Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Japan, routesuggesties, ervaringen 'length of Japan' route? - Forum Wereldfietser

Japan, routesuggesties, ervaringen 'length of Japan' route?

Hoi allemaal,

We zijn bijna in Japan (nog 1-1,5 week te gaan in Zuid-Korea, maar nu al lekker aan het inlezen :) We zullen met de ferry aankomen in Fukuoka/Hakata, vanaf daar willen we gaan fietsen en ergens uitkomen waar we gemakkelijk een vliegtuig kunnen pakken naar ZO-Azie (Singapore waarschijnlijk). Aangezien we Tokio ook graag willen zien denken we dat dat wellicht wel een goede eindbestemming zal zijn.

Wat we graag willen zien/ervaren: rural life, Tokio (en dus liever niet teveel andere grote steden onnodig aandoen), de Japanse Alpen, evt highlights die de moeite zijn, maar we fietsen er niet een hele week voor 'om'. We zullen gaan wildkamperen en meestal zelf koken, zodat we genoeg budget over hebben zo af en toe lekker te genieten van een 'luxe' hotel en een lekkere restaurantmaaltijd.

Gelezen heb ik over de 'length of Japan' route van Japancycling.org (http://www.japancycling.org/v2/cguide/part1/) Op het WF-landeninfo pagina staat dat deze route ook erg druk kan zijn, maar deze komt juist wel weer langs veel highlights. Daarom de vraag of iemand ervaring heeft met deze fietsroute? (JimvdBerg, misschien heb jij nog wat tips? Op je website zie ik alleen nog maar foto's en video's niet meer de verhalen die ik eerst wel nog kon vinden). Of iemand die ook 'centraal' Japan heeft gefietst en nog mooie routesuggesties heeft?

Dank allemaal alvast voor de input en een zonnige fietsgroet vanuit Seoul, Zuid-Korea (een dikke aanrader als vakantiebestemming op de fiets!)

Janneke en Sander
http://www.bikeabout.nl
Als Tokio je eindpunt is, dan is de keuze om dat via Nikko (toeristisch, maar prachtig) te doen een slimme. Je rijdt over verkeersluwe weggetjes langs de rivier direct naar de baai/het hart van de stad.

Het Tokaido-alternatief (Kyoto > Tokio, via de veerverbinding Irago -Toba) leid je weliswaar langs Fuji-san, maar tegen de tijd dat je in Japan arriveert is het officiële seizoen voorbij en wordt het afgeraden die te bestijgen (Japanse veiligheidscultuur). Voor mij was de beklimming (meer een uitdagende wandeltocht met enkele klauterpartijen) begin oktober wel een hoogtepunt (nachtelijk doorklauteren, kleine file, dansende hoofdlampjes en met ochtendgloren op de top).

Ik reed Tokio uit via deze route, naar het westen, en dat ging traag. Ca. 50 km druk stedelijk verkeer en ontelbare verkeerslichten. Na het verlaten van de drukte van Tokio was de afwezigheid van prikkels (verkeer, veel mensen) wel een verademing. De route tussen Tokio via Nagano naar Kyoto ken ik niet. Ik had al veel dagen verbruikt van de 90 die je zonder visum daar mag verblijven en koos daarom voor de zuidelijke variant. Ik had graag de Japanse Alpen verkend.

Ik had mijn tent opgezet in Wakasu (goedkoop, nu mogelijk wat luidruchtig door een nieuwe snelwegbrug over en langs dat park) in de baai. Vanuit Wakasu naar het dichtsbijzijnde station fietsen en dan met openbaar vervoer Tokio ontdekken. Ik ervoer Japan als erg veilig en parkeerde mijn fiets tussen alle mamachari op de onbewaakte openlucht-fietsenstalling (net als bij stations in NL, maar i.t.t. hier geen vernielzucht, véél netter en weinig of geen wrakken). Wel viel de fiets op omdat mijn zadel en stuur als een vlag boven alle andere uitstaken.

Terug naar je startpunt.
Fukuoka en Moji kennen relatief druk verkeer, maar de route het dichtst langs de kust, zoals beschreven op JCN, is oké. In 2010 was de Kanmon tunnel gesloten voor fietsers en voetgangers vanwege groot onderhoud, is nu weer open, de liftingang is makkelijk te vinden. Dan nog even wat drukte in Shimonoseki, waarna je ruraal Japan ontmoet. Het karstlandschap is wonderlijk.

Op weg naar Kyoto vond ik van de route van JCN eigenlijk alleen de ruime, stedelijke, omgeving van Umeda (Osaka) enorm onoverzichtelijk, afgrijselijk grijs (industrie), lawaaiig en gewoonweg deprimerend om doorheen te fietsen. Als je voor dat routedeel zelf geen alternatief in elkaar steekt (of een suggestie krijgt), probeer het dan bij daglicht te doorkruisen. Ik eindigde rond het middernachtelijk uur midden in de stad en had moeite me te oriënteren (duister en later donker, niemand om de weg aan te vragen) en om een wildkampeerplaats te vinden (uiteindelijk op officiële camping terechtgekomen). De volgende dag snel vandaar gevlucht richting Himeji (prachtig kasteel, 'must-see', ik reed naar Fukuoka toe). Voor de rest is het absoluut geen kommer en kwel, integendeel, prachtige stukken en veel cultuur, maar dat ga je zelf ontdekken.
Hoi Janneke en Sander,

Wij hebben deze route in het najaar van 2006 gefietst.
Je kunt de reisverslagen daarvan lezen op onze website.
http://www.cyclingcontinents.nl/?page_id=19
Veel plezier en groet,
Lucie en Rob
Lekker he dat reizen Janneke en Sander :wink:

Hier een filmpje met bijhorend ebook voor prachtige routetips. Enne goed opletten want over een tijdje willen we jullie tips van Korea en Japan.

