Additionally, paste this code immediately after the opening tag: iets met bomen en bos... welke landen, welke route - Forum Wereldfietser

iets met bomen en bos... welke landen, welke route

Yes, onze fietsen zijn binnen. Dit weekend de eerste proefkilometers gemaakt op onze Santos 26 inch bikes. Wat heerlijk om nu op eigen fiets op pad te kunnen.

Ondertussen zijn we nog altijd zoekende naar een goede route voor 4 maanden fietsen in 2020 tussen half februari en eind juli (17 weken). We hadden al een mooie route op het oog: Noord Thailand - Laos - Cambodja (en evt maand Taiwan) en afsluiten op Bali. Maar de tijd is er niet helemaal goed voor. Droge hete tijd in een dor Laos. Tenminste dat is wat we horen.

Maar wat dan wel. Hoe meer ik zoek, hoe warriger het wordt. Op veel bestemmingen is er wel iets waar ik tegenaan loop (of het weer, of eten dat niet lekker is (Filipijnen), ramadan, beperkingen in visa...). Dus dan maar de hulp van het forum inroepen en kijken met wat voor suggesties jullie komen.

Waar zouden jullie naartoe met 4 maanden reizen?
Waar we van houden:
- mooie natuur,
- cultuur,
- lekker eten
- vriendelijke mensen,
- niet of weinig vliegen vanaf eerste bestemming.
- trein/bus geen probleem
- Gemidelde dagafstand (vlak terrein) 50-100 km
- Liever te warm dan te koud.
- Kamperen geen probleem
- vrijheid om route aan te passen, te blijven als we het leuk vinden, snel verder te gaan als we willen

Landen waarop we ons nu zelf ori"enteren
- China: Beijing-PingYao-Xi'an dan trein naar Guilin. Omgeving Yangshuo en daarna (via trein) naar Nanning en door naar Hanoi en verder naar beneden (of via Laos)
AnderemMogelijke landen: Myanmar, Laos, Taiwan, Filipijnen. .....

Waar we rekening mee hebben te houden is: Labor day (China), pasen (10-13 april), ramadan (24-4 / 24-5).

Hoop mooie suggesties van jullie te horen
In 1992 wilde ik in dezelfde periode, van half februari tot eind juli, gaan fietsen. Toen besloot ik om in het zuiden van Afrika te gaan fietsen (het hele gebied tussen Zambia en Lesotho), waar ik dan volgens de statistieken aangenaam weer kon verwachten. Uiteindelijk bleek 1992 daar een abnormaal droog jaar te worden, maar het fietsen lukte mij ook in dorre landschappen prima. De natuur was er indrukwekkend. De mensen vond ik er geweldig (zeker vergeleken met die in India, waar ik enkele jaren eerder was geweest). Het eten was lekker, al moest je in Zambia wel van maispap, bonen, bananen en pinda’s houden. Treinen en bussen namen fietsen mee. Vaak lukte het me om 100 km op een dag te fietsen. In Zimbabwe en Zuid-Afrika ware campings en in andere landen kon ik zonder problemen wildkamperen in de bush. De vrijheid om te fietsen waar ik wilde, was vrijwel onbeperkt.

In 2008 hebben we nog een keer in Zuid-Afrika gefietst. Ook dat was een mooie tocht, maar ingewikkelder dan ik gewend was, omdat we gevaarlijke situaties wilden vermijden. Met name grote sloppenwijken rond Kaapstad, waar je echt niet veilig doorheen kunt fietsen, en drukke verkeerswegen konden we alleen maar omzeilen door flinke stukken met een taxi af te leggen (met de fietsen achterin).

