Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Australie: west- of oostkust - Forum Wereldfietser

Australie: west- of oostkust

Hoi,

Ik vraag me af welke route naar Darwin het mooist is. Vanaf Perth langs de westkust of vanaf Melbourne langs de oostkust? Graag jullie reacties.

Rutger
http://www.rutgersreizen.nl
Je vraag roept bij mij alleen maar wedervragen op. Waarom naar Darwin? Wat vind jij het mooist?

Toen ik besloot drie maanden in Australië te gaan fietsen, heb ik - na veel lezen - uitdrukkelijk gekozen voor het zuidoosten en dus niet voor de outback. Ik ben in 3 maanden gefietst van Adelaide naar Cairns. Ik heb nog geen moment spijt van die keus gehad. Als ik weer naar Australië zou gaan, zou ik in beginsel dezelfde keus maken. Misschien het zuidwesten, dus wel Perth maar vandaar niet naar het noorden. Vrijwel zeker Tasmanië.

Voor mijn weblog zie: http://www.gerdcaarls.waarbenjij.nu in de linkerkolom onder het kopje "mijn andere reizen".

Gerd
Hoi,

Ik heb net 15.000 km door Australië gefietst. Ik heb niet langs de west kust gereden. Maar ik denk dat je een keuze moet maken. Langs de oostkust (ik hoop dat je minder regen zult treffen als ik) (of in het zuidwesten onder Perth) kun je door prachtige vooral groene landschappen fietsen. Hier zijn ook de prachtige steden als Sydney en Brisbane, hier is het meeste te zien.

Toch zou ik zelf voor de outback kiezen. Daar is weinig te zien, maar dat is de belevenis van Australië. De outback van Australië is een unieke plek op aarde. Dat gevoel had ik aan de oostkust niet. Maar ook als je voor de oostkust kiest zul je toch de kust moeten verlaten om in Darwin te komen en dan zie je ook nog veel outback.

Als je in Perth begint is er ook nog een zwaar alternatief via de Great Central Road en Ayers Rock naar Alice Springs en dan naar Darwin. Op deze route kun je ook via de zuidwest kust beginnen.

Veel plezier in Australië

Wilbert
Gerd en Wilbert. Dank voor de antwoorden.

Waarom wil ik naar Darwin toe? Nou omdat ik een langere tocht wil maken met begin in Australie en bij Darwin wil oversteken naar Indonesie.

Zelf heb ik in Tasmanie gefietst en van Albany langs de kust via Cape Leeuwin naar Perth. Zoals aangegeven erg mooi, afwisselend en groen. Eigenlijk zou ik de tocht die ik in 2006 heb gemaakt (ben toen in Perth geeindigd) een vervolg willen geven en verder langs de westkust naar het noorden willen fietsen, maar volgens mij moet ook de oostkust erg mooi zijn dus ik twijfel nog steeds. Mooi is voor mij ook synoniem aan interessante plaatsen, natuur. Aan de oostkust is er natuurlijk het Great Barrier Reef. Aan de westkust is het historisch misschien interessanter, omdat daar vele scheepswrakken vergaan zijn. Voor beide routes geldt natuurlijk dat ook de outback wel vertegenwoordigd zal zijn. Ik zie er niet tegenop, maar het liefst met mate. 1200 kilometer lang niets zien met 12 liter water per dag mee schrikt me als levensgenieter toch een beetje af. Voorzieningen om de 200 km lijkt me wel oke.

Wat is eigenlijk de overheerse windrichting in maart voor de west- en oostkust?

Dank voor jullie wijze raad.

Groeten,

Rutger
Ligt een beetje aan wat je wil zien,

West kust is ruig/woestijn misschien zelfs saai(?), maar ook met mooi stranden zoals sharks bay, monkey mia, coral bay. Hou ook een rekening mee dat je de Great sandy desert ook moet doorsteken, dat ik rond 500km zonder winkels en dan alleen maar een tank station.

De oost kust ben ik niet geweest omdat ik touristen plekken probeer te vermijden, maar dat zal ook wel mooi zijn.