Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plastic tassen in Kenia verboden - Forum Wereldfietser

Plastic tassen in Kenia verboden

Kenia verklaart oorlog aan plastic tas: 32.500 euro boete of vier jaar cel

Een plastic tasje gebruiken in Kenia? Daar staat sinds maandag een fikse straf op, oplopend tot maximaal 32.500 euro boete of vier jaar cel. De maatregel moet milieuschade beperken en heet 's werelds strengste wet tegen plasticvervuiling te zijn. De vraag is alleen of het verbod in de praktijk gaat werken. Alleen al Keniaanse supermarkten verstrekken volgens de VN ieder jaar 100 miljoen plastic tasjes aan hun klanten.
Minister Judi Wakhungu heeft al laten weten dat er bij het naleven van de wet niet naar alle 45 miljoen inwoners van Kenia wordt gekeken. Zij wil de 'wananchi' ontzien - Swahili voor de 'gewone man'. 'We richten ons vooral op producenten en distributeurs van plastic tasjes', zei zij. Kenia's lobbyorganisatie van fabrikanten heeft vergeefs getracht het verbod tegen te houden bij de rechter.
Wie binnenkort naar Kenia vliegt, hoeft niet bang te zijn achter de tralies te belanden door een See Buy Fly-tasje uit de 'Duty Free'-winkel op Schiphol. Zulke tasjes moeten bij aankomst wel netjes worden ingeleverd, aldus Kenia's overheidsinstantie voor milieubescherming.
Kenia volgt buurland Oeganda, waar in 2015 plastic tasjes zijn verboden. Grote supermarkten verpakken tegenwoordig boodschappen in alternatief materiaal. In buurtwinkeltjes en op straatmarkten blijven plastic tasjes volop verkrijgbaar. Een algeheel verbod op plastic tasjes is wel uitvoerbaar, bewijst Rwanda, waar de staat haast de gehele maatschappij controleert.

Twijfels
Deskundigen twijfelen aan de impact van de nieuwe wet. Zij menen dat Kenia beter kan inzetten op recycling van plastic en ander afval. Als Kenia er al in zou slagen om fabrikanten te laten stoppen met het produceren van plastic tasjes, dan ontstaat er een 'illegale markt' van tasjes 'die het land in worden gesmokkeld'. De gedachte achter de Keniaanse wet is dat plastic oceanen en de aardbodem vervuilt. Het kan in de voedselketen van de mens belanden via bijvoorbeeld vis en slachtvee. Plastic tasjes kunnen er vele jaren over doen om te vergaan.

Mijn commentaar: hoe moet ik mijn fietsbagage tegen de regen beschermen zonder plastic tassen of vuilniszakken? Bijvoorbeeld een Aldi-tas is handig om bij zulk rotweer over mijn stuurtas heen te trekken. Moet ik bijvoorbeeld mijn plastic vlieghoes weggooien? Gelukkig heb ik geen plannen voor Afrika....

Afbeelding
Je zoekt dus eigenlijk een oplossing voor een probleem dat voor jou niet bestaat?

Ik denk zomaar dat als jij (nou ja, theoretisch jij) jouw fiets zo zou neerzetten in Kenia, er niemand is die jou direct een prent van €32.500 geeft.

Maar als je op zeker wil spelen pak je gewoon een waterdichte set fietstassen. Ja echt, die bestaan!
Als je in Augustus gaat is de kans dat je in Kenia plasticzakken tegen de regen nodig hebt tamelijk klein en anders zijn je spullen zo weer droog. Dus dan moet je dat maar overwegen, tegen de tijd je je een Afrika trip gaat maken.
Travelmaster schreef:Je zoekt dus eigenlijk een oplossing voor een probleem dat voor jou niet bestaat?
Nee dat niet, ik wilde maar mijn eigen voorbeeld aangeven. Ik zit nog niet op dure, waterdichte tassen van Vaude of Ortlieb te wachten. Ben nog heel erg gehecht aan m'n ouwe Karrimor-tassen, zo vol herinneringen met al die badges.
In ieder geval wil ik de WF'ers over Kenia waarschuwen.
Wat een verrassing :wink:
Er zijn voldoende waterdichte alternatieven voor plastic tasjes. Denk aan diverse maten dry-bags. Wij hebben een verzameling die we veel gebruiken in de ook al waterdichte fietstassen, maar ze doen het vast ook goed in de klassieke Karrimors.
Plastic tasjes verbieden. Zouden ze op meer plaatsen moeten doen!