Sindsdien zijn we niet meer buiten Europa gaan fietsen. Vooral vanwege de klimaatcrisis, die alleen maar erger wordt door in een vliegtuig te stappen. Terwijl ik zelf van veel verhalen op dit forum steeds vaker last krijg van plaatsvervangende vliegschaamte, lijken veel wereldfietsers zich volledig tot het consumentisme bekeerd te hebben. Zoals Henk Hofland mooi beschreef: "De consumentist is een ongeremde veelverbruiker van alles wat landbouw, industrie en amusement te bieden hebben. Het consumentisme heeft geen politiek, geen weloverwogen plan, het breidt zich als vanzelf uit over de aarde voorzover de mensen het kunnen bekostigen. En de consumentist is wars van politiek voorzover hij geen diepe afkeer van politici heeft omdat ze hem bij de vervulling van zijn wensen dwars zitten. Van dit laatste verdenkt hij in het bijzonder de klimaatdeskundigen. Het consumentisme is ongewild en ongeorganiseerd de belangrijkste tegenstander van de klimaatbeschermers. En het tragische is dat de consumentist pas overtuigd raakt als het te laat is." Of zoals De Gladiool wat eigentijdser (en automatisch gecensureerd door de software van dit forum ;-)) beschrijft: "Klimaatverandering? Net niet . genoeg om er écht een . om te geven."
Misschien behoren sommige wereldfietsers ook wel tot de achterban van onze minister van plankgas, die laatst weer fel van leer trok tegen klimaatactivisten die ‘hardwerkende mensen hun vakantie naar Antalya willen afpakken’; zie de colums van Tommy Wieringa en Bert Wagendorp).
Maar ook omdat Europa vergeleken met andere continenten een paradijs voor vakantiefietsers is.

Zo te zien zijn jullie op zoek naar een paradijs voor vakantiefietsers. Voor mooie natuur, vriendelijke mensen en vrijheid om je route aan te passen lijkt het zwaar vervuilde, dichtbevolkte en dictatoriale China me niet de meest voor de hand liggende bestemming. Ook Vietnam niet (ik ken fietsers die daar veel last hadden van druk verkeer, gebrek aan privacy en autoriteiten die hun verboden om een geplande route te volgen). Ook de andere landen die je noemt, hebben een aparte gebruiksaanwijzing, waarbij die feestdagen mij nog het minst grote probleem lijken.

Dit jaar konden wij eind februari al zonder jas door Nederland fietsen. In het uiterste zuiden van Europa is het begin maart al echt lente. In een dag of drie zit je met de trein al in het zuiden van Spanje (zie Treinreiswinkel) en als het daar dan nog niet warm genoeg is, zit je met de boot zo in Marokko, ver genoeg voor het begin van de Ramadan. Vervolgens zou je 4 maanden lang naar het noorden kunnen fietsen, bijvoorbeeld via de route die Hans en Saskia net hebben gereden, maar dan in omgekeerde richting. Mocht je nog verder willen: tegen de tijd dat je de Noordkaap nadert, kan het zelfs daar behoorlijk warm worden.

In een dag of drie kun je ook per trein en boot naar Griekenland reizen, zoals wij vorig jaar deden toen we 6 weken op de Balkan gingen fietsen. Aan het eind van de winter is het langs de Griekse kusten meestal prima fietsweer. In mei en juni is het in de Balkanlanden al vaker te warm dan te koud en in Albanië, Kosovo en Bosnië kun je ook tijdens de Ramadan op de meeste terrassen zonder problemen een biertje bestellen.
keesswart schreef:
ma 15 jul, 2019 14:45
Zo te zien zijn jullie op zoek naar een paradijs voor vakantiefietsers. Voor mooie natuur, vriendelijke mensen en vrijheid om je route aan te passen lijkt het zwaar vervuilde, dichtbevolkte en dictatoriale China me niet de meest voor de hand liggende bestemming. Ook Vietnam niet (ik ken fietsers die daar veel last hadden van druk verkeer, gebrek aan privacy en autoriteiten die hun verboden om een geplande route te volgen). Ook de andere landen die je noemt, hebben een aparte gebruiksaanwijzing, waarbij die feestdagen mij nog het minst grote probleem lijken.
Ik herken dit verhaal totaal niet, Kees. Tijdens vele tochten in Zuidoost-Azië heb ik (en vele andere huisvrouwen met mij, zou Reve zeggen) deze landen inclusief China als prima fietsbestemmingen ervaren (India trouwens ook). Ja, op de Filipijnen is het eten niet best en de Ramadan op Sulawesi is niet de beste periode om te fietsen, maar zo is overal wel wat. In Noorwegen is bier dan weer heel duur. Druk verkeer is vrijwel altijd te mijden, zeker met de moderne telefoonnavigatie. Privacy kun je kopen door een iets duurder hotel te kiezen.
Ik zou ook niet weten waar je in je route wordt beperkt, behalve in delen van Myanmar en uithoeken van China.
Mee eens met Peter. In bijna alle Aziatische landen was het eigenlijk geen probleem om rustige gebieden op te zoeken zonder vervuiling, drukte, enz. Hou je wel van lekker veel dynamiek dan kan dat daar gelukkig ook. In China hebben we dagen gefietst zonder veel bevolking tegen te komen. Mar het klopt inderdaad wel dat je ook zonder problemen een smerige stad tegen kan komen, als je dat wilt 8) .

