Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielrennen rondom Kaapstad/Tafelberg - Forum Wereldfietser

Wielrennen rondom Kaapstad/Tafelberg

Goedenavond,

Als alles door gaat zal ik vanaf januari 5 maanden stage gaan lopen in Kaapstad, Zuid Afrika. Als fanatiek fietser lijkt het me fantastisch om mijn fietsleven daar door te zetten. Nou lees ik heel wisselende verhalen over fietsen in en rondom Kaapstad. Het verkeer ben ik niet zo bang voor, en ik begrijp dat je de Townships moet vermijden, maar hoe is het om te fietsen op de wegen rondom Kaapstad? Is dat in je eentje te doen, of is er een (relatief) grote kans dat je bijvoorbeeld overvallen wordt? Ik vind het moeilijk om een beeld van de mogelijke gevaren te krijgen. Zou iemand hier wat meer over kunnen vertellen?

Alvast bedankt!!
Mvg
Vincent
Ik heb in Zuid-Afrika niet alleen gefietst, alleen wel de ervaring dat wij het ook moeilijk vonden om een reëel beeld te krijgen van de veiligheid. De meeste blanke Zuid-Afrikanen die wij spraken konden niet geloven dat wij vier maanden door Afrika gefietst hadden zonder overvallen te worden: die overschatten het gevaar schromelijk. Wij hebben nergens last van gehad, maar in hoeverre is dat geluk? Geen idee. In elk geval is de omgeving van Kaapstad relatief gunstig. En heel mooi.

En een andere overweging: hoezo alleen fietsen? Er wonen zat fanatieke fietsers in Kaapstad en omgeving, er zijn zelfs fietsclubs, dus ik zou zeggen: ga op zoek naar maatjes. Misschien nu al contact leggen? De plaatselijke fietsers kunnen je prima adviseren, denk ik.

Louise
Geen antwoord op je vraag maar ik moest meteen hieraan denken:
http://www.capetownmagazine.com/cape-ar ... cycle-tour
Zelf niet gedaan maar wie weet komt het er nog eens van. Als ik in de buurt was wist ik het wel.
Bedankt voor je informatie, Louise!!

En dat ga ik zeker doen hoor! Heb hier en daar al wat gekeken naar clubs en dergelijke. Maar alleen fietsen vind ik ook heerlijk; ik zal in Kaapstad waarschijnlijk zwaar werk gaan doen dus even in m'n eentje op de fiets tot rust komen is iets wat ik dan wel belangrijk vind:) In Nederland werkt dat ook altijd, haha;)

En dat ziet er gaaf uit, merci voor de tip Joost.
Niet vergeten hier verslag te doen van je fietsbevindingen met foto's :D
Haha, zal het proberen te onthouden, maar je gaat ze sowieso hier vinden vanaf januari: http://instagram.com/vincentcyclingphotos
Heb zelf een aantal jaren in Zuid Afrika verbleven. In die periode woonde en werkte ik in Johannesburg. Ik heb daar vrij veel gefietst, alleen en in groep. Tijdens die fietstochten heb ik nooit te maken gehad met veiligheidsproblemen, ook niet toen ik op een dag na het nemen van een verkeerde afslag terecht kwam in Alexandra, een van de townships van Johannesburg. Het verkeer lijkt me gevaarlijker. Vooral de chauffeurs van de vele taxi's (minibusjes die voor openbaar vervoer gebruikt worden) vertonen wel eens gevaarlijk rijgedrag. Mijn oplossing voor dit probleem was om s'morgen vroeg (06h00) te fietsen.... en meestal was ik niet de enige fietser op de weg.

Die fietstochten hebben me ook naar Kaapstad gebracht. Vooral het Kaapse schiereiland is een prachtig gebied om te fietsen. Zou je zeker durven aanbevelen om deel te nemen aan de Argus Pick N Pay Cycle Challenge. Wel op tijd inschrijven want het is een zeer populair evenement met deelnemers vanuit alle continenten. Schrik niet als je plots naast een Hollywood vedette fietst. Een aantal jaar geleden stond oa Matt Damon aan de start. Laat je niet afschikken door het grote aantal deelnemers want de organizatie is echt top. Mocht je beschikken over een goeie mountainbike dan is ook een tocht over de Swartberg pas een optie. Wel genoeg drank meenemen.

Veel plezier in Kaapstad
Mm vroeg fietsen is een goede tip. Even voor m'n stage een rondje langs Chapmans Peak Drive.. :shock:

De Argus Pick N Pay Challenge ga ik zeker in gedachten houden! Inschrijfdata staan al in m'n agenda:)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, zeker wat aan gehad!
Er zijn zat mensen die daar fietsen, en ook heel fanatiek, je zult heus wel aansluiting vinden.
JohanvdP schreef: Mocht je beschikken over een goeie mountainbike dan is ook een tocht over de Swartberg pas een optie.
Ook prima te doen op een vakantie fiets met 30kg baggage hoor 8)
Afbeelding. by shanecycles.com, on Flickr

AfbeeldingZwartebergpass Prince Albert side by shanecycles.com, on Flickr

Andere goede tips zijn b.v Seseweekspoort (best makkelijk maar ook erg mooi), ik ben via Anysburg np gegaan, niet bijzonder pittig maar veel mooi grint wegen de heel goed te fietsen zijn.

AfbeeldingGravel (1) by shanecycles.com, on Flickr

Mocht je stoer willen doen is de cape epic ook een optie, of de spine of the dragon of de FC.

Uiteraard is een rondje Tafel en Chapmans peak ook gewoon erg leuk :)

https://www.flickr.com/photos/shanecycl ... 939279975/

Veel plezier, ik zal ook ooit in de toekomst weer een rondje ZA fietsen :)
Ziet er goed uit!! Mooie tochten. Goeie tips. Dank!
Ik heb een aantal jaren geleden ook gefietst rond Kaapstad naar o.a. Stellenbosch en Hermanus aan de kust. Erg mooie tochten. Ik weet niet precies of de bussen ook fietsen meenemen, maar dat is ook een overweging waard om niet steeds hetzelfde rondje te fietsen. Dan zou je ook een bus kunnen nemen naar bijvoorbeeld Hermanus en van daaruit terug kunnen fietsen. Oudshoorn is zeker een bezoek waard. Succes
@Rutger; en in de trein? Lijkt me inderdaad wel goede optie.