Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk Gps toestel - Forum Wereldfietser

Welk Gps toestel

Ik was van plan om naar India te navigeren met komoot en maps.me, dus met de telefoon. Met komoot kan ik tot en met turkije navigeren , deze maakt gebruik van Google kaarten. In iran werkt dat niet heb ik begrepen, vandaar dan voor iran maps.me met zijn open source kaarten. Ik ben het aan het uitproberen en ben geschrokken van de batterijduur, na 5 uur navigeren was mijn telefoon leeg! Ik heb genoeg powerbanks en een goede solarcharger, maar ik wil liever niet zo afhankelijk zijn van een telefoon batterij. Mijn vraag is welk gsm toestel zou geschikt zijn, dus ook bruikbaar wat kaarten betreft in bijvoorbeeld Iran? Ik heb in het verleden in India genavigeerd met een Garmin 60csx, maar vond dat toch eigenlijk ingewikkeld . Als ik bijvoorbeeld de settings niet goed had gedaan, dan kon ik zomaar verkeerd rijden of te lang rijden. Dus liever geen garmin. Even kort door de bocht , ik wil gewoon een begin en eindpunt invoeren en dan de route zien,dus geen waypoints invoeren of tracks maken. Welke gps toestel is geschikt en gebruikersvriendelijk voor mij ?
Volgens mij kom je op je route grote stukken tegen waar je geen navigatie nodig hebt en een goede naafdynamo en omvormer doet wonderen.
Ik sluit me aan bij wat Bert schrijft. Naafdynamo en USB lader zal voldoende zijn denk ik. (ik heb er geen ervaring mee)
Waar ik wel ervaring mee heb is om routes uit te zetten met Maps.Me, d.w.z. met de open source variant Organic Maps.
Je kunt de app gewoon via Apple of Google downloaden.

Ik heb de afgelopen tijd met een vriendin die nu onderweg is naar Santiago de Compostella de St Jacobs fietsroute omgezet van gpx naar kml en in Organic Maps geïmporteerd.
De route vanuit Drenthe naar Dun sur Meuse is samengesteld uit de LF3 de Hanzeroute en de Maasroute. Het Nederlandse stuk tot Hasselt met de routeplanner van de Fietsersbond en Maastricht naar Dun sur Meuse met bikerouter.de (die ik o.a. dankzij het dieet van @bdr hier op het Forum heb ontdekt)

Organic Maps toont de route en dat is alles. Geen aanwijzingen, geen irritante piepjes dat je af moet slaan en bovenal een stuk minder stroomverbruik.
In Organic Maps tap je op het positietekentje en de wereldkaart wordt met jou als middelpunt gepresenteerd. Een ander icoontje richt de kaart naar het noorden of in je rijrichting.

Ik ben zelf niet van de navigatieapparaten en gebruik steeds en afhankelijk van stemming en behoefte Windy Maps (mooie duidelijke kaarten compleet met wandel- en fietsroutes), Organic Maps (vanwege de importmogelijkheid en de ingebouwde navigatie in geval van nood) en Google Maps (om een camping of ander onderdak te vinden)
Bedankt voor de tips, ik ga dit onderzoeken
Klopt wat Bert schrijft. Je hoeft waarschijnlijk maar af en toe op de kaart te kijken. En weinig schermtijd doet wonderen voor je accu.

Verder zijn er van Iran gewoon kaarten offline beschikbaar. Zelf ben ik (de enige op dit forum?) gebruiker van de Locus app (Android), waarmee je in een oogwenk routes kunt maken en navigeren. De eigen Locus-kaarten vind ik visueel heel prettig. Je gaat er niet failliet aan: de Locus-kaart van Iran (ca. 1 gb) kost een euro. Maar je kunt natuurlijk ook een Open Street Map gebruiken - die is gratis.