Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets kopen in Bangkok. - Forum Wereldfietser

Fiets kopen in Bangkok.

Heeft iemand ervaring met het kopen van een redelijke trekkingfiets in Bangkok? Zo ja, wat heb je ervoor betaald?
Ik wil van oktober 2023 t/m half januari 2024 gaan fietsen in noordoost Thailand, Laos en Cambodja.
Zelf heb ik een elektrische fiets, dus ik kan de accu niet meenemen en denk dat het goedkoper is om daar een fiets te kopen. Of heeft iemand een beter idee?

En ik hoor het ook graag als iemand een mooie route heeft gefietst.

Vivian
Dag Vivian,

Ik weet niet of je op zoek bent naar een e-bike of gewone fiets. Enkele maanden geleden heb ik bij Probike in Bangkok een TREK FX3 Disc gekocht (of beter gezegd, laten kopen door mijn Thaise vrienden). Probike (trek dealer) is naar ik weet een van de grotere fietszaken in Bangkok, maar wat betreft e-bikes lijkt de keuze beperkt.

Met deze fiets ben ik van Bangkok naar Koh Chang gefietst en telkens in hotels overnacht (dus lichte baggage). Geen klachten wat de fiets betreft - alles is heel gebleven (en geen lekke banden). Ik ben momenteel het verhaaltje voor mezelf aan het schrijven. Wanneer het klaar is zal ik het ook op dit forum delen (kan nog enkele weken duren :-)).

Alvast veel voorpret gewenst met jouw planning,

Aniphys
Op Maps van Google zal je best wel een fietsenzaak kunnen vinden. Met StreetView kan je de etalage en het volk voor de winkel bekijken. Dan moet je een aardig idee krijgen.
WimB schreef:
vr 17 feb, 2023 11:27
Op Maps van Google zal je best wel een fietsenzaak kunnen vinden. Met StreetView kan je de etalage en het volk voor de winkel bekijken. Dan moet je een aardig idee krijgen.
Rohloff dealer in Bangkok ;-)
Dank je wel voor de reactie. Ik wil een fiets zonder accu kopen in Bangkok, dat lijkt mij het beste. Ik ga de website bezoeken en kijken wat ze hebben. Wat heb je betaald voor je fiets?
Voor een fiets zonder accu zal de keuze veel uitgebreider zijn. Ik betaalde in de zomer vorig jaar 28.000 Baht. Ik heb er wel wat zaken bijgekocht (dure oplaadbare lichtjes van >3000 Baht, twee bidons en houders, een bagagerek, spatborden, staander...). De totaalprijs van de aangeklede fiets was ongeveer 38.000 Baht. Pakweg 1100 EUR. Ik zie nu dat dezelfde fiets (naakt) slechts 23.500 Baht kost.
Kun je daar wel fietsen kopen in een aardige maat? Ik herinner me van de Thai dat ze allemaal heel klein zijn.
Ook in Azië wonen grote mensen die willen fietsen.
Ik heb zelf een half dagje gezocht rond Manila en vond een zaak waar ze het Canadese Rocky Mountain verkochten in “westerse” maten.
Gaat in Bangkok ook zeker lukken.

Groet,
Tom.
Aha, dan zijn de Thai een stuk groter geworden. Destijds was ik met schoenen bijvoorbeeld kansloos. 43 was de max en ik heb maat 45. Gelukkig zal de neiging om te grote fietsen te verkopen waarschijnlijk universeel zijn.
Ja, ….schoenen….(!?) :lol:

Groet,
Tom.
/offtopic:
Ook al is de gemiddelde lengte er kleiner dan in Nederland, dan nog steeds zullen er in Thailand aardig wat lange mensen rondlopen (normale verdeling). In Bangkok zelf wonen inmiddels meer dan 10 miljoen mensen, en in de hele agglomeratie het dubbele, las ik ergens. Ik kan me dus voorstellen dat er voldoende marktpotentieel is voor fietsen voor langere mensen. Wil je dit precies weten, maak dan een rekensom met behulp van populatiestatistieken.

