Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietshoes airchina - Forum Wereldfietser

fietshoes airchina

Op vrijdag 14 december j.l. stond ik met mijn fietstassen en fiets in een fietshoes (gekocht bij de vakantiefietser in A'dam) voor de incheckbalie op airport Frankfurt om te vliegen naar Cambodja en te genieten van een 4 weekse fietstocht.
Met verbazing werd mij mede gedeeld dat de fietshoes niet goed was ,hij moest in een hoes met ritssluiting of en een doos.Ik had voor de zekerheid ruim van te voren nog gebeld met airchina in Nederland die aan mij de keuze liet een doos of fietshoes.
Om een fietshoes met ritssluiting ter plekke te regelen kon niet .Toen ik na lange tijd een doos had gevonden was de balie al gesloten en kon ik huiswaarts keren.
Voor mij dus nooit meer een fietshoes maar gewoon in een doos.
Er zijn maatschappijen die een gesloten hoes eisen. Informeer vooraf of de hoes echt gesloten moet zijn. Je kunt dit probleem oplossen door twee hoezen te gebruiken. Hoes een met de gesloten kant aan onderzijde van de fiets en hoes twee aan de bovenzijde. Het geheel maak je met koord stevig dicht.
Een hoes met een rits is de body bag van Groundeffect. Je moet wel je voorwiel eruit halen en lange mensen moeten hun zadel eraf halen Kost je een keer de aanschaf. Zie: https://www.groundeffect.co.nz/products ... t-bike-bag
Zorg altijd dat de ruim op tijd voor de balie staat. Zelfs al zit je fiets in een doos, kan dat er aanleiding zijn voor discussie of uitzoekwerk. Op veel buitenlandse luchthaven worden Schipholdozen niet geaccepteerd, omdat ze niet door de scanner voor de afwijkende bagage passen. Is gewoon een te kleine scanner.
Sommige van de baliedames lijken echt te zoeken om het passagiers met een fiets lastig te maken.
fietser56 schreef:
vr 20 dec, 2019 15:03
.....en kon ik huiswaarts keren.
Voor mij dus nooit meer een fietshoes maar gewoon in een doos.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of je hele fietsvakantie daardoor niet is doorgegaan, of lukt het dan nog om een dag later of zo een vlucht te boeken?

Pieter
In de eerste plaats was de lol er totaal af. Ter plekke omboeken kon niet meer en had ik een nieuwe vlucht moeten boeken als ze er al waren. Wat de kosten hiervan waren weet ik niet eens maar ik denk wel € 800 tot 1000.
Thuis uithuilen en volgend jaar nog beter voorbereiden. Alhoewel ik dacht alles goed gecheckt had. Ben natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk voor de voorbereiding. Ook nadat ik bij de vakantiefietser en airchina informatie had ingewonnen.
Laat het een les voor mij zijn maar ook voor andere wereldfietsers.
Ik vraag me af wat je beweegt om helemaal vanaf Frankfurt te vertrekken, of woon jij daar om de hoek?
bert sitters schreef:
za 21 dec, 2019 20:18
Ik vraag me af wat je beweegt om helemaal vanaf Frankfurt te vertrekken, of woon jij daar om de hoek?
Volgens mij is die vraag helemaal off-topic.

Ik heb me al vaker verbaasd over de nonchalance waarmee hier over de eisen aan de verpakking van fietsen in vliegtuigen wordt gesproken. Vliegmaatschappijen laten je soms de keus tussen een doos en een hoes. Een minirokje is volgens deze spraakmaker dan wel voldoende. Je zou je ook kunnen afvragen of zo'n mini-verpakking niet het stapelen van bagage in het vliegtuigruim bemoeilijkt en misschien ook andermans bagage zou kunnen beschadigen.
Maar het past wel bij de gedachtenwereld van een kaste met een hoge eigendunk.
Wielen eruit, wat stukken karton ertussen en laten insealen was geen optie? Bijzonder verhaal dit. Klinkt allemaal niet heel erg doortastend.
Sinds wanneer is sealen van een fiets in plastic een toegestane verpakking?
Ik vind dit weer een gaaf voorbeeld van hoe sommige fietsers denken dat voorschriften (doos, soms ook hoes) niet voor hen gelden.
Zoals deze:

bert sitters schreef:
za 21 dec, 2019 11:56
Sommige van de baliedames lijken echt te zoeken om het passagiers met een fiets lastig te maken.
math schreef:
za 21 dec, 2019 23:21
Ik vind dit weer een gaaf voorbeeld van hoe sommige fietsers denken.
Het was meer bedoeld als gaaf voorbeeld hoe je nog zou kunnen redden wat er te redden valt.
math schreef:
za 21 dec, 2019 23:21
Sinds wanneer is sealen van een fiets in plastic een toegestane verpakking?
Ik vind dit weer een gaaf voorbeeld van hoe sommige fietsers denken dat voorschriften (doos, soms ook hoes) niet voor hen gelden.



