Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routevragen: Filipijnen, Maleisisch Borneo, Sulawesi, Sumbawa, Lombok, Bali - Forum Wereldfietser

Routevragen: Filipijnen, Maleisisch Borneo, Sulawesi, Sumbawa, Lombok, Bali

Van de week stelde ik al een korte vraag in het topic voorbereiding. We zijn van plan om in 2020 (mrt/apr - jun/jul) 4 maanden te gaan fietsen in Azië.
Azië is ons niet onbekend, fietsen op de racefiets ook niet. Fietsvakantie/reis (al dan niet in Azië) is weleen nieuw iets voor ons.
Kijkend naar diverse landen in Azië en onze wensen qua reistijd, landen, stranden etc komen we op een eerste route die ons leuk lijkt. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met (een) de(e)l(en) van de route.Heb niet echt het idee dat dit een standaard route is. Pakt echter wel een aantal plekken waar die al langere tijd op mijn wishlist staan. Moet wel nog uitzoeken of het zuiden van Palawan veilig is.

Vliegen naar Manilla en door naar Busuanga op Coron.
Met een expeditie (3-4 dagen varen) naar El Nido
El Nido-Port Barton-Puerto Princessa-Buliluyan per fiets (550km)
Buliluyan - Kudat (Maleisisch Borneo) per ferry - als het goed is vaart de ferry inmiddels)
Kudat-Sandakan-Tawau-Nunukan/Tarakan(Kalimantan) per fiets (600 km)
Kalimantan - ToliToli (Sulawesi) per ferry
ToliToli - Gorontalo per fiets (450km)
Gorontalo-Togian-Ampana per ferry
Ampana-Makassar per fiets (850km)
Makassar-Bima (sumbawa) per ferry
Bima-Pototano per fiets (350km)
Pototano - Labuan Kayangan per ferry
Labuan Kayangan-Mataram per fiets (150km)
Mataram-Bali per ferry
Bali - ..... vliegen

Totaal dus zo'n 3000 km fietsen, maar ook aardig wat tijd op ferries etc.
Hé, leuk dat je de Filipijnen in je route opneemt. Ten onrechte vaak overgeslagen op Azië reizen.
Zo’n 30 jaar geleden kwam ik voor het eerst op Busuanga, één van de paradijselijke eilanden van de Filipijnen. 8)
Ik zie dat jullie ervaring hebben in Zuid-oost Azië, dus je weet al dat het er in die periode hard kan regen. Palawan en Busuanga is toch nog wel goed te doen, maar hou wel rekening met drukkende hitte (temperaturen boven 30 graden en een hoge luchtvochtigheid).

Over de veiligheid informeer je het best tegen de tijd dat je er naartoe gaat. Op het moment is het op Palawan rustig. Ik zou in het zuiden van Palawan toch vooral aan de kust wel op m’n hoede zijn. Pas op met overvaren, de zeeën daar staan niet als echt veilig bekend. Regelmatig worden er visserlui te grazen genomen, zowel uit Indonesië, Maleisië als de Filipijnen zelf. Ik weet zo niet welke boot verbindingen er zijn, maar ga niet met bangka’s! Neem een echte ferry. Suluzee is voor mij een 100% no-go.
Dat gezegt hebbende, laat je vooral niet tegen houden. Palawan, Busuanga (Mindoro is ook nog een tip) zijn dus eigenlijk gewoon goed te bereizen.

Bijlagen

Hi Tom, dankjewel voor je reactie. Ik ben wel benieuwd naar je reactie over de Suluzee. er schijnt een toeristenferry te zijn/komen van Buliluyan naar Kudat. De randen van de Suluzee. Is dat volgens jou ook no-go?
Vanaf Kalimantan willen we over naar Sulawesi met de pelni. Neem aan dat dat doable is? Of moeten we ons daaraan niet wagen?

Qua periode proberen we zoveel mogelijk te plannen dat we niet in de heftige regentijd zitten (alhoewel je daar tegenwoordig geen pijl meer op kunt trekken). Maar Borneo heeft in die tijd volgens mij wel aardig wat regen.

