Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Internet in Yunnan, China. - Forum Wereldfietser

Internet in Yunnan, China.

Binnenkort vertrekken we naar China, aankomst in Kunming, vervolgens de Tijgerkloof en dan via Kunming naar Hanoi( en daarna nog verder via Laos naar Bangkok :D). Ik heb de wiki van China gelezen maar het lijkt alsof daar geen recente info meer op staat. zijn er hier mensen die recent nog in Yunnan hebben gefietst ?
Mijn vraag is hoe het nu met internet in China staat: het lijkt alsof er wel overal WiFi is maar kan ik dan gewoon m'n Gmail-account en Google gebruiken? En kan je dan ook whatsappen? Ik lees nl ook dat Google soms geblokkeerd word, maar dat je dat kan omzeilen met iets. Weet iemand of dat nodig is en hoe dat moet?

Alvast dank.
Ik fietste vorig jaar oktober in Yunnan (en Sichuan, Laos en Vietnam).

Zonder VPN kan je in China in geen geval GMail, Google(maps) of andere Google diensten gebruiken. Ook zijn de andere usual suspects (Facebook, Twitter) niet benaderbaar zonder VPN.
Ik weet niet (meer) of WhatsApp bruikbaar is zonder VPN.
Let op dat WhatsApp aan het telefoonnummer van je sim kaart gekoppeld is, als je een lokale sim kaart hebt moet je je account 'migreren' naar dat telefoonnummer. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor andere landen.

De Chinese censor sluit ook af en toe populaire VPN diensten af.

Afhankelijk van je behoefte zijn er meestal wel bruikbare alternatieven.
zoeken: Baidu/ Yahoo
kaarten: Baidu maps/ offline kaarten van OSM/ Apple Maps
Instant Messaging: WeChat/ Apple Messages
email - ik heb geen alternatieven hoeven gebruiken, ik heb een eigen domein, ook mijn email loopt via dit domein.

Ik had in China ook een lokale sim kaart voor mijn telefoon (3G), en de censuur daarvan is vergelijkbaar met internet in hotels en guesthouses.
Let op dat WhatsApp aan het telefoonnummer van je sim kaart gekoppeld is, als je een lokale sim kaart hebt moet je je account 'migreren' naar dat telefoonnummer. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor andere landen.
Dit klopt niet, Ik heb afgelopen 6 weken in Indonesië gefietst en kon WhatsApp probleemloos gebruiken met een daar gekochte simkaart zonder iets te hoeven "migreren"
Peter.
En wat is dat VPN dan? Hoe werkt dat?
Ik doelde op dit 'probleem'. Ik heb nooit geprobeerd om mijn WhatsApp account niet te migreren als ik een nieuwe sim kaart in mijn telefoon stop.

Ik zie hier overigens dat in afgelopen april WhatsApp in China niet gecensureerd was. En daarmee zonder VPN bruikbaar.
mjeanne schreef:En wat is dat VPN dan? Hoe werkt dat?
VPN is een techniek om data te versleutelen en verbinding te maken met een server buiten China, zodat je internetverkeer niet door de Great Firewall hoeft. Hiertoe installeer je specifieke software op je telefoon/ tablet/ computer. Goede VPN software is niet gratis. De meeste VPN software zorgt voor een vertraging in je verbinding.

Hier lees je meer over de huidige stand van VPN's in China en de pogingen die het regime doet om het gebruik daarvan tegen te gaan (Engels).

Mijn advies: zorg dat alles wat je online wil kunnen doen zonder VPN kan.

Skype werkt overigens wel in China zonder VPN.
Pimmm, bedankt voor het meedenken. Ik ga Skype installeren, of werkt FaceTime van Apple misschien ook? Ik vind het niet erg om 4 weken zonder email te zitten maar moet wel bereikbaar voor familie zijn met whatsapp of sms. Ik ga inderdaad ook een simkaart kopen voor m'n telefoon dus dan kan ik ook sms'en.
mjeanne schreef:Pimmm, .... werkt FaceTime van Apple misschien ook? ....

FaceTime en iMessage werkt in China, zonder gebruik van VPN