Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Java: Smog in september? - Forum Wereldfietser

Java: Smog in september?

Ik denk eraan om in september in Java (Indonesië) te gaan fietsen. Niettemin meen ik me te herinneren dat in die tijd van het jaar er een dikke smog over heel de regio hangt. Kort voor het begin van de regentijd brandt men in de naburige eilanden Sumatra en Borneo oogstresten en regenwoud af, en die bosbranden lopen de laatste jaren meer en meer uit de hand.

Klopt dit? Wie heeft er afgelopen september in Java verbleven en kan dit bevestigen of ontkrachten? Ik heb immers geen zin om vijf weken in de smog te fietsen. Dit jaar heb ik helaas weinig marge met betrekking tot de reisperiode (september-oktober). Indien dit wegens de smog geen geschikte periode zou zijn, dan zoek ik een andere bestemming. Veel dank bij voorbaat,

Kristof.
Wanneer je gaat vliegen naar Java draag je natuurlijk indirect bij aan het steeds vaker voorkomen van bosbranden en dus ook van smog....
De bosbranden in Indonesië moeten niet verward worden met die in Australië. In Indonesië worden deze branden vaak veroorzaakt door palmolieplantages (zie hier en hier). Palmolie kan in voedsel, cosmetica en biodiesel zitten (zie hier), maar kan ook worden gebruikt als biobrandstof voor vliegtuigen (zie hier).