Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw Zeeland met kinder-fietskar - Forum Wereldfietser

Nieuw Zeeland met kinder-fietskar

Wij zijn van plan om in jan t/m mrt 2019 3 maanden naar Nieuw Zeeland te gaan. We zijn redelijk ervaren vakantiefietsers (Maleisie, Myanma, Cuba met tweeen en 4 weken Frankrijk met kiddo).

Nu lees ik hier op het forum aardig wat verhalen over de drukte op de snelwegen in Nieuw Zeeland en de toestand van de trails. Daarom een paar vragen:

-Is het mogelijk om van Noord naar Zuid te rijden zonder over de snelwegen te rijden?
-Zijn de trails in voldoende conditie en is Grade 1 en 2 ook echt prima bereidbaar?
-Nog tips voor zaken van vermaak voor kinderen in Nieuw-Zeeland?

Ben benieuwd naar jullie tips.
Hallo Aristos,

Wij hebben dit jaar van Jan - Maart het Zuidereiland rondgefietst. We zijn gestart in Christchurch en via diverse Trails rondgetrokken. o.a:

1 Christchurch to the Alps, via een normale weg , niet druk met verkeer.
2 Alps to Ocean, via gravel paden en soms single track met grote stenen, geen auto verkeer
3 Otago Central Rail trail, brede gravel paden, geen auto verkeer
4 Roxburgh/Clutha trail, gravel paden en soms over rustige weg
5 Catlins Coastal, normale weg , niet druk met verkeer
6 Around the mountains , gravel paden en soms single track
7 Touring the west, normaal over de weg (er is niets anders), niet druk
8 Westcoast Wilderness trail, gravel, soms single track
9 Great taste trail, gravel en normale weg
10 St James Cycle trail, alleen gravel, met rivier oversteken
Als de trail bij een grote weg komen is er altijd een soort fietspad naast.

We hebben ongeveer 3000 km gereden en ik schat 250 km op de snelweg (vrachtverkeer). We hebben vnl gecampeerd (alle campings hebben een keuken) en soms een hut gehuurd op de camping. Bekende touristische plaatsen zoals Queenstown , Tekapo moet je reserveren. Wat we niet wisten dat er soms tornado`s zijn, wij hebben er twee meegemaakt met als gevolg wegafsluitingen, stroomuitval, etc. Wij hebben het ervaren als een heerlijk fietsland, niet duk op de weg (m.u.v. SH1), maar ook soms 80 km fietsen zonder dat je iets tegenkomt.

m.vr.gr. Henk
Dank voor je reactie Henk.

Als je het hebt over single-tracks, is dat dan begaanbaar met een fiets met fietstassen? Dus zeg maar een kleine meter breed? (want dan lukt het ook wel met mijn fietskar)
Hallo Aristos,

Houdt er rekening mee dat de grade van een route in NZ afhang van meerdere factoren: ondergrond, verkeersdrukte, hellingshoek. Je hebt er dus in praktijk weinig aan...

Als je nu nog de mogelijkheid hebt om wat te schuiven dan zou ik een maandje later gaan om de grootste toeristendrukte te omzeilen en dan van zuid naar noord rijden om een goed klimaat te hebben.

Houdt inderdaad het weer in de gaten wij hebben 4 jaar geleden ook wat staartjes van een tyfoon mee gekregen. Dan zijn ineens de omliggende bergen, en wellicht de hoge passen wit.

Wij hebben een aantal trails gereden met (Pino)tandem en fietskar. (Tweepersoons burley d'light).

Soms gaat dat allemaal zonder problemen. Op andere momenten moet je tillen om door hekjes te komen. Op andere plekken moet je blij zijn dat een van de kinderen het leuk vindt om de berg op te rennen, zodat je zijn gewicht even niet omhoog hoeft te slepen. :D

Als je het leuk vindt dan kunnen we wel meer ervaringen delen overfietsen in NZ met kinderen. Stuur dan ff een pb voor een afspraak.

Onze kinderen hebben het nog steeds af en toe over de reis die we daar hebben gemaakt, dus ik kan het aanraden.

Groeten,

Jurgen
Aristos schreef:
do 02 aug, 2018 12:54
-Is het mogelijk om van Noord naar Zuid te rijden zonder over de snelwegen te rijden?
Hangt ervanaf wat je onder 'snelweg' verstaat. In onze ervaring moet je op het Noordereiland afgezien van het uiterste noorden vooral de State Highways met lage nummers (1 en 2 vooral) vermijden - die zijn echt heel vervelend en gevaarlijk. Het lastigste is het als er geen 'shoulder' is, en die houdt bijvoorbeeld soms ineens op bij een brug.
Die SH's zijn wel te vermijden, maar dan moet je goed puzzelen en kun je op sommige plekken niet komen. Omgeving Auckland is lastig, maar je kunt bijvoorbeeld naar Coromandel fietsen en dan met een veerbootje oversteken. Al ging dat niet toen wij dat wilden, vanwege het weer - dat kan sowieso wel eens wat plannen dwarsbomen inderdaad, ook wij hebben in januari te maken gehad met weggespoelde wegen enzo.