Maar terug naar de vraag.
4 maanden fietsen met het rijtje van wensen wat je hebt opgegeven. Nu kunnen we uiteraard niet alles invullen maar een heel eind komen we vast wel.

1. Van China (Chengdu) naar Vientanne (Laos) of zelfs nog een stukje verder naar Bangkok. Hele mooie route met heel veel verschillende landschappen.
2. Australie - Nieuw Zeeland. Blue mountains en daarna over naar NZ. Beide landen kan je gemakkelijk 4 maanden rond trekken.
3. Van Buenos Airs naar Santiago. Van pampa naar het Andes gebergte. Wijnstreken, mooie passen, enz. Ook heel gaaf. Misschien Paso Agua Negra even doen?
4. Mexico, Baja Calafornia. Voor de die hards. Onverhard bikepacken. Avontuur
5. Van Santiago de Chili naar het zuidelijkste puntje van Chli. Google maar eens op Torres del Paine:).
6. Ook een idee is om vanaf Zuid Spanje naar Senegal te fietsen. Precies de goede tijd. Gave tocht. Divers landschap en diverse mensen.
enz, enz....

Veel succes met kiezen....
Tja, als je India al een prima fietsland vindt, zul je China ook goed kunnen verdragen. In de vorige eeuw ben ik tweemaal in India geweest. Met uitzondering van het hoge noorden en een paar hoog gelegen afkoelplekken in het zuiden, vond ik dit land toen al veel te heet, veel te vol, veel te smerig en veel te druk. Ik kreeg er geen energie van en ging verlangen naar de terugreis. Sindsdien is het in India niet koeler, leger en rustiger geworden. Ik vermoed dat er ook geen uitgekiend netwerk van fietsroutes is gekomen waarmee je de grootste ongemakken kunt omzeilen ;-).
Engelse vrienden van ons hebben onlangs een georganiseerde fietstocht in Kerala gemaakt. Hun verhaal was niet negatief (mensen geven niet zo gauw toe dat een verre vakantie tegenviel, want dat is niet cool) maar tussen de regels van hun verhaal zaten voor mij genoeg hints om te concluderen dat ze dichter bij huis een leukere reis hadden kunnen maken.
Over China hoor ik wel eens verhalen van iemand die daar op een consulaat werkt en de Chinese taal machtig is. Ik kan je verzekeren dat diegene de Chinezen niet als 'vriendelijk' ervaart, integendeel. Al is jarenlang werken op een consulaat natuurlijk wel wat anders dan er een tijdje rondfietsen.
keesswart schreef:
ma 15 jul, 2019 16:00
Ik kan je verzekeren dat diegene de Chinezen niet als 'vriendelijk' ervaart, integendeel.
Zou het in China niet net zo zijn als op andere plaatsen in de wereld dat mensen op de ene plaats vriendelijker zjin dan op andere plaatsen? China is - understatement van de dag - toch best groot?
keesswart schreef:
ma 15 jul, 2019 16:00
Tja, als je India al een prima fietsland vindt, zul je China ook goed kunnen verdragen. In de vorige eeuw ben ik tweemaal in India geweest. Met uitzondering van het hoge noorden en een paar hoog gelegen afkoelplekken in het zuiden, vond ik dit land toen al veel te heet, veel te vol, veel te smerig en veel te druk. Ik kreeg er geen energie van en ging verlangen naar de terugreis. Sindsdien is het in India niet koeler, leger en rustiger geworden. Ik vermoed dat er ook geen uitgekiend netwerk van fietsroutes is gekomen waarmee je de grootste ongemakken kunt omzeilen ;-).
Engelse vrienden van ons hebben onlangs een georganiseerde fietstocht in Kerala gemaakt. Hun verhaal was niet negatief (mensen geven niet zo gauw toe dat een verre vakantie tegenviel, want dat is niet cool) maar tussen de regels van hun verhaal zaten voor mij genoeg hints om te concluderen dat ze dichter bij huis een leukere reis hadden kunnen maken.
