Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg van Zagora naar Tazzarine - Forum Wereldfietser

Weg van Zagora naar Tazzarine

Hallo,

Zijn er mensen die de weg van Zagora al naar Tazzarine gevolgd hebben?

Graag jullie ervaringen.

Mvg, Peter
Het is al een tijd geleden, 2003. Via de N12 was het toch wel een heftige MTB-route. In de richting vanaf Zagora zou het eerste stuk vrijwel niet te doen zijn want zelfs bergaf ging ik met de gehuurde (ram maar door) MTB maar 7 km/u.
De N9 is asfalt. Aan de andere kant van de vallei daar was een onverharde weg die wel te doen was.
De weg langs Tigrhemet is asfalt.
Leon
Ik ben met een fietsmaat in 2008 eerst naar Tamegroute gefietst. Vervolgens langs een huisje ofzo dwars links een keienpad gepakt. Aan het einde van de dag hadden we er zo'n 25km opzitten (weet niet meer of dat vanaf de camping van Zagora inclusief die 11km asfalt was of exclusief). Bij een pasje kon je links naar Tazzarine of rechtdoor richting Tissemoumine en Oum Jerane.
Dan heb je idd die weg gehad. Het wegennet in de woestijn is niet zo heel complex... :lol:
Het ligt er wel aan welke weg je bedoelt. Via N9 en dan R108 beide geasvalteerd is de weg zonder meer goed te doen. Is langs de Draa vallei ook een mooie route. Vanaf Zagora kun je ook eerst een stuk onverharde weg (piste of route touristique) nemen. Je kunt ook de piste nog meer ten oosten nemen maar dan mis je de Draa Vallei.
Kom net uit die hoek vandaan.
Gr. Kees
Inmiddels, november 2014, is de weg minder spannend (maar nog steeds mooi).
De eerste 49km van de N12 vanaf Zagora is een verharde piste, klaar om geasfalteerd te worden(?), daarna is het splinternieuw asfalt. Was voor ons een grote verrassing.
Na ongeveer 20 km is er een afgelegen auberge en na ongeveer 60 km kom je in de bewoonde wereld bij het dorpje Tarhbalt. Daar is niet veel maar wij hebben er wel een colaatje kunnen drinken en een omelette gegeten. Daarna zie je dorpjes op afstand en fietst het goed door tot aan Tazzarine (wel minder mooi).
Heeft iemand hier ervaring met het onverharde stuk van Zagora naar Mergouza?
Er lijken vier kleine dorpjes (Oum Jrana - Sidi Ali - Hassi Ramlia - Hassi Ouzina) langs deze route te liggen.
OpenStreetMap geeft een route aan maar ik twijfel aan de "befietsbaarheid". De route lijkt een zandduin te doorkruisen... :roll:
Alvast dank.
Oum Jrana was destijds ons verste punt.
Ik zie op https://goo.gl/maps/Ek7MozvuGMFHQjYZ6 een piste. Met wat geluk is het net als hier overal vlak en is het prima mountainbikebaar.!
Er zijn ook meerdere pistes: https://goo.gl/maps/9JzLNtDJUBAjHvvN9, dus je moet wel goed navigeren, anders kun je de weg kwijtraken, en je wilt niet per ongeluk in Algerije belanden!

Uiteraard kan er sinds deze foto's iets veranderd zijn daar, maar het is vast nog even waanzinnig mooi.
Hoi Leon,
Het lijkt inderdaad vrij vlak. Op jouw foto's ziet het pad er goed begaanbaar uit. Ik hoop maar dat het zand verderop niet te mul wordt. Waarom ben je in Oum Jrana omgekeerd?
Dat op google zijn niet mijn foto's, ik mocht willen.

Oum Jrane was een hoek in de route van de cycletoursvakantie. We kwamen uit de richting Tazzarine en gingen richting Zagora.
Leon schreef:
wo 20 nov, 2019 22:45
Dat op google zijn niet mijn foto's, ik mocht willen.
Dat had ik al begrepen :wink:
erickx schreef:
di 19 nov, 2019 16:53
Heeft iemand hier ervaring met het onverharde stuk van Zagora naar Mergouza?
Er lijken vier kleine dorpjes (Oum Jrana - Sidi Ali - Hassi Ramlia - Hassi Ouzina) langs deze route te liggen.
OpenStreetMap geeft een route aan maar ik twijfel aan de "befietsbaarheid". De route lijkt een zandduin te doorkruisen... :roll:
Alvast dank.
Ik heb nog even mijn oude post van 2019 erbij gehaald. Destijds moest ik deze tocht afblazen vanwege de corona pandemie. Eind maart van dit jaar heb ik bovenstaand traject alsnog afgelegd als onderdeel van een Marokko fietstocht. Mijn ervaring: het is te doen. Houd er rekening mee dat je de fiets kilometers door mul zand moet duwen. Met name tussen Sidi Ali en Ramlia kom je zandduinen tegen en verder is de ondergrond in het algemeen vaak zacht. In de regenperiode verwacht ik dat dit deel onbegaanbaar is. Verder is deze streek erg geïsoleerd. Er is (uiteraard) geen mobiel netwerk dus je bent een paar dagen afgesloten van de buitenwereld. Heel af en toe kwam er een auto voorbij die dan wel altijd even stopte om te zien of alles oké was. Top! Check ook van tevoren de wind, die kan een echte spelbreker zijn in de woestijn. Zonder GPS zou ik deze tocht afraden. Er zijn meestal geen bandensporen die je de goede richting wijzen.
De N 9 van Zagora naar Tazzarine ligt er goed bij, asfalt. Weinig water te vinden , wel rugwind daar. Ik ging vorige maand de andere kant op en had tegen wind, 10 km per uur