Verder gaat het wel, was onze ervaring, ook midden in het hoogseizoen. Ik reed er gemiddeld een stuk relaxter rond dan in de Nederlandse Randstad. Maar het blijft wel een risico - er vallen daar naar verhouding meer fietsdoden dan hier. Ik heb één narrow escape gehad met een vrachtwagen die werd ingehaald door een ambulance, op SH1 ten noorden van Auckland, toen ben ik de berm in gedoken en daarna zijn we die weg dus ook gaan vermijden. Zorg in elk geval dat je goed zichtbaar bent met lichte en reflecterende dingen en gebruik een spiegeltje.
Aristos schreef:
do 02 aug, 2018 12:54
-Zijn de trails in voldoende conditie en is Grade 1 en 2 ook echt prima bereidbaar?
Bereidbaar - geen idee, ze koken hebben we niet geprobeerd (;
Berijdbaar: verschilt nogal. De echte trails zijn sowieso vrijwel allemaal gravel, en vooral gericht op een paar uurtjes mountainbiken, niet op fietsvakantie met bagage, laat staan met een kar. Meer in het algemeen is de fietscultuur wel zo dat je met je auto naar zo'n trail toerijdt en daar gaat rijden, niet dat je rondtrekt met de fiets. Sommige zijn prima te doen, andere hebben wat gebrekkig onderhoud (vonden wij van de Little River Rail Trail, maar die schijnt kort daarna opgeknapt te zijn).

Er zijn er ook bij van Grade 1 en 2 die dat in de praktijk niet zijn - soms is die gradatie meer een subsidiekwestie dan de reële moeilijkheidsgraad, begrepen we. Voor ons met bagage en wegfietsen (wel met brede banden, maar geen noppen) was Grade 1 en 2 wel te doen ook. Maar bijvoorbeeld: de Old Coach Road bij Ohakune is officieel Grade 2, 'for the whole family', nou, voor ons was-ie niet te doen, we stuiterden alle kanten op op de keitjes en het was ook vaak veel te steil. Of in de Great Taste Trail, die is Grade 1, eitje, behalve dat er dan ineens een bordje staat met 'sorry, het volgende stuk is Grade 3'. Als je dat tijdig zou weten, kun je over de weg omrijden, maar daar doen ze dus niet aan. Dat werd dus weer lopen...

En houd er inderdaad rekening mee dat er nogal wat trails zijn met een heleboel hekjes en andere obstakels om vee en ander verkeer van de trail af te houden. Wij werden daar af en toe al wat iebel van, en bijvoorbeeld de Twin Coast Trail was op dat gebied echt een afrader, wie dat heeft verzonnen.... Gemiddeld bijna elk kilometer iets wat tot afstappen dwingt en mijn man moest z'n fiets er zelfs voor optillen omdat het hekje 'terugboog' en het smalle stuk net op de hoogte van zijn stuur zat. We hebben op de Hauraki Rail Trail mensen gesproken met kinder-fietskar en die zaten er op dat punt ook een beetje doorheen - wij konden daar meestal nét doorfietsen. Eén keer stond er aan het begin van een trail iets waar wij niet doorheen kwamen, die hebben we maar laten zitten verder, in plaats van bagage af te laden. Dat was bij de Waikato River Trail, in de buurt van Whakamara.

Wij vonden de trails een beetje een schone schijn, eerlijk gezegd: in de praktijk veel minder fraai dan op papier/het web. Met uitzondering van de Central Otago Rail Trail, dat was de enige waar we zonder voorbehoud enthousiast over waren. En het is dus best lastig om echt betrouwbare informatie te vinden.

De campings en hun keukens zijn wel geweldig, ja, en wij hebben er een fantastische tijd gehad. Het is een prachtig land! De link naar het 'journaal' van onze reis staat in de link hieronder in mijn handschrift.

Louise
Voor vermaak van de kinderen in Nieuw-Zeeland kijk eens op deze website:
https://www.reiskoe.nl/nieuw-zeeland/
Ik raad sterk af om met een kinderkar achter je fiets door NZ te fietsen. Vooral op het zuider eiland zijn slechts een paar hoofdwegen, altijd tweebaans, geen autowegen. Auto's mogen daar niet harder dan ong. 100 km / uur en iedereen houdt die snelheid ook aan. Er is geen vluchtstrook. Wij hebben, na maanden relaxed in ZO AZie te hebben gefietst, in NZ gereisd, met de fietsen in een huurauto, van trail naar trail. Op de hoofdwegen kwamen we wel fietsers tegen, maar wij vonden het fietsen daar te link en de afstanden erg groot. De trials zijn geweldig om te fietsen. Je bent ook weg van het massatoerisme, waar ook NZ onder leidt (of leed). Otago rail trail is voor kinderen een aanrader. Je fiets ook door voormalige treintunnels. En niet steiler dan een stoomlocomotoif aan kon.
Die krankzinnige reisgekte moet afgelopen zijn.....
sjefke schreef:
za 29 aug, 2020 01:06
Die krankzinnige reisgekte moet afgelopen zijn.....
Wat bedoel je precies Sjefke?

Dirk
@Sjefke: Ik begrijp je punt wel. Maar als je consequent bent, pas dan ook even de reisadviezen op jouw website ('met het vliegtuig naar de Mont Ventoux') aan.
http://www.dekaleberg.nl/voorbereiding2 ... nt-ventoux

Overigens ben ik zelf niet zonder zonde, want ik ben me te buiten gegaan aan (ver) vliegen (steen geworpen, dat lucht op!).
Misverstand: ik geef geen reisadviezen, enkel adviezen over verzet op de Kale Berg en het materiaal daarvoor. Webmaster is iemand anders.