Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spoed: Wie neemt onze fietsen mee/verkoopt fiets in NZ - Forum Wereldfietser

spoed: Wie neemt onze fietsen mee/verkoopt fiets in NZ

Hoi wereldfietsers,

Een uitdaging: Wij hebben twee tickets geboekt met China Southern naar Auckland, Nieuw Zeeland, gaan ze plots moeilijk doen over onze fietsen en vragen 700 euro extra..
Daar moet toch een mouw aan te passen zijn?!

Is er misschien iemand die advies heeft?

Iemand die ook naar Nieuw Zeeland gaat en wel fietsen tegen normaal tarief mee kan nemen?
Iemand die weet waar je een fiets kan kopen tegen een normaal terugkooptarief (anders dan de zaak bij het vliegveld die max 40% terugbetaalt en alleen als je een nieuwe fiets koopt)..
Iemand die mensen kent die fietsen uitlenen?

Wij vertrekken 18 februari 2014 en komen aan op 20 februari 17u in Auckland..

Alvast bedankt!!!!
Plots moeilijk doen?
€175 enkele reis maal 2 fietsen is toch exact €700,-?
Afbeelding
Wel heel vervelend natuurlijk, €175,- is wel erg duur. €100,- per enkele reis is wel veel voorkomend, dus zie het als een les van €300,- euro.
Zorg dat je fiets+doos minder weegt dan 23kg, en de afmeting onder 158cm blijft en je betaalt €55.

Moet kunnen hoor, en je hebt nog even tijd om dat voor elkaar te krijgen.
gios schreef:Zorg dat je fiets+doos minder weegt dan 23kg, en de afmeting onder 158cm blijft en je betaalt €55.

Moet kunnen hoor, en je hebt nog even tijd om dat voor elkaar te krijgen.
Zal die 158cm niet L+B+H zijn? Dat zal je niet lukken namelijk voor een fiets...
Sorry, maar kan het niet laten, welk huisdier is groter dan 158 cm of is dat ook een optelsom van l+b+h?

Als antwoord op de vrager, is geboekt gelijk aan betaald en is er echt geen weg terug? En wat was het verschil met aanbieder 2?

Dit zijn reizen die je eens in je leven hoopt te maken, dus mag je verwachten dat je je terdege voorbereidt, niet alleen op de bestemming maar ook alles er om heen.

Peter
Tip voor andere wereldfietsers. Zorg bij de boeking altijd dat er duidelijke afspraken zijn over de voorwaarden voor het meenemen van een fiets en laat dit op een e-mail bevestigen. Maatschappijen die actief zijn op de Nederlandse markt hebben doorgaans een kantoor in Nederland of anders een vertegenwoordiging.

China Southern geeft in een tabel tarieven aan, maar plaatst achter "fietsen" twee sterretjes, die inhouden: "Extra kosten kunnen toepasbaar zijn afhankelijk van de luchthaven..." Daarmee kan China Southern natuurlijk alle kanten op.

700 Euro is natuurlijk een ronduit belachelijk hoog bedrag. Als China Southern daarin volhard, dan zou deze maatschappij door de Wereldfietser op de zwarte lijst geplaatst moeten worden.

China Southern in Nederland
WTC Schipholtoren A6
Schiphol Boulevard 287
NL-1118 BH Luchthaven Schiphol
020-412 31 20
info@csair.nl
Wat jammer dat er zon hoog bedrag tegenover staat. We hebben goede ervaringen gehad met Emirates, waar de fietsen onder de 30kg bagage vielen die je mee mocht nemen en 10kg handbagage. Hebben jullie de tickets definitief geboekt? Op bovenstaande vragen weet ik helaas geen antwoord, geen ervaring met fietsverhuur of aankoop-terugkoop. Succes met de voorbereidingen en veel plezier gewenst in het mooie NZ!
Dat ziet eruit als een gevalletje pech. En ook wel een gevalletje niet helemaal goed voorbereid. Ik heb vorig jaar ook overwogen om met China Southern te vliegen. Die waren namelijk lekker goedkoop.

Maar na wat onderzoek bleek dat er 2 dingen mis waren:
- veel negatieve reviews
- veel gezeur over een gebrek aan beenruimte
- heel hoge tarieven om bagage mee te zeulen

China Southern viel daarmee af en ik ben met Emirates gevlogen.

