Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Japan - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Japan

Lieve mensen, volgend jaar zijn de Olympische spelen in Tokyo, en het leek me wel een leuke stunt om naar Japan te fietsen. Deze vinden plaats van 24 Juli tot 8 Augustus. Het liefst zou ik de reis binnen een periode van twee maanden af willen leggen, en in ieder geval voor de 30e Tokyo bereiken. Zou het niet erg vinden om een aanzienlijk deel te treinen (of in het ergste geval vliegen) als dit onrealistisch is.

Heb op Komoot de route uitgerekend, en deze geeft 11.000 km op vanaf Amsterdam. Heeft iemand ervaring met dergelijke afstanden? Heb uitgerekend dat ik Shanghai binnen 42 dagen kan bereiken als ik elke dag 14 u lang 20 km/u fiets. Maak in totaal 45 hoogte kilometers. Vervolgens kan ik een ferry pakken die me binnen 48 uur afzet in Fukuoka, vanwaar ik nog 1111 km moet fietsen om Tokyo te bereiken met 10 hoogte kilometers. 5 dagen, maakt in totaal 47 dagen.

Heb m'n eerste fietsvakanties achter de rug, maar deze smaken naar meer. Ben benieuwd naar tips, feedback, en verhalen van mensen die dit misschien wel eens aangegaan zijn, of die vanuit ervaring kunnen beoordelen hoe haalbaar dit is.
Leuk idee maar Google even. Zat blogs te vinden op het internet over identieke reizen. En dan lees je ook heel snel dat het niet enkel gaat om een simpel een rekeningetje met gemiddelde dag afstanden die je snelheid bepalen. Wat te denken van het visum circus dat je in enkele landen hebt? Dan krijg je hierna ook veel gerichter antwoord op je specifiekere vragen hier in dit forum. :wink:
Moest gelijk hier aandenken,
https://www.bndestem.nl/overig/kroonpri ... google.nl/
Heb in het voortraject gezeten, maar afgehaakt door familieomstandigheden.
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 26 aug, 2019 22:13
Leuk idee maar Google even. Zat blogs te vinden op het internet over identieke reizen. En dan lees je ook heel snel dat het niet enkel gaat om een simpel een rekeningetje met gemiddelde dag afstanden die je snelheid bepalen. Dan krijg je hierna ook veel gerichter antwoord op je specifiekere vragen hier in dit forum. :wink:
Al gedaan, maar zoeken op "fietsen naar Japan" of "op de fiets naar Japan" levert geen zoekresultaten op. Hoop echt Nederlanders te vinden die vanuit Nederland vertrokken zijn. 8)
jony schreef: Moest gelijk hier aandenken,
https://www.bndestem.nl/overig/kroonpri ... google.nl/
Heb in het voortraject gezeten, maar afgehaakt door familieomstandigheden.
Vet, props voor de popo! Begonnen op 13 April en komen aan op 6 Augustus 2008. Hebben er dus aanzienlijk langer over gedaan dan mijn planning toestaat. Moet er natuurlijk wel rekening houden dat ik ook in de Gobi-woestijn in een zandstorm vast kan komen te zitten :o
Meer kans op zeer slechte wegen in het oosten van Rusland.
Er is ooit een reisverslag geweest, geen idee of dat nog te vinden is.
Ahabthewhale schreef:
ma 26 aug, 2019 21:58
als ik elke dag 14 u lang 20 km/u fiets.
Dat lijkt me aardig ambitieus maar wie ben ik, probeer het gewoon eens in het weekend, liefst twee dagen maar ook na één dag heb je denk ik een aardig idee.

De meeste mensen nemen een rustdag elke 4..7 dagen, ik verwacht dat jij ook op zoiets zou uitkomen.
Is dit iets?
Je moet wel van Rusland houden.
Ahabthewhale schreef:
ma 26 aug, 2019 21:58

Heb op Komoot de route uitgerekend, en deze geeft 11.000 km op vanaf Amsterdam. Heeft iemand ervaring met dergelijke afstanden? Heb uitgerekend dat ik Shanghai binnen 42 dagen kan bereiken als ik elke dag 14 u lang 20 km/u fiets.
Is je echte naam Kristof Allegaert? Indien niet, zou ik niet proberen om 42 dagen lang elke dag 280 km te rijden. Ik zeg niet dat je het niet kunt - misschien ben je wel een tweede Allegaert of Fiona Kolbinger - maar 280 km per dag is veel, zelfs als je 't maar 4 dagen na elkaar zou doen. Met 20 km/u heb je per dag nog 2 uur om te pauzeren, te eten etc. en 8 uur om te slapen (in het beste geval).

