Additionally, paste this code immediately after the opening tag: personal tracker via sateliet voor noodgevallen - Forum Wereldfietser

personal tracker via sateliet voor noodgevallen

Hallo,

wij gaan 6 maanden trekken met de fiets door Australië, onze eerste fietsreis. Op de route liggen enkele nationale parken waar niet altijd telefoonbereik is. Wij vroegen ons af of de ervaren Australiëfietsers iets aanschaften zoals een personal tracker op sateliet, een EPIRB, een radiootje of satelliettelefoon om iemand te kunnen bereiken in geval van noodgevallen zoals bv slangen of spinnenbeten, watertekort, ....
Wij vonden een soort van emergency-knop waarmee je signaal uitzendt naar de hulpdiensten met je gps-coördinaten. (http://www.findmespot.net.au/SPOT-GPS-Messenger.html).
Is dit nodig of zijn het enkel overbodige kosten. Heeft er iemand ervaring mee of een goed alternatief?

Alvast heel erg bedankt voor alle hulp,

Anne en Thomas
Deze werkt zeker alleen in Australië/Nieuw-Zeeland?

Ik ga meestal alleen op fietsvakantie, in Europa, maar ik kom dan toch vaak op plekken waar je geen hond tegenkomt. Zo'n tracking device zou ik dan wel een veilig idee vinden.

x

x
Dag Anne en Thomas,

Leuk dat jullie willen gaan fietsen in Australie. Wij hebben al heel wat kilometers afgelegd in Australie. Weliswaar met de auto maar we hebben heel veel Nationale Parken bezocht en ook lange (eenzame) wandelingen in de parken gemaakt. Ik weet niet wat je wilt gaan doen. Alleen fietsen of ook wandelen. Als je aan het rondtrekken bent zijn de wandelmogelijkheden zeer beperkt. De Australiers zijn niet van die wandelaars. In de NP zijn heel vaak korte wandelingen over een goed pad naar een lookout. Deze wandelingen varieren van een paar honderd meter tot op zijn hoogst 2km. Als je langere (dag)wandelingen wilt maken (10 a 20km)moet je daar echt naar op zoek gaan. Ze zijn er wel maar niet in elk park. Als jullie hoofdoel fietsen is dan zal je veelal kort in een NP verblijven. De echte bush campings in de NP hebben bijna geen voorzieningen. Alleen een toilet, dat is dan een diepe put in de grond met een ventilator op zonne energie om de luchtjes weg te zuigen. Soms is er water maar dat is geen drinkwater. Drinkwater zal je altijd zelf mee moeten nemen en onderschat dat niet, het kan er warm zijn, minimaal 2,5 liter per persoon per dag De campings in de NP waar een visitorscentre is zijn meestal wat luxer. Meestal wel een douche maar ook geen drinkwater. Er is daar meestal ook wel een telefoon. Wat verder lastig is als je op de fiets bent is dat de campings in de NP behoorlijk ver van voorzieningen liggen. Ik weet niet welke staten jullie willen aandoen, maar op de campings in de NP sta je bijna nooit alleen, er zijn mensen met een satelliet telefoon en de Australiers zijn erg behulpzaam en helpen elkaar indien nodig. Wij hebben nooit zo de behoefte gehad aan een noodsignaal, ook niet tijdens onze wandelingen. Zolang je oplet en op de paden blijft zal je niet zo snel een slangenbeet krijgen. De kans op uitputting door de warmte en verdwalen is groter. Wij hadden op onze wandelingen soms meer behoefte aan een GPS om in iedergeval ons startpunt weer terug te kunnen vinden. In sommige NP kan je een (gratis) noodbeeper krijgen bij het visitorcentre of bij de locale politie (Blue Mountains, Sydney) maar die zijn toch meer bedoeld voor wandelaars die dagen de bush ingaan. Wij hebben om betere bereikbaar te zijn ter plekke een telefoon aangeschaft die werkt op het Next G netwerk van Telstra. Het Next G netwerk werkt met een andere (lagere) frequentie dan b.v. de 3G en 4G netwerken en heeft een betere dekking, zie site van Telstra http://www.telstra.com.au/mobile-phones ... ion/nextg/ Verder heeft Telstra speciale gevoelige telefoons voor outdoor toepassingen (rural) en die zijn niet duurder dan de "normale" Je hebt er al een voor 80 dollar (prepaid) Telstra is wel wat duurder, vergelijkbaar met onze KPN, maar heeft de beste dekking. Vodafone b.v. heeft alleen maar dekking in de steden. Omdat wij altijd bereikbaar moeten zijn voor het thuisfront hebben we er dit jaar heel veel plezier van gehad. In veel NP heb je gewoon bereik met dit netwerk.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel.
Veel plezier daar

Ronald van der Perk
voor mijn fietsroute in 2013 overweeg ik ook een Personal Locator Beacon.

Toevallig sprak ik vandaag een fietser die ook de SPOT gebruikt. Hij was er zeer tevreden over.
Ik heb even op de Amerikaanse Bever; REI.com; gekeken en veel van de 131 beoordelingen liegen er niet om. Je zit vast aan een € 99 abo dat moeilijk op te zeggen blijkt, de fabrikant SPOT geeft slechte service, en het aller belangrijkste: het ding is of kapot of onbetrouwbaar! zelfs professionele gebruikers klagen daar over.
(dat ie in een dicht bos niet werkt dat wil ik nog snappen)

De site meldt dat australie gedekt is, maar of dat in de praktijk zo gaat zijn met een Spot die in NL gekocht is?

http://www.rei.com/product/784892/spot- ... -messenger


Deze lijkt me beter
http://www.rei.com/product/815753/acr-e ... tor-beacon
Mogelijk nadeel: in australie kopen, anders moet ie waarschijnlijk omgezet (en dat is misschien niet gratis)

Walter
Ik gebruikte de spot tijdens mijn sabbatjaar waarin ik van België naar Maleisië fietste.
Ik had een Spot messenger mee en die heeft toch echt wel de gemoedsrust van het thuisfront gered.
Alle OK berichtjes kwamen goed toe (zowel via email als sociale media), een SOS moest ik gelukkig nooit versturen, maar ik heb er wel goede hoop op dat die toekomt.

Op mijn toestel had ik de track functie niet ingeschakeld (kost ook 50euro ofzo extra), enkel het abonnement van 100euro.

Een vriend ging naar Burundi met de Spot en ook daar werkte het vlekkeloos.
Ik bevond me overigens grofweg in Europa, Midden-Oosten, Centraal-Azië, China, Zuid-Oost Azië.

In de jungle in Laos werkte die ook. Heel wat andere fietsers die ik ontmoette hebben hem ook, ook daar niets dan lof.

Komt er nog bij dat ie echt wel sterk is. In afdaling in Tadjikistan bv. vloog deze uit de stuurtas en knalde keihard 5 m verder op de rotsen. Werkte nog perfect.
Ook heb ik de batterij nooit moeten vervangen.

http://www.be-ride-back.webnode.com
Allemaal heel erg bedankt voor alle info!
Wat een schat aan informatie!

We gaan alles eens uitgebreid bekijken. Er bestaan blijkbaar nog veel meer dingen dan we in onze zoektocht op internet konden vinden.

Aan pedalero: zoals je al merkte in de antwoorden, is spot beschikbaar voor over heel de wereld.

dank iedereen,

Anne en Thomas