Additionally, paste this code immediately after the opening tag: touroperators nieuw zeeland raden fietsen af - Forum Wereldfietser

touroperators nieuw zeeland raden fietsen af

beste mensen,
na mijn onfortuinlijke avontuur afgelopen okt (omvergereden door een auto) kwam mij dit bericht ter gehore. na heftige pogingen om Nieuw zeeland te promoten als pedallars paradise heeft men nu besloten om dit niet meer te doen.
hieronder de link om alles te bekijken .

gr birdy
http://www.stuff.co.nz/national/3217113 ... -operators
Beste Birdy,

Het is inderdaad juist om te benadrukken dat Nieuw-Zeelnd zeker geen "Pedallars Paradise" is maar het voert te ver om voor dit land een negatief fiets-advies af te geven. Wanneer je je vooraf goed informeert over de trajecten die je wil fietsen en bij gevaarlijke passages gebruik maakt van de bus dan is het redelijk veilig mits je altijd gebruik maakt van veiligheidshesjes. Maar ik ben het met je eens dat een beschermengel af en toe geen overbodige luukse is in een land waar de automobilisten als bezetenen over de weg jakkeren.
Overigens is het mijn indruk dat het Zuid-eiland duidelijk veiliger is dan het Noord eiland omdat hier de verkeers intensiteit lager is.

gr Philip Pessoa
het is ook zeker niet mijn bedoeling om een negatief reisadvies te geven voor Nieuw- zeeland.
echter de promotie van Nieuw- zeeland als fiets paradijs ging mij ook te ver.
ik heb al vele reizen in binnen en buitenland gemaakt dus ik weet een beetje uit ervaring waar ik over spreek.
met name het noorder eiland en dan ook nog rond de steden en grotere plaatsen zijn risicovolle plaatsen voor een fietser. om daar te komen moet je bijna altijd zeer gevaarlijke wegen befietsen.
verder zijn vrachtwagens en andere automobilisten niet gewend aan 'langzaam' verkeer.
uit eigen ervaring en ook uit verhalen in de NZ kranten is er een continu konflikt tussen fietsers/motorrijders en automobilisten.
ik zou een ieder dus ook adviceren om met deze zaken goed rekening te houden.

mvg birdy
Dag Allemaal,

"Dag New-Zealand, mooi om te bezoeken, vriendelijke hulpvaardigere mensen, lastig om er naar toe te vliegen, speciale natuurfenomenen maar zeker geen aanrader om te fietsen. Sommige trajecten zijn te gevaarlijk (we zagen, we overdrijven niet, honderden en honderden kleine houten kruisjes langs de wegen), andere dan weer minder of zijn prima. We weten niet wat andere fietsers onder een fietsvakantie verstaan, voor ons was het soms iets te stresserend en misten we het fietsgevoel".

Dit is het laatste stukje tekst dat ik schreef voor onze weblog op het vliegtuig terug naar huis, nu iets meer dan een jaar geleden.

Nu een jaar later denk ik en ook mijn echtgenote met heimwee terug aan onze reis. Of we N-Z terug met de fiets zouden bezoeken? Zeker sommige trajecten niet, andere met plezier.
Het probleem als je daar voor de eerste keer met de fiets wilt rondtoeren dat je plotseling op een veel drukkere, zeg maar een heel gevaarlijk traject(HS1 Wangarei - Auckland) fietst en je perse dat bepaald punt of plaats wilt geraken.
Kiwi's of toch de meesten vinden dat de rijweg hun territorium is, voor hen is de discussie gesloten. Fietsers horen niet op de weg.
In N-Z zijn er behalve in en rond Auckland en Wellington geen echte autosnelwegen zoals wij die kennen. Alle steden zijn verbonden met "gewone 2 richtingswegen", met een strookje asfalt van 25cm tot 1 meter links van de weg.
Er zijn in de zomer ontzettend veel campers( bestuurd door rechtsrijdende Europeanen) en met regelmaat word je gepasseerd door een combinatie van trekker + trailer + trailer.
Ik herinner mij dat we een dag langer op een camping (Waihi Beach) zijn gebleven om op zaterdag een traject(HS2 naar Tauranga) verder te fietsen.
Het is trouwens op dat stuk niet ver van Te Puke dat enkele weken later een fietser verongelukt is.
Een ander fragment:
"We zijn in Tauranga geraakt. Op zich niets speciaals, alleen ik heb zo'n grondige hekel om op een halve snelweg te fietsen, met enkel een klein strookje van één meter tot helemaal niets. Het was een prima idee om tot zaterdag te wachten. De Pacific HS2 is druk, heel druk, maar in het weekend weinig vrachtverkeer. Hier rijden zo van die Amerikaanse truckcombinaties die wij niet kennen, als die voorbij razen, hou je stuur als fietsers maar goed vast".
Mvg,
Roeca