En dan moet je nog weten dat Allegaert en Kolbinger op een racefiets rijden met een paar kilogram bagage. Met een tent, reparatiespullen etc. ... Het is mogelijk, maar ik denk niet dat het al vaak vertoond is.
Vergeet niet dat hij/zij ook best stukken met de trein kan doen, zoals aangegeven in de originele post. Maar 14 uur per dag fietsen is inderdaad absurd veel, de meeste mensen zijn blij als ze de helft halen.

Het hangt af van je conditie, bagage en geest, maar je zet hier een doel neer dat zich kan meten met Marc Beaumont, die in 123 dagen rond de wereld reed...
Misschien kan je kijken hoe ver je kan komen op de fiets en het laatste gedeelte met de trein afleggen naar Vladivostok om vanuit daar de boot naar Sakaiminato te nemen.
Ahabthewhale schreef:
ma 26 aug, 2019 21:58
... binnen een periode van twee maanden Tokyo bereiken. Zou het niet erg vinden om een aanzienlijk deel te treinen (of in het ergste geval vliegen) als dit onrealistisch is.

...elke dag 14 u lang 20 km/u fietsen.....

Heb m'n eerste fietsvakanties achter de rug, maar deze smaken naar meer. Ben benieuwd naar mensen die .. vanuit ervaring kunnen beoordelen hoe haalbaar dit is.
De meeste mensen met ervaring zullen je vertellen dat het niet al te haalbare kaart is om dagelijks dit soort dagafstanden te fietsen. Maar je geeft aan dat je zelf ook al wat ervaring met je eerste fietsvakanties hebt. Fietste je toen inderdaad zo veel? En ook een flink aantal dagen achter elkaar?

Je zou eens kunnen informeren of je onderweg in bijvoorbeeld Rusland of China op de bonnefooi een treinkaart kan kopen, zodat je flexibel kan zijn in welke gedeelten je fietst en welke niet. Trakteer jezelf bij aankomst in Tokyo op een gouden medaille als je er gezond aankomt. :wink:

Hans
Ahabthewhale schreef:
ma 26 aug, 2019 22:24
Frans & Dieuwertje schreef:
ma 26 aug, 2019 22:13
Leuk idee maar Google even. Zat blogs te vinden op het internet over identieke reizen. En dan lees je ook heel snel dat het niet enkel gaat om een simpel een rekeningetje met gemiddelde dag afstanden die je snelheid bepalen. Dan krijg je hierna ook veel gerichter antwoord op je specifiekere vragen hier in dit forum. :wink:
Al gedaan, maar zoeken op "fietsen naar Japan" of "op de fiets naar Japan" levert geen zoekresultaten op. Hoop echt Nederlanders te vinden die vanuit Nederland vertrokken zijn. 8)
Dan zou ik wat breder Googelen want er zijn echt wel mensen die naar de Oostkust van China zijn gereden vanuit Nederland of vanuit Europa. Of bijvoorbeeld iets dat in de richting komt en een vriend van ons gedaan heeft - de solar race Gregory Lewilly. Ook wat gerichtere zoekvragen posten kan helpen, je algemeene vraag 'kan het?' is iets te globaal. Daar ga je globale antwoorden op krijgen en geen hapklare brok. :wink: Er zijn ook zat racers te vinden op het internet in wellicht wat andere gebieden als je vraag over de mogelijkheid van zo'n inspanning gaat. Gerichte info zoeken tijdens de voorbereiding is misschien wel de makkelijkste eerste stap bij zo'n soort onderneming. Daarnaast weet ik ook niet wat voor route je kiest. Maar ik heb wereldwijde ervaring met pittige stukken ook door Centraal Azië en drie maanden China op jouw route. Het gaat dan over omstandigheden die niet te vergelijken zijn met de vlak geasfalteerde fietswegen in Europa. Waar je overal eten en water vind. En dus soms water voor een paar dagen en eten voor meer dan een week moet meeslepen. Ook zit je soms dagen of meer dan een week vast zit vanwege permits en visa's, boten, buikloop, koorts, hoogteziekte, dicht gesneeuwde passen etc. Of omdat er natuurgeweld is en dat fietsdagen van 25 km of 0 dan ook het meest haalbare is. Daarnaast is het nog de vraag als je dan zo'n reis gaat ondernemen of je al die landen dan wel op zo'n snelle manier wilt doorkruisen - zonde! Maar jij bent niet mij en mischien ga ons wel allen verbazen en met een hoop plezier die dagelijkse km's rijden naar Japan :P Veel succes en plezier dan ook!
Inderdaad ervaring, al is het met het laatste stukje ; Kirgizie- Osaka
En dat is echt alleen maar recreatief te doen zoals in andere reacties is te lezen. China west-oost 6000km Korea 1000km Japan 1000 km Kazachstan 800km is niet het moeilijkste stuk Aardkloot maar in China en dan vooral de Gobi is 't lastig om iedere dag hoog-calorisch eten en water te vinden. Als het er waait kun je niet fietsen.....
Goed , dat alternatief door Rusland wat al gedaan is door een supermens; naar verkeer ,matige wegen ,lastig visum enz......
Als Parijs-Brest rijder kan ik erkennen dat je best een week iedere dag 300 km kan fietsen en ook wel langer maar ik stel toch voor dat je nu begint met een weekje 1600 km met kampeerspullen en dan nog eens gaat calculeren.
Groeten van Pier, en eh....laat nog wat weten hoe 't afloopt.
bikeiteasy.wordpress.com
Ahabthewhale schreef:
ma 26 aug, 2019 21:58