Groet, Tom.
Marokko heeft ze ook al verboden.
Frans & Dieuwertje schreef:Marokko heeft ze ook al verboden.
Geweldig, nergens zo veel verwaaide plastic zakken gezien als in Marokko, waar ze door de kale omgeving ook nog eens extra opvallen. In India zijn trouwens ook bepaalde streken plasticvrij verklaard, onder andere de Coorg in de deelstaat Karnataka. Daar krijg je een soort geweven zakjes in de winkels.
Al vanaf 1972 tot op heden toe heb ik in Amerikaanse supermarkten van die bruine papieren zakken gezien én ook gebruikt. Waarom wordt dit goede voorbeeld hier niet gevolgd? In Zweden komen dergelijke zakken ook voor.
Martin E. van Doornik schreef:Al vanaf 1972 tot op heden toe heb ik in Amerikaanse supermarkten van die bruine papieren zakken gezien én ook gebruikt. Waarom wordt dit goede voorbeeld hier niet gevolgd? In Zweden komen dergelijke zakken ook voor.
Lost ook lang niet alles op. Ja, het is milieuvriendelijker dan plastic, maar ook de productie van tientallen of zelfs honderden miljoenen papieren tasjes op jaarbasis is verre van ideaal.

Sterker nog, een plastic tas is als het er op neerkomt juist een stuk duurzamer dan dat papieren zakje.

Het probleem komt echter voort uit de gemakzucht van het niet hergebruiken van de plastic tas. Boodschappen doen? Nieuwe plastic tas in de winkel, zo gepiept. De oude meenemen? Nee, wordt nauwelijks gedaan. Winkelen? Ook daar weet je dat de kans zeker aanwezig is een tas nodig te gaan hebben. Maar tassen die je al hebt liggen meenemen? Vrijwel niemand die dit zal doen.

En dat terwijl het eigenlijk prima te doen is. In ieder geval boodschappentasjes probeer ik zoveel mogelijk te vermijden om nieuw te kopen. Heb er een aantal liggen. En sommige zijn al honderden keren gebruikt.

Ook wat betreft het productie en transportproces zijn papieren zakken niet direct milieuvriendelijker dan plastic tassen. Het grootste probleem met de plastic tassen zit hem dan eigenlijk ook niet in het recyclen of productieproces, maar het belanden in de vrije natuur.

