Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht Bangkok - Ho Chi Min - Forum Wereldfietser

Fietstocht Bangkok - Ho Chi Min

Hoi,

Ik ben nieuw op het forum en vraag me af of er mensen hier zijn die al vanuit Bangkok via Cambodja naar Ho Chi Min gefietst hebben. Hebben jullie tips welke dingen ik niet mag missen onderweg?
Angkor Wat!!
Hoi,
ik heb deze fietstocht gemaakt eind 2005. Fascinerende fietstocht. Ook vertrokken in Bangkok. Levensgevaarlijk om vanuit Bangkok te vertrekken met de fiets. Zoek vervoer en laat u 100 km ver brengen richting Cambodja. De weg van Poipet naar Siem Reap was toen heel slecht en gevaarlijk door de snelle geblindeerde SUV wagens. Siem Reap MOET je zeker bezoeken, heb daar 2 dagen verbleven. Daarna ben ik met een bootje het Tonle SAP meer overgestoken naar Battambang, vlottende woningen en winkeltjes. Killing Fields museum en het Tuol Sleng genocide museum in Phnomh Penh Moet je zeker ook zien. Daarna in Vietnam zeker het tunnelcomplex in Cu Chi, gelegen buiten het centrum van Ho Chi Ming. Overal kan je goedkoop overnachten. Ik fietste tot ik het beu was en zocht dan een slaapplaats, nooit problemen gehad. Lekker eten aan de stalletjes s'avonds. Ik heb er Kerstmis en Nieuwjaar gevierd, eens iets anders.

Veel plezier en geniet,
Philmar
'n voorbeeld door Cambodia

Weg nr 6 van Siem Reap naar Phnom Penh werd enkele jaren geleden
omgebouwd tot een flinke snelweg, lijkt ons inziens niet meer leuk om te fietsen.

De boottocht naar Battambang is mooi, mits de waterstand hoog genoeg is.

Vanaf Phnom Penh de Mekong omhoog volgen naar Kratie.
Fantastisch leuke fietsroute, door dorpjes.
-In P.P. de Mekong oversteken, 25 km aan de oostkant fietsen, dan brug over,
15 km aan de westkant over de nieuwe snelweg, dan rechtsaf de rivier volgen tot
Kampong Cham, (totaal 112 km). o.a.Mekong Hotel, leuke stek, niet duur.
-Na K.C. 32 km rivier volgen tot Stung Treng, ferry naar de overkant, en daar de
kleine weg direct langs de rivier blijven volgen tot Chhlong, (92 km).
Mean Leap GH aan riverside road, vlakbij hospital.
-In C. de ferry naar de over(west)kant nemen en de weg (dirt road) naar Kratie, (35 km).
Vóór de stad de ferry weer nemen, direct bij de stad ligt een groot eiland in de rivier.Aan de rivier veel accommodatie.
-Na K. aan de oostkant terug rijden naar Chhlong, (38 km). Ook weer zo dicht mogelijk bij de rivier blijven, de nieuwe weg loopt buiten de dorpen om.
-Na C. weg 73 en 7 zuidwaarts naar Kraek, (80 km), vlakbij de Vietnamese grens.
daar is accommodatie.

Zomaar een van de vele mogelijkheden om door Cambodia te fietsen.
Een heerlijk fietsland vinden wij.

Veel plezier met de voorbereidingen en fietstocht.
José
Vanuit Battambang kun je een dagtrip ondernemen naar het kamping puoy reservoir een groot meer, wij hebben dit per fiets gedaan, met een meneertje die ons op zijn brommer heeft begeleid. We hebben een heerlijke dag gehad. Het meer is indertijd door de gevangenen van Pol Pot gegraven en de bodem is bezaaid met lijken, een behoorlijk luguber verhaal, voor zo'n schitterend meer, waarop je lekker kunt varen en in zwemmen.

Daarnaast hebben wij een ommetje gemaakt naar Kampot en Kep, ook erg de moeite waard.

