Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rouwritueel Malawi? - Forum Wereldfietser

Rouwritueel Malawi?

Naar aanleiding van nostalgisch doorbladeren van mijn foto's van een fietsreis in Malawi jaren geleden een vraag waarvan ik het antwoord niet op internet kan vinden:

Er lag een verse tak met bladeren dwars over de weg en tientallen meters verderop nog een tak dwars over de weg. Ik reed om beide takken heen en hoorde vanaf een heuvel waar een kerkhofje was mensen schreeuwen en naar beneden hollen.
Snel ervandoor, want ze klonken niet echt vrolijk.
Wellicht verstoorde ik op een lompe manier een rouwritueel door langs de takken te fietsen en niet af te stappen.

Wie weet hier het fijne van?

Erik Veenstra
Nee, hoor, heel iets anders. Een automobilist heeft op deze plaats met pech stil gestaan en de afgeplukte takken dienen als waarschuwing voor het stilstaande voertuig. Nadat de auto/vrachtauto weer is weggereden zijn de takken blijven liggen. :D
+1
Dit is de Afrikaanse tegenhanger van de gevaren-driehoek.

Groet,
Tom.
Dag Tom en Sjefke,

Jullie hebben in dit geval helaas beiden ongelijk, want het ging om een smalle zandweg waar bijna geen verkeer langs kwam en in de omgeving was geen boom te bekennen.
De takken waren bewust neergelegd vanuit een andere reden.
Wie heeft het verlossende antwoord?

Erik
Ook ik kom niet verder dan de Afrikaanse gevarendriehoek.
We zijn dit regelmatig tegengekomen, niet alleen in Malawi, maar ook in Madagaskar.

Wat doet jou denken dat het om een begrafenis/rouw ritueel gaat?
Takken op de weg als gevarendriehoek ben ik ook in Azie en Zuid Amerika tegengekomen. Die herken ik wel.
In dit geval ging het om dikke takken met verse bladeren die over de gehele breedte van de weg lagen. De mensen holden boos vanaf de begraafplaats naar mij toe op het moment dat ik langs de takken fietste.
Mijn zoektocht op internet levert tot nu toe vooral bijzondere rituelen op welke broer met de weduwe moet slapen na de begrafenis van een echtgenoot.
De zoektocht gaat verder.

Erik.
Gemiste kans?
Dat je zoiets toen niet tijdens je verblijf in het land hebt uitgezocht, locals hadden het je vast kunnen uitleggen (wellicht op veilige afstand van de plaats waar dit voorval plaats vond 8) ).

Groet,
Tom.
Jurjan schreef:
vr 07 dec, 2018 08:44
We zijn dit regelmatig tegengekomen, niet alleen in Malawi, maar ook in Madagaskar.
...en in Zambia, Tanzania, Kenya....
De queeste is voltooid :)

Door simpelweg een andere zoekopdracht - "funeral customs Malawi", in plaats van "funeral rituals Malawi" - in te typen, vandaag het verlossende antwoord: het is inderdaad een begrafenisritueel dat ik onbedoeld lomp heb verstoord. Gelukkig de punishment van de chief ontlopen. Alhoewel dat wel een spannender verhaal voor het forum was geweest :wink:

Around the house of the deceased they lay two sets of branches on the foot paths to show that someone has passed away. One should not ride their bicycle or make loud noises in between these branches out of respect. Those disobeying this tradition can face punishment by the chief.

Erik
Interessant!

Goed gevonden, als wij nog weer eens die kant op gaan zullen we er rekening mee houden.