Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen langs de Tanzaniaanse kust en haar 3 eilanden; febr. - Forum Wereldfietser

Fietsen langs de Tanzaniaanse kust en haar 3 eilanden; febr.

Heeft iemand contacten ter plaatse, tips, interesse ivm fietsen langs de Tanzaniaanse kust (Tanga-Dar es Salaam-Nyamisata), en de fiets op de veerboten voor de eilanden Pemba-Zanzibar-Maria. Ik vertrek eind deze maand tot 5 maart. Eerste en vijfde week in Zanzibar om ook te kiten en te snorkelen of projectwerk...
Ik reis momenteel in Tanzania: Eerst Tanga, nu Zanzibar. Transport is wel met wagen (door vrienden) of openbaar vervoer.

Tanga: Voor verblijf kan ik Vila Matalai (of Matawai) in Kwale aanraden (ongeveer 15 km boven Tanga). En goed snorkelen. Leuk guesthouse, wel al in. Tanga baai is heel mooi. https://www.tangambili.com/villa-matalai/

Weg Tanga - Dar : Zoals vele wegen tussen grote steden in Afrika. Enkel tweebaans weg met bussen, vrachtwagens en auto's met frequente ki levengevaarlijke inhaalmaneuvers.
Naast het smalle baanvak is een stuk asfalt van ongeveer 1m breed voor brommers, fietser en voetgangers. De term moordstrookje kan je letterlijk nemen. Ik kan echt niet aanraden hier te fietsen.

Er is een mooiere kortere weg langs kust door een Nationaal Park (in buuurt Matagoro). 2 weken geleden was hij afgesloten wegens wateroverlast (dus informeren). Het is me ook onduidelijk of je daar wilde dieren kan tegenkomen, wil je misschien vermijden op de fiets.

Dar - Zanzibar: 4x / dag boot met Asan (2u, 40 USD business). Onduidelijk of fiets als bagage kan, zou wel kunnen.

Ik ken enkel weg Zanzibar - Kisimkasi Dimbani, 65 km. Zeer mooi en niet druk. Hier is fietsen wel doenbaar. Minder verkeer dat traag rijdt wegens slechte weg.

Mijn indruk: Zanzibar lijkt wel doenbaar om te fietsen. Tanzania (vasteland) lijkt me wel een groot risico wegens verkeer (en mogelijk dieren).
Als je geen Afrika-ervaring hebt, zou ik willen voorstellen om enkel te fietsen op Zanzibar (of andere eilanden), zeker niet op het vasteland.

Pemba: 1x per week boot vanuit Zanzibar (zelfde maatschappij, grotere boot).
Vanuit Tanga zijn er ook mogelijkheden per boot: Meestal wel een Dow (ik weet niet of dit een goed idée is). Niet aan te raden met een smalle kano met zeil (ik ken naam niet meer).

Mafia: Is duur (ook parkfee voor 'marine park'), en moeilijk bereikbaar.

Let wel: Buiten stad of guesthouse spreekt men geen Engels, enkel Swahili. De weg vragen is dan al moeilijk. Dit was voor mij een verrassing.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Bedankt Frank voor je snelle reactie!
-Ik was inderdaad niet plan langs de drukke weg (Muheza-Mbwewe) te fietsen maar wel langs de kust (Pangani-Sadaani NP.-Bagamoyo). Voor de passage door het N.P. Sadaani hoop ik aan de gate te kunnen aansluiten met een groepje fietsers (? er zouden in dat park fietssafaris met gids doorgaan) of evt. een pick-up lift te krijgen.
Weet iemand wat haalbaar is voor de passage met fiets door het Sadaani N.P. ?
-Mafia island zou blijkbaar per boot bereikbaar zijn vanuit Nyamisati maar niet (?) vanuit Zanzibar zodat ik de cirkel Zanzibar-Pemba-Tanga-Dar-Nyamisati-Mafia-Zanzibar niet rondkrijg per fiets en Mafia misschien best schrap.
Kan de fiets mee op de andere veerboten (Zanzibar-Pemba-Tanga-Dar)?
-Ik heb Afrika werk- en reis- ervaring met eigen 4x4 en tent maar niet per fiets. Is het wel nodig een tentje mee te zeulen voor het stuk langs de kust? ik veronderstel dat dit voor Zanzibar en Pemba al zeker niet nodig is.
- Pangani-Sadaani NP.-Bagamoyo : Dit is inderdaad de weg. Ik weet verder niets van fietssafaris door het NP.
Guesthouse Villa Matalai https://www.tangambili.com/villa-matalai/ in Kwale (15 km ten noorden van Tanga, 5 km van hoofdzeg): (75 USD full pension, zeer goed, 1 bovenkamer die 'open' is met zicht op zee). Eigenaars kennen regio zeer goed, en kunnen je meer info bezorgen. Ze hebben ook een guesthouse in de bergen, waar je met fiets wel makkelijk kan geraken (daar was ik niet°.
Je kan in Tanga ook de Amboni caves bezoeken, enkel met een gids, niet zeer speciaal, maar wel avontuurlijk, ongeveer 10 km van Tanga (van Tanga richting grens Kenia; voor afslag naar Kwale. Op weg zie je wegwijzer op zandweg naar links, nog 3 km)
In Tanga zelf heb je een (duur) hotel met mooi uitzicht op baai, goed voor maaltijd of een drink. Ik ben naam vergeten; maar is het mooiste/duurste hotel van Tanga, met een lange oprijlaan van aan de weg (en mooie tuin).
Je kan ook iets drinken in Tanga jachtclub, maar dan betaal je wel 10.000 shilling entree.
- Overnachting Tanga - Dar : Zeker in eerste stuk zal je moeilijk overnachting vinden. Dan is tent misschien wel nodig.