India is grotendeels een dunbevolkt land vol stille landweggetjes (="uitgekiend netwerk van fietsroutes"), met plaatselijke opeenhopingen van huizen en mensen...
Maar goed, dit wordt nogal off-topic, ook vanwege het plaatsvervangende vliegschaamteverhaal dat jouw ervaringen sterk inkleurt en dat de TS verder niet in haar overwegingen betrekt.
Leon schreef:
ma 15 jul, 2019 16:12
keesswart schreef:
ma 15 jul, 2019 16:00
Ik kan je verzekeren dat diegene de Chinezen niet als 'vriendelijk' ervaart, integendeel.
Zou het in China niet net zo zijn als op andere plaatsen in de wereld dat mensen op de ene plaats vriendelijker zjin dan op andere plaatsen? China is - understatement van de dag - toch best groot?
Uiteraard zijn er grote verschillen tussen regio's en individuen in een land. Dat zie je al in een klein gebied als Nederland. Maar er is ook zoiets als een overheersend beeld dat op veel plekken in een land bevestigd wordt. Zo snap ik wel waarom Engelsen (voor zover ze niet tot de outcasts behoren), Nederlanders met een vergelijkbare achtergrond ervaren als erg direct en niet zo beleefd; waarom wij Amerikanen vaak dominant en oppervlakkig vinden; waarom wij in Italië opvallend vaak wegpiraten in maffiakostuums tegenkomen; Portugezen bescheidener vinden dan Spanjaarden etc. etc.
Marco Meijerink schreef:
ma 15 jul, 2019 15:40
1. Van China (Chengdu) naar Vientanne (Laos) of zelfs nog een stukje verder naar Bangkok. Hele mooie route met heel veel verschillende landschappen.
Dat lijkt inderdaad een prima mogelijkheid. Of beginnen in Hongkong - Guilin - Yangshuo, dan zuidwaarts richting Vietnam-Laos-Thailand-Maleisische Oostkust (Perhentian).
Ik ben ooit in april in Vietnam geweest, de warmste maand in deze regionen, het was er warm maar zeker niet te warm om te fietsen. In Maleisië kun je ook nog aan Borneo denken, mooie natuurgebieden in Sabah en Sarawak. Op deze route zijn de afstanden relatief gering, je kunt gemakkelijk een stuk overslaan of switchen.
Vietnam is wel sterk veranderd de laatste tien jaar, hier zul je echt de kleinere weggetjes moeten zoeken, want de grote wegen zijn een vrachtwagenhel geworden, maar de OpenCycleMap is zoals overal je beste vriend.
peter de rijk schreef:
ma 15 jul, 2019 16:22
Maar goed, dit wordt nogal off-topic, ook vanwege het plaatsvervangende vliegschaamteverhaal dat jouw ervaringen sterk inkleurt en dat de TS verder niet in haar overwegingen betrekt.
Tja, ik lees wel eens kranten. In die kranten staan steeds vaker berichten over de klimaatcrisis. En op dit forum lijken velen op een andere planeet te leven.
Wat een mooi vooruitzicht! 4 maanden er lekker op uit met de fiets... :D

Op Youtube hebben wij vrijwel alle afleveringen gekeken van Rausgefahren (zie ook: https://www.rausgefahren.de/).

Wellicht kun je hier wat inspiratie op doen :D

En wat vliegschaamte betreft... tsja dat kan lastig worden. Niet iedereen is in de bevoorrechte positie geweest om in bijvoorbeeld 1992 en 2008 de halve wereld over te vliegen om elders dan in Europa te gaan fietsen toen het woord vliegschaamte nog niet bestond.

Maar door dit soort tripjes van toen is wel degelijk een forse bijdrage aan het huidige klimaatprobleem geleverd. Footprint heet dat, toch?

En daar zitten wij nu mee...
en ook nog eens niet zonder schaamte het vliegtuig in kunnen stappen... :roll:

(wat anderen vóór ons wel schaamteloos gedaan hebben, getuige de vele verslagen, fietsroutes en verhalen over de verre bestemmingen. Maar goed, ik zou me er niet van laten weerhouden, zeker niet voor één zo'n keer).
Een mooi voorbeeld van een jij-bak met terugwerkende kracht.

