Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Registratie slips in Oezbekistan? - Forum Wereldfietser

Registratie slips in Oezbekistan?

We vliegen zo dadelijk van Yerevan naar Tashkent. Onlangs las ik van fietsers die grote problemen hadden en met een flinke boete het land uitgezet zijn omdat ze geen bewijs konden overhandigen voor al hun overnachtingen in Oezbekistan wegens wildkamperen. Voor onze LOI voor onze visa on arrival hebben wij een document moeten ondertekenen dat we elke avond in een officieel hotel zouden slapen. Ook moeten we al ons geld aangeven bij binnenkomst en bij het er uitgaan. :roll:

Hoe werkt dat nu precies in Oezbekistan - kun je zomaar xtra registratie slips vragen aan een hotel en wat zijn verdere tips?

Alvast bedankt!

F
In 2011 hebben wij gehoord dat je voor ongeveer 1/3 van de nachten die je verblijft in Oezbekistan registratieslips zou moeten kunnen overleggen bij verlaten van het land. Bij verlaten van het land is er bij ons trouwens niet naar de slips gekeken.

Volgens mij geven hostels en hotels niet graag illegale slips uit. Tenminste dat ik van andere reizigers gehoord destijds. Ze zijn wel makkelijk na te maken Sommige zijn niet meer dan kleine stukjes papier met daarop de naam van het hotel en date of arrival en en date of departure.

Wat betreft het geld: Gewoon netjes opgeven wat je mee naar binnen neemt en mee naar buiten neemt. Mocht je geld opnemen bij een bank - een belevenis op zicht - zeker in Bukhara, daar mag je er gerust een uur of zes voor uittrekken - goed je bonnetjes bewaren zodat je aannemelijk kan maken dat je geld hebt uitgegeven in Oezbekistan.
Zelf geen ervaring mee, maar is uitgenodigd worden door/ logeren bij lokale bevolking ook officieel verboden dan?
Wat nu werkelijk de regels omtrent registratie zijn is niet geheel duidelijk, iedere reiziger, site of hoteleigenaar lijkt zijn eigen interpretatie hieraan te geven. Ik was er vorig jaar in juli/augustus en heb de meestgehoorde versie gehanteerd: na iedere twee nachten zonder registratie een slip verzamelen in de daaropvolgende nacht (tenzij dat redelijkerwijs onmogelijk is door bijvoorbeeld een treinreis). Ik heb vooraf niet hoeven ondertekenen dat ik iedere nacht in een geregistreerd hotel moest overnachten, misschien is men strenger geworden. Hotels kunnen om eerder ontvangen slips vragen. Maar bij het verlaten van het land heeft geen haan er naar gekraaid, en dit was ook de ervaring bij alle medefietsers in Oezbekistan met wie ik nadien nog contact heb gehad (en van fietsers van wie ik vooraf blogs had gelezen). Maar garanties heb je niet, dus zou ik de risico’s beperken. Reken er niet op dat je meer slips kunt loskrijgen dan voor het aantal malen dat je ergens overnacht hebt. Ik heb trouwens destijds vernomen dat locals in de problemen kunnen komen als toeristen bij hen overnachten.

Wat het geld betreft: dat moest bij binnenkomst en verlaten vrij precies opgegeven worden (restje Kroatisch geld mocht ik achterwege laten), maar ik heb het geld niet hoeven tonen. Men wilde het graag alleen registreren. Zodra je de verschillen ziet tussen de zwarte en de officiële koers ga je vanzelf naar de zwarte markt. Dat is in de praktijk minder schimmig dan het klinkt, veel hotelbazen doen dit graag. Er zijn geen pinautomaten in Oezbekistan. Ik hoop dat jullie genoeg dollars bij jullie hebben. Ik meen dat je niet meer Oezbeeks geld mag uitvoeren dan invoeren, dus hou dat in de gaten.

Richard
Dank! Vooralsnog zitten we toch niet in het vliegtuig naar Oezbekistan omdat we geen visum hebben voor Rusland. Aeroflot had ons vergeten te vertellen dat in Rostow enkel kan overstappen met een Russisch visum. Voor veel geld nu een nieuw ticket moeten kopen over Moskou voor over drie dagen.
Interessant te lezen dat er nog dergelijke landen bestaan met zulke regels. Het zou niet mijn keuze zijn om daar naar toe te gaan reizen. Maar wat is jullie overweging? Als jullie bij een vriend zouden willen verblijven mag dat dan wel? Zijn er reisorganisaties in Nederland die reizen aanbieden naar Oezbekistan dan kan je die om advies vragen. Vergeet niet de mensen die je helpen te belonen.
Toffe topictitel! Om antwoord te geven: nee, volgens mij hoeft dit niet :-)
:D

Breng de Oezbeekse Big Brother maar niet op ideeën.

Ik lees net een terugblik van mijn Amerikaanse fietscollega James en moet mezelf corrigeren. Hij schrijft:
"In Uzbekistan there isn't a single ATM outside of the capital."
Blijkbaar dus wel pinautomaten in Tashkent. Daar ben ik niet geweest.

