Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste keer China? - Forum Wereldfietser

Eerste keer China?

Beste wereldfietsers,

Ik zou graag een keer in China willen fietsen. Hoewel ik veel ervaring heb met fietsvakanties (25 jaar) merk ik bij mezelf een zekere terughoudendheid om dit plan een keer door te zetten. Ik vermoed dat dat verband houdt met twee dingen. Ten eerste de taal (niemand die er Engels spreekt). En ten tweede (en ik denk het belangrijkste) de grote steden in het oosten. Intercontinentale vluchten komen aan in Bejing, Shanghai of Hongkong en ik zie er erg tegenop om vanuit die plaatsen naar wat rustigere plaatsen te komen waar ik kan beginnen met fietsen (mede ook weer vanwege taalproblemen). Ik begrijp uit de landeninformatie dat fietsen niet mee mogen in de trein en gelijk beginnen met fietsen in het oosten van China lijkt me ook niet prettig.

Heeft iemand wellicht suggesties over hoe in een leuk fietsgebied te komen?
Ook tips over routes zijn welkom.

Bedankt.

Peter
Misschien heb je iets aan ons reisverslag over een fietsreis in Zuid-China, van Hongkong naar Guilin. Daarin komen ook de taalproblemen ter sprake, die je overigens niet moet overschatten. Ze zijn eerder aanleiding tot hilariteit dan tot problemen. Inmiddels zijn er ook vertaal-apps waarmee je prima met de Chinezen kunt converseren. Wij hebben van Hongkong de trein genomen naar Zhaoqing, die trein nam fietsen mee. Je kunt ook naar Guangzhou vliegen overigens als Hongkong je niet boeit. Ik kan je onze route van harte aanbevelen, zowel landschappelijk als qua fietsplezier!
Gewoon gaan!! De wegen zijn redelijk, plaatsnaambordjes zijn veelal tweetalig. En accomodatie vinden levert je ook weinig problemen op. En er spreken best wel Chinezen Engels.

Je kan ook aanvliegen op Chengdu, Guangzhou of via Hong Kong of Hanoi China binnen fietsen.
Peter,

Je zou ook op Chengdu aan kunnen vliegen. Verder moet ik eerlijk zeggen dat wij de Chinezen scharen onder de slechtste automobilisten! We hebben geen directe problemen ondervonden, maar je moet goed opletten. Eenmaal de stad uit, de rustige bergwegen op dan is het prima te doen.
We hadden destijds een hotelletje vlakbij het vliegveld geregeld en zijn niet eens de stad in geweest toen we weg fietsten.

Terug naar Chengdu hebben we vanuit Kunming als ik het me goed herinner, de trein genomen. De fiets mocht na enig aandringen mee, maar makkelijk ging dat niet.

China is toch wel bijzonder hoor, we hebben er echt wel van genoten, maar soms is het frustrerend als je het gevoel krijgt dat ze je gewoon niet willen begrijpen.

Wij spreken de taal ook niet, we hebben ter plekke bij een boekenwinkel kaarten gekocht waar de Steden en dorpen er in het Chinees op staan. Samen met een kaart in ons schrift kom je dan een heel eind.

Eng om er te fietsen vonden wij het helemaal niet, dus inderdaad, gewoon gaan!

We zijn er nu twee keer geweest, zou best nog eens willen gaan, het is een bijzonder land om te fietsen!

Succes met je keuze!
Hoi Peter,

Ik heb vorig jaar, met klein groepje, in Yunnan gefietst.
Het is me 100% meegevallen.
Er stond een andere reis op de planning: Tibet - Nepal, wat door de aardbeving niet mogelijk was.
Het alternatief was Yunnan.
Prachtig, weinig toeristen, mooie klimmen en afdalingen. Vriendelijke mensen.
Wij vlogen op Chengdu, met een binnenlandse vlucht op Shangri-la om te acclimatiseren. Naar de grens met Tibet gefietst.
Goede hotels ook en lekker eten.
Groet: Astrid