Dus als je ooit iets hebt gedaan waar je met de kennis van nu vraagtekens bij kunt zetten, heb je blijkbaar geen recht van spreken meer :roll: .
Qua klimaatschaamte wacht ik (en Kees ook) nog steeds op een enorme bonus van de overheid wegens het niet hebben gekregen van kinderen.
peter de rijk schreef:
ma 15 jul, 2019 16:35
Marco Meijerink schreef:
ma 15 jul, 2019 15:40
1. Van China (Chengdu) naar Vientanne (Laos) of zelfs nog een stukje verder naar Bangkok. Hele mooie route met heel veel verschillende landschappen.
Dat lijkt inderdaad een prima mogelijkheid. Of beginnen in Hongkong - Guilin - Yangshuo, dan zuidwaarts richting Vietnam-Laos-Thailand-Maleisische Oostkust (Perhentian).
Ik ben ooit in april in Vietnam geweest, de warmste maand in deze regionen, het was er warm maar zeker niet te warm om te fietsen. In Maleisië kun je ook nog aan Borneo denken, mooie natuurgebieden in Sabah en Sarawak. Op deze route zijn de afstanden relatief gering, je kunt gemakkelijk een stuk overslaan of switchen.
Vietnam is wel sterk veranderd de laatste tien jaar, hier zul je echt de kleinere weggetjes moeten zoeken, want de grote wegen zijn een vrachtwagenhel geworden, maar de OpenCycleMap is zoals overal je beste vriend.

Van Chengdu naar Vientiane. Doel je dan op de route via Lijang, Dali? Of meer afbuigen naar het poosten en via Guiin/Yangshou?
keesswart schreef:
ma 15 jul, 2019 16:37
peter de rijk schreef:
ma 15 jul, 2019 16:22
Maar goed, dit wordt nogal off-topic, ook vanwege het plaatsvervangende vliegschaamteverhaal dat jouw ervaringen sterk inkleurt en dat de TS verder niet in haar overwegingen betrekt.
Tja, ik lees wel eens kranten. In die kranten staan steeds vaker berichten over de klimaatcrisis. En op dit forum lijken velen op een andere planeet te leven.
Grappig dat dit hier in dit topic voorbijkomt. Dit is nl. een van de redenen waarom wij juist hebben besloten om te gaan fietsen. In eerste instantie wilden we gaan backpacken met een vlucht van hier naar daar, nog eentje, nog eentje en misschien nog een (paar).
Dat is ook een van de redenen waarom we zoeken naar een route waarbij je aansluitend kunt fietsen. Dus niet bv Filipijnen en Thailand en Indonesie.

We hebben het ook over Europa gehad, maar denken dat dat ook goed te befietsen is in kortere vakanties van 3 - 4 weken. 4 maanden is echt luxe voor ons. Daar willen we gebruik van maken en Azië.... ik ben gewoon verknocht aan het continent. Grote favoriet: Myanmar met op de voet gevolgd door Vietnam.

nb. las recent een artikel dat treinreizen niet per definitie klimaatvriendelijker is. Met name de trein voor afstanden >1.000 km vanaf Nederland. De Brussels etc moet je gewoon niet meer vliegen.
Marco Meijerink schreef:
ma 15 jul, 2019 15:40
Mee eens met Peter. In bijna alle Aziatische landen was het eigenlijk geen probleem om rustige gebieden op te zoeken zonder vervuiling, drukte, enz. Hou je wel van lekker veel dynamiek dan kan dat daar gelukkig ook. In China hebben we dagen gefietst zonder veel bevolking tegen te komen. Mar het klopt inderdaad wel dat je ook zonder problemen een smerige stad tegen kan komen, als je dat wilt 8) .

Maar terug naar de vraag.
4 maanden fietsen met het rijtje van wensen wat je hebt opgegeven. Nu kunnen we uiteraard niet alles invullen maar een heel eind komen we vast wel.