.
[/quote]
Niet teveel invullen voor anderen Math. Ik ga uit van eigen ervaring
Maatschappijen communiceren niet altijd even duidelijk over hun voorschriften. Mijn ervaring in de praktijk is dat de baliedames vaak ook niet volledig op de hoogte zijn. Vaak handelen zij passagiers af voor verschillende maatschappijen met diverse voorschriften. Hun houding is helaas lang niet altijd publieksvriendelijk. Passagiers zijn klanten!!!!!! Ik heb diverse keren meegemaakt dat de dame te gemakkelijk stug nee uitte. Mij is zelfs een keer te kennen gegeven dat de fiets in een harde fietskoffer zou moeten. Wapperen met een papier waarop de regels staan kan vaak helpen, maar niet altijd. Soms moet er van achter de coulissen een supervisor bij komen. Ik heb zelfs een keer moeten bellen naar de maatschappij om de dame de regels uit te laten leggen. Ik heb altijd een telefoonnummer bij de hand.
Ik ben recent terug gevlogen uit Dubai. Mijn fiets zat deze keer in een doos, omdat de maatschappij daarom gevraagd had.
De doos was echter niet voldoende. Hij moest ook nog ingeseald worden. "Regels van de luchthaven," was de reactie.
math schreef:
za 21 dec, 2019 23:21
Sinds wanneer is sealen van een fiets in plastic een toegestane verpakking?

Zelf op verzoek fiets in laten sealen bij vluchten met Air Asia en werd zonder probleem geaccepteerd. Normaal gebruik ik, als het mag, een hoes maar in Hanoi nam de dame achter de incheckbalie hier geen genoegen mee en verzocht mij om de fiets in te laten sealen. Na dit te hebben gedaan geen probleem en ook op de aansluitende vlucht, met dezelfde maatschappij, geen commentaar gehad.



.
Ik gebruik ook altijd een hoes, maar lees wel altijd goed de voorwaarden van de airliner.
Laatste keer vlogen wij van Saigon naar Kuala Lumpur met Maleisian airlines .
De hoes was niet voldoende ,de fietsen moesten alsnog ingesealed worden voor een behoorlijk bedrag.
Het is inderdaad zo dat het incheckpersoneel vaak niet op de hoogte is van de regels ,mede omdat ze meerdere airliners afhandelen met verschillend regels.
Vanuit Amsterdam vliegen wij vrijwel altijd met KLM ,hier volstaat een hoes volgens hun eigen regels.
Toch zijn er vaak nog discussies over de verpakking.
Een printje van hun eigen regels meenemen doet dan weer wonderen

Dirk
Ik kan in mijn dorp op de trein stappen richting Duitsland en moet dan alleen iets langer in de trein zitten naar Frankfurt of Dusseldorf. De tickets (vlieg en trein)in Duitsland zijn honderden euro's goedkoper dan vanaf Amsterdam,als je op tijd boekt.Dus vanuit financieel oogpunt vertrek ik vaak vanaf Duitsland.
/edit

Het verhaal van de problemen met een VK-fietshoes met de onderkant deels open is al vaak op dit forum voorbij gekomen (en heb ik zelf begin 2015 ook gemeld na vliegen met Ryan Air): dat is een risico dat je NIET moet willen lopen. Als je al een hoes gebruikt, zorg dan dat deze helemaal dicht is, al dan niet met een dubbele hoes, een rits of anderszins.

Dergelijke problemen zijn enkele jaren geleden voor ons aanleiding geweest om (na een tip van Marco M op dit forum) degelijke EVOC fietskoffers aan te schaffen. Kost een paar honderd euro, en je moet je fiets iets verder uit elkaar halen dan wanneer je alleen zo'n VK-hoes gebruikt, maar dan kun je er zonder zenuwen altijd mee in het vliegtuig. En als je geluk hebt, kun je zo'n fietskoffer ook nog verhuren. Voorwaarde is dan wel dat je start- en eindpunt hetzelfde zijn, zodat je 'm in een hotel of bij een camping kunt achterlaten.

We hebben ze in 2018 gebruikt voor de MTBs toen we naar Spanje vlogen, vervolgens afgelopen zomer naar Kirgizië voor de vakantiefietsen van het merk A.. Komend jaar kunnen we ze helaas NIET gebruiken om de MTBs mee in de TGV naar Italië te vervoeren, want daar is de maximale lengte van een fietskoffer 120cm.
bert sitters schreef:
za 21 dec, 2019 20:18
Ik vraag me af wat je beweegt om helemaal vanaf Frankfurt te vertrekken, of woon jij daar om de hoek?
Vanuit Midden- en Zuid-Nederland is het vliegveld van Frankfurt nog geen vier uur met de auto. Ik ben een paar jaar geleden met de auto naar Frankfurt gereden om rechtstreeks naar Sri Lanka te kunnen vliegen, scheelde een altijd risicovolle overstap en dom vluchtje vanuit Amsterdam en was ook nog eens veel goedkoper. En zo zijn er wel meer bestemmingen die vanuit Frankfurt rechtstreeks worden aangevlogen en niet vanaf Amsterdam.
Vanuit Amsterdam kan je direct naar Columbo (Sri Lanka) vliegen met KLM.
Dirk
willem.m schreef:
zo 22 dec, 2019 12:38
Dergelijke problemen zijn enkele jaren geleden voor ons aanleiding geweest om (na een tip van Marco M op dit forum) degelijke EVOC fietskoffers aan te schaffen. Kost een paar honderd euro, en je moet je fiets iets verder uit elkaar halen dan wanneer je alleen zo'n VK-hoes gebruikt, maar dan kun je er zonder zenuwen altijd mee in vliegtuig en hogesnelheidslijn. En als je geluk hebt, kun je zo'n fietskoffer ook nog verhuren. Voorwaarde is dan wel dat je start- en eindpunt hetzelfde zijn, zodat je 'm in een hotel of bij een camping kunt achterlaten.

