Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Myanmar/laos - Forum Wereldfietser

Myanmar/laos

Ik heb nou 2 jaar achter elkaar 5 weken gefietst in Thailand, dit is goed bevallen.
In januari vlieg ik weer naar bangkok voor mijn volgende reis. Nu wil ik Myanmar of Laos ingaan vanaf Thailand,
hier heb ik een paar vraagjes over:

- hoe zijn de weg condities?
- is er onderweg genoeg eten en drinken te krijgen?
- heeft iemand ervaring om vanaf Mandalay naar Hsipaw via de Goke Hteik brug te gaan met de trein?( mag fiets in
de trein)
En dan via de 44 en 45 weer terug noord Thailand in te fietsen?
- Myanmar wil ik via Mai Sot ingaan en dan richting Mandalay, Laos wil ik bij Vientiane ingaan.
- als iemand nog een leuke gpx route heeft zou helemaal mooi zijn.

Ik ga op pad met een gravelracer met 30mm banden
B334F8FE-CF4F-4FFA-B22B-8B9020CF35AF.jpeg
Hi Pieter,

Wij gaan vanaf februari fietsen in Myanmar. Wij wilden vanuit Mandalay met de trein naar Hsipaw en vanaf daar fietsen richting westen cq zuiden (Inle lake).
Op het moment is het erg onrustig in Shan staat (dus Pyin oo Lwin, Hsipaw, Lashio, Kyaukme etc). Er schijnen gevechten te zijn tussen leger en... en wat ik begrijp zijn er meerdere doden gevallen.
Iets om dus goed in de gaten te houden.
Vooralsnog laten wij, in het geval dat de onrust aanhoudt, dit stuk vervallen.

Voor zover ik heb gelezen, zijn er nog gebieden die off limit zijn. De 44 en 45 maken daar deel van uit voorzover ik heb gevonden. Grensovergan Tachileik is open, maar je kunt er als toerist niet naartoe komen.
Laos is perfect! Ik heb vanaf Vientiane de hoofdweg 13 omhoog gevolgd en daarna de 2E richting Vietnam ( al heb ik vanuit Vietnam gefietst richting Vientiane).

Prima geasfalteerde wegen. En ook al is het de hoofdweg, zo voelde het totaal niet. Het zijn relatief smalle wegen en heel rustig. Vind het een dikke aanrader met mooie natuur. Zitten paar flinke klimmen in, maar dat lukt je vast wel. En voldoende overnachtingsplekken op die route waar ik ben geweest.
Gaanmetdiebanaan schreef:
di 03 sep, 2019 19:41
Laos is perfect! Ik heb vanaf Vientiane de hoofdweg 13 omhoog gevolgd en daarna de 2E richting Vietnam ( al heb ik vanuit Vietnam gefietst richting Vientiane).

Prima geasfalteerde wegen. En ook al is het de hoofdweg, zo voelde het totaal niet. Het zijn relatief smalle wegen en heel rustig. Vind het een dikke aanrader met mooie natuur. Zitten paar flinke klimmen in, maar dat lukt je vast wel. En voldoende overnachtingsplekken op die route waar ik ben geweest.
Kun je aangeven wanneer je er gefietst hebt? Ik lees en hoor dat er veel aan de 13 wordt gebouwd en het een hele drukke weg aan het worden is.Voor AWOL zelfs reden om de route om te gooien.
Ik ga voor Laos!

Ik start in Bangkok en fiets door de Isaan naar Vientiane.
Dan weg 13 volgen naar luang Prabang, Oudomxai en dan naar Luang Namtha.
En dan weer terug via weg 3 naar Thailand, naar Chiang Rai en Chiang Mai.

Ik ben ook benieuwt naar kwaliteit van de weg, en verkeersveiligheid.
Had ergens gelezen dat die chinezen een stel mafkezen zijn op de weg, of is dit alleen op bepaalde stukken?
hoeksie schreef:
di 03 sep, 2019 21:20
Gaanmetdiebanaan schreef:
di 03 sep, 2019 19:41
Laos is perfect! Ik heb vanaf Vientiane de hoofdweg 13 omhoog gevolgd en daarna de 2E richting Vietnam ( al heb ik vanuit Vietnam gefietst richting Vientiane).

