Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kookspullen mee of niet naar Japan? - Forum Wereldfietser

Kookspullen mee of niet naar Japan?

de vraag hopelijk duidelijker gesteld (na een aantal antwoorden waar we niks mee konden):

Zijn er hier mensen die ooit naar Japan zijn geweest en wat kunnen vertellen over hun ervaringen met eten - zelf koken of niet zelf koken.

Welke keus heb je gemaakt, en is die keus bevallen?
Heb je de kookspullen thuisgelaten en miste je ze of niet,
of had je ze mee en heb je ze nooit gebruikt, of was je juist heel blij dat je ze bij je had?

--
originele post:

We zijn onze volgende fietstocht aan het plannen en het wordt Japan.
We willen ook gaan kamperen dus de tent e.d. gaan mee.
Maar waar we over twijfelen is of we de kookspullen mee willen nemen of niet.
We begrijpen dat je echt overal eten kunt kopen en dat dat niet per de duur hoeft te zijn. Maar de reizigers van wie dat hoorden waren geen fietsers. Dus benieuwd naar ervaringen en tips.
En als we het wel mee gaan nemen: koken op gas of kerosine/benzine. We hebben een brander die het beide kan, maar moeten dan wel weten of de brandstoffles mee moet...

Alvast bedankt!
Zoek even op Kikitjah. En voor wat betreft de brander en flessen, daar zijn de luchtvaartbedrijven nog steeds erg huiverig voor (ondanks dat zonder brandstof het ding niet de lucht in komt).
Hallo Peter,

wat bedoel je precies met 'Zoek even op Kikitjah'?
Heb er op gezocht, en vind van alles, maar niet per se antwoord op mijn vraag...

En wat betreft de brandstofflessen: ja dat is bekend, fles gaat schoon en leeg mee het vliegtuig in, en ter plekke vullen met brandstof. Hebben we vaker gedaan, met name naar landen waar gastankjes niet verkrijgbaar zijn (bijvoorbeeld afgelopen jaar naar Malawi)
Als ik het goed begrijp zijn gastankjes in Japan wel verkrijgbaar, maar weet niet 100% zeker of ze compatibel zijn met onze primus omnifuel. Maar dat kunnen we uit gaan zoeken als we 'm mee gaan nemen.

Wat we nu vooral willen weten is of het plezier van fietsen met minder bagage opweegt tegen het gemak van af en toe zelf kunnen koken.

We nemen bijna altijd kookspullen mee: Genoeg landen waar we het echt nodig hadden (in landen met hele stukken waar je niets te eten tegenkomt als je het niet zelf meebrengt), en genoeg landen waar het financieel wel erg handig is, en genoeg landen waar je blij bent dat je af en toe zelf kan koken, omdat de kookstijl nou niet echt je van het is...

Maar bijvoorbeeld in Indonesië hadden we het niet mee en hebben we het ook niet gemist... op iedere hoek van de straat kon je daar lekker en goedkoop eten. Toen hadden we ook geen tent mee (die gaat nu wel mee).
en dat Japan duurder gaat zijn dan Indonesië, daar gaan we wel vanuit.
Het mag best wat kosten, maar we gaan een week of 5, dus het moet ook niet de spuigaten uitlopen.
Jurjan schreef:Hallo Peter,
wat bedoel je precies met 'Zoek even op Kikitjah'?
Hier kom je rechtstreeks bij haar reisverslag http://kikitjah.weebly.com/blog-nl
Als je op auteur zoekt, Kikitjah in dit geval, krijg je alles te zien wat ze hier ooit heeft geschreven. (203 maal iets) Het lijkt me sterk dat daar over Japan niets tussen zit, ook wat voorbereiding betreft.
google is mijn vriendje, ook voor mijn werk.
ik kan dus zelf wel resultaten vinden van zoekopdrachten.
De vraag was dan ook niet: HOE zoek ik op Kikitjah of iets anders,
maar een zoeken naar recente ervaringen van mensen.
Zover ik weet is Kikitjah één van de (vele) mensen die naar Japan is geweest.
Zij is er tegen de tijds dat wij er zijn er 6 jaar geleden geweest, er zullen vast nieuwere ervaringen zijn.