Ik ben lui en vroeg het chatgpt:

How many people in Bangkok are taller than 175 cm?

I'm sorry, but as an AI language model, I don't have access to real-time data on the height of individuals living in Bangkok. However, I can provide some information based on statistical data. According to a study published in 2019 by the Department of Health, Ministry of Public Health of Thailand, the average height of adult males in Thailand is approximately 167 cm, and the average height for adult females is around 157 cm. Based on this data, it is likely that the number of people in Bangkok who are taller than 175 cm is relatively small, as this height is above the average for both males and females. However, this is just a rough estimate and the actual number may vary depending on various factors such as age, gender, and ethnicity.

Dit antwoord valt me eerlijk gezegd tegen. Blijkbaar moet ik mijn vraag beter formuleren.

/nogmeerofftopic:
Als gevolg van een stijgende bmi van mannen, retailers die internationale markten bedienen en framing om mensen het gevoel te geven niet dik te zijn, zijn kledingmaten steeds meer opgeschoven. Waar ik vroeger nog wel eens een L kocht, is dat allang M geworden, en kocht ik onlangs een jas in de maat S omdat een M veel te ruim zat. In al die jaren ben ik niet uitgedijd of gekrompen. Ik eindig waarschijnlijk met XXS.
willem.m schreef:
za 18 feb, 2023 12:07
Ik ben lui en vroeg het chatgpt:

How many people in Bangkok are taller than 175 cm?

I'm sorry, but as an AI language model, I don't have access to real-time data on the height of individuals living in Bangkok. However, I can provide some information based on statistical data. According to a study published in 2019 by the Department of Health, Ministry of Public Health of Thailand, the average height of adult males in Thailand is approximately 167 cm, and the average height for adult females is around 157 cm. Based on this data, it is likely that the number of people in Bangkok who are taller than 175 cm is relatively small, as this height is above the average for both males and females. However, this is just a rough estimate and the actual number may vary depending on various factors such as age, gender, and ethnicity.

Dit antwoord valt me eerlijk gezegd tegen. Blijkbaar moet ik mijn vraag beter formuleren.
Ik vind het juist indrukwekkend. Het blijkt dat ChatGPT beter begrijpt dan sommige anderen dat je de waarheid niet kunt verzinnen.
Gemiddeld 167 cm voor de Thai man is naar ik me herinner een stuk groter dan destijds in 1990, al is het nog steeds iets van 17 cm kleiner dan Nederlanders.
Leon schreef:
za 18 feb, 2023 12:36
Het blijkt dat ChatGPT beter begrijpt dan sommige anderen dat je de waarheid niet kunt verzinnen.
Ik hoop dat dat zo blijft.
Er zijn totalitaire regimes waar 'de waarheid' (Pravda) zodanig wordt gefilterd dat er een andere 'werkelijkheid' ontstaat. Dat geldt trouwens ook voor ON.
Screenshot_20230218-163843.png
Dit was de mening van Google, Cortana heb ik twee keer niets gevraagd.
Ik ben gevlogen naar Chiang Mai en daar begonnen met fietsen in Noord Thailand en niet in Bangkok. Het is daar veel kleinschaliger en vriendelijker., meer een groot dorp. Van daaruit heb ik de fietsroute van AWOL gevolg: noord Thailand, Laos, en de routes Laos Cambodja en Cambodja Vietnam tot Saigon. Aanrader. De AWOL route begint ook in Chiang Mai.

