Additionally, paste this code immediately after the opening tag: to tent or not to tent... - Forum Wereldfietser

to tent or not to tent...

Ik weet het, het is en blijft een persoonlijke keuze, maar voor ons vooralsnog de keuze waar we het langste over twijfelen. Wel of geen tent mee op onze 4 maanden Azië (Myanmar, Thailand, Bali/Lombok en daarnaast of Maleisië of Taiwan of Filipijnen).

Pro
- vrijheid
- kamperen vinden we leuk (en in Taiwan goed te doen)
- voor als de dagafstand toch langer is dan we dachten/onze lijven aankunnen

Tegen
- in Azië veel goedkope overnachtingsmogelijkheden
- kamperen in Myanmar mag officieel niet en daar zouden we het juist nodig hebben
- kamperen in humid Azië is wellicht niet fijn (in Panama overigens wel goed bevallen)
- beestjes
- extra gewicht dat je meeneemt en maar sporadisch gebruikt

In Myanmar willen we van Inle Lake naar Naypitaw fietsen in een dag of 4 à 5 à 6. Voor zover ik zie, is dit gebied inmiddels opengesteld voor buitenlander, maar zijn er onderweg weinig locaties om te overnachten (GH of hotel)
Hier zou een tent denk ik zeker van pas komen. Zeker omdat we nog niet superervaren fietsers zijn als het om bergen gaat. Natuurlijk ken ik de wisselende verhalen over Myanmar over het overnachten buiten toeristisch gebied. De een lukt het niet, maar gelukkig vind ik ook veel verhalen van fietsers die het wel is gelukt. Zonder tent durf ik het wellicht niet aan om dit stuk te fietsen.

Daarnaast staat Taiwan hoog op het lijstje en wat ik daarvan lees, zal kamperen daar zeker leuk en fijn zijn.

Gooi de vraag hier toch maar weer eens op en ben benieuwd naar de eraringen van fietsers die wel of juist niet een tent mee hadden.

gr
christel
Kamperen in Birma wordt sterk afgeraden. Is het te lang op de fiets, dan kun je ook vervoer regelen.
In Taiwan zijn kampeerterreinen. Men zet de tentjes op een houten vlonder voor het geval er 's nachts ineens een heftige regenbui losbarst.
In Thailand zijn er kampeerterreinen in Nationale Parken. Je moet wel toegang betalen. Er zijn terreinen bij het bezoekerscentrum. Deze kunnen in de weekeinden en op Thaise feestdagen druk zijn. Je kunt ook tenten, matjes en slaapzakken huren bij de rangers. Er is vaak een restaurant.
Zo'n druk weekend is wel een ervaring. Thais kamperen vaak in grote groepen. Hun tentjes zijn klein, maar ze nemen een enorm aantal pannen en branders mee en grote voorraden eten. De hele dag zijn de kookploegen in de weer. Je hebt kans dat je door de buren wordt uitgenodigd om mee te eten.
Er zijn ook wel kleinere kampeerplaatsen dieper in het park, maar deze zijn met een bepakte fiets lastiger te bereiken. Let op: sinds een paar jaar is alcohol verboden in Thais nationale parken.
Ik heb ook kampeerterreinen gezien langs de Mekong bij Chiang Khan. Ze staan vol met huurtentjes.
Gasblikjes met schroefdraad kun je kopen bij de Big C. Ze verkopen daar ook branders van een Koreaans merk. In Bangkok, Chiang Mai en Phuket zijn inmiddels filialen van Decathlon.
Ik heb wel eens een paar keer een tent meegenomen naar Thailand, maar doe dat al jaren niet meer. Moet je weer allemaal meeslepen en kan je extra toeslagen voor de vlucht kosten. Je hebt in Thailand werkelijk overal accommodatie. Buiten de toeristische gebieden is dat 10 - 15 Euro.
bert sitters schreef:
zo 20 okt, 2019 13:56
Kamperen in Birma wordt sterk afgeraden. Is het te lang op de fiets, dan kun je ook vervoer regelen.
Hi Bert, dankje voor je uitgebreide antwoord. Weet je ook wat de reden is dat kamperen in Birma wordt afgeraden? Onze gedachten gingen er naar uit om bij kloosters of van die Bale (houten vlonders) de tent op te zetten in nood.

