Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wildkamperen in Marokko - Forum Wereldfietser

wildkamperen in Marokko

We hebben een rondje uitgezet voor over een week (!) http://www.bikemap.net/route/764715 Over het algemeen zitten de hotels op dagafstand, maar we nemen zeker een tentje mee. Even een vraag over wildkamperen: Onze strategie is altijd aan de locals vragen waar we kunnen/mogen staan. Dat weet men dat je er staat en word je met rust gelaten (of uitgenodigd) Wat zijn de ervaringen op dit gebied in Marokko.

Verder: Iemand een suggestie voor overnachten tussen Taroudant en Igherm of tussen Tafraout en Ait Baha (via west-variant)?
Dan moeten er wel locals zijn om het aan te vragen :wink:
Meestal stonden we ver genoeg van een dorpje af, dat er geen kip te zien was. En meestal ook zo (beschut) dat we niet te zien waren.
Is de west-variant AitBaha-Tafraoute niet over Tanalt? Het Bikemap-kaartje laat volgens mij de oostvariant zien. Daar is in Tioulit een overnachtingsmogelijkheid.
http://www.tizourgane-kasbah.com/
(Nog niet zelf geprobeerd).
fietsvogels schreef:Onze strategie is altijd aan de locals vragen waar we kunnen/mogen staan. Dat weet men dat je er staat en word je (...)
Dat was volgens de berichten ook de strategie van het Nederlands echtpaar dat in 2008 werd beroofd en zwaar mishandeld in de buurt van Rome. De locale informanten waren dus de daders.

Gerd
Mja, ik ga toch altijd het liefste uit van het goede in de mens. Tot nu toe heeft ons dat altijd voorspoed gebracht. Als ik af moet gaan op alle berichten van wat er mis kan gaan dan blijf ik het beste binnen.
Mijn vraag was naar jullie ervaringen, niet wat je in de krant leest.
GerdC schreef:
fietsvogels schreef:Onze strategie is altijd aan de locals vragen waar we kunnen/mogen staan. Dat weet men dat je er staat en word je (...)
Dat was volgens de berichten ook de strategie van het Nederlands echtpaar dat in 2008 werd beroofd en zwaar mishandeld in de buurt van Rome. De locale informanten waren dus de daders.

Gerd
Je hebt gelijk; verkeerde route Ik bedoel deze http://www.bikemap.net/route/764715
In de kasbah-tizourgane hebben we vorig jaar 2 dagen (stromende regen) met veel plezier gebivakkeerd.
Jan Eleveld schreef:Is de west-variant AitBaha-Tafraoute niet over Tanalt? Het Bikemap-kaartje laat volgens mij de oostvariant zien. Daar is in Tioulit een overnachtingsmogelijkheid.
http://www.tizourgane-kasbah.com/
(Nog niet zelf geprobeerd).
GerdC schreef:
fietsvogels schreef:Onze strategie is altijd aan de locals vragen waar we kunnen/mogen staan. Dat weet men dat je er staat en word je (...)
Dat was volgens de berichten ook de strategie van het Nederlands echtpaar dat in 2008 werd beroofd en zwaar mishandeld in de buurt van Rome. De locale informanten waren dus de daders.
Gerd
Dat was geen plaatselijk gezinnetje, maar twee Roemeense mannen die nabij Rome werkten als schaapsherders. Je hoeft natuurlijk geen vooroordelen te hebben maar enige gevoeligheid in de sprieten is toch niet slecht.
Leon
Wildkamperen is nergens een probleem in Marokko. Behalve als je heel ver zuidwaarts gaat in het gebied onder de Draa, daar liggen landmijnen (!) en nabij een grote stad. Kamperen bij een klein gehuchtje (als je het van te voren vraagt) ook niet. Wij hebben jarenlang ervaring met verstopt wildkamperen, aan de doorgaande straat wildkamperen, kamperen bij boerderijen, kamperen bij rijkswaterstaat (op een pas) en kamperen midden in een klein gehuchtje (vragen aan dorpsoudste!). Nooit een probleem gehad en alleen positieve ervaringen. Op een loslopende tamelijk wilde hond in de midden Atlas na die keihard blaffend en grommend aan kwam rennen. Maar gelukkig wa ik op tijd wakker om de 'voordeur'dicht te doen. Dus rende hij na even gesnufelld te hebben weer hard blaffend en grommend weg. :shock:
Blanche,

Die dorpsoudste, spreekt die dan Frans? :D
Annetje schreef:Blanche,

Die dorpsoudste, spreekt die dan Frans? :D
Hoi An,

Er is altijd wel iemand die Frans spreekt in die gehuchtjes, meestal de leraar. Anders laten we even op de videocamera ons tentje zien. Maken een slaapgebaar en als ze dan ja knikken of Wacha zeggen mag het ook :wink: En dan nog over-en-weer gebaren waar je dan je tentje mag opzetten. In berggebieden ben je sowieso vaak aangewezen op dorpjes omdat er weinig vlak terrein is. En de vlakke terreintjes zijn bijna altijd landbouwland. Daar ga je dus niet staan.

:!: Neem altijd voldoende eten mee en maak bovendien ook altijd heel duidelijk dat je zelf eten bij je hebt. Anders geven mensen die zelf bijna niets hebben je ook nog te eten. Het gebruik is dat je zo'n drie keer moet weigeren + bedanken. Als ze je dan nog vragen, dan mag je de gift aannemen. Maar ikzelf zou dat alleen maar doen bij mensen die het kunnen missen.
Wij hebben in marokko ook overal prima vrij gekampeerd.
Ook wordt je zo nu en dan uitgenodigd, wat tot leuke contacten leidt.

Laat je vooral niet leiden door het 'Rome verhaal' van enkele posts terug; heel erg natuurlijk, maar als je je daardoor laat leiden is de lol er snel af. Dat soort dingen is echt een incident en iets soortgelijks kan net zo goed op een camping, in een dorp of waar dan ook gebeuren.

Wij zijn een aantal jaren geleden eens beroofd tijdens het wild kamperen, gewapend en wel.
Beste remedie was toen, hoe lastig ook, gewoon blijven vrij kamperen anders komt er wellicht nooit meer van. Nooit spijt van gehad. Wel je plekje goed kiezen natuurlijk.
Maar ik dwaal af, gewoon lekker vrij kamperen in Marokko dus !