Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking Nieuw Zeeland Dec 2024 - Mrt 2025 - Forum Wereldfietser

Bikepacking Nieuw Zeeland Dec 2024 - Mrt 2025

Hallo,

Mijn vriendin en ik (beiden 27 jr.) zijn momenteel van plan om samen voor 4 maanden in de zomer (op het zuidelijk halfrond) een fietsreis door NZ te gaan maken. Momenteel zijn we hiervoor aan het sparen en ideeen aan het opdoen. Misschien is er voor ons hier op het forum wat (praktische) informatie te vergaren, vandaar dat ik een aantal vragen heb.

- Wij moeten nog een goede fiets hiervoor aanschaffen. Kan je in NZ een goede fiets kopen of is het handiger om er een in NL te kopen en er mee heen en weer te vliegen?
- Wat zijn zeker aan te raden routes of plaatsen om aan te doen?
- Qua geldzaken: op wat voor budget moeten wij rekenen? We zijn van plan om veel te gaan kamperen, soms een aantal dagen op een plaats te zijn en van daaruit hikes te doen. Uit eten zullen we ook wel eens doen, maar we koken voornamelijk zelf op is gaspitje.
- Is de periode Dec - Mrt wel de ideale periode om zo'n reis in NZ te gaan ondernemen?

Ik zou graag van andere mensen hun verhalen, tips en ervaringen horen die eeen dergelijke reis door NZ hebben gemaakt.

Groetjes van Roel & Tessa.
Kan je in NZ een goede fiets kopen of is het handiger om er een in NL te kopen en er mee heen en weer te vliegen?
- Wat zijn zeker aan te raden routes of plaatsen om aan te doen?
- Qua geldzaken: op wat voor budget moeten wij rekenen? We zijn van plan om veel te gaan kamperen, soms een aantal dagen op een plaats te zijn en van daaruit hikes te doen. Uit eten zullen we ook wel eens doen, maar we koken voornamelijk zelf op is gaspitje.
- Is de periode Dec - Mrt wel de ideale periode om zo'n reis in NZ te gaan ondernemen?
1 Altijd verstandig om in NL een fiets aan te schaffen en ervaring op te doen door hier km'ers te maken met bepakking. Nu is het kopen van een fiets in Nieuw Zeeland wellicht goed te doen, maar het moet maar net passen (juiste maat, zit) en ze moeten die dan ook maar net op voorraad hebben. Meenemen heeft dan ook meer voordelen, naast het nadeel van inpakken voor de vlucht (veel info over te vinden) en de kosten.... Over die fiets; ik zou zeker iets kiezen waarmee je onverhard goed uit de voeten kunt. (zie 2)

2 Alles waar het niet druk is op de weg is aan te raden; Kiwi's hebben het niet zo op fietsers op de weg, die horen in het bos of op een fietspad. De Kennett broertjes hebben enkele fietsgidsjes uitgebracht met als topper de route die het hele land beslaat, van de noordkaap tot het zuidelijkste puntje; www.touraotearoa.nz/
Deze tour wordt tweejaarlijks als brevet gereden (gezamenlijke start, binnen een maand finishen) maar veel mensen rijden m op eigen tempo en buiten de 'wedstrijd'. Wel erg gezellig om in die periode te rijden!
andere handige site; https://www.nzcycletrail.com/find-your- ... eat-rides/
Beide eilanden hebben prachtige natuur, veel daarover op de site van staatsbosbeheer, daar ook een overzicht van eenvoudige natuurcampings https://www.doc.govt.nz

3 budget; totaal afhankelijk van wat jullie gaan doen. Overnachten via warmshowers en op doc-campsites kost (bijna) niets. Eten is niet heel goedkoop, maar als je niet elke dag koffie en taartjes gaat bestellen en uit eten, zal dat ook meevallen. Reken op west Europese prijzen verder, behalve als je 'avonturen' wilt beleven; helicopters, bungy jumpen, speedbootjes...alles erg duur. De vlucht erheen zal toch het duurste zijn, en als je het goed wilt doen ga je ook nog eens je co2 compenseren ;-)

4 Ja, dat is de zomer, december kan nog wat tegenvallen qua weer, en afgelopen zomer hadden ze enkele keren serieus noodweer. 'ze' zeggen dat de nazomer vaak mooier is en wat stabieler weer...Klimaat is meer vergelijkbaar met Engeland; groot eiland met snel wisselend weer.

Groeten, en als je meer vragen hebt hoor ik het wel (ik heb er in 2000 3 maanden rondgefietst en in 2018 de TA gedaan en nog een deel van het zuidereiland)
Goedemorgen,

Dankjewel voor de reactie en de tips!

Die Noord-Zuid trail hadden we inderdaad ook al gevonden en lijkt ons heel gaaf om te fietsen, met hier en daar een uitstapje naar wat we denken dat leuk is in de buurt.

