Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw-Zeeland Zuidereiland: beste periode? - Forum Wereldfietser

Nieuw-Zeeland Zuidereiland: beste periode?

L.S.

Nieuw-Zeeland trekt :) Maar de vraag is in welke maanden ik het beste het rondje Zuidereiland kan fietsen.
Ik heb twee opties:
1. eerste week november tot medio december 2016,
2. tweede week februari tot eind maart 2017.

In middels heb ik op het WW en in de Vakantiefietserwiki rondgeneusd.

De genoemde maanden komen als beste uit de bus. Maar ja, in de Vakantiefietserwiki staat:
''De beste fietsmaand is november: behoorlijk weer, en nog weinig vakantiedrukte op de wegen.''
Maar ik kom ook het volgende advies tegen op het forum:
'' Januari – februari – maart zijn over het algemeen de meest stabiele maanden van het jaar en wij zouden aanraden in deze periode te fietsen door Nieuw Zeeland.''.

Het hoeft voor mij niet boven de 20 graden te zijn, rond de 18 graden is het ook prima fietsen. En ja, aan de westkust hou ik het zeker niet droog.

Kortom, wie heeft er ervaring met het Zuidereiland en kan het verlossende antwoord geven?

Bedankt.

Jan
Wij hebben jan-feb-mrt daar gefietst, en aan het eind werd het toch wat fris, zeker in de bergen. Hoogzomer in het zuiden is heerlijk qua temperatuur, zelden echt te heet.
Ben reeds 5 keer ( ik heb er familie wonen) in NZ geweest meeste tijd op het zuider eiland en altijd jan feb en maart. Het is in jan dan wel drukker ivm vakantie van de nieuw zeelanders. In nov/dec is de kans op regen groter dan jan/feb/maart. Milford Sound en de westkust zijn de regen gebieden van NZ. Ik heb veel plezier gehad aan het boekje “pedallers paradise” van Nigel Rushton. Mooie fiets trails vind ik “Otago central railtrail” en de “molesworth” indien je tijd heb is “golden bay” heel mooi, alleen moet je de zelfde weg terug fietsen over de Takaka hill.
Geen fietservaring, wel reiservaring. Ik zou ook jan en feb aanhouden. Ondanks dat het wat drukker is (en "druk" is een erg relatief begrip in NZ als je uit Nederland komt) in januari is het weer wel het fijnst. Lekker hoogzomer.

Je moet zeker rekening houden met koelere temperaturen als je echt de NZ alpen in gaat, dit zal in januari en februari nog wel meevallen maar begin nov zal het toch wel aan de frisse kant zijn nog net zoals eind maart, dus zet het aan het eind van je november optie of in het begin van je januari optie in je rondje als er door gaat.
Maar misschien blijf je lekker langs de kust en dan valt het reuze mee.
Februari is stabieler weer dan in januari zeggen ze hier. Wij fietsen nu (jan-mrt) rond in NZ. Qua weer heel fijn. Als je pas in feb gaat is t al een stuk rustiger op de weg, maar het is sowieso niet druk op de weg op het zuidereiland als je grote doorgaande wegen vermijdt (bv highway 1). Ik zou dan ook zeker een aantal cycle trails gaan doen. Google even op NZ cycle trails of lees onze blog (zie andere post).

Succes. Het is mooi fietsen hier!

Anneke
Hoi,
Het Zuidereiland heeft Nederlands weer en zoals met Nederlands weer geldt: soms hebben we een koude juni, prachtige juli en natte augustus en dan weer in andere volgorde. Dus: gewoon gaan en genieten!
Veel plezier,
Groet, Petra.