Heb op Komoot de route uitgerekend, en deze geeft 11.000 km op vanaf Amsterdam. Heeft iemand ervaring met dergelijke afstanden? Heb uitgerekend dat ik Shanghai binnen 42 dagen kan bereiken als ik elke dag 14 u lang 20 km/u fiets.

Heb m'n eerste fietsvakanties achter de rug, maar deze smaken naar meer. Ben benieuwd naar tips, feedback, en verhalen van mensen die dit misschien wel eens aangegaan zijn, of die vanuit ervaring kunnen beoordelen hoe haalbaar dit is.
Ben je er al uit?
-
-
Ahabthewhale schreef:
ma 26 aug, 2019 21:58

Heb op Komoot de route uitgerekend, en deze geeft 11.000 km op vanaf Amsterdam. Heeft iemand ervaring met dergelijke afstanden? Heb uitgerekend dat ik Shanghai binnen 42 dagen kan bereiken als ik elke dag 14 u lang 20 km/u fiets.

Heb m'n eerste fietsvakanties achter de rug, maar deze smaken naar meer. Ben benieuwd naar tips, feedback, en verhalen van mensen die dit misschien wel eens aangegaan zijn, of die vanuit ervaring kunnen beoordelen hoe haalbaar dit is.
Ben je er al uit?
In de eerste plaats wil ik nog even iedereen bedanken voor alle enthousiaste, informatieve en behulpzame reacties, en mijn excuses voor deze flink verlate reactie. De laatste tijd ben ik veel aan het fietsen geweest en aangezien de Olympische Spelen nog een jaar worden uitgesteld is er de mogelijkheid om hier volgend jaar alsnog aan te beginnen. Ben er wel achter gekomen dat dergelijke afstanden moeilijker te behalen zijn dan mij initieel voor ogen stond. Daarom ga ik de aankomende tijd nog in ieder geval even flink veel oefenen en trainen om te kijken of ik aan het einde van het jaar in staat ben om in ieder geval afstanden van 200 km per dag te maken. Stel dan eens dat ik er niet twee maar drie maanden over zou willen doen, dan betekent dit ongeveer 140 km per dag. Dit moet haalbaar zijn. Hier ga ik op trainen en jullie horen nog wel van me terug :)
Succes!
In elk geval blijven 140km per dag een zeer respectabele prestatie.
In 2019 een Belg ontmoet, die vanuit Brest, midden Nederland, Noord Duitsland, Noord Polen en de Baltischte Staten, door Rusland naar Japan fietste. Hij had het over ongeveer 10,000 km. Hij ging aan de noord zijde van Europa, wegens het overwegende vlakke landschap. Hij verwachtte dat hij via de Baltische Staten makkelijker Rusland in kwam. Is hem gelukt.

De wegen in Rusland waren wel heel slecht. En heeft na ongeveer 7500 km de tocht helaas moeten opgeven, wegens heimwee naar zijn kinderen. Zover ik heb kunnen volgen kon ik wel zien en lezen dat het een prachtige tocht was geweest.

Het was een man van in de dertig, die al vele tochten had gemaakt: van Noord naar Zuid America, Scandinavische landen, Canada, en diverse tochten door Europa, maar haalde zeker geen 20 km per uur. Eerder iets van 15.

Als ik zijn link nog terug kan vinden, stuur ik die je wel toe.

Succes met de voorbereidingen, de tocht en de OS in Japan.

Groet,
Nederbiker