Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crash in Kirgizië - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Crash in Kirgizië

Dag 6: Naryn
Rudi heeft vandaag veel meer pijn dan gisteren. Het is dus maar goed dat we zo snel mogelijk van de berg af zijn gekomen. Het doel van vandaag is het regelen van twee doktersverklaringen: één met de diagnose, en de ander waarop staat dat Rudi naar Nederland mag vliegen. Pas nadat we deze verklaringen hebben gemaild kan de reisverzekering de retourvlucht gaan regelen. Daarnaast zullen we pijnstillers en krukken moeten regelen.

Met dank aan Nargiza van de hotelreceptie komt een ziekenwagen ons ophalen. Om Rudi op de brancard door de te smalle deuropening uit de hotelkamer te krijgen, moeten we hem heel schuin houden. “Au!” De oude ambulance is ongeveerd; bij elke hobbel in de weg krijgt Rudi een pijnscheut. “Au!” Het Naryn Trauma Hospital is met zijn smalle deuren, gangen en trapjes niet op brancards ingericht. “Au!” Maar goed, we bereiken uiteindelijk de ruimte met de röntgenapparatuur.

Niemand van het medisch personeel spreekt Engels, al kunnen we essentiële woorden als "doctor", "kassa" en "dollar" verstaan. Gelukkig krijgen we de komende uren hulp van Bakyt, die met zijn vrouw en zieke dochter het ziekenhuis bezoekt. Na het bekijken van de onscherpe röntgenfoto’s twijfelt de arts: is er (vanwege de smak op de stuurpen) een breuk in het bekken? Zij adviseert Rudi opname in het lokale ziekenhuis gedurende een maand à 50 dollar per dag. Dat vinden we geen goed idee.

We gaan met de doktersverklaring naar de kassa (“касса”) en rekenen af. Ondertussen wordt de brancard teruggevorderd, want het ziekenhuis heeft er blijkbaar maar één. Hierna regelen we bij een andere arts een reisverklaring. Ook halen we zware pijnstillers, en bij een van de vele apotheken in de stad vind ik fijne schouderkrukken. Bakyt rijdt ons in zijn goed-geveerde auto naar het hotel. Hij wil absoluut geen vergoeding voor zijn hulp – hij is christen en wil mensen in nood met alle plezier helpen. Wauw!

Kyr2019_067_20190712_112621_HDR_.jpg
Kyr2019_068_20190712_114224_.jpg
Kyr2019_069_20190712_125255_.jpg
Kyr2019_070_20190712_134801_.jpg
Kyr2019_071_20190713_141924_.jpg
>> En gelijk door naar de epiloog en tevens laatste bijdrage:

Na afloop: Taxi > Vliegreis > Herstel
Het duurt een tijd voordat de verzekering een vertaler heeft gevonden die de kriegelig geschreven verklaringen kan ontcijferen. Pas daarna gaan ze de retourvlucht boeken. Om de tijd te doden kijkt Rudi Netflix-series. Ik regel een taxi naar Bishkek. Adilet rijdt ons, de fietsen, en de fietstassen naar de hoofdstad. Receptioniste Nargyza gaat ook mee om wat boodschappen te doen. Het is achter in de auto krap maar wel gezellig.

De vlucht naar Istanbul verloopt prima, maar vanwege de slecht gecoördineerde hulp op de nieuwe luchthaven missen we de aansluitende vlucht naar Amsterdam. Eenmaal thuis zal Rudi enkele weken bij zijn ouders bivakkeren om te revalideren. Hij heeft geen botbreuk, maar ‘slechts’ een beschadigde aanhechting aan zijn lies, en door het vele zitten heeft hij last van trombose. Zijn herstel verloopt gelukkig voorspoedig: twee maanden na het ongeluk kan Rudi zelfs weer op fietsvakantie!

Kyr2019_072_20190714_132934_HDR_.jpg
Knipsel.PNG
2019 kirgizie.JPG
Route: https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... n-45199812
Een röntgenfoto in het buitenland, altijd een spectaculaire ervaring. Ik herinner me nog een stuurman met een verstopt traanbuisje, in San Martin, Argentinië. Kwam uiteindelijk op een massief granieten tafel te liggen alwaar een röntgenfoto van zijn complete hoofd werd genomen. Een blik van bovenaf in reactor 4 in Tchernobyl zou waarschijnlijk minder straling opgeleverd hebben.

Ik zelf kreeg trouwens een fraaie foto van mijn (gehele) rechtervoet mee; verstuikte enkel.
Blij te horen dat het goed gaat met Rudi.

Zelf ook een afgekapte tocht in Kirgizië na een val van mijn broer in de bergen. De rontgenfotoos in Bishkek keken volgens mij 3 kamers verder, maar lieten een mooie scheur in het sleutelbeen zien. Geweldig grote spuit met pijnstiller (?) afgeslagen en vervroegd naar huis helaas. Om zeker nog een keer terug te keren - wat een prachtland!
willem.m schreef:
za 09 apr, 2022 08:19
twee maanden na het ongeluk kan Rudi zelfs weer op fietsvakantie!
Gelukkig! Als het allemaal goed afloopt, leveren dit soort avonturen wel de spectaculairste verhalen op. ;)

Misschien had je er al iets over gezegd, maar dat heb ik dan gemist - wordt de reis nog voortgezet?

Dank je voor het verhaal,

Carl
Zo te lezen kunnen we zo een nieuw topic over röntgenfoto's op reis openen!

@Carl: Nee, nog geen nieuwe plannen om de reis af te maken. Een tocht over onverharde wegen door de bergen in Kirgizië vereist een goed voorbereid, sterk en fit lichaam. Door overbelasting (van het fietsen) ben ik helaas al bijna een jaar aan het kwakkelen. Het gaat steeds beter, maar ik hou het voorlopig bij tochtjes dichter bij huis. Ik ben al blij als ik deze zomer weer in de Alpen kan fietsen. En dat is natuurlijk ook mooi.
willem.m schreef:
za 09 apr, 2022 15:30
Zo te lezen kunnen we zo een nieuw topic over röntgenfoto's op reis openen!
‘Post hier je vakantie-röntgenfoto.’ ‘De mooiste ziekenhuisbedden op je pad.’ En de nieuwe rubriek ‘Raad gaatje’, waarbij de lezers moeten raden in welk lichaamsdeel zich de getoonde wond bevindt. :D
Door overbelasting (van het fietsen) ben ik helaas al bijna een jaar aan het kwakkelen.
Ai, wat naar Willem. Heel veel sterkte gewenst en ja, de Alpen zijn ook mooi. En mocht dat er nog niet in zitten, de Veluwe ook!

Groetjes en nogmaals bedankt voor het verslag,

Carl