Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marokko Agadir Marrakesh - Forum Wereldfietser

Marokko Agadir Marrakesh

Eind maart vliegen mijn vriendin en ik naar Agadir en terug vanaf Marrakesh voor een mooie fietstocht! We hebben zo'n 10 fietsdagen en houden het op +/- 60 km per dag.

De route die ik grofweg in gedachten heb is van Agadir richting Ouarzazate "langs" het Atlas gebergte en vervolgens via een pas richting Marrakesh. Dit is zo'n 600 km.

Ik heb al een aantal onderwerpen op het forum over dit gebied gelezen. We gaan ook niet te veel plannen, maar willen toch nog even vragen om een aantal tips.

- Wat zijn de mooiste stukken waar we door kunnen fietsen die in de buurt van onze route komen?
- Wat is een mooie pas voor ons fietsers vanaf de zuidzijde van het Atlas gebergte naar de noordzijde?
- Is het OK om te fietsen van Agadir luchthaven naar een hotel? En de stad uit naar rustigere wegen?
- Andere specifieke wegen nog aan / af te raden?
- Geschikte landkaart? (We nemen ook GPS mee)
- Overige tips :D

Alvast bedankt!
Ik zie bijvoorbeeld net dat de Vallei van het Paradijs erg mooi schijnt te zijn en bij de P1000 en P1004 bij Immouzer ligt. Dat is dan wellicht een goede optie om erbij te pakken.
In de buurt van Ouarzazate mag je eigenlijk Ait Ben Haddou niet missen. Rond de lunch is het 'druk' met dagjesmensen, maar buiten die tijd is het prachtig. Ik zou de N9 richting Marrakech zoveel mogelijk mijden, daar wordt hard en gevaarlijk gereden ! Maar de Tizi-n-Tichka pas zou wel eens de enige mogelijkheid kunnen zijn om de Atlas over te steken....
Bocky schreef:Maar de Tizi-n-Tichka pas zou wel eens de enige mogelijkheid kunnen zijn om de Atlas over te steken....
Waarop baseer je dat in hemelsnaam? :roll:
Ik ben in 2012 van Agadir naar Marrakesh gereden via Tiznit, Guelmim, Amtoudi (hoogtepunt), Taroudant en de Tiz-N-Test-pas, een route die ik van harte kan aanbevelen (reisverslag). In tien dagen red je dat niet met 60 km per dag, maar her en der kun je wel afkorten (bv. bij Tiznit) of een taxi nemen. Vanaf de luchthaven van Agadir kun je gewoon fietsen, er loopt een fietspad langs de weg. Een taxi is ook geen probleem. Richting zuiden wordt de route vanaf Tin Mansour een stuk rustiger want daar kun je van de grote weg af.
Wit schreef:
Bocky schreef:Maar de Tizi-n-Tichka pas zou wel eens de enige mogelijkheid kunnen zijn om de Atlas over te steken....
Waarop baseer je dat in hemelsnaam? :roll:
Dat baseer ik op het aantal te fietsen passen tussen Ouarzazate en Marrakech. Je kan natuurlijk de fiets op de nek nemen of een pas 100 kilometer verderop nemen, maar dat zal gezien de vraagstelling wel niet de bedoeling zijn :roll:
Bocky schreef:Dat baseer ik op het aantal te fietsen passen tussen Ouarzazate en Marrakech. Je kan natuurlijk de fiets op de nek nemen ( ....) :roll:
@Bokey - Mag ik vragen hoeveel van die passen jij met eigen ogen gezien, eigen benen gefietst of met de fiets in je nek opgelopen bent om daar zo zeker van te zijn? :?

Er zijn meer Tizi's dan je zou denken al turend op een algemene (Michelin) kaart van die regio. Ik kom uit mijn blote hoofd al zeker op 10 varianten om naar Marrakech te fietsen, over meerdere Tizi's in de buurt van Ouzarzatte. Deze heb ik bijna allemaal zonder fiets op de nek, gezien. Slechts bij een variant heb ik een halve dag moeten wandelen met de fiets aan de hand. De rest varieerde in moeilijkheidsgraad maar waren allen te fietsen met opgeladen fiets. En die paar die ik (nog) niet gereden heb, daarvan heb ik voldoende recente kennis uit betrouwbare bronnen om te concluderen dat ook deze niet behoren tot jou 'fiets in de nek' criterium. :wink:


timmeh schreef:Ik zie bijvoorbeeld net dat de Vallei van het Paradijs erg mooi schijnt te zijn en bij de P1000 en P1004 bij Immouzer ligt. Dat is dan wellicht een goede optie om erbij te pakken.
@Timmeh - De vallei van het paradijs is mooi ja maar als je in Ouarzazate wilt uitkomen misschien niet echt handig met een reisduur van 10 dagen. Je kan er dan natuurlijk ook voor kiezen om via de andere kant van de hoge Atlas naar Marrakech te fietsen. Hebben wij ook al eens gedaan. Ook het gebied tussen Agadir en Essouira is erg mooi maar heeft erg steile hellingspercentages. De hoofdweg tussen Agadir en Essouira vinden wij nu te druk. Pak gewoon een kaart en laat je verbeelding de vrije loop over kleine weggetjes. :wink: Hou er wel rekening mee dat behoorlijk wat doorgaande wegen erg druk zijn geworden de afgelopen jaren om nog prettig of veilig te fietsen. In richting van Agadir houd je het best de kust zoveel mogelijk aan om het centrum in te fietsen.
Bedankt voor de reacties!