Prima geasfalteerde wegen. En ook al is het de hoofdweg, zo voelde het totaal niet. Het zijn relatief smalle wegen en heel rustig. Vind het een dikke aanrader met mooie natuur. Zitten paar flinke klimmen in, maar dat lukt je vast wel. En voldoende overnachtingsplekken op die route waar ik ben geweest.
Kun je aangeven wanneer je er gefietst hebt? Ik lees en hoor dat er veel aan de 13 wordt gebouwd en het een hele drukke weg aan het worden is.Voor AWOL zelfs reden om de route om te gooien.
Volgens mij 2016. Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het ineens heel druk is, aangezien het altijd al de doorgaande weg was ( en al geasfalteerd). Maar misschien hebben ze hem verbreed ofzo? Ik weet er ook weer niet het fijne van eerlijk gezegd. Misschien kun je het ook op crazyguyonabike kijken. Of op Strava segmenten aanklikken en dan bij de ritten kijken van die personen, misschien krijg je zo ook een betere impressie.
Bedankt voor de tip, ik heb op strava gezocht en op crazyguyonabike en contact gehad met een paar personen.
De een zegt dat de hoofdweg 13 goed is en de ander zegt dat het slecht is,dus ik word niet veel wijzer.🤔
Misschien heeft ieder een andere interpretatie van goed?

Wij waren daar eind 2014 en vonden de weg goed vooral omdat er erg weinig verkeer op zat. Destijds werd er wel op een stuk gewerkt aan de weg, maar ook da was goed te doen. Wij kwamen uit China via de 1A en hebben ook de 1 C gevolgd inclusief een boottocht in de regio. De rest deels op de 13 omdat we ook kleinere wegen namen. Kan me niet herinneren dat we aan het uitwijken waren voor het verkeer op de kleinere wegen. En met name ik ben nogal auto allergies maar Dieuwertje ook, dus dat zegt wat. Maar goed inmiddels zijn we alweer vijf jaar verder dus... Je kan toch altijd nog uitwijken als de weg je niet bevalt, opties genoeg?

Destijds waren er ook genoeg gelegenheden waar je wat kon eten. En we hebben in Laos niet gekampeerd dus overnachtingen zijn ook gemakkelijk. Wat wel lastig is, is dat de backpackers alles vooruit organiseren. Ze boeken hotels en worden van hotel naar hotel geshutteld. Dat maakt het voor een fietser die meer op de bonnefooi reist en later op de dag aankomt soms lastig om wat te vinden maar het is ons altijd gelukt. Wij hebben destijds ook een visum run gedaan naar Thailand via Vientiane eruit en bij Pakse weer erin, dat was toen ook geen enkel probleem. En we fietste daardoor door een stuk Thailand waar we geen enkele toerist hebben gezien en dus ook weer een paar keer moesten kamperen - erg leuk. Overigens hebben we in Thailand wel heel bewust de kleine wegen opgezocht vanwege verkeersdrukte.

Voor Myamar geldt trouwens een bijzonder slecht reisadvies nu. Zou na al de recente verschrikkelijke gebeurtenissen niet met veel plezier daar fietsen nu. Maar enfin das jouw keuze.
Dank voor het advies, het word Laos.

Ik heb trouwens AWOL gevraagt waarom ze weg 13 niet meer gebruikten, en dit kreeg ik als antwoord.

Beste Pieter,

Wij vermijden de weg niet per se, maar kiezen er bewust voor om de kleinere, landelijke weggetjes te kiezen. Weg 13 is in Laos een wat grotere, doorgaande weg en onze routes komen zo nu en dan ook wel langs of op deze weg uit, omdat je daar nu eenmaal niet aan ontkomt. Het is dus, voor zover bij ons bekend, een 'prima' weg om op te fietsen - maar wel drukker met ander verkeer dan andere wegen.

Ik hoop je hiermee van voldoende informatie voorzien te hebben.

Hartelijke groet,

Daan Loeffen