Ik heb nog een vraag: wij hebben al wat ervaring met fietsvakantie's ik ben zelf naar Rome gefietst en samen met mijn vriendin ook nog naar Barcelona. Alleen dit hebben we gedaan op echte instap-vakantiefietsen. Voor deze reis zijn we aan het sparen om een echte reisfiets te kopen voor de rest van ons leven. Wat voor fiets zou je aanraden om een dergelijke reis te maken met hier en daar een gravelpad e.d.? Is een Santos Travelmaster of Koga Worldtraveller haalbaar met een budget van ca 2k - 2,5k per fiets? ZIjn er andere merken/modellen die ik niet over het hoofd moet zien? Ik merk dat ik een beetje aan het verdrinken ben in de zee van opties die er zijn in de wereld van reisfietsen...
RoelE96 schreef:
di 14 mar, 2023 08:59

Ik heb nog een vraag: wij hebben al wat ervaring met fietsvakantie's ik ben zelf naar Rome gefietst en samen met mijn vriendin ook nog naar Barcelona. Alleen dit hebben we gedaan op echte instap-vakantiefietsen. Voor deze reis zijn we aan het sparen om een echte reisfiets te kopen voor de rest van ons leven. Wat voor fiets zou je aanraden om een dergelijke reis te maken met hier en daar een gravelpad e.d.? Is een Santos Travelmaster of Koga Worldtraveller haalbaar met een budget van ca 2k - 2,5k per fiets? ZIjn er andere merken/modellen die ik niet over het hoofd moet zien? Ik merk dat ik een beetje aan het verdrinken ben in de zee van opties die er zijn in de wereld van reisfietsen...
Die vragen kun je het beste in een apart topic stellen, met deze topictitel komen er vooral mensen op af met een interesse voor en/of kennis van Nieuw Zeeland.

Begin eens met afvragen of jullie nieuwe fietsen willen of gebruikt ook een optie is, hoeveel bagage je mee wil nemen op welke manier, of je dropbars/racestuur of flatbar/rechtstuur wil, of je met derailleur(-s) of naafversnellingen wil rijden en schijfremmen of velgremmen wil. En zijn ze alleen voor deze reis, volgen er mogelijk nog meer fietsreizen of krijgen de fietsen daarna een tweede leven als bijvoorbeeld mountainbike of woon-werkfiets?

Kortweg, pak een lekker brede band. Bij twee fietsen is het voor reserve onderdelen, gereedschap en uitwisselbaarheid wel handig om de afmontage overeen te laten komen, wat voor merk&type er dan op de twee frames van de fietsen staat kan dan best onderling verschillen. Koga en Santos zijn zeker gebruikt prima mogelijk voor 2500 euro, maar er zijn er nog veel meer... kijk bijvoorbeeld ook eens naar Surly, Salsa, Kona, Bombtrack, Avaghon, idworx, etc etc...

Zie ook dit vragenlijstje hier, wat je kunt gebruiken in een nieuw topic:

viewtopic.php?f=8&t=18057
Een fiets voor de rest van je leven is een illusie.
Begin gewoon met fietsen die geschikt zijn voor de reis die je nu voor ogen hebt: bikepacken door Nieuw Zeeland.
Willen jullie echt gaan bikepacken -dat wil zeggen zonder bagagedragers op pad met een minimum aan bepakking- of weten jullie dat nog niet? Voor bikepacken is een echte reisfiets -zoals een Santos Travelmaster of Koga Worldtraveller - namelijk niet alleen onnodig duur maar ook onnodig zwaar.

Kijk eerst wat voor route je precies wilt gaan rijden. Kijk daarna welke uitrusting je daarvoor nodig hebt en welke fiets en setup daar het beste bij past.

Plan je een tocht over een combinatie van verharde en onverharde wegen dan zou ik kiezen voor een vakantiefiets met een klassieke setup: d.w.z twee of eventueel vier tassen aan bagagedragers

Plan je een tocht over een combinatie van (onverharde) wegen en single track trails, dan zou ik kiezen voor een lichte, mountainbikeachtige fiets met een bikepacking setup. Het is dan wel zaak om je bepakking te beperken tot echt maximaal een kilo of 12, exclusief eten en drinken, anders wordt je fiets alsnog te zwaar en daardoor onhandelbaar.
Kijk, je krijgt al verschillende goede en inhoudelijke reacties. Niet veel meer aan toe te voegen behalve; de TA is echt een mix van makkelijke (gravel)wegen en moeilijke mtb tracks. Nu zijn die laatste meestal makkelijk te vermijden door een omweg te kiezen. Daarmee is het echt je eigen keuze wat je wilt doen; de route volgen = bikepacken met niet te veel gewicht. Of de moeilijkste stukken vermijden (staat altijd aangegeven in de gidsjes) dan kun je idd met een klassieke setup rijden. Ik heb de TA gereden met twee voortassen achterop en een rol aan het stuur. Tassen aan de zijkant waren regelmatig lastig omdat zo de fiets niet door poortjes of sommige hangbruggen past. Niet onoverkomelijk...maar ook niet ideaal.

