voorkeur al in Nederland regelen. Wij hebben vier fietsen in de trein meegenomen en vier in de bus. Twee meer had nog gekund maar als de groep nog groter is zal het niet meer passen in de bus.
De meeste campings hebben draadloos internet. Er zijn meerdere providers maar IAC en IKS zijn het meest gebruikelijk, soms zelfs beide. Een idee voor volgende reizen zou zijn om gezamenlijk (eetkas?) van beide een maandabonnement te kopen ($50 per stuk). Dat is veel voordeliger dan elke keer een dag ($5 of $7). Bij een grote groep eventueel meerdere abonnementen. Deelnemers zouden voor aanvang van de reis wel mogen worden gewezen op het klimaat in Nieuw Zeeland. Wij hadden geluk dat het bijna altijd droog was maar het was toch best fris. Overdag was het ca. 18 graden. In de zon is het dan heet maar in de schaduw fris. ’s Nachts daalde de temperatuur de eerste week tot het vriespunt. Goede 3-seizoenen slaapzak meenemen dus, evenals slaapmat.


Ik zou al mijn eigen kampeerspullen meenemen. Het klimaat in Nieuw Zeeland vereist goed materiaal, vergelijk het maar met Noorwegen of IJsland. De
(enige) huurfiets was toen van redelijke kwaliteit maar erg zwaar en kreeg de deelnemer mee vanuit Nederland. Telt dus mee voor de ruimbagage. Inclusief doos woog deze bijna 25kg. Neem je een eigen fiets van 14kg mee dan blijf je onder de 20 inclusief doos. 10kg ruim- en 7kg handbagage zou voldoende moeten zijn om ook kampeerspullen mee te kunnen nemen. Een racefiets is minder geschikt maar het mag wel een lichte sportieve trekking/hybride/atb zijn. Voorvering is niet nodig, spatborden wel, verlichting (simpel op batterijen) misschien ook handig bij slecht weer.
Er gaat in tegenstelling tot de reizen in Europa geen luifel mee. De meeste (misschien wel alle) campings hebben echter overdekte picknicktafels of zelfs een verwarmde binnenruimte. Met een grote groep wordt het dan wel een beetje inschikken.
Het zijn behoorlijke dagafstanden maar ik heb toch niemand hoeven oppikken onderweg. Het terrein is niet al te zwaar maar tegenwind kan het je wel moeilijk maken. Verder regent het wel eens (veel, vaak en lang) en kan de temperatuur ook in de zomer dalen tot het vriespunt. Sneeuw is mogelijk op de hoger gelegen wegen.

Maar, het is vooral erg mooi, meestal rustig en de kiwis zelf zijn ook zo slecht nog niet, zolang ze niet achter het stuur van een auto zitten.

Gaan dus, met of zonder Sawadee, het zal een ervaring zijn.

Frank
@ cornelese: Bedankt voor je uitvoerige reactie.
Hoi,
Ik ben 6 jaar geleden op mijn eerste grote fietsreis in mijn eentje naar Nieuw-Zeeland geweest met mijn eigen fiets (7 weken). Heel goed te doen, dé manier om andere mensen te ontmoeten, wegen zijn overzichtelijk, kaartmateriaal kun je gratis met je ANWB-pasje ophalen bij de Nieuw-Zeelandse ANWB en er zijn genoeg campings, vaak met keukens. Stap over de drempel en trek er in je eentje op uit. Een enorm avontuur!
Groet, Petra.
Petra137 schreef:Hoi,
Ik ben 6 jaar geleden op mijn eerste grote fietsreis in mijn eentje naar Nieuw-Zeeland geweest met mijn eigen fiets (7 weken). Heel goed te doen, dé manier om andere mensen te ontmoeten, wegen zijn overzichtelijk, kaartmateriaal kun je gratis met je ANWB-pasje ophalen bij de Nieuw-Zeelandse ANWB en er zijn genoeg campings, vaak met keukens. Stap over de drempel en trek er in je eentje op uit. Een enorm avontuur!
Groet, Petra.
Inderdaad, dat dacht ik ook. Er zijn geen enge dieren en geen enge mensen toch?
Maar goed, het is misschien ook wel gezellig om met een groep te fietsen.
Hilver schreef:Voor januari / februari 2017 heeft Sawadee een 35-daagse fietsvakantie over het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland in haar reisaanbod staan.
In principe heb ik belangstelling voor die reis.

Afgelopen januari heeft Sawadee die reis ook georganiseerd.
Is er iemand die ervaring heeft met die reis en die me kan vertellen hoe de reis is bevallen ...
Hallo Jan,

Ik ben nooit met Sawadee mee geweest, maar wel heel wat keren met Cycletours, ook met verscheidene verre reizen van hen. Aangezien bij de reizen van Sawadee vermeld staat "Samengesteld door Cycletours Produkties B.V" zullen de reizen niet veel verschillen van die van Cycletours.

