Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid Laos - Tips route 16a, 11, 18A en de eilanden? - Forum Wereldfietser

Zuid Laos - Tips route 16a, 11, 18A en de eilanden?

Morgen rijden we Laos weer binnen bij Pakse. Het plan is om naar het Bolavan plateau te gaan en daarna door na het zuiden naar Cambodja. Wie was er al en heeft goede tips? In het bijzonder voor ..

- Is het de moeite om vanuit de route Pakse - Paksong (via kleine wegen) nog even noordelijk door te steken? Vooral als je >>
- We willen doorsteken via de 16a en 11 naar Attopeu en dan via de 18 a (noordelijke route) naar PATHOUMPHON . Iemand ervaring/tips? Is er veel onverhard - te doen? Zijn er regelmatig overnachtingen of wordt het wildkamperen? Zo ja hoe zit met eten/drinken?
- Waar kan je de Mekong over steken om VANUIT PATHOUMPHON richting westen om daar de oevers af te zakken richting zuiden?
- Wat is de mooiste route over de eilanden?

Bedankt voor de antwoorden alvast!
Ik weet niet hoeveel tijd jullie hiervoor uit willen trekken, maar als jullie tijd genoeg hebben, adviseer ik jullie :
Pakse > dan de 20 Tat Lo (bezoek hier vooral de bergvolken!) > Thateng > Paksong > de 16A > Attopeu.

De 18 A naar Pathoumpan lag er toen heel slecht bij.Geen idee hoe deze is verbeterd.
De eerste 50 km zijn redelijk, daarna veel wegschade door bosarbeid.
Wij hebben de 13S gefietst, maar op Don Khong 2 Zwitsers ontmoet, die vanuit Champasak de westoever hadden genomen. Was te doen geweest.

Op het Bolaven plateau voldoende overnachtingen. Ook bij Khoumkham,Attopeu, Pathoumphon, Champasak (Wat Phou bezoeken)
Bedankt!
We hebben genoeg tijd. Wanneer was je er? En wat bedoel je met slecht? We zijn off road gewend.
Iemand nog info op onze bovenstaande vragen?
We denken om Pakse- Paksong- donchan - attapu - pathoumphon - champasak - mounlapamok - dong kong te doen. Missen we wat als we de 20 overslaan?


>> Hier alvast een mooie beschrijving van de westelijke route langs de mekong - de off road versie. http://whereistroy.info/biking-bumpy-brown-backroads
Frans & Dieuwertje schreef:Iemand nog info op onze bovenstaande vragen?
We denken om Pakse- Paksong- donchan - attapu - pathoumphon - champasak - mounlapamok - dong kong te doen. Missen we wat als we de 20 overslaan?


>> Hier alvast een mooie beschrijving van de westelijke route langs de mekong - de off road versie. http://whereistroy.info/biking-bumpy-brown-backroads
leuke route! :D Zo sla ook dat saaie deel van de 13 naar zuiden over. De gelinkte blog had ik geschreven kunnen hebben (als ik kon schrijven (in het Engels)).

veel plezier
Als jullie de 20 overslaan, mis je Tat Lo ( een plaats om te relaxen + de wandeling naar de bergvolken) Wij vonden dat erg indrukwekkend.Het oude primitieve Laos.

De 16A is desalniettemin de mooiste en stilste weg

Attopeu is een verhaal op zichzelf. Immense -door de Vietnamezen- neergeplante gebouwen die leeg staan.

Zoals ik al schreef : de 18 A was in 2012 in drie delen te verdelen.
De eerste 50 km was goed te berijden, dan moet je door het water ( bruggen ontbreken ) , dan ga je de bergen in en vooral de hellingen zijn door de zware vrachtwagens diep uitgegraven. Aan de andere kant van de bergrug wordt het wel weer beter. Ter plaatse informeren heeft weinig zin, want ze vinden allemaal dat je het op de fiets toch niet kan halen. Maar ja, dat verhaal zullen jullie zo langzamerhand wel kennen.

