Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vissersboten van Iran naar India ? - Forum Wereldfietser

Vissersboten van Iran naar India ?

Weet iemand of er boot verkeer is tussen Iran en India ? Ik ga in maart richting India fietsen en om Pakistan te vermijden ( tenzij Pakistan inmiddels veilig is om doorheen te trekken) dacht ik dat het misschien mogelijk is om met een vissersboot of iets dergelijks langs de Pakistanse kust naar India te varen. Ik meen mij te herinneren dat ik op het forum van lonely planet ooit had gelezen dat een motorrijder het zo had gedaan met een vissersboot. Alle andere tips zijn natuurlijk welkom. Via de emiraten en Oman is voor mij geen optie, noch via China.
In de Romeinse tijd was er op die route in elk geval druk scheepvaartverkeer. :D
Ik herinner me een aflevering van Michael Palin (80 days around the world) waarin hij op een lokasl schip naar Bombay vaart.
Dat was handelsvaart.
Van een regelmatige lijndienst was geen sprake.
Ik verwacht niet dat deze schepen er een website op na houden..
Lijkt me een kansloze missie eerlijk gezegd. China, Pakistan, India is volgens mij de enige (enigszins) haalbare optie. Maar verwacht buiten wel/niet veilig/corona een hoop visum perikelen.
Lovri schreef:
zo 22 aug, 2021 13:51
Ik ga in maart richting India fietsen en om Pakistan te vermijden ( tenzij Pakistan inmiddels veilig is om doorheen te trekken)...
Met 'veilig' bedoel je corona-veilig? Als je zelf gevaccineerd bent, desnoods met een 3e prik (boost) zou ik me daar dan niet zo druk om maken. Vergeleken met de andere risico's die je loopt, lijkt me dit geen probleem. Alleen even goed checken dat je (reis)verzekering erbij past.
Eerlijk gezegd zou ik de trip door Pakistan wel aandurven. Het meest lastige is het zuidelijke gedeelte, Baluchistan. Ongecontroleerd en lange afstanden door de woestijn. Het noorden kan je vermijden als je liever niet in contact wil komen met de groepen daar. Boottocht Iran/India zou top zijn maar wij hebben die nog nooit actief mee gemaakt,
Dank voor de reacties, maar ik zou mijn vraag moeten uitbreiden in dit verband : wie heeft "recentelijk" door Pakistan gefietst en hoe zit het met de veiligheid nu ? Ik weet dat de omgeving rond Quetta een probleem was (Taliban) en ik weet van het voorval met de twee Scandinavische backpacksters die zijn ontvoerd en waarbij de politiebegeleiding doodgeschoten zijn, maar dat is een hele tijd geleden. Kortom hoe verantwoord is het nu ?
Op deze site staat aardig beschreven hoe het reizen is door Pakistan (door backpackers maar met de fiets niet veel anders). De kans is heel groot dat als je Pakistan bezoekt je zeker nog eens terug wilt.
Op MarineTraffic kun je in elk geval even kijken wat er zoal vaart in die regio. Misschien heb je er wat aan.
Lovri schreef:
zo 05 sep, 2021 09:21
Dank voor de reacties, maar ik zou mijn vraag moeten uitbreiden in dit verband : wie heeft "recentelijk" door Pakistan gefietst en hoe zit het met de veiligheid nu ? Ik weet dat de omgeving rond Quetta een probleem was (Taliban) en ik weet van het voorval met de twee Scandinavische backpacksters die zijn ontvoerd en waarbij de politiebegeleiding doodgeschoten zijn, maar dat is een hele tijd geleden. Kortom hoe verantwoord is het nu ?
Het was niet recentelijk (11 jaar geleden) en ook niet op de fiets (maar met de backpack) maar ik heb eind 2010 de trip naar India door Iran en Pakistan gedaan. Het stuk tussen oost-Iran en Pakistan tot aan Quetta was inderdaad wel het lastigste stuk van de reis. Baluchistan is een vrij wetteloze woestenij. Ik wilde eerst de publieke bus nemen maar die ging niet toen en uiteindelijk ben ik aangehaakt bij een Duits/Zwitserse overland-karavaan van een bus en twee vrachtwagens. De leider van de karavaan had deze tocht vaker gemaakt (hij had een restaurant in Goa waar hij regelmatig moest zijn en hij had zeer ernstige vliegangst, dus hij "moest wel") en hij zorgde er altijd voor dat we de nacht door konden brengen op de binnenplaats van een politiebureau. Dat was geen overdreven voorzichtigheid volgens mij. Ik zou jou ook hetzelfde aanraden, zorg dus dat je weet waar de politieposten zijn, en plan je reis daarop, zeker omdat je met fiets en tent nog een stuk kwetsbaarder bent.