Heb jij enig zicht op de kwaliteit van de wegen op Palawan? Ik ga er eigenlijk vanuit dat el Nido - puerto princessa ok is, maar druk. Afslag naar port Barton onverhard, maar vooral weg naar het zuiden kan ik zo snel geen info over vinden.
In het gebied Gorontalo - Togian op Sulawesi ben ik vijftien jaar geleden geweest (reisverslag). In het noorden van Sulawesi was het fietsen geen onverdeeld genoegen door de vele steile hellingen, maar de Togian-eilanden en Bunaken (bij Manado) zijn de allermooiste tropische eilanden die ik heb bezocht, geweldig snorkelen en duiken en een leuke Robinson-achtige sfeer. Ik weet niet of er de afgelopen jaren veel veranderd is. Daarbuiten moet je op Sulawesi helaas wel rekening houden met regionale religieuze onrust, goed informeren over de route is belangrijk.
En als je toch op Oost-Borneo komt vanaf de Filipijnen, zou ik zeker proberen Mount Kinabalu bij Kota Kinabalu (Sabah) te beklimmen, in twee dagen naar 4000 meter, waanzinnige uitzichten en jungle vol vleesetende planten (heel oud reisverslag uit 1994, waar blijft de tijd...)
hoeksie schreef:
ma 29 apr, 2019 21:52
Van de week stelde ik al een korte vraag in het topic voorbereiding. We zijn van plan om in 2020 (mrt/apr - jun/jul) 4 maanden te gaan fietsen in Azië.
Azië is ons niet onbekend, fietsen op de racefiets ook niet. Fietsvakantie/reis (al dan niet in Azië) is weleen nieuw iets voor ons.
Kijkend naar diverse landen in Azië en onze wensen qua reistijd, landen, stranden etc komen we op een eerste route die ons leuk lijkt. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met (een) de(e)l(en) van de route.Heb niet echt het idee dat dit een standaard route is. Pakt echter wel een aantal plekken waar die al langere tijd op mijn wishlist staan. Moet wel nog uitzoeken of het zuiden van Palawan veilig is.

Vliegen naar Manilla en door naar Busuanga op Coron.
Met een expeditie (3-4 dagen varen) naar El Nido
El Nido-Port Barton-Puerto Princessa-Buliluyan per fiets (550km)
Buliluyan - Kudat (Maleisisch Borneo) per ferry - als het goed is vaart de ferry inmiddels)
Kudat-Sandakan-Tawau-Nunukan/Tarakan(Kalimantan) per fiets (600 km)
Kalimantan - ToliToli (Sulawesi) per ferry
ToliToli - Gorontalo per fiets (450km)
Gorontalo-Togian-Ampana per ferry
Ampana-Makassar per fiets (850km)
Makassar-Bima (sumbawa) per ferry
Bima-Pototano per fiets (350km)
Pototano - Labuan Kayangan per ferry
Labuan Kayangan-Mataram per fiets (150km)
Mataram-Bali per ferry
Bali - ..... vliegen

Totaal dus zo'n 3000 km fietsen, maar ook aardig wat tijd op ferries etc.
Zowel Maleisich Borneo (incl Brunei) als Palawan ben ik geweest en zijn idd erg mooi!

Varen via de Suluzee naar Borneo zou ik je ten zeerste willen ontraden, is absoluut niet veilig!!!
Het zuiden van Palawan is ook niet veilig, zuidelijker dan PP zou ik niet gaan fietsen, beter vliegen naar Borneo!
Ewald Horn is al 7 jaar gegijzeld door de criminele bende die zich Abu Sayyaf noemt, hij was aan het varen in de Suluzee met meerdere ornithologen en 19 door Ewald gehuurde bewakers!!!

De route Puerto Princessa - El Nido vv heb ik meerdere malen afgelegd, bij droog weer heb je hier zeker mooie uitzichten, wel veel asfaltweg en druk verkeer.

Veel suc6 met de voorbereiding!

gr Dirk
Varen via de Suluzee naar Borneo zou ik je ten zeerste willen ontraden, is absoluut niet veilig!!!
Het zuiden van Palawan is ook niet veilig, zuidelijker dan PP zou ik niet gaan fietsen, beter vliegen naar Borneo!
Oke. Iets te licht over gedacht dus. Twee dezelfde adviezen, die maken dat deze optie 'm dus niet gaat worden, schat ik in :)

We gaan eens verder puzzelen want zowel de Filipijnen als Sulawesi staan hoop op het verlaglijstje. Maar goed dat staat Myanmar ook.

Dank jullie wel voor jullie adviezen. Ik ben echt zoekend en dit forum is daarin van goede hulp.