1. Van China (Chengdu) naar Vientanne (Laos) of zelfs nog een stukje verder naar Bangkok. Hele mooie route met heel veel verschillende landschappen.
2. Australie - Nieuw Zeeland. Blue mountains en daarna over naar NZ. Beide landen kan je gemakkelijk 4 maanden rond trekken.
3. Van Buenos Airs naar Santiago. Van pampa naar het Andes gebergte. Wijnstreken, mooie passen, enz. Ook heel gaaf. Misschien Paso Agua Negra even doen?
4. Mexico, Baja Calafornia. Voor de die hards. Onverhard bikepacken. Avontuur
5. Van Santiago de Chili naar het zuidelijkste puntje van Chli. Google maar eens op Torres del Paine:).
6. Ook een idee is om vanaf Zuid Spanje naar Senegal te fietsen. Precies de goede tijd. Gave tocht. Divers landschap en diverse mensen.
enz, enz....

Veel succes met kiezen....
Wat een mooie suggesties
peter de rijk schreef:
ma 15 jul, 2019 16:35
Of beginnen in Hongkong - Guilin - Yangshuo, dan zuidwaarts richting Vietnam-Laos-Thailand-Maleisische Oostkust (Perhentian).
Interessante optie. Had niet gedacht aan vliegen naar Hongkong en vandaar op de fiets. Guilin en Yangshuo staan wel hoog op mijn lijstje. Het onderzoeken waard dus.
hoeksie schreef:
ma 15 jul, 2019 19:25
peter de rijk schreef:
ma 15 jul, 2019 16:35
Marco Meijerink schreef:
ma 15 jul, 2019 15:40
1. Van China (Chengdu) naar Vientanne (Laos) of zelfs nog een stukje verder naar Bangkok. Hele mooie route met heel veel verschillende landschappen.
Dat lijkt inderdaad een prima mogelijkheid. Of beginnen in Hongkong - Guilin - Yangshuo, dan zuidwaarts richting Vietnam-Laos-Thailand-Maleisische Oostkust (Perhentian).
Ik ben ooit in april in Vietnam geweest, de warmste maand in deze regionen, het was er warm maar zeker niet te warm om te fietsen. In Maleisië kun je ook nog aan Borneo denken, mooie natuurgebieden in Sabah en Sarawak. Op deze route zijn de afstanden relatief gering, je kunt gemakkelijk een stuk overslaan of switchen.
Vietnam is wel sterk veranderd de laatste tien jaar, hier zul je echt de kleinere weggetjes moeten zoeken, want de grote wegen zijn een vrachtwagenhel geworden, maar de OpenCycleMap is zoals overal je beste vriend.

Van Chengdu naar Vientiane. Doel je dan op de route via Lijang, Dali? Of meer afbuigen naar het poosten en via Guiin/Yangshou?

Als ik een voorkeur mag geven.....westelijke route....
keesswart schreef:
ma 15 jul, 2019 16:37
peter de rijk schreef:
ma 15 jul, 2019 16:22
Maar goed, dit wordt nogal off-topic, ook vanwege het plaatsvervangende vliegschaamteverhaal dat jouw ervaringen sterk inkleurt en dat de TS verder niet in haar overwegingen betrekt.
Tja, ik lees wel eens kranten. In die kranten staan steeds vaker berichten over de klimaatcrisis. En op dit forum lijken velen op een andere planeet te leven.
Tja, dit is een forum voor wereldfietsers. Dan is het toch niet vreemd dat hier vragen worden gesteld over fietsen op andere continenten? Voor zover ik weet is op dit forum ruimte voor fietsen dichtbij huis en fietsen veraf. Iedereen maakt zijn eigen afwegingen over de gebruikte vorm van vervoer. Het heeft iets aanmatigends om steeds weer willekeurige topics te kapen en anderen daarin op zelotische wijze de maat te nemen over hun reisgedrag.
hoeksie schreef:
ma 15 jul, 2019 19:33
peter de rijk schreef:
ma 15 jul, 2019 16:35
Of beginnen in Hongkong - Guilin - Yangshuo, dan zuidwaarts richting Vietnam-Laos-Thailand-Maleisische Oostkust (Perhentian).
Interessante optie. Had niet gedacht aan vliegen naar Hongkong en vandaar op de fiets. Guilin en Yangshuo staan wel hoog op mijn lijstje. Het onderzoeken waard dus.
Wij hebben dit een aantal jaren geleden gedaan. Zie het reisverslag over fietsen in China. Van Hongkong richting Vietnam is ook goed te doen, heb ik wel eens gelezen op CrazyGuyonaBike.