De fiets heb ik nieuw gekocht bij Jacky Bike in Chiang Mai, vriendelijk winkeltje met veel fietsen. Het was een nieuwe Trek basic trekking fiets (Track FX2). Ik heb er omgerekend 300 euro voor betaald. Het zijn daar dezelfde fietsen als in het westen,ook qua maatvoering; ze worden ook daar in de buurt ergens gefabriceerd. Vervolgens 3000 km mee gefietst. In Saigon wilde ik hem verkopen of weggeven, maar ik was er zo aan gehecht dat ik hem meenam. Ik fiets er nu nog op.
Om aan alle uitvoerige speculaties door mensen die al vele jaren niet meer in Bangkok zijn geweest een einde te maken: Probike in Bangkok kan ook grotere maten leveren. https://probike.co.th/en/contactus
Mic schreef:
ma 20 feb, 2023 00:07
Ik ben gevlogen naar Chiang Mai en daar begonnen met fietsen in Noord Thailand en niet in Bangkok. Het is daar veel kleinschaliger en vriendelijker., meer een groot dorp. Van daaruit heb ik de fietsroute van AWOL gevolg: noord Thailand, Laos, en de routes Laos Cambodja en Cambodja Vietnam tot Saigon. Aanrader. De AWOL route begint ook in Chiang Mai.

De fiets heb ik nieuw gekocht bij Jacky Bike in Chiang Mai, vriendelijk winkeltje met veel fietsen. Het was een nieuwe Trek basic trekking fiets (Track FX2). Ik heb er omgerekend 300 euro voor betaald. Het zijn daar dezelfde fietsen als in het westen,ook qua maatvoering; ze worden ook daar in de buurt ergens gefabriceerd. Vervolgens 3000 km mee gefietst. In Saigon wilde ik hem verkopen of weggeven, maar ik was er zo aan gehecht dat ik hem meenam. Ik fiets er nu nog op.
Ha Mic, bedankt voor je antwoord. Dat klinkt goed om naar Chiang Mai te gaan ipv Bangkok. Bangkok ben ikzelf ook niet enthousiast over, maar het leek mij de makkkelijkste plek om een fiets te kopen.
Chiang Mai is prettiger een 300 euro voor een redelijke fiets is goed te doen.
Ik ben komend weekend op de fietsvakantiebeurs en zal zeker bij AWOL langs gaan. Bedankt voor de tip.
bert sitters schreef:
ma 20 feb, 2023 17:09
Om aan alle uitvoerige speculaties door mensen die al vele jaren niet meer in Bangkok zijn geweest een einde te maken: Probike in Bangkok kan ook grotere maten leveren. https://probike.co.th/en/contactus
Bedankt Bert, ik ga zeker informeren bij ze voor een fiets of evt. een accu.
Vivian
Leon schreef:
za 18 feb, 2023 10:49
Kun je daar wel fietsen kopen in een aardige maat? Ik herinner me van de Thai dat ze allemaal heel klein zijn.
Gelukkig voor mij dat ik ook niet zo groot ben.
Vivian
Aniphys schreef:
za 18 feb, 2023 10:40
Voor een fiets zonder accu zal de keuze veel uitgebreider zijn. Ik betaalde in de zomer vorig jaar 28.000 Baht. Ik heb er wel wat zaken bijgekocht (dure oplaadbare lichtjes van >3000 Baht, twee bidons en houders, een bagagerek, spatborden, staander...). De totaalprijs van de aangeklede fiets was ongeveer 38.000 Baht. Pakweg 1100 EUR. Ik zie nu dat dezelfde fiets (naakt) slechts 23.500 Baht kost.
Dat is toch wel duur. Ik ga nog even op zoek naar alternatieven. Maar bedankt voor je uitgebreide antwoord. Vivian
Vivian schreef:
di 21 feb, 2023 12:22
Ik ga nog even op zoek naar alternatieven.
Je zou natuurlijk ook nog de accessoires zoals bijvoorbeeld een achterdrager, bidons en -houders zelf mee kunnen nemen en ter plaatse alleen de kale fiets kopen.

En misschien nog wel meer onderdelen zoals bijvoorbeeld je favoriete stuur, pedalen en zadel mee?