Maar waar ik naar op zoek ben is persoonlijke verhalen, reacties, opmerkingen.
Het mooie van reizen vindt ik persoonlijk toch dat hoe goed je alles ook voorbereidt dat wat je niet verwacht gebeurd. Dus kun je je afvragen of plannen wel nodig is.
Als google je vriend is waarom vraag je dan toch hier naar de bekende weg?
We plannen niet tot in de puntjes, in tegendeel. We vragen ook niet naar de bekende weg. We vragen of er hier mensen zijn die ooit naar Japan zijn geweest en wat kunnen vertellen over hun ervaringen met eten - zelf koken of niet zelf koken.

Welke keus heb je gemaakt, is die keus bevallen of miste je de kookspullen, of had je ze mee en heb je ze nooit gebruikt.

Ervaringen die mogelijk niet via google te vinden zijn, omdat die mensen dat niet per se uitgespeld hebben in een blog.

Hopelijk heb ik de vraag nu wel duidelijk genoeg gesteld?
En hier is Kikitjah ;)

Het is ondertussen inderdaad bijna zes jaar geleden dat ik naar Japan ben geweest met de fiets, maar ik ben er in 2014 en 2016 ook als gewone toerist geweest.

Op de fiets in 2011 had ik inderdaad kookspullen mee, gasbrandertje voor mij. De gasflessen was een beetje zoeken in mijn startstad (Wakkanai), maar met wat hulp heb ik die wel gevonden. Uiteindelijk heb ik bijna nooit gekookt, omdat je inderdaad overal wel makkelijk aan eten komt. Ontbijt kwam bijna altijd van de supermarkt, zowel koude sushi, onigiri of gekke broodjes als lekker warme maaltijden (opgewarmd ter plaatse voor jou). Middagmaal kwam ofwel van de supermarkt (warme maaltijd) of vaak ook van wegrestaurants (goedkoop, snel en megalekker). Avondmaal kwam meestal van een restaurantje. (reken op 500/700yen voor een normale maaltijd, iets duurder rekenen wij altijd op 1000yen).

Waarom ik mijn -ondertussen inderdaad reeds verouderde info- meegeef? Omdat ik in 2014 en 2016 heb gemerkt dat het aanbod alleen maar stijgt. Wat wij (mijn partner heeft de laatste twee toeristische reizen mee gedaan en is in 2012 zonder mij ook geweest) hebben gemerkt is dat er in 2016 plots overal koffiebars in Tokyo waren, die nergens te vinden waren in 2014, laat staan eerder. Verder merkten we dat er plots overal aanduidingen staan voor halal-eten. We hebben eveneens kebab-zaken gespot die we ervoor ook nooit zagen en het aantal pizzeria's leek ons ook vermeerderd.

Uiteraard zijn deze laatste bevindingen subjectief, maar aangezien we elke keer in dezelfde wijk verblijven, is de stijging wel duidelijk merkbaar. Hoe dit zich vertaalt naar het platteland weet ik uiteraard niet. Mijn vermoeden is dat je het daar niet zo gaat merken.

Mijn raad (doe ermee wat je wil uiteraard ;) ) ? Geen kookspullen meenemen! Als je graag goede koffie drinkt en niet zonder kan, zou ik misschien wel zorgen voor een mogelijkheid om warm water te hebben. Dit vind je in de meeste supermarkten ook wel, maar ik heb het nooit uitgetest... . Mijn kookset is in feite enkel bovengehaald voor thee 's morgens (frequent), een lui moment waarin ik niet op restaurant wou of wou genieten van wat langer bij de tent te zijn (zelden) of een noodoplossing als ik niet meteen iets kon vinden (1 of 2 keer op 3 maanden, als het zoveel al was... )

Alleszins véél plezier met de voorbereidingen en de tocht zelf, je gaat er zeker van genieten! Bij vragen mag je me altijd contacteren, ook al is het jammer genoeg wat outdated... (hmm... misschien moet ik toch nog eens gaan fietsen in Japan! Perfect excuus heb ik nu al gevonden!)
Kikitjah schreef:Als je graag goede koffie drinkt en niet zonder kan, zou ik misschien wel zorgen voor een mogelijkheid om warm water te hebben.
Een dompelaar mag niet ontbreken in de bagage van een hotelreiziger, aldus Michael Palin en hij had gelijk.
Dank je kikitjah voor je uitgebreide antwoord!
Klinkt goed! Klinkt alsof we inderdaad de kookspullen thuis kunnen laten. Geen problemen wat betreft de koffie namelijk, we kunnen prima zonder.