http://xouniangoeskiwi.blogspot.com/
Wij hebben op het zuid-eiland getourd met de tandem (2 weken) en hebben praktisch geen problemen gehad. Je moet wel zelf de rustige wegen kiezen, maar zelfs op de toch wel drukke baan naar Queenstown hadden wij geen onveilig gevoel. Natuurlijk is het wel zo dat de wegen overwegend smal zijn, wagens gaan wel opzij maar als er ook nog tegenliggers zijn wordt het soms wel heel krap.
De uitspraak Pedallers Paradise vonden wij echter ook wel een brug te ver, de kiwi's hebben echter geen besef van hoe wij veilige fietspaden kennen. De meesten zijn hoogstens naar Australië geweest, en daarmee vergeleken is NZ inderdaad een paradijs. (Al was het maar omdat er elke 10 km wel een dorpje is)
Ja, ik wil niet vervelend doen, maar Nieuw Zeeland staat nou niet echt bekend als een veilig fietsland. Wij hebben in ieder geval besloten om niet in Nieuw Zeeland te gaan fietsen.
Er zijn in de afgelopen jaren te veel tour-fietsers door toedoen van (voornamelijk) vrachtverkeer om het leven gekomen. Ik ga de problemen niet opzoeken... maar oordeel zelf...

http://www.stuff.co.nz/dominion-post/lo ... e-tourists
http://www.canada.com/theprovince/news/ ... 1a&k=99885
http://www.stuff.co.nz/manawatu-standar ... oad-danger
http://stephan-on-tour.planet-maxx.net/

:(
Ali
Na in totaal 3 maanden fietsen (1 maand Noordereiland 2 maanden Zuidereiland) vind ik NZ weliswaar geen pedallers paradise maar wel een redelijk veilig fietsland. Kunst is om de routes goed uit te zoeken en daar waar slechte alternatieven zijn de bus te pakken. Wel ook in de route keuze onverhard meenemen dan mijd je verkeer en ziet veel mooie stukjes. Als voorbeeld de rainbow road in totaal over de 160 km 2 auto's. Daar waar ook houtkappers en ander zwaar vrachtverkeer langskomt even naar de kant van de weg. (je hoort ze aankomen) scheelt een boel in veiligheid. Als NZ als onveilig wordt bestempelt zijn er nog wat ander landen, zelf in Europa ook onveilig. As voorbeeld Polen op zondagmiddag is de helft van de automoblisten onder invloed.
Vertel jij dat de ouders van Kathryn, Stephan en Mia?
Feit is, dat er gewoon te veel vakantie-fietsers worden doodgereden in NZ!
En dat is dus echt niet iets om lichtzinnig over te doen. En ook de tour-operators in NZ zien dat gelukig in. Prijs je dus maar gelukkig dat je heelhuids bent teruggekeerd.
:|
Ali
(die Stephan meerder malen ontmoet heeft in Centraal Azie en die daarom nogal emotioneel kan worden als het gaat over fiets-veiligheid in NZ)
Ali, je hebt mij overtuigd. Ik heb Nieuw Zeeland (voorlopig) van mijn verlanglijstje geschrapt.

Gerd