We hebben ze in 2018 gebruikt voor de MTBs toen we naar Spanje vlogen, vervolgens afgelopen zomer naar Kirgizië voor de vakantiefietsen van het merk A., en komend jaar willen we ze gebruiken om de MTBs mee in de TGV naar Italië te vervoeren.
Hoe lang is die fietskoffer? In de meeste hogesnelheidstreinen is 120 cm het maximum dat wordt toegelaten (en ook nog net in de grootste kofferruimte past, als die tenminste niet al vol ligt met koffers van passagiers die eerder zijn ingestapt). De fietskoffers die ik in diverse webwinkels heb gezien, zijn allemaal een stuk langer dan 120 cm. (Bovendien wegen ze 9 kg; met een fiets erin is dat naast de overige bagage toch wel een dingetje als je een trap op moet of binnen een gewichtslimiet moet blijven.)
dik5 schreef:
zo 22 dec, 2019 13:04
Vanuit Amsterdam kan je direct naar Columbo (Sri Lanka) vliegen met KLM.
Dirk
Momenteel wel inderdaad. KLM is intercontinentaal overigens zelden aantrekkelijk vanwege de hoge tarieven voor fietsen. Bij veel Aziatische maatschappijen valt een verpakte fiets binnen de bagagevrijstelling (vaak 30 kg).
keesswart schreef:
zo 22 dec, 2019 14:22
willem.m schreef:
zo 22 dec, 2019 12:38
Dergelijke problemen zijn enkele jaren geleden voor ons aanleiding geweest om (na een tip van Marco M op dit forum) degelijke EVOC fietskoffers aan te schaffen. Kost een paar honderd euro, en je moet je fiets iets verder uit elkaar halen dan wanneer je alleen zo'n VK-hoes gebruikt, maar dan kun je er zonder zenuwen altijd mee in vliegtuig en hogesnelheidslijn. En als je geluk hebt, kun je zo'n fietskoffer ook nog verhuren. Voorwaarde is dan wel dat je start- en eindpunt hetzelfde zijn, zodat je 'm in een hotel of bij een camping kunt achterlaten.

We hebben ze in 2018 gebruikt voor de MTBs toen we naar Spanje vlogen, vervolgens afgelopen zomer naar Kirgizië voor de vakantiefietsen van het merk A., en komend jaar willen we ze gebruiken om de MTBs mee in de TGV naar Italië te vervoeren.
Hoe lang is die fietskoffer? In de meeste hogesnelheidstreinen is 120 cm het maximum dat wordt toegelaten (en ook nog net in de grootste kofferruimte past, als die tenminste niet al vol ligt met koffers van passagiers die eerder zijn ingestapt). De fietskoffers die ik in diverse webwinkels heb gezien, zijn allemaal een stuk langer dan 120 cm. (Bovendien wegen ze 9 kg; met een fiets erin is dat naast de overige bagage toch wel een dingetje als je een trap op moet of binnen een gewichtslimiet moet blijven.)
Je hebt gelijk: de maximaal toegestane lengte is 120cm, terwijl de fietskoffer 140cm lang is. (Ik dacht echt eerder te hebben gelezen / begrepen dat het wel kon, maar dat was helaas wishful thinking...) Dat betekent dus anders verpakken of gaan vliegen. Ik zal mijn eerdere bericht aanpassen.
peter de rijk schreef:
zo 22 dec, 2019 12:56
bert sitters schreef:
za 21 dec, 2019 20:18
Ik vraag me af wat je beweegt om helemaal vanaf Frankfurt te vertrekken, of woon jij daar om de hoek?
Vanuit Midden- en Zuid-Nederland is het vliegveld van Frankfurt nog geen vier uur met de auto. Ik ben een paar jaar geleden met de auto naar Frankfurt gereden om rechtstreeks naar Sri Lanka te kunnen vliegen, scheelde een altijd risicovolle overstap en dom vluchtje vanuit Amsterdam en was ook nog eens veel goedkoper. En zo zijn er wel meer bestemmingen die vanuit Frankfurt rechtstreeks worden aangevlogen en niet vanaf Amsterdam.
Helaas kan ik naar Frankfurt alleen maar met regionale treinen en dan ben ik echt veel langer onderweg. Als ik met een jet lag thuis kom, wil ik maar een ding: zo snel mogelijk naar huis. Bovendien kost deze treinreis ook geld. Dat geldt ook voor de auto. Wat zijn de parkeertarieven op Frankfurt Airport? Stel je gaat net als de poster vier weken fietsen?