Tip: kijk niet alleen naar de prijs voor een gewoon ticket op vliegtickets.nl (of welke andere site dan ook) maar kijk toch ook vooral naar de bijkomende zaken. Reviews en bagage voorwaarden. Kun je nog van die tickets af? En anders zou ik gewoon die 700 euro dokken. Hoe vervelend ook maar ik fiets liever op mijn eigen fiets dan op een huurfiets.
fietsfreak schreef:Hoi wereldfietsers,

Een uitdaging: Wij hebben twee tickets geboekt met China Southern naar Auckland, Nieuw Zeeland, gaan ze plots moeilijk doen over onze fietsen en vragen 700 euro extra..
Daar moet toch een mouw aan te passen zijn?!

Is er misschien iemand die advies heeft?

Iemand die ook naar Nieuw Zeeland gaat en wel fietsen tegen normaal tarief mee kan nemen?
Iemand die weet waar je een fiets kan kopen tegen een normaal terugkooptarief (anders dan de zaak bij het vliegveld die max 40% terugbetaalt en alleen als je een nieuwe fiets koopt)..
Iemand die mensen kent die fietsen uitlenen?

Wij vertrekken 18 februari 2014 en komen aan op 20 februari 17u in Auckland..

Alvast bedankt!!!!
Beste mevrouw of mijnheer "Fietsfreak".
De Consumentenbond is net bezig met "verborgen extra kosten" voor reizen en tickets onder de aandacht te brengen. Die 700 Euro is natuurlijk een extreem geval. Zou dit melden bij de Consumentenbond!
gios schreef:Zorg dat je fiets+doos minder weegt dan 23kg, en de afmeting onder 158cm blijft en je betaalt €55.

Moet kunnen hoor, en je hebt nog even tijd om dat voor elkaar te krijgen.
Ik neem mijn fiets soms mee in een speciale tas. Demonteren kost wel even een uurtje werk. Pedalen, dragers, wielen alles moet los. Maar dan heb ik ook een compact pakket. Ter info: ik heb net de lengte gemeten van mijn fiets van voorvork tot achteras en ik kom uit op een lengte van 120. Mijn tas is ongeveer 150 cm. Maar wat wordt er nu bedoeld met 158 cm? 4 x 55 lijkt me het enige tarief dat ze kunnen rekenen als ik dat zo lees.
Ook even melden bij Consuwijzer! Dan kan de toezichthouder (Autoriteit Consument Markt) er mogelijk iets mee. Zeker als ze meer klachten over dezelfde maatschappij krijgen.
Rutger schreef:
gios schreef:Zorg dat je fiets+doos minder weegt dan 23kg, en de afmeting onder 158cm blijft en je betaalt €55.

Moet kunnen hoor, en je hebt nog even tijd om dat voor elkaar te krijgen.
Ik neem mijn fiets soms mee in een speciale tas. Demonteren kost wel even een uurtje werk. Pedalen, dragers, wielen alles moet los. Maar dan heb ik ook een compact pakket. Ter info: ik heb net de lengte gemeten van mijn fiets van voorvork tot achteras en ik kom uit op een lengte van 120. Mijn tas is ongeveer 150 cm. Maar wat wordt er nu bedoeld met 158 cm? 4 x 55 lijkt me het enige tarief dat ze kunnen rekenen als ik dat zo lees.
Gebruikelijk bij luchtvaartmaatschappijen is dat een optelsom van lengte + breedte + hoogte.
Maar ja, je kunt doen wat je denkt te doen, maar met die twee sterretjes achter "fietsen" in de tabel : "Extra kosten kunnen toepasbaar zijn afhankelijk van de luchthaven...," kan China Southern natuurlijk alle kanten op.
Die 158 cm is idd l*h*b.

Je moet je frame in twee-en zagen omdat voor elkaar te krijgen. Bij mijn fiets is de afstand achteras - vooras is 106 cm en frame hoogte is 60 cm. Zelfs met een 50 cm frame en een gedemonteerde voorvork ga je dat nog niet redden.
Wat een klote maatschappij!!! O ja en dan denk je nog klaar te zijn voor die 175 euro, maar dan blijkt dat er nog extra kosten worden gerekend op de luchthaven. :evil: Iemand bijvoorbeeld die persoonlijk jouw fiets naar het vliegtuig brengt?
Rutger schreef:Wat een klote maatschappij!!! O ja en dan denk je nog klaar te zijn voor die 175 euro, maar dan blijkt dat er nog extra kosten worden gerekend op de luchthaven. :evil: Iemand bijvoorbeeld die persoonlijk jouw fiets naar het vliegtuig brengt?
China Southern raadt expliciet aan om contact op te nemen over die mogelijke extra kosten. Dat is toch duidelijk? Dat moet je dan natuurlijk wel doen voordat je boekt...
peter de rijk schreef:
Rutger schreef:Wat een klote maatschappij!!! O ja en dan denk je nog klaar te zijn voor die 175 euro, maar dan blijkt dat er nog extra kosten worden gerekend op de luchthaven. :evil: Iemand bijvoorbeeld die persoonlijk jouw fiets naar het vliegtuig brengt?
China Southern raadt expliciet aan om contact op te nemen over die mogelijke extra kosten. Dat is toch duidelijk? Dat moet je dan natuurlijk wel doen voordat je boekt...
Ik zie bij de tabel bijzondere bagage niets expliciet staan over vooraf contact opnemen over mogelijke "extra kosten".

