Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De kust van Marokko af-fietsen - Forum Wereldfietser

De kust van Marokko af-fietsen

Dit jaar gaan we voor de vierde keer naar Marokko met de kerst. Omdat we toch niet genoeg zagen van dit mooie land in de bus of huurauto, nemen we dit jaar de fiets mee. Onze eerste fietsvakantie! We fietsen van Casablanca naar Sidi Ifni met misschien een detour naar Tafraoute.

* Welke kaart is het meest geschikt?
* Kent iemand overnachtingsmogelijkheden tussen Casablanca en
Azemmour \ Safi en Essouira?\ Agadir en Sidi Ifni (op de kleine wegen
langs de kust!)
* Hoeveel kost een fietsdoos op schiphol en waar kan ik die krijgen?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Blanche,

Een KLM fietsdoos op Schiphol kost als ik me goed herinner EUR 17.

Over de overnachtingsmogelijkheden: tussen Agadir en Tiznit sliepen Frank Wolters en ik in een soort vogelreservaat aan de kust. Ik kan me niet meer herinneren hoe het precies heette, maar het was wel een grappige overnachting (in huisjes op het strand, ver weg van opdringerige Marokkanen die we die dag net iets te veel waren tegen gekomen). Wel eerst een kilometer een loodzware fiets door mul zand zeulen. De overnachting was niet te vinden in onze reisboeken.

Overigens vraag ik me af of de kust af fietsen wel zo'n goed plan is. Ik vond het deel van de kust dat ik heb gezien (Agadir / Tiznit, erg weinig maar toch) uitgesproken lelijk en niet te vergelijken met de schoonheid van de omgeving van Tafraoute, de Atlas of de Dra vallei. Ook hadden Frank en ik de slechtste ervaringen met mensen en deze streek (stenengooiers) en waren zelfs de kleine onverharde weggetjes waar ik zo van hou niet erg interessant. Maar ieder zijn meug...

Groeten,
Dennis

Hallo Blanche

Ik ben het met Dennis eens. Ik ben inmiddels nu 3x in Marokko geweest met de fiets. De kust is niet zo mooi, zeker niet vanaf casablanca en ook erg druk.
Beter is misschien de trein naar Marrakech en via de atlas naar de kust Essouira te fietsen. Ligt eraan hoeveel tijd je hebt. Daarna via Essouira naar Tarroudant en dan de anti atlas in, wat betoverend mooi is. Ook de mensen zijn daar rustiger. Veel gastvrijheid bij de berberbevolking.
Via Tafraoute in het zuiden kan je dan altijd weer een mooie route naar de kust plannen. Dit hebben wij nog niet gedaan.
Heel veel fietsplezier. Bij meer vragen neem gerust contact op.
Gudy

Oja nog even vergeten. De Michelin kaart van Marokko voldoet prima. Van de anti atlas kan je altijd een gedetailleerdere kaart kopen.
Ivm het weer zou ik ook de zuidelijkere route kiezen en niet vanaf casablanca gaan fietsen.
Dag
Gudy

lll
gudy schreef:Hallo Blanche

Ik ben het met Dennis eens. Ik ben inmiddels nu 3x in Marokko geweest met de fiets. De kust is niet zo mooi, zeker niet vanaf casablanca en ook erg druk.
Beter is misschien de trein naar Marrakech en via de atlas naar de kust Essouira te fietsen. Ligt eraan hoeveel tijd je hebt. Daarna via Essouira naar Tarroudant en dan de anti atlas in, wat betoverend mooi is. Ook de mensen zijn daar rustiger. Veel gastvrijheid bij de berberbevolking.
Via Tafraoute in het zuiden kan je dan altijd weer een mooie route naar de kust plannen. Dit hebben wij nog niet gedaan.
Heel veel fietsplezier. Bij meer vragen neem gerust contact op.
Gudy
Hoi Gudy,

Bedankt voor je reactie .De routes die je beschrijft ken ik ook. Inderdaad prachtig. Iedereen zegt dat de kustroute niet mooi is en druk. Hebben we het allemaal over hetzelfde? Over de s 130 en s 121? Deze routes zijn namelijk absoluut niet druk en ook heel mooi. Let wel wij zijn geen off-road fietsers. We beginnen net en willen fietesen op een redelijk verharde weg zonder al te veel verkeer. Ik ben overigings wel benieuwd naar jouw andere routes.

