Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kaapstad naar Stellenbosch - Forum Wereldfietser

Kaapstad naar Stellenbosch

In april 2015 gaan wij met z'n tweeen fietsen van Kaapstad naar Port Elisabeth. Na een bezoek aan Kaap de Goede Hoop willen we via Muizenberg onderlangs Kaapstad fietsen (over de R310, Baden Powell Road en dan via Faure en Lynedock naar Stellenbosch). Maar we horen tegenstrijdige berichten over deze route onderlangs. Van 'geen mens te zien, hartstikke verlaten' tot 'je rijdt langs de townships, ik zou het met mijn auto nog niet doen'. Wie is er geweest op de fiets (want dit zijn autorijders) en heeft ervaring met deze route? Ik lees je ervaringen graag!

Alvast bedankt!

Martine, Zandvoort
Niet stoppen in de omgeving van de townships. De grootste township bij Kaapstad is Khayelitsha. Toeristen dienen rekening te houden met criminaliteit en geweldsdelicten in de voorsteden van Kaapstad (bijv. Muizenberg). Ik heb een poging tot gijzeling van een westerse toerist gezien. Gelukkig reageerden de Zuidafrikanen alert om de gijzeling te voorkomen.

Voor mijn fietservaringen in de omgeving van Kaapstad (14 november 2008):

http://the-lonely-push-biker.blogspot.n ... allen.html

Voor mijn fietservaringen in Zuid Afrika (30 oktober t/m 27 november 2008):

http://www.the-lonely-push-biker.eu/page57.php
Of het gevaarlijk is is altijd een moeilijke vraag om te beantwoorden. Er gebeuren nu eenmaal overvallen op plaatsen waar je het juist niet verwacht. Of het in een township gevaarlijker is dan bijvoorbeeld in Johannesburg zou ik ook 1-2-3 kunnen beantwoorden. Ik ben in meerdere townships geweest, maar dat was al vooraf bedacht. Google eens op Anthea Rossouw die met het project Dream Catcher bezig is in Zuid-Afrika. Je kan daar dan ook slapen bij de kamamma's (moeders) in een township. Stuur me een pb voor meer info.
Wij zijn in 2008 fietsend uit Kaapstad vertrokken (zie hier), maar hebben tussen Simonstown en Stellenbosch een taxi genomen. Alleen al vanwege het drukke verkeer wilden we dit stuk niet fietsen, al zit er wel een mooi stuk weg langs de kust bij (circa 20 km), waar het toen niet druk was. Maar ook daar rij je over een niet zo brede weg, waar auto's met 100 km/uur voorbij kunnen komen. En de krottenwijken van Khayelitsha liggen er soms op loopafstand vandaan.
Rond Muizenberg en in de wijde omgeving van Stellenbosch was het heel erg druk. In Nederland zou je het uit je hoofd halen om op zulke wegen te fietsen, dus waarom zou je het daar dan wel doen? De uitspraak 'Geen mens te zien, hartstikke verlaten' komt niet overeen met wat ik me ervan herinner.
Vanaf Stellenbosch zijn we fietsend verder naar Wellington gegaan. Ook daar konden we alleen maar over een drukke autoweg. Kleine weggetjes door de wijnvelden, waar je in Frankrijk langs zou fietsen, gaan in Zuid Afrika niet verder dan het erf van een boerderij, vaak kilometers van de doorgaande weg af. Pas ten oosten van de lijn Wellington-Stellenbosch-Gordon's Bay worden de wegen die niet doodlopen rustig genoeg om lekker te kunnen fietsen.
In kleinere plaatsen zijn we soms ook door townships gefietst, zonder problemen. In 1989 ben ik nog dwars door Soweto gefietst, wel na overlegd te hebben met een taxichauffeur die daar woonde en bij wie ik toen enkele dagen logeerde. Maar misschien was ik toen ook wat stoerder en naïever dan in 2008...
Hi Martine,

Ga je er ook een report over schrijven? Ben erg benieuwd naar hoe de wegen hier geregeld zijn, maar ook vooral naar hoe het zit met de voorbereidingen qua veiligheid in dit land.

Interessant! :wink:
Hoi Martine,
Ik woon in Kaapstad en zou je niet aanraden over de Baden Powelldrive te fietsen.
Het is een hele drukke weg met auto's die erg hard rijden en je rijdt langs Kayelitsha (de grootste sloppenwijk van Kaapstad).
Het is gewoon niet het meest relaxte stuk om te fietsen.
Je kunt wel heel mooi om het hele schiereiland fietsen, en het stuk langs de kust van Somerset West naar Betty's Bay is ook prachtig (wel een smalle weg met weinig plek om te fietsen, maar hele mooie route).
Ik weet eigenlijk geen mooie weg van Kaapstad naar Stellenbosch... Rondom Stellenbosch zijn er wel weer meer rustige wegen.
Veel plezier en succes als jullie gaan!
He Martine,

In 2006 namen wij de Bazbus, fiets mag mee, echt ideaal: http://www.bazbus.com/
Misschien leuk voor je om te zien: http://wjenzlin.home.xs4all.nl/fiets/Zu ... index.html
Hele mooie trip!

Willem