Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heeft er iemand tips over Sierra Leone ? - Forum Wereldfietser

Heeft er iemand tips over Sierra Leone ?

Mijn man en ik (53 en 47jaar) plannen een fietsreis in Sierra Leone van half december 2018 tot half januari 2019. Een gemiddelde van 60 à 80km per dag is voor ons doenbaar, zeker in de Afrikaanse hitte. Helaas vinden we op het internet niet veel info over mensen die in Sierra Leone gereisd hebben, vandaar onze hulp aan jullie gevraagd :

1) Tips welk deel vh land we het beste bezoeken ? Zijn er steden/plaatsen die we best vermijden of juist wel moeten bezoeken? Voorbeeld van een route ?
2) Weten jullie of we ‘gemakkelijk’ aan flessenwater geraken ? Zijn er in de dorpen regelmatig winkeltjes met water ? Voor noodgevallen nemen we uiteraard onze waterfilter mee. Uit ervaring weten we dat water vinden in Afrika niet altijd gemakkelijk is.
Groetjes
Ilse
Dag Ilse,

Mooi plan!

Ik heb niet gefietst in Sierra Leone, maar reisde er doorheen met mijn auto (en hond) op mijn rondreis door Afrika, een aantal jaren geleden (zie link onderaan).

Een maand is niet erg lang, en de overgang van een winters Nederland naar een tropisch SL is enorm, maar ik begrijp dat jullie vaker in Afrika zijn geweest. Ik neem aan de jullie in Freetown aankomen. Ik zou dan om te beginnen naar Bureh Beach gaan om even te acclimatiseren. Dat ligt ongeveer 30 km ten zuiden van de stad, en is een klein paradijsje: strand, relaxed, restaurantje en barretje. Als je een tentje meeneemt, kun je die zo op het strand zetten.

Afbeelding
Bureh Beach

In Freetown heb ik een aantal dagen gelogeerd in het St. Edward's Pre-school Training Centre (N 08 29.347 W 013 14.769). Kamer met fan kost je ca. 11 euro. Erg gemoedelijk en veilig. Vraag naar Andrew, een soort huismeester. Hij gidste me een dag door de slums van Freetown. Doe hem de hartelijke groeten (misschien herinnert hij zich mij niet meer, maar mijn hond, een grote Ridgeback).

In Makeni, het binnenland in, zou je langs kunnen gaan bij het clubhouse van Streetchild, een NGO die zich inzet voor jongeren (zie Facebook). Je ontmoet er vast enkele buitenlandse vrijwilligers, en je kunt er lekker eten en drinken op het terras.
Qua accommodatie o.a. Dave's Inn (50 mtr van het clubhuis).

In Bo verbleef ik in het Palomino guesthouse, erg basic en lawaaierig, maar ook erg goedkoop. Ik wilde per se naar Bo, omdat mijn zoon zo heet.

Vanuit Bo naar Kenema en Zimmi en verder naar beneden naar de grens met Liberia.

Wegen zijn regelmatig goed, en soms zo erbarmelijk slecht dat je je in een maanlandschap waant. ATM's geen probleem in Freetown; daarbuiten steeds meer, maar niet altijd werkend.
Water is niet altijd verkrijgbaar. Ik heb soms water uit een put gehaald en gefilterd.

Heel veel plezier met de voorbereidingen!

Gee
Hallo Gee,
van jou tips gaan we zeker gebruik maken ! Jou reactie was machtig om lezen, zeker omdat wij ook van honden houden en dan te lezen dat jij met je Ridgeback door Afrika trok, wauw ! We gaan Andrew zeker de groeten doen.
Ons tentje zullen we dus ook maar best meenemen en hopelijk vinden we waterputten genoeg om aan water te komen, zal spannend worden....
Ondertussen komt onze afreis naar Sierra Leone dichter bij en we hebben eigenlijk nog geen echte fietsroute uitgestippeld. Hebben jullie nog wat tips waar we 4 weken kunnen rond toeren ? We houden vd jungle, welke natuurparken moeten we zeker gezien hebben ? Steden die we moeten bezoeken ? We dachten vanuit Lungi (waar internationale luchthaven ligt) verder naar het noorden te fietsen en dan weer naar het zuiden af te zakken. Als er dus na 4 weken nog wat tijd over is, doen we misschien de stranden op het schiereiland van Freetown. Freetown zelf spreekt ons niet aan.
groetjes
Ilse
Hoi Danny en Ilse,

Wij vertrekken komende week naar Sierra Leone en Liberia voor een rondreis van een maand op de tandem.
In principe willen we via Makeni en Kabala naar het noorden fietsen en dan langs de grens met Guinea en de Loma bergen naar het Zuidoosten.

Ik ben benieuwd of jullie nog leuke tips hebben. Zijn jullie op het Tiwai eiland geweest?