We hebben geen dompelaar, met kamperen hebben we vaak geen stroom, maar we zullen er eens over na denken...
Hallo Jurjan,

Wij hebben afgelopen mei/juni 4 weken in Japan gefietst en gekampeerd, wij hadden geen kookspullen mee. Overal kom je eten tegen of nou een convenience store of supermarkt waar ze verse sushies en tempura hebben. Over eten zou ik me geen zorgen maken!! In tegenstelling tot de reisverslagen die we gelezen hadden voordat we er heen gingen was het soms lastig om een plek voor de tent te vinden. We hebben de tent telkens in schemer of donker opgezet zodat het niet zo op zou vallen. Maar helaas toch 2 keer "bezoek" gehad dat we er niet mochten kamperen. Met handen en voeten hebben we ze duidelijk gemaakt dat het eenmalig was en we de volgende ochtend om 6 uur weer weg waren. Moest er niet aandenken om in het donker weer een nieuwe plek te moeten zoeken!!
Voordeel van kamperen in een speeltuin, er is altijd water en wc :)

Veel plezier!!

Gr. Fan
aFan,
dank voor je antwoord.

Het lijkt erop dat we inderdaad geen kookspullen mee gaan nemen.

Familie die niet per fiets reist, maar al wel een aantal keren in Japan is geweest, had ons al verteld dat het moest kunnen.
Maar we wilden even feedback van fietsers hebben, die kijken er toch weer anders tegenaan.

Wat betreft het wild kamperen: tja, dat is het risico, ik denk dan ook dat we proberen regelmatig toch een camping te vinden.
Maar het blijft een fijn gevoel dat je vrijwel overal je tentje neer mag zetten.
Jurjan - heeft niets te maken met je vraag maar ben benieuwd waar in je Japan je naar toe gaat en in welke periode.
Inge,
eerlijk gezegd zijn we nog niet zeker van waar in Japan we ons gaan terugvinden.

We gaan in ieder geval een paar dagen naar de regio Tokyo, want daar zit dan familie van ons voor een stage.
Maar of we dan zuid (voornamelijk cultuur) of noord (voornamelijk natuur) gaan is nog een beetje open voor discussie, op dit moment denken we zuid...

en de periode is eind mei tot eind juni.
Dat wordt dan nog een beetje spannend :wink: - klinkt alle twee erg goed.

Hoop dat je iets van een blog gaat bijhouden kunnen we mee genieten.
Een blog...

Zou zo maar eens kunnen.
Mijn lief heeft afgelopen zomer op haar Facebook verhaaltjes geschreven, toen bleek dat er in Malawi wel erg goed (en goedkoop) internet op de telefoon was.
De vehalen zijn in de afgelopen jaren van bijhouden waar we sliepen en het aantal kilometers langzamerhand geëvolueerd van een papieren versie naar een digitale versie naar een beetje een verhaal naar een heel verhaal.
En nu dus op Facebook.
De volgende stap is dan natuurlijk een blog.
Het nadeel is dan weer dat je je wellicht verplicht gaat voelen, en dat wil je natuurlijk nou net weer niet op vakantie.
Daar heb je gelijk in - verplichtingen wil je niet. Doch zou het wel gaaf vinden jullie ervaringen te kunnen lezen (facebook doe ik niet aan) over het fietsen, slapen, eten en wat je zoal tegenkomt onderweg aan leuke en misschien minder leuke dingen.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom je in het land met het lekkerste voedsel ter wereld zelf de moeite zou doen om zelf een prak te koken. Macaroni zeker?

Wild kamperen in Japan is niet gevaarlijk. Japan is op IJsland na het veiligste land ter wereld.

Peter (die twee keer in Japan fietste).
Peter,
vandaar ook de vraag.

Onze voorkeur gaat voor deze vakantie ook uit naar niet zelf koken.

Goed om te horen dat de meeste mensen dat geen probleem hebben gevonden.

Heb je nog leuke tips en truukjes voor ons?