Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverslag Tadzjikistan - Forum Wereldfietser

Reisverslag Tadzjikistan

Ik ben op de fiets onderweg naar een nog onbekende bestemming. Ik ben nu aangekomen in Tadzjikistan. Dit zijn mijn eerste belevenissen.

https://www.bestemmingonbekend.nl/tadzj ... ege-vogels/
Leuk verslag en prachtige foto's, Jeroen!

Waar heb je al in Tadzjikistan gefietst? Wat vond/vind je het mooiste daar tot nog toe?

Wij gaan denk ik volgend jaar ook die kant op. Alternatieven voor de Pamir Highway zijn welkom.

Veel fietsplezier nog!
Ik heb alleen de foto's bekeken. Wauw!
Stoere tocht, goed verslag, prachtige foto's!
Thanks for sharing!
willem.m schreef:
ma 02 jul, 2018 18:43
Leuk verslag en prachtige foto's, Jeroen!

Waar heb je al in Tadzjikistan gefietst? Wat vond/vind je het mooiste daar tot nog toe?

Wij gaan denk ik volgend jaar ook die kant op. Alternatieven voor de Pamir Highway zijn welkom.

Veel fietsplezier nog!
Bedankt voor het compliment Willem. Sorry dat ik niet eerder reageerde, maar ik was zo aan het genieten van een stuk ongerept Tadzjikistan.

Ik ben nog aan het fietsen in dit geweldige mooie land. Ik ben er inmiddels al weer ruim een maand. Gisteren aangekomen in Murgab in het noordoosten. Ik ben vanuit Samarkand het land binnengekomen en via het Fann gebergte naar Dushanbe gereden. Daarna via de zogenaamde noordelijke verbinding over de Pamir Highway naar Khorog gereden. Daar zuidelijk naar de Waghan gegaan en vervolgens de nog ongerepte route via Zurgul genomen. Dat laatste is voor elke avontuurlijke fietser een aanrader. Dagenlang geen enkele auto en bijna geen mensen. Enkel her en der een nomade.

Het fietsen van de Pamir Highway is een must als je naar dit land komt. Vanaf Khorog zou ik zeker de Waghan doen en dan Zorgul. Weet wel dat je voor die opties wel je fiets op orde moet hebben met brede banden, want de weg bestaat voor een flink deel uit los gravel met wasbord. Ook moet je voor ongeveer een week zelfvoorzienend zijn. Drinkwater is ruim voldoende aanwezig uit kraantjes in de dorpen of bergbeekjes. Voor dat laatste kan een waterfilter handig zijn.

Veel plezier met de voorpret
renel schreef:
ma 02 jul, 2018 21:56
Ik heb alleen de foto's bekeken. Wauw!
Bedankt voor je compliment. Ik hoop dat je ook van mijn nieuwe foto's geniet
Metje schreef:
vr 06 jul, 2018 17:49
Stoere tocht, goed verslag, prachtige foto's!
Thanks for sharing!
Bedankt Mette. Ik hoop dat je ook geniet van mijn nieuwe verslag
jeroenkl schreef:
za 14 jul, 2018 07:54
Ik ben vanuit Samarkand het land binnengekomen en via het Fann gebergte naar Dushanbe gereden. Daarna via de zogenaamde noordelijke verbinding over de Pamir Highway naar Khorog gereden. Daar zuidelijk naar de Waghan gegaan en vervolgens de nog ongerepte route via Zurgul genomen. Dat laatste is voor elke avontuurlijke fietser een aanrader. Dagenlang geen enkele auto en bijna geen mensen. Enkel her en der een nomade.

Het fietsen van de Pamir Highway is een must als je naar dit land komt. Vanaf Khorog zou ik zeker de Waghan doen en dan Zorgul. Weet wel dat je voor die opties wel je fiets op orde moet hebben met brede banden, want de weg bestaat voor een flink deel uit los gravel met wasbord. Ook moet je voor ongeveer een week zelfvoorzienend zijn. Drinkwater is ruim voldoende aanwezig uit kraantjes in de dorpen of bergbeekjes. Voor dat laatste kan een waterfilter handig zijn.
Welke route heb je genomen van Zurkul naar Murghab? Had je nog een speciale permit nodig of is dat afgeschaft? Vorig jaar moest je die nog in Khorog regelen, volgens mij.

Verderop kom je vast ook langs Kara-Kul. Als je daarna verder de bergen in gaat, zorg dan dat je dat 's morgens vroeg doet, want rond de middag steekt er daar steeds een sterke wind op vanuit het noorden waarmee je zelfs op de paar kleine afdalinkjes die je daar hebt nog moeilijk vooruit komt.
Dorenda schreef:
zo 15 jul, 2018 11:56

Ik ben van Langar verder naar het oosten gefietst via de Waghan. Bij de checkpoint het Zorgul Nature Reserve ingereden om ten zuiden van de Murgab weer aan te haken op de M41.

Permit is nog steeds nodig en bij de PECTA in Khorog te regelen. Na Karakol was de laatste pas het allerzwaarst door de harde wind.
Heel herkenbaar Wij hebben uiteindelijk achter een brokkelmuurtje uren geschuild totdat de wind ging liggen.
jeroenkl schreef:
di 17 jul, 2018 17:10
Na Karakol was de laatste pas het allerzwaarst door de harde wind.
Idem, we kregen onze tent amper opgezet en hebben niet kunnen koken vanwege al het zand. Pas ver na 00:00 ging de wind eindelijk liggen en lagen we midden in een zandhoop, aardig gezandstraald. Volgens mij moet je zorgen dat je dit gedeelte vroeg op de dag doet.
jeroenkl schreef:
di 17 jul, 2018 17:10
Drinkwater is ruim voldoende aanwezig uit kraantjes in de dorpen of bergbeekjes. Voor dat laatste kan een waterfilter handig zijn.
Op het laatste stuk van de Wakhan vallei richting de Pamir hoofdweg en en Kyrgizie is drinkwater schaars door de zoute meren. Wij sliepen net voor de grote klim richting hoofdweg bij de familie die kaas en boter maakt. Daar en direkt erna kan je nog zoet water tappen uit de rivier daarna, is er enkel nog zout water een lange dag fietsen.
Ook zo genoten van Jeroen’s verhalen en foto’s?
Zaterdag 24 november geeft hij tijdens de ALV van de Wereldfietser in Utrecht een lezing over zijn reis door Centraal Azië!

https://www.wereldfietser.nl/activiteit ... n-kleiberg
Negen identieke berichten om ons op te warmen voor de ALV plus lezing door Jeroen is wat mij betreft wel wat veel van het goede.

Peter
Snap ik Peter! Het is ook niet de bedoeling om iedereen te spammen maar om verschillende volgers van diverse verhalen te bereiken. Ik ben nou eenmaal fan ;-)