Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sri Lanka - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Sri Lanka

Hetty en ik hebben de wildparken Uda Walawe en Yala bezocht.
Uda Walawa is mooi vanwege de vele olifanten, maar daarnaast zijn er veel vogels en kleinere zoogdieren.

Afbeelding

Afbeelding

Yala is veel groter en heeft relatief minder olifanten maar meer herten, buffels, wilde zwijnen en luipaarden. We hadden daar het geluk om er op 2 verschillende plaatsen een te zien. Er zijn meer bomen en struiken dus het is echt zoeken naar wild.

Afbeelding

Afbeelding
Oh ja, het stikt hier van de pauwen!

Er loopt een rustige, doorgaande weg door Yala van Kataragama naar Buttala. Gewapend met een tros bananen hebben we die gereden. Er waren echter maar een paar olifanten naast de weg en die gedroegen zich voorbeeldig. Die bananen waren bedoeld om naast de weg te gooien om doorgang te krijgen, maar die hebben we dus zelf maar opgegeten.

Deze middag zijn we in een Andre van Duin sketch beland.
Het plaatselijke restaurant heeft een uitgebreide menukaart waar tussen de soepen zelfs een Franse uiensoep staat. Nou, 2x dus. Na 5 min komt de eigenaar terug met de mededeling dat er helaas geen Franse uiensoep geserveerd kan worden. Dan maar kippensoep. 5 minuten later het zelfde verhaal.
Welke soep heeft u dan wel?
We hebben helemaal geen soep!
Wij zoeken naar de verborgen camera, maar het was echt.
We hebben deze keer onze vertrouwde zadels thuis gelaten. Voor mij is dat een Brooks, Hetty rijdt al jaren op een Terry. We nemen er een gokje mee, maar we hebben zadels van SQ lab om te testen.

Mijn zadel is eigenlijk uitgezocht voor woon-werk verkeer, rijdend met een triatlon stuur. Om heel diep te zitten dus. Het is een 611. Ik zou het omschrijven als een knetterhard race zadel. Daarop zit ik nu, op vakantie, behoorlijk rechtop.

Afbeelding

Hetty rijdt op een 602. Dat is een zadel dat precies past bij de fietsreis die we nu maken.

Afbeelding

Wat direct opvalt is dat ze anders gemonteerd moeten worden. Bij mijn 611 valt dat nog meer op dan bij Hetty's 602. In vergelijking met mijn Brooks moet het zadel wel 2 cm naar voren en moest de zadelpen ongeveer 1 1/2 cm naar beneden. Ik moest echt een paar keer verstellen voordat ik lekker zat. Bij de 602 was dat vergelijkbaar, maar minder extreem.

En hoe zit dat nu, na 3 weken intensief gebruik?
Hetty is helemaal gelukkig (met haar zadel).
Ik begin er geleidelijk aan te wennen. Regelmatig moet ik nog even staand fietsen om de doorbloeding weer op gang te brengen, maar we fietsen redelijk probleemloos 80 - 100 km per dag, dagen achter elkaar. Ik denk dat als ik een wat meer rechtop-zadel had gekozen (of wat minder eigenwijs was geweest, zoals Hetty het subtiel uitlegt) dat ik net zo gelukkig zou zijn als zij. Eenmaal terug in Nederland, proberen we dat dus ook nog uit.
Fietsen we door de polder van Sri Lanka, komen we een oliebollenbakker tegen!!!!!
En dat op 23 november. Helemaal van het padje af, die mensen hier. De goede Sint is het land nog niet uit en de kerstman moet nog komen.

Afbeelding

Afbeelding

Niks mis mee, trouwens. :D
We zijn nu aan de oost kust van Sri Lanka: vanaf Aragum bay fietsen we naar het noorden.
De natuur is mooi en het is rustig op de weg. Het is laagseizoen aan deze kant want het is hier regentijd. Inderdaad, we hebben regelmatig een regenbui die aanvoelt als een warme douche.

Aan deze kust kwam 10 jaar geleden de tsunamie aan land en de mensen praten daar vaak over. Het is ook nog te zien aan verwoeste huizen en graven aan de kuststrook uit 2004. De wegen zijn veelal van na die tijd en dus prima te fietsen.

Tijdens een regenbui stoppen we bij een bakker. Na een praatje nodigt hij ons uit om koffie te komen drinken.
We hebben een paar uur gepraat over politiek, de tsunamie, verschillen in de manier van leven tussen Nederland en Sri Lanka, enz. Dan maar wat minder km vandaag.
Vandaag een regendag!
Verzopen zijn we aangekomen in Batticaloa. We hebben letterlijk geen droge minuut gehad vandaag

Afbeelding
Naar de kapper bij de Imperial saloon in Batticaoa

Afbeelding
Met de fiets door wildparken is geweldig om te doen. Vandaag zijn we door Maduru Oya gefietst. Dat is een minder toeristisch gebied waardoor de olifanten schuwer zijn. Als je stopt om een foto te maken, lopen ze weg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wow!
Wat een geweldige foto's.
Gr
Betty
Deze reis probeer ik een andere stroomvoorziening uit dan degene die ik de laatste jaren gebruikt heb. De laatste jaren reed ik rond met de Plug van Tout Terrain maar nu is het de E-werk van Busch +Muller. Het is meteen de meest luxe variant:
- De E-werk hangt onder de voorbouw ( ingesteld op 5,6 volt en 1,5 amp)
- De bedrading gaat dan naar een speciale stuurtashouder van Ortlieb (Ulimate 6 E Pro)
- In de stuurtas zit nog een bufferaccu (461A)

