Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trainingsschema Tour d’Afrique - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Trainingsschema Tour d’Afrique

Farenji schreef: Ik zou heel graag een keer van Cairo naar Kaapstad willen fietsen maar 4 maanden maakt er wat mij betreft teveel een haastige wedstrijd van. Als ik het zou doen zou ik er minimaal een half jaar voor uittrekken. Maar dan zou ik het ook niet georganiseerd doen maar gewoon onafhankelijk in mijn eentje. Verder ben ik niet zo van de trainingsschema's, meer van het gewoon doorfietsen.
Het is inderdaad een snel rijdende trein die niet stopt. Ik had er het liefst ook iets langer over gedaan en op bepaalde plekken wat meer de tijd gehad om rond te kijken. Zelf mijn bagage meenemen had ik ook wel prima gevonden. Iets meer tijd had de trip ook veel minder zwaar gemaakt. Verder had ik -achteraf bezien- in alle landen wel solo durven fietsen, met uitzondering van Ethiopie. Schitterend mooi, maar wel heel erg opdringerige mensen.

Uiteindelijk geen spijt van gehad om het zo georganiseerd te doen. Het leuke daaraan was wel dat we fijne groep mensen hadden die binnen korte tijd heel erg hecht werd. En dat terwijl ik helemaal geen mensen mens ben :D
Voor wie nog mee wil doen in 2023; de inschrijving is gesloten. Je kan je inschrijven voor de wachtlijst.
Ik heb in 2008 de Tour d'Afrique gedaan en ik herken vooral wat Roomijsje hierboven zegt:

- Het is inderdaad een marathon en geen sprint. Het belang van snelheid en kracht is relatief - veel belangrijker is zitvlees en herstelvermogen. Dus veel lange, rustige duurtraining (lage hartslag, soepel draaien). Ook om je materiaal te beproeven, zodat je geen fietsbroeken meeneemt waar je na 80 kilometer de naden van gaat voelen (enzovoort). Ik zou dus ook juist niet kijken naar een schema dat piekt naar een bepaalde dag, zoals voor de Marmotte, want één dag knallen is niet te vergelijken met daarna nog 4 maanden bijna elke dag door moeten. Je hoeft er ook niet in topvorm heen, een goede basis is genoeg.

- De mentale zwaarte vond ik véél belastender dan de fysieke. Immers, wat Roomijsje ook schrijft: je kunt op de truck stappen en zo 'vrijaf' nemen van het fietsen. Maar wanneer doe je dat, waar trek je de grens? En dan nog zit je altijd in die groep en in die westerse bubbel en met de opdringerige Ethiopiërs inderdaad en met de cultuurverschillen, enzovoort. Als je niet de snelste bent, zijn de fietsdagen lang, dat vond ik soms ook zwaar: weinig tijd om te ontspannen.

- Leer (of bereid je voor op) heel veel eten, dat is echt een onderschatte factor. Sommigen bij ons in de groep vielen snel kilo's af en verzwakten daardoor al in de eerste weken. Die gaven het eten de schuld, onvoldoende eiwitrijk, maar dat was het probleem niet: ze aten gewoon te weinig. Elke dag zo veel uren fietsen vraagt heel veel brandstof.

- Kijk wat je kunt doen om te wennen aan de andere omstandigheden. Ik weet niet wat het parcours tegenwoordig is, maar technische mountainbikevaardigheden waren in mijn jaar bepaald niet overbodig, bijvoorbeeld in het zand. Train zeker ook in hitte (al hebben wij het ook steenkoud gehad in Egypte). Ik zou daarnaast ook wat allround krachttraining doen, vanwege het sjouwen met spullen en het stuiteren over slecht wegdek enzo.

- Houd het dit jaar vooral leuk! Het láátste wat je wil is dat je aan de start staat terwijl je eigenlijk het fietsen al beu bent.

Als ik je eventueel verder nog kan helpen, hoor ik het graag - ik ben namelijk ook trainingsbegeleider. Ook als je het boek wilt lezen dat ik over mijn TdA geschreven heb. Dat is niet meer in de handel, maar ik heb het nog wel liggen. Alleen een waarschuwing: mijn ervaring was niet alleen maar positief, er ging in ons jaar heel veel mis. Het was wel een bijzondere en onvergetelijke reis waar ik veel van heb geleerd!

Louise