Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko - Forum Wereldfietser

Marokko

2020-01-14 (2).png
Hallo, even een vraagje aan de Marokko-ervaringsdeskundigen.
Ik heb een ticket geboekt naar en van Marrakech (1-3 tot 12-3) en kan dus 10 dagen fietsen.
Op Wikloc had ik bovenstaande route gevonden. Deze is 731km lang. Om nu uit te komen op een, voor mij, aanvaardbare 100km per dag (met het nodige klimwerk) zal ik de N9 vanuit Marrakech naar Ouarzazate moeten nemen. Is deze weg goed te doen of erg druk met verkeer?
Is bovenstaande route leuk of is er een veel beter alternatief?
Zijn er gastankjes te koop in Marrakech?
Iemand nog tips voor een goed hotel in Marrakech waar ik mijn fietsdoos 10 dagen kan achter laten?
Ik hoor graag van de routeniers :)
Ik heb een paar jaar terug vrijwel deze route gefietst. Ik heb hem andersom gereden en zou dat ook aanraden ivm de drukte op de N9. Alleen kon ik wegens regenval en overstromingen het stuk tussen Agoudal en Boumalne Dades niet nemen en ben toen via Tinghir gegaan.

Ik vond het met name in de buurt van Imilchil erg mooi. Het stuk tussen Marrakech en Demnate is wel wat saai (erg kaal en vlak). De N9 is recentelijk (paar jaar terug) verbreed aan de Noordkant. De weg is nu tweebaans omhoog (vanuit Marrakech), zodat auto's langzaam rijdende vrachtwagens kunnen passeren, en eenbaans omlaag (richting Marrakech). Dat maakt het een driebaansweg. Het is redelijk goed te doen maar de weg is breed met redelijk wat autoverkeer waardoor je soms wel het gevoel hebt op een autosnelweg te zitten. Om die reden zou ik de route in omgekeerde volgorde fietsen. Als je afdaalt (naar Marrakech) heb je minder last van het autoverkeer dan dat je klimt: de afdaling duurt korter en in de afdaling kun je redelijk met het autoverkeer meekomen (er wordt over het algemeen niet erg hard gereden). De zuidkant van de N9 nodigt minder tot hardrijden voor auto's.
Als je tijd genoeg hebt zou je kunnen overwegen om vanuit Ouarzazate de weg naar Marrakech te nemen via Ait Ben Houddou (klein wit weggetje). Maar de afdaling is dan nog evengoed via de verbrede N9.

Gastankjes zijn te koop bij de Marjane in Marrakech, een hypermarche, maar die ligt ver buiten het centrum. Ik laat mijn kookspullen altijd thuis. In Marokko kun je goedkoop eten.
Hallo Peter,

Dank je voor jouw reactie, hier kan ik wat mee.
In welke periode van het jaar fietste jij hier? En was je op een mountainbike of toch iets anders.
Mijn plan is om deze route te rijden op mijn Gravelbike met 42mm banden.
Ik was er in januari. Maart is een prima periode om er heen te gaan.
Mijn fiets is een Vittorio Rohloff randonneur. Die fiets van jou is ook prima voor dit werk.
Andere optie om de n9 klim te vermijden is de bus. Was ons goed bevallen. Er de weg via air bennadou ook. Ongeveerde gigant explorer met 28 inch en denk 35 mm bandjes. Een paar wasbord secties gehad waar de reisgenoten met verende voorvork duidelijk in t voordeel waren. Over t algemeen heerlijk gefietst in totaal 3 x geweest in winter/ vroege voorjaar. Veel plezier