Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterafsluiting bergpassen Turkije / Caucasus - Forum Wereldfietser

Winterafsluiting bergpassen Turkije / Caucasus

Weet iemand een website waar te volgen is hoe het staat met de winterafsluitingen van bergpassen in Turkije, Georgië, Armenië en Azerbeidzjan (en eventueel Iran)?
Ze zijn hier in het dorp glasvezel aan het leggen. Daarvoor zijn er al een maand wegafsluitingen. Daar klopt geen ene sodeju van. Geen mens trekt zich er dan ook iets van aan. De praktijk is dat je er niet door kunt als je weg belemmerd wordt en dat je niet met de auto weg kunt als die vastgeparkeerd staat.
Ik zou niet veel verwachten van info over pasafsluitingen in een ver land.

Poppink hierna heeft een heel goede tip:
Google maps op de stand verkeer wijst je (enigszins) de weg.
Capture.JPG
En als je in Google Maps een route aanmaakt, zoals in het voorbeeld van Splügen naar Chiavenna over de Splügenpas dan geeft Maps ook aan wat er open/dicht is. https://www.google.nl/maps/dir/Chiavenn ... e1!5m1!1e1
Leon schreef:Poppink hierna heeft een heel goede tip:
Maar werkt die tip ook voor je eigen dorp?
Zeker. Een groen lijntje betekent dat je de eerste niet bent die doorrijdt. Als het lijntje rood is staan auto's stil maar kun je wel fietsen. Als er geen lijntje is maar in de straten er omheen wel dan is fietsen onzeker, al is mijn standaardidee om bij dreigende borden toch door te fietsen in 99% van de gevallen een goed idee.
Bij "pas wegens sneeuw afgesloten" zou ik echter eieren voor mijn geld kiezen.
Duidelijk advies. :lol:
Bedankt voor jullie reacties.
Dit is voor de actuele situatie inderdaad een manier om dit te bekijken (mits er verkeersdrukte wordt bijgehouden).
Het gaat mij echter meer om een indicatie of het mogelijk zou zijn bepaalde passen te nemen (niet specifiek dit jaar overigens). Dus een optie is om dit jaar eens aan de hand van google maps te volgen wanneer de betreffende passen open gaan.

Meer concreet gaat het om:
De Torul-Şiran Geçidi en de Zigana Geçidi eind april.
En de Goderdzis Ugheltekhili, de Selim Lerrnants’k’, de Sevani Lerrnants’k’, de Vorotan Lerrnants’k’ en de Meghri Lerrnants’k’ begin mei.
Over de Zigana Geçidi lees ik ergens dat die gemiddeld een winterafsluiting van 5 maanden heeft, dus dat zou dan globaal december-april zijn.
Maak dan in je browser 3 tabbladen aan met die wegen er op en dan redelijk goed ingezoomd.
Ga dan naar instellingen en dan bij startpaginas of home of zo kies je er voor om steeds te starten met de huidige tabbladen.
Dan heb je het altijd bij de hand zonder het steeds weer op te moeten zoeken.
Geen antwoord op de gestelde vraag, maar ik moest toch even aan dit topic denken toen ik deze recente aflevering van de formulereeks 'De gevaarlijkste wegen' in Noordoost-Turkije zag: https://www.npostart.nl/POW_05246611. Wat is het daar mooi zeg!

(Off-topic: Ik wilde eigenlijk ook nog even terugkijken naar de oude aflevering van De Jeugd van Tegenwoordig in Peru, die ik heel leuk vond, maar NPO heeft die video helaas verwijderd.)
DaVinci schreef:
za 05 mar, 2022 12:29
En als je in Google Maps een route aanmaakt, zoals in het voorbeeld van Splügen naar Chiavenna over de Splügenpas dan geeft Maps ook aan wat er open/dicht is. https://www.google.nl/maps/dir/Chiavenn ... e1!5m1!1e1
off topic...ooit een half jaar in Splugen gewerkt...belde dagelijks mensen "Splugenpass geoffenet?" pfff probeer het:) Internet heeft goede dingen gebracht.. :D
DaVinci schreef:
za 05 mar, 2022 12:29
En als je in Google Maps een route aanmaakt, zoals in het voorbeeld van Splügen naar Chiavenna over de Splügenpas dan geeft Maps ook aan wat er open/dicht is. https://www.google.nl/maps/dir/Chiavenn ... e1!5m1!1e1
Helaas heeft de Şiran-Torul-yolu geen verkeersinformatie.
De weg die om het massief heen loopt wel.
De Torul-Şiran Geçidi is dus nog een vraagteken voor me.

Via Strava (segmenten die onlangs door iemand gereden zijn) wel kunnen zien dat de eerste Georgische pas al wel open is
Helaas is er van die Turkse pas geen segment (en zal het ook niet een dusdanig gangbare pas zijn dat daar iets uit te concluderen valt zolang er niemand rijdt ;-))