Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rustige routes voor 'The lenght of Japan'? - Forum Wereldfietser

Rustige routes voor 'The lenght of Japan'?

Veel fietsers in Japan fietsen zogenaamde 'The Lenght of Japan' route, echter tijdens de research merken we dat deze nu niet altijd de meest rustige/mooie opties bieden. Heeft iemand ervaring met gravelpaden of andere rustige prikkel arme wegen voor Japan? We zijn wel wat gewend qua off road, dus ruige routes mogen - graag zelfs! Voor Hokkaido wel al een en ander gevonden ook bikepacking routes op https://hokkaidowilds.org/cycle. Of heb je tips over welke stukken van de klassieke route wel rustig zijn en welke beter te vermijden?

We horen het graag!
Gijs van Middelkoop fietste met zijn vriendin in Japan en schreef er een boek over. Geen idee of hun ervaringen aansluiten bij wat jullie zoeken, maar je kunt hem allicht een mailtje sturen via zijn website.

Peter
Buiten Hokkaido gaan "rustig" en "Japan" niet echt goed samen. Alles wat vlak is, is volgepropt met gebouwen of rijstvelden.
Dat gezegd hebbende: Tohoku is ook goed te doen. The length of Japan lijkt door meerdere teams ontwikkeld te zijn, en het deel door Tohoku gaat geregeld onverhard.
Overigens zijn er op meerdere plekken hele mooie fiets/wandelpaden langs rivieren. Tokio uit richting het noorden ben ik bijvoorbeeld de hele dag zowat geen auto tegengekomen.
eindgebruiker schreef:
do 12 sep, 2019 12:40
Buiten Hokkaido gaan "rustig" en "Japan" niet echt goed samen. Alles wat vlak is, is volgepropt met gebouwen of rijstvelden.
In alle blogs en info (o.a. die van Heike Pushbikegirl) die we vonden, blijken de wegen in de bergen de rustigste met vrijwel geen verkeer en heel rustig/natuurlijk. Dit in tegenstelling tot de kustwegen en vlakke gedeeltes.
Als je op zoek bent naar off road wegen in Japan wacht je waarschijnlijk een grote teleurstelling.
In de jaren '90 raakte de Japanse economie in een crisis en begon de regering een expansief begrotingsbeleid waarbij vrijwel het gehele land 'gebetonneerd' werd om de betonindustrie draaiende te houden. Ook de meest onbeduidende secundaire wegen zijn inmiddels geasfalteerd. Het resultaat van deze exercitie was de hoogste staatsschuld ter wereld als % BNP en nul economische groei. Op een na (meen ik) hebben ook alle rivieren geen natuurlijk verloop meer en zijn ze in beton gestort. Verder liggen ook alle stranden vol met golfbrekers (van beton uiteraard).
Peter Rodenburg schreef:
do 12 sep, 2019 20:30
Als je op zoek bent naar off road wegen in Japan wacht je waarschijnlijk een grote teleurstelling.
In de jaren '90 raakte de Japanse economie in een crisis en begon de regering een expansief begrotingsbeleid waarbij vrijwel het gehele land 'gebetonneerd' werd
Ok thanxs voor het antwoord! Rustige asfalt zoals hieronder mag ook hoor :wink: Wat zijn jouw ervaringen op asphalt dan? Was rustig asphalt genoeg te vinden en is daar nog onderscheid in per regio?

Bijlagen

Fietsers horen in Japan wettelijk eigenlijk op het trottoir te rijden, tussen de voetgangers. En dat is geen fraai asfalt. Nu zegt niemand er wat van als je het niet doet, maar je bent eigenlijk in overtreding.

Verder is idd zo dat je in bergachtig gebied redelijk rustig kunt fietsen. Vlakke delen zijn druk. Shikoku veel me mee, zelfs aan de kust, waar de 88 tempel route loopt.

In Hokkaido zag ik ook een paar speciale fietspaden (wat ik verder nergens gezien heb). Daar was ik de enige.

Verder zou je voor je reis kunnen kijken naar veerdiensten in Japan. Er is een vrij uitgebreid stelsel van (lange afstands) veerdiensten waardoor je ook drukke delen van Honshu zou kunnen overslaan. Japanse veerboten zijn bovendien behoorlijk luxe. Ik had zelf de veerboot vanuit Hokkaido genomen terug naar Narita airport (veer Tomakomai-Oarai).
Zie ook hier: https://www.japan-guide.com/e/e2355.html

Succes.


Afbeelding

Afbeelding
Als je een beetje Google viewt, lijkt het bovenste gedeelte van de route, Hakodate(函館)-Wakkanai(稚内)(1014 km) nog best landelijk...als je het vergelijkt met de beelden die ik heb van Japan 's stedelijke gebieden. Lijkt me in elk geval een fantastische route, hoe je hem ook doet!
Hokkaido is idd het minst dichtbevolkte deel van Japan waar nog veel ruimte is. Maar eerlijk gezegd vond ik Hokkaido ook wat saai. In ieder geval het minst 'typisch Japans'. Hokkaido deed mij nog het meest denken aan Canada.