keuzes maken wordt makkelijker door in Europa de komende tijd ervaring op te doen. Lijkt me zeer de moeite waard om een keer met een offroad tocht van de wereldfietser mee te gaan om ervaring op te doen. Niet alleen qua fietsen maar ook voor fiets- en materiaalkeuze. Je haalt echte kennis in de praktijk, niet in de winkel!
Wij hebben veel gehad aan de gidsjes "Pedallers Paradise" maar geen idee of die up-to-date gehouden worden.
pedallers-south.jpg
pedallers-south.jpg (19.93 KiB) 876 keer bekeken
Destijds extra genoten van de Forgotten World Highway

https://www.newzealand.com/sg/feature/f ... d-highway/

En van een weekje kajakken in het Tasman NP
Verder zochten we (onverharde) wegen op ver weg van de beschaving. Heerlijk.
Willen jullie echt 4 maanden enkel in NZ fietsen? Ik ben daar met de fiets geweest en vond het geen goed fietseiland. Vooral op het zuider eiland lopen maar een paar wegen, altijd 2 baans, waar al het verkeer overheen dendert. Je mag er maar 100 en dat rijdt iedere auto ook. Behoorlijk onveilig om daar te moeten fietsen. Wij hebben op NZ een auto gehuurd, fietsen erin en van gravel fietsroute naar graffelfietsroute gereden en daar gefietst. Je hebt mooie meerdaagse oude spoorbaanroutes. En de natuur is prachtig.
Als je toch in de buurt bent, waar het veel prettiger lange afstanden fietsen is (en vele malen goedkoper): ZO Azië. Wij kochten nieuwe fietsen (gravelbikes Trek, 300 euro) in Chang May, Noord Thailand en hebben daarmee 3000 km gefietst zonder problemen (Thailand noord, Laos, Cambodja, Vietnam, Nieuw Zeeland als toetje).
Bedankt voor alle info.
Het is inderdaad een goed idee om even wat ervaring op te doen wat betreft het rijden op onverharde paden en wat mee te nemen. Wij hebben samen al wat ervaring met fietsen, weliswaar over verharde wegen, maar we zijn al naar Rome en Barcelona gefietst. Dus lang op de fiets zitten moet wel lukken.
Tot nog toe trekt de TA mij toch wel het meest, aangezien dit een vooropgezette route is die je kan volgen. Echt moeilijke stukken kunnen wij daar danwel nemen of vermijden. Dat moeten we maar laten afhangen van hoe zeker we ons op de fiets voelen. Een beetje avontuur is wel goed voor je lijkt mij!
Voor ervaringen op te doen met off road rijden zijn er verschillende initiatieven. De Wereldfietser heeft soms weekeinden op de planning. Ook Marc en Suzanne hebben een weekeind begin mei gepland. Contact via https://www.fietsatelier27.nl/

Ps; onze eerste ervaring in NZ was ook wat gemengd: mooi land om te wandelen, maar op de fiets gevaarlijk. Na de TA moet ik zeggen: een unieke ervaring, mede door alle spontane ontmoetingen, slaapplekken en hulp die we onderweg kregen. En ja, in Laos, Cambodja en Thailand is het allemaal wat spannender en exotischer, dat kan ook een keuze zijn.
Nog een voordeeltje tot slot: geen enge beesten in NZ. Wel lastige: sandflies….
avic schreef:
do 16 mar, 2023 18:53
Ps; onze eerste ervaring in NZ was ook wat gemengd: mooi land om te wandelen, maar op de fiets gevaarlijk.
Nog een voordeeltje tot slot: geen enge beesten in NZ. Wel lastige: sandflies….
Wij zijn er met een camper geweest en bovenstaande opmerkingen kan ik onderschrijven.
Ik heb vaak gedacht 'ik ga hier beslist niet fietsen'
Op de weg ben je je leven niet zeker en de binnenwegen vragen om doorzettingsvermogen en je moet ervaren zijn met fietsen met bagage op dergelijke binnenwegen. Regelmatig zijn die binnenwegen er gewoon niet en ben je wel verplicht op de doorgaande weg te fietsen.
Mijn eerste ervaring met de sandflies was een hel, onnozele ik.
Met voorzichtigheid en verstandige lichaamspacking is het wel te doen.

In Nieuw Zeeland weet je precies wanneer je in een natuurgebied bent.
Overal spuiten ze alles langs wegen en watergangen kapot met gif.
Als je begroeiing langs de weg ziet ben je in een natuurgebied.
Is er dan zoveel veranderd sinds 2002? :shock: Toen was ik daar voor het laatst en was het nog fantastisch. Overigens van sandflies alleen last gehad aan de westkant van het zuidereiland.