Dennis de Vries schreef:Blanche,

Een KLM fietsdoos op Schiphol kost als ik me goed herinner EUR 17.

Over de overnachtingsmogelijkheden: tussen Agadir en Tiznit sliepen Frank Wolters en ik in een soort vogelreservaat aan de kust. Ik kan me niet meer herinneren hoe het precies heette, maar het was wel een grappige overnachting (in huisjes op het strand, ver weg van opdringerige Marokkanen die we die dag net iets te veel waren tegen gekomen). Wel eerst een kilometer een loodzware fiets door mul zand zeulen. De overnachting was niet te vinden in onze reisboeken.

Overigens vraag ik me af of de kust af fietsen wel zo'n goed plan is. Ik vond het deel van de kust dat ik heb gezien (Agadir / Tiznit, erg weinig maar toch) uitgesproken lelijk en niet te vergelijken met de schoonheid van de omgeving van Tafraoute, de Atlas of de Dra vallei. Ook hadden Frank en ik de slechtste ervaringen met mensen en deze streek (stenengooiers) en waren zelfs de kleine onverharde weggetjes waar ik zo van hou niet erg interessant. Maar ieder zijn meug...

Groeten,
Dennis

[
i]Overigens vraag ik me af of de kust af fietsen wel zo'n goed plan is. Ik vond het deel van de kust dat ik heb gezien (Agadir / Tiznit, erg weinig maar toch) uitgesproken lelijk en niet te vergelijken met de schoonheid van de omgeving van Tafraoute, de Atlas of de Dra vallei.[/i]
Je hebt gelijk Dennis. Het gedeelte dat jij beschrijft (agadir\tiznit) is niet mooi. Maar wat daarboven ligt wel degelijk. Met name het stuk van Casablanca naar Essouira. Van Tiznit naar Sidi Ifni is ook een aanrader.
Wij gaan waarschijnlijk van Casablanca naar Agadir met de fiets. Vandaar met de bus naar Ait Baha en met de fiets naar Tafraoute over de S 509 (een aanrader!) en dan van Tiznit naar Sidi Ifni.

Hoi Blanche,

Wanneer ga je naar Marokko?
Vooral in de winter kan mist of lage bewolking van uit de oceaan je vakantie verpesten. Zonder zon is de temperatuur in dit jaargetijde niet echt fantastisch, de enige oplossing is een stuk landinwaards gaan fietsen.
Neem in ieder geval ook kleding mee voor koud weer. s'avonds en s'nachts koelt het landinwaarts behoolijk af, soms rond het vriespunt.
Zodra de zon op is voelt het aangenaam door de lage luchtvochtigheid.

Veel plezier, John.

Hoi Blanche,

Voor de volledigheid, gudy en ik zijn partners, ook in de fietsreizen.
Onze route in anti atlas verliep als volgt: agadir-ait baha-tafraoute-tiznit-agadir. Een mooi rondje voor een weekje in de winter.
Richting taroudant is ook heel mooi. Taroudant is ook een hele mooie en bovenal rustige stad (voor marokaanse begrippen.)
Bij taroudant kan je ook heel leuk de anti atlas in richting tafraoute. Veel wegen zijn de afgelopen jaren geasfalteerd, ook die als piste staan aangegeven. Vaak is het het asfalt van redelijke kwaliteit.
Royal Air Maroc is een prima maatschappij met een redelijk moderne vloot, op KLM nivo. Blanche, maak je eigen niet druk, zo te begrijpen ben je al eens in Marokko geweest dus je kent het een beetje.
Op de fiets ben je vooral veel flexibeler, je kan doen en laten wat je wil.
Nooit meer wachten op die bus die niet komt, of belazerd worden door die akelige taxichaufeurs.

groeten, John.