Voor een nieuwe reis zou ik naar Kyushu en Shikoku gaan, die eilanden zijn minder druk. (Komt ook omdat Kyushu het enige hoofdeiland is waar ik niet geweest ben). Het noordelijk deel van Honshu ging ook prima, vooral in het binnenland.
Grappig zo verschillend mensen een land ervaren. Wat ik wist is dat Japan vol en duur zou zijn. Wat een verrassing dat het land erg betaalbaar is en op sommige plaatsen zelfs erg stil bijv. vergrijzende vissersdorpjes. Steden zijn inderdaad een drama; de stoepranden zijn erg hoog vaak [50 km door Osaka en terug 50 km.....] maar wij troffen juist veel fietspaden en lagere fietsroutes, de Shimanari Kaido [of zoiets] was voor mij een belevenis. En dan ook nog het land van perfect wildkamperen, soms met douche , vaak met drinkwater.
Groeten van Pier.
Dank alvast aan allen! Pieviets en anderen hebben jullie meergedetailleerde info over de stukken die jij mooi en rustig vond? Heb de blog van jou al bezocht en ook druk met andere blogs en google earth
Peter Rodenburg schreef:
do 12 sep, 2019 21:50
In Hokkaido zag ik ook een paar speciale fietspaden (wat ik verder nergens gezien heb). Daar was ik de enige.

Verder zou je voor je reis kunnen kijken naar veerdiensten in Japan. Er is een vrij uitgebreid stelsel van (lange afstands) veerdiensten waardoor je ook drukke delen van Honshu zou kunnen overslaan. Japanse veerboten zijn bovendien behoorlijk luxe. Ik had zelf de veerboot vanuit Hokkaido genomen terug naar Narita airport (veer Tomakomai-Oarai).
Het ferry kaartje had ik nog niet zo uitgebreid gevonden. Dank! Wij willen ook naar Korea met de ferry en wellicht komen we naar de regio via de ferry vanuit Siberië die zowel naar Korea als Japan vaart. In welk seizoen was je er Peter en heb je ergens een blog of foto's online staan?
piviets schreef:
vr 13 sep, 2019 19:51
Grappig zo verschillend mensen een land ervaren. Wat ik wist is dat Japan vol en duur zou zijn. Wat een verrassing dat het land erg betaalbaar is en op sommige plaatsen zelfs erg stil bijv. vergrijzende vissersdorpjes. Steden zijn inderdaad een drama; de stoepranden zijn erg hoog vaak [50 km door Osaka en terug 50 km.....] maar wij troffen juist veel fietspaden en lagere fietsroutes, de Shimanari Kaido [of zoiets] was voor mij een belevenis. En dan ook nog het land van perfect wildkamperen, soms met douche , vaak met drinkwater.
Groeten van Pier.
Helaas zijn videos van fietsers over Japan nogal op de persoon die op zijn fiets op het asfalt gericht en daardoor krijg je niet echt een mooie indruk van hoe het daar nu echt is. Waddo en Documentary World op YouTube uitgezonderd.
Hallo,
Wij zijn begin dit jaar (maart) van Tokyo naar Fukuoka gefietst en daarna in Zuid Korea vanaf Busan richting Seoul.
Veelal hebben we de bergen gemeden, wat inhoudt dat het op de weg drukker is. Na Nagoya werd het stiller
(buiten Kyoto).
Dit hebben we globaal gefietst
https://sites.google.com/site/hschilder ... korea-2019
We hebben een paar keer gekampeerd, maar het was zo koud dat we in hostels overnacht hebben. Vanaf Fukuoka wilden we met de ferry naar Zuid-Korea, maar de ferry was 3 maanden uit de vaart, waardoor we met het vliegtuig moesten. De Beetle Ferry neemt geen fietsen mee die niet gedemonteerd zijn.
In Japan wel vaak een soort fietspad gehad, maar wel voetpad op/af.
Seoul niet gehaald ivm met een knie blessure. Maar dat doen we later wel. Korea in de binnen doorwegen is het wel heel erg rustig.
Een hulpmiddel bij het vinden van mooie routes is voor ons wel maps.me en google maps geweest.

m.vr.gr. Henk
Ik plan in mei/juni volgend jaar van Tokyo naar Sapporo te fietsen. Na wat uren op blogs, googlestreetview en andere ben ik tot volgende route gekomen. Is deels gebaseerd op lengt of japan. Misschien heb je er iets aan!

https://www.komoot.com/user/739851945649
Dat "rustig" en "Japan" niet echt goed samen zouden gaan, daar ben ik het helemaal niet mee eens. Ik heb in de herfst van 2014 drie maanden gefietst in Japan. Meestal reed ik op verrassend rustige bergwegen.

Indien men grosso modo de zuidkust tussen Tokyo en Nagoya vermijdt, zijn er overal in het land wel mooie en aangename routes te vinden. Er zijn ook nog redelijk wat gravelwegen, maar in de meeste gevallen lopen deze onverharde wegen ergens dood in de bergen.