Tijdens het fietsen is de bufferaccu verbonden met m'n Garmin. In de praktijk werkt dat perfect. Ik heb 4 weken geleden de batterijen opgeladen en die zijn nog helemaal vol. Het is zelfs zo dat je
's avonds de bufferaccu meestal vol hebt zodat je dan een halfvolle smartfoon nog bij kunt laden.
De stekkers zijn schroefverbindingen die goed waterdicht zijn. We hebben al genoeg regen gehad om dat te kunnen beweren :(

Afbeelding
Lauran en Hetty, welke fietsen testen jullie, zijn dit de Santossen of de voor jullie vertrouwde Idworxen? Volgens mij rijdt Lauran op een opinion. Nog met de oude schijfremmen? Ben benieuwd hoe deze bevalt. Wat je zegt over de SQLab zadel 602 Active klopt, je moet de zadelpen een stuk in het frame terug plaatsen. Ik kon mijn zit na een halfjaar niet vinden op de 602 Active.
De SQLab 602 Trekking (die helaas uit het assortiment door SOLab is genomen) bevalt mij echter prima.
Je moet de voorzijde van het zadel wel ietsjes lager zetten dan de achterzijde (dus niet exact waterpas).
Zit je stuurtas niet teveel de kabels in de weg (of komt dit door de foto?).
Geniet van jullie trip!
Frits
Frits schreef:Lauran en Hetty, welke fietsen testen jullie, zijn dit de Santossen of de voor jullie vertrouwde Idworxen? Volgens mij rijdt Lauran op een opinion. Nog met de oude schijfremmen? Ben benieuwd hoe deze bevalt. Wat je zegt over de SQLab zadel 602 Active klopt, je moet de zadelpen een stuk in het frame terug plaatsen. Ik kon mijn zit na een halfjaar niet vinden op de 602 Active.
De SQLab 602 Trekking (die helaas uit het assortiment door SOLab is genomen) bevalt mij echter prima.
Je moet de voorzijde van het zadel wel ietsjes lager zetten dan de achterzijde (dus niet exact waterpas).
Zit je stuurtas niet teveel de kabels in de weg (of komt dit door de foto?).
Geniet van jullie trip!
Frits
Je moet inderdaad aandacht hebben voor details als je de E-werk en de stuurtashouder monteert, maar het past prima. Zelfs de stekkers van Ortlieb en Busch+Muller zijn hetzelfde.
Op de Pinion kom ik later terug. Dat is mijn belangrijkste test object. Ik wil daar pas iets over zeggen na uitgebreid testen in allerlei omstandigheden.
In de categorie reizigersleed:
Een te hete rijst en curry en misschien nog wel wat anders heeft al die vriendelijke bacteriën in mijn darmen voor zich uit gejaagd, het kleine bruine gaatje uit.
Dat wordt een paar dagen bananen eten, en veel water drinken om de darmflora weer op peil te brengen.

Nee, inderdaad, deze keer geen foto. Laten we het leuk houden.
Mooie (leerzame )verslagen.
Doe het even rustig aan, en beterschap Lauke!



Ben & Ingrid
Vervelend, rustig aan. Snel weer beter en samen weer genieten van dat mooie land.

Groet, Ruud
Alweer 1 maand onderweg. Wat gaat de tijd snel. Tot nu genoten van julie belevenissen en prachtige foto,s. Zelf 2 x 2 dagen in ons kikkerlandje gefietst en overnacht in mijn tentje, niets mis mee en zeker genoten maaaaar toch een tikkeltje jaloers. Zorg dat die bacterie snel het hazenpad kiest en ga door met genieten. Groet John en Ineke.
Mooie foto's, mooie fietsen...dat ziet er echt een spetterende vakantie uit!
(sorry, pun intended) :-)
Tot nu toe erg genoten van jullie verslag en mooie foto''s - gave vakantie zo te horen.

Ben ook erg benieuwd naar alle test verslagen.
Ha die Lauke,

Hoe gaat het met de bruine stroom?

Groetjes uit Pak Meng. Mijn darmen hebben nog alles onder controle.

Bert
2 Dagen geleden waren we in Dambulla. Bekend vanwege zijn tempels. Wij zijn niet echt op de culturele of religieuze tour maar toch even een paar foto's.

Afbeelding

Afbeelding

We overnachten in het aboretum van Dambulla. Omdat er alleen inlandse bomen in staan zou het bij ons een heemtuin heten. 285 Verschillende bomen, met het uiterlijk van een gewoon bos. De enorme hoeveelheid vogels was ook indrukwekkend. Voor vogelaars is dit een paradijs. Vanwege de dichte begroeiing echter moeilijk om foto's van te maken.

Afbeelding
Nog een keer kultuur snuiven, dit keer in Anuradhapura.
Let op de grote witte donatiebak waar wij, witte mensen, ons naderde onheil kunnen afkopen.

Afbeelding

Afbeelding

Morgen weer, vanaf vroeg op de fiets.