gr
Christel
hoeksie schreef:
zo 20 okt, 2019 14:47
bert sitters schreef:
zo 20 okt, 2019 13:56
Kamperen in Birma wordt sterk afgeraden. Is het te lang op de fiets, dan kun je ook vervoer regelen.
Hi Bert, dankje voor je uitgebreide antwoord. Weet je ook wat de reden is dat kamperen in Birma wordt afgeraden? Onze gedachten gingen er naar uit om bij kloosters of van die Bale (houten vlonders) de tent op te zetten in nood.

gr
Christel
Het mag niet en men is streng in Birma. Het is bepaald géén democratie. En dan kun je beter aan de regels houden.
Ik nam voor Myanmar bewust een tentje mee. Voor Thailand niet nodig.
Ik heb goede ervaringen met wildkamperen in Myanmar, zolang je er maar voor zorgt echt niet gezien te worden. En die mogelijkheden zijn er zat.
De keer dat een herder mij zag was even later het halve dorp en 30 minuten later vriendelijke politie aanwezig en moest ik 5km verder bij een restaurantje op een bank slapen.
Ik vind dat soort avonturen ook wel weer het leuke aan dit soort reizen. Ik ben het overigens ook met Bert eens hoor, voor hetzelfde geld tref je een minder coulante agent. Ik werd regelmatig aangehouden en ik ben ook een keer weggestuurd uit een gebied, maar dit gebeurde steeds uiterst hoffelijk en met argumenten.
Zie dit dus niet als een advies, maar als een ervaring waar ik mij goed bij voel.

Erik
Voordat er verwarring ontstaat: dat aanhouden en wegsturen gebeurde overigens overdag 8)
Dit was in een gebied in het oosten waar regelmatig aanvaringen waren met plaatselijke rebellengroepen.

Erik
Reden om wel tent naar Azië mee te nemen voor mij was, dat ik de binnentent op een smerig bed kan neerzetten! Let wel, mijn binnentent kan zonder haringen staan.
Al heb ik dit een enkel keertje zo gebruikt, ik was er zeer blij mee.
Wanneer ik je plannen bekijk, zou ik tent, matje, lakenzak en slaapzak meenemen. Zeker wanneer je naar Taiwan gaat en kunt kamperen. Het geeft je meer vrijheid.
Het zou bij mij om 3,5kg meer gaan. Dat is te doen.
Had voor mijn paar maanden door Azie:
Lakenzak -> essentieel (bed bugs), + Klamboe
Slaapzk fijn k ipv dekentjes in vage hutjes op een berg
en dun schuimmatje (handig om fiets mee te beschermen tijdens vervoer, niet echt gebruikt)
meegenomen.

Plan was om onderweg tentje te kopen indien nodig, tent niet nodig gehad.