*

*Hee moderatoren waarom lukt het embedden met youtube videos ineens niet?


De link die je gebruikt hebt werkt inderdaad embedded niet.
Op deze manier wel: http://www.youtube.com/watch?v=0qAZ1yhS2Yk

Ik zie in de topic "Wereldse fietsfilmpjes!" zo gauw geen problemen, ik denk dat er bij ons niets veranderd is. Misschien wel bij Youtube en kun je de link die je daar nu bij "Delen" krijgt niet zo bij ons gebruiken.
aardvark schreef:Als Tokio je eindpunt is, dan is de keuze om dat via Nikko (toeristisch, maar prachtig) te doen een slimme. Je rijdt over verkeersluwe weggetjes langs de rivier direct naar de baai/het hart van de stad.

Het Tokaido-alternatief (Kyoto > Tokio, via de veerverbinding Irago -Toba) leid je weliswaar langs Fuji-san, maar tegen de tijd dat je in Japan arriveert is het officiële seizoen voorbij en wordt het afgeraden die te bestijgen (Japanse veiligheidscultuur). Voor mij was de beklimming (meer een uitdagende wandeltocht met enkele klauterpartijen) begin oktober wel een hoogtepunt (nachtelijk doorklauteren, kleine file, dansende hoofdlampjes en met ochtendgloren op de top).

Ik reed Tokio uit via deze route, naar het westen, en dat ging traag. Ca. 50 km druk stedelijk verkeer en ontelbare verkeerslichten. Na het verlaten van de drukte van Tokio was de afwezigheid van prikkels (verkeer, veel mensen) wel een verademing. De route tussen Tokio via Nagano naar Kyoto ken ik niet. Ik had al veel dagen verbruikt van de 90 die je zonder visum daar mag verblijven en koos daarom voor de zuidelijke variant. Ik had graag de Japanse Alpen verkend.

Dank voor je reactie! Wij zitten te twijfelen over het tweede gedeelte van deze tocht, het is dan al ver in November en dan wordt het toch wel erg koud in ons tropententje, dus de Alpen is misschien iets te veel van het goede. Juist een zuidelijkere variant, via Mt.Fuji is dan wellicht een beter idee. Een optie zou ook zijn laatste stuk tot Tokio ergens een ferry te nemen zodat we dat niet hoeven te fietsen en ook wat tijd besparen. Heb je nog specifieke tips mochten we dit stuk zuidelijker willen rijden?
Dank ook Wit en Lucie en Rob,

Wit: we houden denk vast aan de route 'Length of Japan'. We vinden het erg fijn met een GPStrack te rijden en deze route lijkt veel highlights aan te doen, iets wat we toch wel een beetje 'missen' in Korea ('doelloos' rondfietsen kan een paar maanden leuk zijn, maar intussen begint het toch wel een beetje te 'vervelen')

De updates van Korea komen snel online (het bijhouden van een weblog blijkt meer tijd te kosten dan we dachten, waar haalt iedereen die tijd toch vandaan onderweg? :P )
Je zou op Shikoku nog een stuk van de Shikoku henro (pelgrims tocht) kunnen doen.
Die gaat langs 88 tempels en is uitstekend gedocumenteerd. Ieder jaar doen zo 100.000 Japanners die pelgrimstocht. Je gaat alleen tegen de officiele richting in maar dat maakt niets uit; dat mag evengoed. http://www.shikokuhenrotrail.com/
Ik heb in 2008 het stuk tussen Matsuyama en Takushima gefietst.

Het westelijk stuk van Honshu kun je wellicht per ferry overslaan; dat is bijzonder dicht bevolkt. (Ligt natuurlijk wel Fuji-san).

Afbeelding
De laatste dag fietsen in Japan zit er op. We zijn er in totaal ruim 7 weken geweest en hebben echt een ongelofelijke tijd gehad! Overmorgen vliegen we naar Thailand waar we onze blogposts en routeinformatie van Japan willen updaten. Ik zal hier een linkje plaatsen naar die webpagina's.

Hier kort onze aanpassingen op de JCN route:

Uiteindelijk hebben we grote gedeelten van de JCN route gefietst. Eerste stuk Shimonoseki Imabari was fantastisch!
Het stuk langs de kust op Shikoku zou ik niemand aanraden, das echt niet leuk. Vanaf die dagen hebben we besloten Urban Japan wat te omzeilen dus zijn niet via Osaka gefietst, maar via de bergen naar Kyoto.
Daarna vanaf Kyoto eerst naar het zuiden, via Nara naar de Kii Peninsula (super!!!), via de oude pelgrimsroute Kumano Kodo via KoyaSan, Hongu en dan de kust terug naar JCN deel 5: Tokkaido. In Ise kwamen we weer op die route uit.
Laatste paar dagen was erg veel 'urban', maar wel toch relatief rustig en goede wegen. Rond Mt.Fuji was het weer erg rustig en supermooi. Laatste 60 kilometer, dus nog 1 dag, Tokyo ingereden. Perfecte fietsstad! en er was ook nog eens 20km over rivier-fietspad dus dat trapt lekker door. Kortom waren we erg te spreken over de JCN Tokkaido route als alternatief voor de Japanse alpen (het was echt te koud om daar nog te fietsen! Laatste week ook enkel hotelletjes gepakt ivm de kou snachts!)

Hier kun je globaal al onze route zien:
http://www.bikeabout.nl/map
Blogposts komen volgende week, als ik op het strandje lig in Phuket alles lekker uit te werken :D