Wel staat er bij de algemene inleiding: "China Southern Airlines werkt samen met andere luchtvaartmaatschappijen op diverse routes, en voor sommige van onze partnerluchtvaartmaatschappijen gelden andere bagageregelgevingen die nageleeft dienen te worden. Voor meer informatie hieromtrent kunt u contact opnemen met uw reisbureau of de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. De bagageregelgeving op deze pagina geldt uitsluitend voor vertrek vanuit Schiphol. Er kunnen andere regels gelden voor vertrek vanuit een andere stad. U kunt hiervoor contact opnemen met een lokaal CZ kantoor."

Sorry, maar je verkoopt een ticket en dan moet je ook een all in prijs geven.

Lichten de ticket-boeren als Cheap Tickets hun klanten in over deze valkuilen?

Verder blijft die € 700, - onverminderd een belachelijk hoog bedrag!
bert sitters schreef:Ik zie bij de tabel bijzondere bagage niets expliciet staan over vooraf contact opnemen over mogelijke "extra kosten".
Goed kijken Bert. Achter het woord Fietsen staan twee **. En onder die tabel staat bij die twee ** dat extra kosten toepasbaar kunnen zijn en dat je voor meer info daarover contact moet opnemen. Wat is daar nou onduidelijk aan?
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:Ik zie bij de tabel bijzondere bagage niets expliciet staan over vooraf contact opnemen over mogelijke "extra kosten".
Goed kijken Bert. Achter het woord Fietsen staan twee **. En onder die tabel staat bij die twee ** dat extra kosten toepasbaar kunnen zijn en dat je voor meer info daarover contact moet opnemen. Wat is daar nou onduidelijk aan?
Ik heb wel goed gekeken, maar kijk niet alleen naar mijzelf. Veel mensen zien in al die voetteksten door de bomen het bos niet meer. Welke maatschappij heeft dat, dat voor voor sommige luchthavens extra kosten voor een fiets, toepasbaar kunnen zijn en dan ook nog eens € 350 Euro extra boven op een toch al fors bedrag?

Overigens heb ik al herhaaldelijk op dit forum dringend geadviseerd: neem als je een fiets meeneemt voor het boeken contact op met de maatschappij over de regels en de kosten en laat dit vastleggen!
Tja, e175 per enkeltje is wel beetje aan de hoge kant. Volgens mij is e100 per fiets per enkeltje tegenwoordig vrij normaal. Kunnen het wel belachelijk vinden maar dat verandert de situatie gewoonweg niet. Of het nu verborgen kosten zijn voor de gemiddelde 'wereld'fietser zou ik niet (meer0 verwachten. Betaal al jaren voor het meenemen van de fietsen dus het komt niet meer als een echte verrassing dat we moeten bijbetalen. Daarbij beschouw ik het als n onderdeel van de totale reiskosten.

Kortom ik vind het jammer dat ik voor de fiets moet betalen maar beschouw het als een onlosmakelijk onderdeel en accepteer het.
Dat je moet bijbetalen voor een fiets of andersoortige grote cq zware is niet zo heel verwonderlijk. Ook allemaal best begrijpelijk en voor de meesten ook niet zo'n bezwaar. Een vliegmaatschappij moet enigzins paal en perk stellen aan bagage anders loopt het uit de hand. Een fiets is een groot onhandig en zwaar stuk ruimbagage en daar betaal je wat meer voor. Ik moet ook meer betalen voor een ruimere stoel. Extra's kosten nu eenmaal geld.

De vraag is meer wat nog een redelijk bedrag is. China Southern is een budget aiirline en die vragen dan uiteraard de hoofdprijs voor extra bagage. Ik vind 175 ook veel geld maar KLM vroeg een paar jaar geleden nog 200 euro. Daar zij ze ook van terug gekomen en tegenwoordig is het 100 euro.