Daar is wat mij betreft dan ook de meeste winst te behalen. De plastic tas, maar ook papieren zak wat mij betreft, mag een redelijke milieu tax krijgen. Dit weerhoudt men er al snel van om per iedere keer boodschappen of winkelen maar eindeloos tassen te blijven kopen. Bij 10 cent per tas blijft het een kwestie van gemak dient de mens. Betaal je er meer voor, dan blijft het een goede eenmalige investering. Een stevige, katoenen tas is overigens ook sterk aan te bevelen. Die dingen gaan echt vrijwel eindeloos mee.
stef.l schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Al vanaf 1972 tot op heden toe heb ik in Amerikaanse supermarkten van die bruine papieren zakken gezien én ook gebruikt. Waarom wordt dit goede voorbeeld hier niet gevolgd? In Zweden komen dergelijke zakken ook voor.
Lost ook lang niet alles op. Ja, het is milieuvriendelijker dan plastic, maar ook de productie van tientallen of zelfs honderden miljoenen papieren tasjes op jaarbasis is verre van ideaal.
Papieren zakken kunnen toch gerecycled worden; iedere 6 weken komt er een papierinzamelpunt in mijn dorp. En de kranten dan? Hoeveel papier wordt er dagelijks voor geproduceerd? Ik heb 40 jaar op drukkerijen gewerkt. En onder mijn printer heb ik opbergvakken voor verschillende soorten papier: 80 gr/m2, 120 gr/m2, 250 gr/m2 en dan nog gekleurde vellen. Toch alles nog beter dan plastic.
Ging ik vroeger voor mijn moeder naar een slagerij om broodbeleg te halen. Daar deed de slager het vlees op een snijmachine, sneed het in plakken, dan op de weegschaal en hij legde het beleg op een soort rechthoekige kartonnen ding met gegolfde hoekjes en het geheel verdween in een papieren zakje, waarop vaak de naam van de slagerij stond afgedrukt.
Hetzelfde gebeurde bij de banketbakkerij: de chocolaadjes of koekjes werden gewogen en in papieren zakjes gedaan. Wat kwamen vroeger daarbij heerlijke geuren vrij. Bij de kruidenier naast mijn ouderlijke huis idem dito. Ik heb het over de jaren vijftig en zestig. Waar ik ben opgegroeid, waren overal winkels vlakbij te vinden, alles binnen twee minuten lopen.
Zelfs de Mars-repen waren vroeger in papier verpakt. Evenals boter en margarine.
Bij de warme bakker wel twee of drie broden samen gewikkeld in één vel wit papier, die van een rol was afgescheurd, die daar op de toonbank stond. Dit even terzijde: het is vele jaren later dezelfde bakkerswinkel, die in 2014 in het landelijke nieuws kwam, waarin een afperser van mediamiljardair John de Mol er gebak kocht, dat hij met een dreigbrief bij De Mol liet afleveren.
Bij de groenteboer of de visboer werden de producten in krantenpapier gewikkeld. Gedurende enkele jaren heb ik pal naast een veeboerderij gewoond, waar ik van de boer altijd gratis melk mocht tappen, zó vers uit de koeltank.
En tegenwoordig? In de supermarkten struikel je overal over plastic, plastic en nog eens plastic.
Hoog tijd dus, dat je van die plastic fietstassen afstapt;)
Travelmaster schreef:Hoog tijd dus, dat je van die plastic fietstassen afstapt;)
Als je dat wilt om met mijn fietsliefhebberij te laten stoppen.... voor m'n fietstassen maak ik een hoge uitzondering. :evil:
Hahahaha, niet zo happen Martin! Da's wel het laatste wat ik zou willen :lol:
Martin E. van Doornik schreef:
stef.l schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Al vanaf 1972 tot op heden toe heb ik in Amerikaanse supermarkten van die bruine papieren zakken gezien én ook gebruikt. Waarom wordt dit goede voorbeeld hier niet gevolgd? In Zweden komen dergelijke zakken ook voor.
Lost ook lang niet alles op. Ja, het is milieuvriendelijker dan plastic, maar ook de productie van tientallen of zelfs honderden miljoenen papieren tasjes op jaarbasis is verre van ideaal.
Papieren zakken kunnen toch gerecycled worden; iedere 6 weken komt er een papierinzamelpunt in mijn dorp. En de kranten dan? Hoeveel papier wordt er dagelijks voor geproduceerd? Ik heb 40 jaar op drukkerijen gewerkt. En onder mijn printer heb ik opbergvakken voor verschillende soorten papier: 80 gr/m2, 120 gr/m2, 250 gr/m2 en dan nog gekleurde vellen. Toch alles nog beter dan plastic.
Toch alles nog beter dan plastic is de vraag of dit voor alles geld. Papier kun je ook recyclen ja, maar het recyclen van plastic is efficienter. Papier kun je niet eindeloos blijven recyclen. Na een aantal cycli is de kwaliteit te slecht voor gebruik. Bovendien is de productie van nieuw papier energiezuiniger dan het recycleproces. Daarbovenop komt nog eens dat in veel gebieden van de wereld het papier dan ook niet gerecycled wordt, maar gewoon op de vuilnisbelt beland waar het aanzienlijk meer ruimte in beslag neemt dan plastic.

Beide opties zijn nu eenmaal niet zaligmakend. Maar voor wat betreft een tas om de boodschappen in te doen zal de plastic tas toch echt als de winnaar uit de bus komen wanneer vergeleken met de papieren tas, mits men dezelfde tas blijft hergebruiken tot defect. Helaas wordt dit laatste nu eenmaal niet gedaan.

Wat betreft plastic versus papieren verpakkingen van voedsel, tsja. Dat heeft met houdbaarheid van producten te maken. In een maatschappij waarin ons voedsel thans op mondiale schaal wordt verspreid is het simpelweg geen optie meer om met papier te werken. Bovendien geldt ook hier nog altijd mits adequaat gerecycled blijft het niet ideaal, maar doorgaans wel beter voor het milieu dan papier. Maar het recyclen van plastic blijft ook in Nederland nog veelal een drama, laat staan landen als Kenia.
In Gambia, is er sinds ongeveer twee jaar ook een dergelijk verbod. Een meegebrachte plastic zak in je ruimbagage valt niemand op. Het verbod vind ik wel een goede zaak, want je kreeg daar een blikje cola nog in zo'n dun zwart plastic zakje.

Gerrit
Inderdaad is papier als tasmateriaal niet persé beter. Katoen ook niet.
Maar, die plastic tassen hebben, vooral in de tropen nog een gigantisch nadeel: ze verstoppen de afwateringen, kanalen, rivieren, koelwater inlaten, bewaterings-systemen....
Ook dat is milieu schade!

Groet, Tom.