Richard
@Maarten @RollingMetal
Wij hebben echt een document moeten ondertekenen voor de LOI waarin staat dat we iedere nacht officieel moeten slapen. En niet gebruik maken van couchsurfing ed. Ook zijn er recent fietsers uitgezet met een fikse boete (en visum problemen in het daaropvolgende land wegens te vroeg binnen komen van dien) omdat ze zich niet aan de registratie plicht hebben gehouden :roll: Enfin Oezbekistan - we hebben er zin in zeer zeker na die stunt van Aeroflot gisteren. :|
Frans & Dieuwertje schreef:@Maarten @RollingMetal
Wij hebben echt een document moeten ondertekenen voor de LOI waarin staat dat we iedere nacht officieel moeten slapen. En niet gebruik maken van couchsurfing ed. Ook zijn er recent fietsers uitgezet met een fikse boete (en visum problemen in het daaropvolgende land wegens te vroeg binnen komen van dien) omdat ze zich niet aan de registratie plicht hebben gehouden :roll: Enfin Oezbekistan - we hebben er zin in zeer zeker na die stunt van Aeroflot gisteren. :|
Is het qua fietsafstand uberhaupt mogelijk om elke dag in een officieel hotel te slapen? En hoe duur zijn de overnachtingen in officiele hotels? Ik denk zeker niet dat je moet gaan frauderen in dat soort landen. Succes en geniet.
Mogelijk is mijn informatie achterhaald, maar wellicht zijn dit alleen de regels op papier en worden ze in de praktijk minder streng nageleefd. Eén van mijn belangrijkste informatiebronnen onderweg, caravanistan.com, geeft nog steeds dezelfde informatie als een jaar geleden:

http://caravanistan.com/visa/uzbekistan/
(zie: Registration)

@Rutger: 1. Bij het doorkruisen van bv. lege stukken steppe tref je geen officiële hotels aan en kun je je niet laten registreren. 2. De prijs van "officiële hotels" (kan ook een simpele B&B zijn) hoeft niet hoog te liggen, in Khiva betaalde ik 8 euro. Maar sommige hotels slaan een slaatje uit de registratieplicht en vragen geld voor het verstrekken van slips.

Richard
De ervaring van Roland wat betreft registratieslips klopt helemaal met wat wij in 2011 hebben ervaren. Zorg ervoor dat je gedurende je hele verblijf min of meer dekking hebt. Voor alle nachten een registratieslip krijgen gaat niet lukken als je fietst.

Bij de douane moet je zoveel papieren invullen, als je daarbij je registratieslips legt heb je grote kans dat de douaniers die dingen niet eens echt bekijken, gewoon omdat je ze bij voorbaat laat zien. Bij ons is het in elk geval zo gegaan.

Wat betreft de pinautomaat in Tashkent: bij twee luxe hotels staan er in de lobby automaten waarmee je met je Mastercard/ Visa geld kan opnemen. Maximaal 50 dollar per keer geloof ik...schiet dus niet echt op. Je kan beter naar de Milli Bank (?) gaan. Die ligt ergens buiten het centrum maar met de metro kom je goed in de buurt. Daar was geld opnemen redelijk vlot geregeld.
Ik denk dat het adres in de Lonely Planet staat. (Die echt wel handig is in Centraal-Azië)

Je zou ook kunnen proberen of je geld kan opnemen met je creditcard bij de bank in het ambassade district. Je moet daar toch zijn om te betalen voor je visum. Geen idee of dat kan. (Ja, ja, er zijn banken waar je geen geld kan opnemen.) :)
We hebben het formulier dat we moesten ondertekenen voor de LOI net nog es nagelezen - je mag niet bij mensen slapen, niet kamperen, Als je een hyaat hebt in je registratie dan kunnen bussen/treinen en volgende hotels je weigeren. Boete van 1000 dolar p.p en deportatie. Ben benieuwd hoe men gaat reageren op onze verlate aankomst in Oezbekistan door de stunt van Aeroflot. Tssss gezellig land! ...... :roll:
We zijn vannacht aangekomen in Tashkent en de B&B eigenaar vertelde ons dat we om de 72 uur een registratie slip nodig hebben. Pfff das weer iets minder streng 8)
Mooi, en nou stoppen met zorgjes maken en gewoon gaan genieten! Anders had je net zo goed kunnen blijven werken toch;)?
Hahaha! Yep - nu zijn we bezig met de hitte :wink:
Frans & Dieuwertje schreef:We hebben het formulier dat we moesten ondertekenen voor de LOI net nog es nagelezen - je mag niet bij mensen slapen, niet kamperen, Als je een hyaat hebt in je registratie dan kunnen bussen/treinen en volgende hotels je weigeren. Boete van 1000 dolar p.p en deportatie. Ben benieuwd hoe men gaat reageren op onze verlate aankomst in Oezbekistan door de stunt van Aeroflot. Tssss gezellig land! ...... :roll:
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Twee dagen geleden de zuidelijke grens overgegaan en er is niet naar de slips gevraagd.
Wel moesten we onze tassen uitpakken en bijna moesten we al ons resterende geld laten zien. Gelukkig ging dat van het geld niet door want wie legt er nou graag en paar honderd dollar neer voor een corrupte douane. Hou rekening met een hoop tijd voor het hele proces. Wij zijn in ieder geval blij dat we weer weg zijn van de vervelende regeltjes. De sites waren wel erg mooi maar maar het landschap vonden we niet echt de moeite waard zeer zeker niet in deze hitte. En pas de laatste dagen zijn we echt leuke mensen tegengekomen - maar dat kan komen omdat we in het begin wat getreind hebben en dus als echte tourist geleefd hebben. Nu in bloedje heet Dushanbe wachten tot er weer Pamir GBAO permits worden uitgeschreven anders maar via de Fann Bergen die ook erg mooi zijn naar Kyrgyzstan.