Overigens werd mij toen ik de plannen maakte van alle kanten afgeraden om het te doen, door echt iedereen, ook door ervaren reizigers. Toen ik in Mirjave (vlakbij de Pakistaanse grens) probeerden lokale mensen me nog hoofdschuddend om te praten, men begreep maar niet waarom ik dit zou willen doen. Maar ja, net als jij had ik weinig andere opties, door Afghanistan was nog onveiliger en anders moet je helemaal om door de andere Stan-landen. Maar goed, ik heb Quetta gewoon bereikt, eigenlijk was het een heel saaie reis, en ik had vooral last van de politie- en legerfunctionarissen die om de haverklap van alles van ons wilden weten en ons door een bureaucratische papiermolen wilden trekken.

In Quetta en ook in de rest van Pakistan heb ik verder vrijwel uitsluitend aardige mensen ontmoet, daar zaten ook mensen tussen die na een gesprek toegaven wel taliban-sympathieen te hebben. Het is allemaal niet zwart wit he, niet alle taliban zijn moordende haatbaarden. Ik kijk in ieder geval met mooie herinneringen aan Pakistan terug en had het niet willen missen.
Meest recentelijk moet die Duitser zijn die echt naar Indie is gefietst. Hij staat met leuke 10-minuten filmpjes op YouTube. Hij haalde zijn reisfiets uit 't oud-ijzer en wilde de wereld rond maar in Indie is hij teruggevlogen i.v.m. Corona.
Succes, Pier.
Dank iedereen voor de reacties, ik ga serieus overwegen om toch via Pakistan te gaan.
Pier ,(Pieviets) ik heb al meer gehoord van die Duitser, maar kan het niet vinden, weet je misschien de titel of een ander zoekterm van diegene ?
Zijn naam is Chris en op youtube is het twowheelstravel, even zoeken in de buurt van de Iran filmpjes.

Martin
Als je ziet wat daar als vissersboot of vrachtboot vaart, zou ik daar niet op willen. De zee kan behoorlijk tekeer gaan.
IK heb in Azië veerboten gezien met lange rijen. Daarnaast lagen veerboten met korte rijen. De oorzaak: de veerboten met de lange rijen zijn goedkoper en worden flink volgeladen. De veerboten met korte rijen zijn duurder, maar voor ons nog altijd goedkoop. De plaatselijke bevolking vindt ze echter te duur. Daarom zijn deze boten aanzienlijk leger, maar bieden ze meer comfort.
Lovri schreef:
zo 22 aug, 2021 13:51
Weet iemand of er boot verkeer is tussen Iran en India ? Ik ga in maart richting India fietsen en om Pakistan te vermijden ( tenzij Pakistan inmiddels veilig is om doorheen te trekken) dacht ik dat het misschien mogelijk is om met een vissersboot of iets dergelijks langs de Pakistanse kust naar India te varen. Ik meen mij te herinneren dat ik op het forum van lonely planet ooit had gelezen dat een motorrijder het zo had gedaan met een vissersboot. Alle andere tips zijn natuurlijk welkom. Via de emiraten en Oman is voor mij geen optie, noch via China.
Hey, ik lees dat je in maart richting India wilt fietsen. Super leuk!
Is dat nog steeds je plan? Ik wil in februari richting India fietsen. Vermoedelijk maak ik eerst een rondje richting Duitsland/ Denemarken, om even terug te komen en daarna "voor echt" begin april richting India te fietsen. Mijn uiteindelijke bestemming is het zuiden van Cambodja. Heb je al een route gemaakt? Wat is je route vanaf Turkije? Weet je al meer of je een boot kan nemen? Zit namelijk met het zelfde probleem, wil liever Afghanistan, Iran en Pakistan vermijden als dat kan. China spreekt mij niet aan en wil ik liever ook niet door (enkel als het echt moet). Hoe ga jij het doen?
Hoi Evelien,
Ik had verwacht een melding te krijgen als er een nieuw bericht voor mij was, dus jouw bericht lees ik toevallig nu pas ,ik weet niet hoe ik dat in kan stellen . Dat terzijde… Het is nog steeds de bedoeling om naar India te fietsen, wel eind april ipv maart. De kou in Europa van afgelopen maart zit mij nog vers in het geheugen. Ook heb ik na veel raadplegingen besloten om via Pakistan te gaan. Ben er van overtuigd dat te doen is. Ik heb o.a contact gehad met iemand die daar vaak heeft rondgereisd en wel recentelijk. Misschien kunnen wij meer kennis uitwisselen en misschien wel handig als dat via pb gaat
Lovri schreef:
vr 05 nov, 2021 17:06
Hoi Evelien,
Ik had verwacht een melding te krijgen als er een nieuw bericht voor mij was, dus jouw bericht lees ik toevallig nu pas ,ik weet niet hoe ik dat in kan stellen . Dat terzijde… Het is nog steeds de bedoeling om naar India te fietsen, wel eind april ipv maart. De kou in Europa van afgelopen maart zit mij nog vers in het geheugen. Ook heb ik na veel raadplegingen besloten om via Pakistan te gaan. Ben er van overtuigd dat te doen is. Ik heb o.a contact gehad met iemand die daar vaak heeft rondgereisd en wel recentelijk. Misschien kunnen wij meer kennis uitwisselen en misschien wel handig als dat via pb gaat
En heb je deze tocht gedaan? Ben wel benieuwd of het gelukt is. Lijkt me in iedergeval een prachtig avontuur.