We hebben nu een andere route in gedachten:

Agadir -> Tiznit (met de bus)
Tiznit -> Ait Mansour
Ait Mansour -> Taroudant
Taroudant > Tizi n' Test bergpas
-> Marrakech

Afstand: zo'n 650 km

De vallei van het paradijs bewaren we voor een volgende keer.

Reacties op onze nieuwe route zijn welkom :)

En weet er iemand nog een redelijke kaart voor dit gebied?
Zou dit wat zijn: https://www.dezwerver.nl/r/afrika/marok ... rokko-ewp/
Ik zou van het vliegveld starten met fietsen. Hoef je niet die stad in en te bussen. Neem een van de kleine wegen richting Tafraoute (er zijn meerdere mooie keuzes) en vervolg vanaf daar naar Ait Mansoer (dagtochtje of rondje Tafarout), via Ighrem? naar Tizi n Test naar Marrakech.
Leuk, ik ga zelf ook in die periode en eveneens vanuit Agadir al fietsend Marokko door! Dus ik volg deze routetips met veel interesse :). Als kaart had iemand ons de adventure map van National Geographic aangeraden (schaal 1:1000 000). Als ik trouwens zo onbeleefd mag zijn: weet er iemand van jullie of er in de buurt van Agadir-Tafraoute-Zagora.. ergens gasblikjes te vinden zijn? Prik- of schroefblikjes maakt niet uit, ik moet nog een brander kopen dus die aankoop kan ik daar nog op afstemmen. Alvast bedankt en nog veel succes met de voorbereidingen :).
Misschien hebben ze bij de Marjane hypermarché in Agadir prikblikjes of anders bij een van de camper-campings. Wij hadden geluk in Sidi Ifni bij zo'n camping.
Nog een vraagje: is er in Marokko (Agadir) wasbenzine verkrijgbaar? Dit heeft de voorkeur want het is schoner. Of wordt het gewoon benzine tanken?

Wij nemen namelijk de MSR whisperlight mee.
timmeh schreef:Nog een vraagje: is er in Marokko (Agadir) wasbenzine verkrijgbaar?

Ik heb het daar niet kunnen vinden. Autobenzine genomen. Alleen in de buitenlucht koken daarmee want het spul is bij verbranding nog veel viezer om in te ademen dan wasbenzine. Brandt verder wel redelijk schoon zonder verstoppingen of roet.
sonti schreef:
timmeh schreef:Nog een vraagje: is er in Marokko (Agadir) wasbenzine verkrijgbaar?

Ik heb het daar niet kunnen vinden. Autobenzine genomen. Alleen in de buitenlucht koken daarmee want het spul is bij verbranding nog veel viezer om in te ademen dan wasbenzine. Brandt verder wel redelijk schoon zonder verstoppingen of roet.
Ga er liever van uit dat de damp van de onverbrande benzine schadelijker is dan die van de gassen die van de blauwe vlammen van de brander afkomen. Of de damp van de gele vlammen tijdens het opstarten schadelijker is dan de damp van de onverbrande benzine is me niet helemaal duidelijk maar dat is een onzinnige discussie van die beide dampen zijn allebei tamelijk onfris. (In het ene zit vooral roet en CO en dergelijke en de ander benzeen en benzeenachtige stoffen.
Wasbenzine is er te krijgen. In de grote steden zijn er nu supermarkt en met goed zoeken vind je het.
Loodvrije benzine is er meer dan voldoende te krijgen. Wij kiezen meestal voor dat laatste.....makkelijker te vinden:)
Wit schreef:Ik zou van het vliegveld starten met fietsen. Hoef je niet die stad in en te bussen. Neem een van de kleine wegen richting Tafraoute (er zijn meerdere mooie keuzes) en vervolg vanaf daar naar Ait Mansoer (dagtochtje of rondje Tafarout), via Ighrem? naar Tizi n Test naar Marrakech.
Helemaal mee eens.

Voor wasbenzine is je beste kans bij de Marjane Supermarkt. Dat is een grote, op Franse leest geschroeide, supermarktketen.

https://www.google.nl/maps/place/Marjan ... -9.5807336
Dank voor de reacties. We hebben besloten om ook maar gewoon met de fiets te starten, klein stukje langs de kust meepakken en dan richting tiznit -> tafraout.
En je hoeft niet helemaal naar Agadir (20 km vanauit het vliegveld) te fietsen om supermarkt Marjane te bezoeken. Er is een nieuw filiaal dichterbij opengegaan. De kortste route = vliegveld >> Ait Melloul >> Inezgane.

De fietsroute Vallée du Paradis is prachtig maar ook wellicht uit de route naar Ouarzazate en mogelijk ook dicht na de laatste overstromingen. Check het weerbericht voor de bergpassen tussen Ouarzazate en Marrakech, er is ongewoon veel regen en sneeuw gevallen dit jaar.
Inmiddels al weer even geleden, maar wij hebben een fantastische fietsreis gemaakt door Marokko! :D

Bedankt iedereen voor de tips! We hebben uiteindelijk alles op de fiets gedaan binnen Marokko. Ging prima.

Voor een overzicht van onze reis inclusief foto's check:

https://www.adventurousroadrunners.com/ ... marrakech/
Heel mooi verslag. Ik krijg meteen zin om daar te gaan fietsen.