Siem Reap en Angkor Wat zijn natuurlijk must sees, en Siem Reap is ook leuk genoeg om een paar dagen te verblijven.
In Pnomh Penh zijn de S21 / choeng ek gevangenis en het monument van de Killing Fields heel indrukwekkend, maar erg belangrijk om te begrijpen hoe kort geleden het eigenlijk is dat er in Cambodja zulke verschrikkelijke dingen zijn gebeurd, en hoe de mensen de draad weer hebben opgepakt om weer door te gaan met leven.

Als je in Vietnam nog tijd over hebt, is een paar dagen naar Phu Quoc Island een ideaal tripje om nog lekker even wat stranddagen te pakken.

Wij zijn in Vietnam van Chau Doc naar Rach Gia gefietst, hebben daar de boot gepakt naar Phu Quoc en zijn uiteindelijk met een binnenlandse vlucht terug naar HCMC gevlogen. En van daaruit hebben we dan nog wat in de Mekong Delta gefietst.

Wij waren daar in 2003/2004, maar zelfs nu nog kan ik me alle overweldigende indrukken heel erg goed voor de geest halen.
Fiets op de heenweg eerst door het Khao Yai park, zuid oostelijk van Bangkok en maak minstens een dag een wandeling over een of meerdere trails. Bovenop is een eenvoudige camping en zijn er eetstalletjes. Met een beetje geluk zie je wilde olifanten en een grote kans op neushoornvogels en andere bijzondere vogels.

Erik
Even Zuid en Noord door elkaar gehaald. Khao Yai is Noord oostelijk van Bangkok. Zuid Oostelijk heb je een waterfiets nodig :wink:
Khao Yai ligt op een berg. Vanaf het zuiden gaat een lange, eenvoudige klim het park in. Vanuit het noorden gaat een klim met haarspeldbochten (ook goed te doen, maar steiler)
Ik had de mazzel twee Aziatische wilde honden te zien. Zelfs een aanwezige gids was helemaal van de leg.

Erik
Wij hebben deze tocht onlangs gemaakt van 12 juli tot 23 augustus. alleen maar goede herinneringen. Ten zuiden van Bangkok richting kust vervolgens langs de kust, daar kwamen wij geen buitenlandse toeristen tegen, authentiek en heel goed te fietsen. Wij zijn de grens overgegaan richting Pailin (Cambodja) vervolgens Battambang en met de boot naar Siem Reap. Goed te doen, fietsen gaan op het dak maar problemen zoals eerder genoemd bij laag water. Angor Wat op de fiets is spectaculair. Wij zijn via route 6 naar Phnom Penh gefietst. Goed te doen, lange rechte wegen maar genoeg ruimte om te fietsen. Laatste km 's een paralelle weg genomen ( via GPS!) heerlijk rustig en met de ferry naar de hoofdstad, was ideaal.
Kampot en Kep zijn zeker de moeite waard, al was het maar om de variatievan eten, veel reizigers hebben hier hun verblijfplaats in de vorm van hostels en restaurantjes.
Phu Quoc viel ons tegen, goed uitzoeken waar nog mooie stranden te vinden zijn, het wordt in een rap tempo één groot attractiepark.
Via Rach Gia de Mekong Delta in gefietst, veel drukke en smalle wegen, zoek daarom naar kleine weggetjes(altijd aan de overkant maar er zijn veel ferries) via de GPS. Die waren fantastisch, geen snelverkeer, zeer gemoedelijk.
Het klinkt gek maar wij hebben genoten van Vung Tau een badplaats voor degenen die HCMC willen ontvluchten. Wij waren er door de week dat maakt het verschil. Van daaruit naar de grote stad gefietst, vergeet geen mondkapje het is zo erg als het lijkt maar ondanks een boeiende stad. Fiets in laten pakken door Bike Café, heel aardige jongens en heerlijke koffie!
Veel plezier,
Anna en Luna (moeder en dochter)