Is alweer 12 jaar terug, meestal was het schoon,
1x kamer met ratten die de hele nacht door de kamer renden, bed bugs, etc, etc, kwam in het donker aan op een vage plek waar je normaal hard zou doorfietsen. De iets betere opties waren vol.
Nu een mooie herinnering, toen weinig geslapen. Deze kamer was vies + relatief duur.
Daarna weer fijn onderdak voor 2$ in schone idillische hutjes
Mijn recente ervaring is dat vies beddengoed steeds zeldzamer wordt. Ik heb altijd een lakenzakje bij me, maar heb dit de laatste jaren niet meer hoeven te gebruiken.
Loes van den Bergen schreef:
zo 20 okt, 2019 16:39
Reden om wel tent naar Azië mee te nemen voor mij was, dat ik de binnentent op een smerig bed kan neerzetten! Let wel, mijn binnentent kan zonder haringen staan.
Al heb ik dit een enkel keertje zo gebruikt, ik was er zeer blij mee.
Wanneer ik je plannen bekijk, zou ik tent, matje, lakenzak en slaapzak meenemen. Zeker wanneer je naar Taiwan gaat en kunt kamperen. Het geeft je meer vrijheid.
Het zou bij mij om 3,5kg meer gaan. Dat is te doen.
Smerig beddengoed heb ik de laatste jaren in Azië niet meer meegemaakt, zelfs niet in India, maar dat ligt mogelijk ook aan de prijsklasse van het gekozen onderdak ;-) Voor het geval dat neem ik dan altijd een sarong mee en een lakenzak, komen sowieso altijd van pas.
In 1994 hebben we bij een eerste lange reis door ZO-Azië een tent en matjes meegezeuld door Vietnam, daarna de tent eenmaal gebruikt op Borneo (Nationaal park waar je ook een tent kon huren...) en toen de tent in Singapore opgeslagen wegens nutteloosheid. Sindsdien in ZO-Azië nooit meer een tent meegenomen. Nooit problemen gehad om onderdak te vinden, en tegenwoordig met Google Maps als feilloze onderdakvinder al helemaal niet meer.
In Thailand zijn er veel plaatsen waar je kan backpacken en kamperen, maar het is niet overal veilig om je tent op te zetten. Daarom stel ik voor te kamperen op een camping https://www.elephanthills.com/luxury-ca ... -khao-sok/, zij bieden glamping aan waar je zelfs wilde diere en olifanten kan zien!
De zogenaamde glamphants!
Wij fietsen vorig jaar in noord vietnam en heel vaak waren de bedden al een keer beslapen en de kamers vies. Altijd het bed even openslaan als je de kamer bekijkt. Werd trouwens wel altijd in orde gemaakt wanneer we daar op wezen. Maar toch, ons viel het met de hygiene erg tegen. Zeker een lakenzak en kussensloop meenemen (en oordopjes tegen de karaoke ellende)
Cheryl schreef:
wo 20 nov, 2019 05:47
In Thailand zijn er veel plaatsen waar je kan backpacken en kamperen, maar het is niet overal veilig om je tent op te zetten. Daarom stel ik voor te kamperen op een camping https://www.elephanthills.com/luxury-ca ... -khao-sok/, zij bieden glamping aan waar je zelfs wilde diere en olifanten kan zien!
Dat noem ik géén kamperen.
veilig in een tent of open en bloot tussen de kakkerlakken en bedwantsen, zou een no-brainer zijn voor mij.
Een tent geeft een enorme vrijheid, je hebt altijd de mogelijkheid om wild te kamperen. Hierdoor kun je routes en paden exploreren waarvan onduidelijk is of er een eventuele overnachtingsplaats is. Het stimuleert om kleinere wegen op te zoeken en gebieden die minder bewoond zijn. Uiteraard zijn er talloze overnachtingsplekken voor een klein budget, maar ik heb zelf op talloze plekken heerlijk wild gekampeerd. Bovendien kun je ook vaak de tent opzetten bij kloosters. Kortom ik raad het heel erg aan, om de vrijheid die het fietsen biedt te optimaliseren.
We hebben onze tent meegenomen en ondanks dat we er niet in sliepen, was ik toch blij dat we 'm mee hadden. we hebben een aantal etappes gereden waar weinig accommodaties onderweg te vinden waren. Dan is het idee dat je een tent bij je hebt toch wel een heel fijn gevoel. Het maakte dat wij onze route meer naar eigen wens konden invullen in de wetenschap dat we altijd een plekje hadden om te slapen.

Dat we de tent uiteindelijk niet hebben gebruikt, vind ik ook heel fijn. Het was zo warm dat een tent niet de meest aanlokkelijke plek was om te slapen.