Ikzelf zie voortaan af om nog verre reizen te doen met Cycletours/Sawadee.

Ten eerste zijn hun reizen niet goedkoop, en in mijn ogen leveren zij op hun verre reizen een te lage prijs/kwaliteit verhouding.

Ten tweede is het geweldig om de vrijheid te hebben om zelf alles te doen. Je kunt dan ook op plaatsen komen waar zij niet kunnen komen, zij kunnen immers niet met de hele groep bij iemand logeren, of ergens wild kamperen.

De kwaliteit van de reisleiding bij Cycletours is wisselvallig. Zo heb ik eens bij een reis in Vietnam eens een zeer slechte lokale reisleider gehad. Hier heb ik toen wel het een en ander over gemeld, maar later hoorde ik van andere mensen die dezelfde reis gedaan hadden dezelfde klachten over dezelfde man terug.

Bij mijn China reis had ik een heel goede begeleider. Later heb ik van iemand anders gehoord die dezelfde reis deed, dat hun begeleider veel minder kennis van China had , en ook de taal niet sprak, waardoor een en ander van de reis wel in het water kwam te vallen.

De groep moet maar juist treffen natuurlijk. Wel durf ik te stellen dat 35 dagen doorbrengen met mensen die je helemaal niet kent wel eens een stuk te lang kan zijn. Een bekend verschijnsel, daarom wordt ook meestal wordt een bovengrens van twee à drie weken gehanteerd voor dit soort reizen.

Of de zwaarte goed is hangt vooral van jezelf af. Normaal train/fiets je van te voren en dan kan het allemaal wel. Ik heb één keer meegemaakt dat mensen het niet bol werkten, maar die hadden dan ook geen meter gefietst in het jaar vóór de vakantie.

Huurfietsen zijn altijd stiefkinderen, ook bij hen. Je bent dan helemaal overgeleverd aan degene die ze moet onderhouden. Op een van mijn laatste reizen met Cycletours trof ik een mecanicien van hen (er gaat altijd een kok en een mecanicien mee) die mij toe probeerde aan te zetten om het onderhoud van die dingen op mij te nemen. Omdat ik met mijn welwillendheid op dat vlak zeer slechte ervaringen heb opgedaan in Vietnam, doe ik dat niet meer. Uiteindelijk heeft hij maar een fietsenmaker opgezocht me de huurfietsen, maar die heeft toen de problemen ook niet naar tevredenheid opgelost.
Als gesteld ben op een goede fiets, kun je die beter zelf meenemen, en dan hopen dat die heel aankomt.

De campings van hen zullen niet anders zijn dan die je zelf zult vinden. Voor de routes gebruiken zij tegenwoordig GPS-tracks.

Kortom, ik raad je aan om zelf je reis te organiseren. Hier een voorbeeld. Zoals je ziet zijn er ook al fietsroutes daar. Het is wellicht een drempel waar je even overheen moet, maar meer dan de moeite waard.
Kortom, ik raad je aan om zelf je reis te organiseren. Hier een voorbeeld. Zoals je ziet zijn er ook al fietsroutes daar. Het is wellicht een drempel waar je even overheen moet, maar meer dan de moeite waard.
Dank voor het aanhalen van onze foto's/blog!

De reden over al dan niet een groepsreis heeft de TS vast over nagedacht. En als gezelschap de belangrijkste is...

Zoals Willem al aangaf, en ook Peter, NZ is een makkelijk fietsland zonder grote giftige dieren en met heel veel vriendelijke mensen. Juist die ontmoetingen, maar ook die met andere individuele fietsers op de camping, en de vrijheid om je eigen tempo en rustdagen te kiezen, gericht op jouw behoefte, zul je missen met een groepsreis. Persoonlijk zou ik nooit een hele rustdag willen hebben in Queenstown, Franz Jozef of Picton zoals nu in het programma staat, maar ik snap denk ik wel waarom ze dat doen.

Oh, en als je een beetje van offroad houdt, er zijn zulke mooie NZ cycle trails! De Alps2Ocean is eigenlijk niet te missen!

En qua campings: download de app Campermate en je bent voorzien. Veel campings hebben een keuken/binnenzitruimte, dus droog zitten is geen probleem.
Anneke schreef:En als gezelschap de belangrijkste is...
...dan kun je ook nog overwegen zelf iemand te zoeken om mee op pad te gaan. Als je zo'n reis boekt moet je maar afwachten met wie je vijf weken lang opgescheept raakt.