- Boot Dar - Zanzibar: Ben op terugweg vergeten te vragen of er een fiets op kan. Er is zeker plaats voor een fiets. Je kan het best zelf vraag stellen aan Azam Marine, https://azammarine.com/ Business class is relax om te zitten.
Zij hebben ook wekelijkse boot naar Pemba vanuit Zanzibar.
Ik was enkel in Zanzibar in zuidoosten, in Kizimkasi Dimbani (aangeraden door eigenaars Villa Matalai, die voorheen op Zanzibar woonden). Ideaal als je op een niet te drukke plaats wilt blijven, en de dolfijnen wilt zien. Het Karamba resort is zeer goed: https://www.karambazanzibar.com/ (50 of 60 USD incl. ontbijt voor huisje met zicht op indische oceaan + zwembad. Vraag kamer 5 of eventueel kamer 1). Ik ben er uiteindelijke 5 dagen gebleven.
Ook aangeraden werd het dorpje Fumba (in de buurt), maar daar was ik niet.
Stone Town vond ik zelf niet zo geweldig, ben er wel maar een uurtje doorgewandeld in de regen. Ik zou in Stone Town je fiets en bagage niet uit het oog verliezen, je hebt er mogelijk wel zakkenrollers.
Noorden en Oosten van eiland zouden zeer toeristisch zijn (met veel all-in hotels).
Je hebt hier inderdaad geen tent nodig, overal hotels/guesthouses.
Ik raad als reisgids aan Bradt Zanzibar - Pemba (en Mafia)

- Boot Pemba - Tanga: Geen reguliere boot, eventueel Dow. Je kan misschien Villa Matalai vragen voor meer info (Kwale is dichter bij Pemba dan Tanga).

- Boot Mafia - vasteland: Onduidelijk of dit kan. Lijkt eerder met vliegtuig. Verblijf is ook duurder. Parkkosten is enkel voor het 'marine park'. Lijkt inderdaad een optie om dit te schrappen.
Hier ook nog een post met meer informatie over Mikumi Nationaal Park, op 4 uur met bus van Dar: viewtopic.php?f=15&t=34456&p=357144#p357144
Intens genoten van mijn velo afriek van 30 jan. tot 5 mrt.!!! Geland op Zanzibar met de bedoeling een weekje te acclimatiseren en te kiten maar bij windgebrek is het gebleven bij hete testritjes op dit toeristeneiland vooraleer de overzet te nemen naar het meer noordelijk gelegen Pemba eiland en vervolgens het vaste land Tanga-Dar. Acclimatiseren was nodig in de heetste periode sinds lang. Gelukkig goeie interne thermostaat en vele drank- en fruitkraampjes onderweg. 2 soorten locals: vriendelijke en heel vriendelijke met aanstekelijke smiles. De enkele opeisende "givmimoni"s wogen helemaal niet op tegenover de honderden "awdojoedo"s. "Very fine and you" eruit persen terwijl je van je fiets smelt was dan ook een beleefdheids leugentje tegenover die locals die onder dezelfde hitte werken en overleven met heel wat minder. Overnachting vinden de avond zelf was in die periode geen probleem maar toch blij een tentje meegezeuld te hebben om extra te genieten van de meest idyllische plekjes. Wel noodzakelijk gelegen bij een hotelleke waar je na een drank- en ontbijtbestelling altijd wel de euforie van een frisse douche en pint mag beleven. Komende winter zeker terug een stukje velo afriek.
Zeewald,

Als ik het goed begrijp ben je van Pemba naar Tanga gereisd (per boot).
Hoe heb je die boottrip georganiseerd, ik dacht dat er geen reguliere lijn Pemba-Tanga is ?
Hallo Frank, in het zuidwestelijke havenstadje Mkoani kan je met een 4 uur durende Ferry naar Tanga overvaren. Ik was eerder wel doorgefietst naar het Noordwestelijke havenstadje Wete waar geen reguliere overzet Is maar gad daar gepoogd om mee te zeilen met een vrachtdhow wat niet gelukt is. Toeristen meenemen is er uit veiligheidsredenen verboden en onder de radar iets regelen viel niet mee want als enige muzungu ben je er al gesignaleerd voor je het de eerste crew hebt gevraagd. Ben dus terug gefietst naar Mkoani. Had die zeil-oversteek graag ondernomen maar ook geen spijt om terug te fietsen naar Mkoani, terug naar het sympathieke local gast koppel van de mooi gelegen lala lodge.