Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuidoost-Turkije - Forum Wereldfietser

Zuidoost-Turkije

Excuses aan F&D en Polling maar ik stel mijn vraag gewoon opnieuw:

Ik zit wat rond te kijken voor mijn volgende lange tocht, richting Armenië. Zou bij het dwarsen van Turkije graag een eerder zuidelijke route volgen: Kapadocië, Nemrut Dagi, Diyarbakir, Vanmeer. Nu zie ik dat Buitenlandse Zaken negatief reisadvies geeft voor de hele Zuidoostelijke regio - Koerdistan (zelfs noordelijk tot Kars). Individuele reacties van reizigers links en rechts op het internet relativeren de risico's en suggereren dat enkel wildkamperen er misschien over is.

Kan iemand hieromtrent zinnige info geven, betrouwbare bronnen bvb.?

Nog aan toevoegen dat ik reisadvies van BZ niet zomaar in de wind ga slaan, maar ik ben zo'n 30 jaar geleden in Diyarbakir en Van geweest en ik denk dat de situatie toen niet zo anders was dan nu... (weet niet of dat reisadvies al bestond maar ik had in ieder geval geen idee). Dat betekende toen flinke aanwezigheid van leger en politie, road blocks en de occasionele nachtelijke 'schermutseling' in de bergdorpen (in de krant). Maar geen gepercipieerde en ik denk ook niet echte onveiligheid.
Plaats ik gewoon ook nogmaals mijn antwoord: er is een correlatie tussen het advies van BZ en de mogelijke problemen bij uitkering vn een verzekering, mocht er iets fout gaan. Houd daar dus rekening mee.
(zal dit nu en dan eens omhoog brengen)

Reisadvies van het Britse Foreign Office ziet er toch wat anders uit:
Schermafbeelding 2020-01-31 om 11.22.40.png
Alleen is de "corridor" tussen Diyarbakir en Tunceli jammer genoeg ook het toneel geweest van een zware aardbeving vorige week.
Afbeelding

Intussen heb ik gemerkt dat elk Europees land een ander, afwijkend reisadvies geeft, leve de internationale diplomatie. Een Brit, een Belg, een Nederlander en een Fransman hangen aan een toog in Diyarbakir, zegt de Brit...

De grenssituatie dreigt wel uit de hand te lopen en dan zou alles snel kunnen veranderen.
CarlW schreef:
do 13 feb, 2020 09:20
Intussen heb ik gemerkt dat elk Europees land een ander, afwijkend reisadvies geeft, leve de internationale diplomatie. Een Brit, een Belg, een Nederlander en een Fransman hangen aan een toog in Diyarbakir, zegt de Brit...

De grenssituatie dreigt wel uit de hand te lopen en dan zou alles snel kunnen veranderen.
En als het dan uit de hand loopt dan vraagt die verdwaalde kogel eerst naar je nationaliteit. :shock:

Troost je met de gedachte dat het in "ons" deel van de wereld nog nooit zo veilig is geweest (op de weg is het weer iets anders).
CarlW schreef:
vr 31 jan, 2020 11:32
Reisadvies van het Britse Foreign Office ziet er toch wat anders uit:
Ik zie dat niet helemaal.
Weliswaar lijkt er door kleurgebruik een significant verschil te zijn, maar als je de legenda leest, lijkt het verschil wel mee te vallen.
Dat de deel-gebieden niet helemaal overeenkomen, zou ik kunnen komen door verschil in afkomst van de locale immigranten per land.
Turkije heeft sinds 2 maart de visumplicht voor Euro-paspoorthouders afgeschaft — 90 dagen reistijd, net zoals op het oude visum dat 50 (online) of 70 euro (grens) moest kosten. Ze hebben de poorten dus blijkbaar in 2 richtingen opengezet.