Tenslotte de 13 is inderdaad saai, de westoever komt beter over.
Denk er om dat begin februari er een tempelfeest is in Wat Phou
Dank je!
Ik zit nog te twijfelen of ik een lusje inbouw - die van de 16 Paksong binnendoor naar de 20 loopt en dan gaan we vanaf Beng naar Attapeu - via Paksong binnendoor of over de grotere weg. Iemand nog info over deze twee binnendoor trajecten?

Bedankt ook voor de tip van het tempelfeest in Wat Phou maar ergens in februari hopen we in Oman te zitten.
Inmiddels een van de mooiste stukjes gereden die er zijn in Laos wat ons betreft nl. de 16A en de 18A.

Route die we gedaan hebben is de 20 naar Tadlo. 25 km voor Tadlo is een homestay bij een ecologisch koffieboertje Mr. Vieng wat een aanrader is. Duidelijk aangegeven op de weg. Er was die avond net een oefening voor een groot feest van de minderheid Katu met dans en muziek. Naar Paksong en vervolgens ..

16 A - Ze zijn hem aan het asfalteren. De helft is af de andere helft onverhard. Hopelijk blijft hij geasfalteerd ook zo mooi.

18A - Je hebt de oude 18 A deze staat op de OSM kaarten. Wij reden de nieuwere die er vlakbij ligt. Alles is onverhard en op de stukken 30 km voor Attapeu en 30 km voor Pathoumphon erg stoffig (mondkapjes!) vanwege het verkeer. Het midden gedeelte is prachtig maar alleen te doen tijdens de droge periode. De rivieren doorwaden was prima te doen maar je hebt ook een aantal moerassige gedeeltes (bijna droge rivieren?) waar wij bijna tot onze knieën wegzakte. Alles van de fiets en overdragen is het devies. Let op dat je je schoenen niet verliest!
Champasek - 4000 eilanden via westelijke oever Mekong We zijn aangekomen op de 4000 eilanden over de westelijk off road weg langs de Mekong. Deze is echt prachtig en echt een aanrader. Hij behoort samen met de weg vanaf Paksong en dan over de 18a tot onze high lights. Je moet wel tegen die hordes kinderen kunnen die je al rennend uit scholen e.d. komen toejuichen :wink:

De twee grotere plaatsen onder weg hebben overnachtingen maar er zijn zat stukken waar je kunt wildkamperen. Alleen het eten is wat eentonig - noodle soep en noodle soep De weg is vrijwel off road - stofkapjes verplicht! Het verkeer is erg luw - je fietst af en toe over een wandelspoor.
Ik ben van Pakse naar Vietnam gefietst, in een redelijk rechte lijn naar het oosten. Heb wel een stuk Bolavenplateau meegepakt, met een slinger. Maar na dat plateau die rechte lijn.

Vooraf had ik geen beschrijvingen van anderen gevonden. Achteraf snapte ik waarom. Het laatste deel was 135 km, met daarin een pittige klim, vervolgens een hele zware klim (35 km lang omhoog), daarna op en neer. In totaal waren er twee dorpen. Het eerste had een nare sfeer, daar rusten voelde onveilig. Het tweede was beter.

Verder kwam ik bijna niks tegen. Nou ja, een hele hoop héle mooie natuur. Ik hoorde een enorm beest ritselen tussen de planten en vroeg me af of het een olifant was. Hard doorfietsen leek me verstandig. Maar ja, ik zat in die eerste klim he. Het beest hield zich koest.

Het is de zwaarste etappe die ik ooit heb gefietst. Ben om 6,30 gestart, kwam om 19,00 aan. Volgende dag kater van de inspanning. En dat terwijl ik al 7 weken onderweg was en heel wat bergen had gedaan.

Kortom: je moet er wat voor overhebben, maar het kan :). Breng dan wel veel water mee. Ik zou aanhouden: 1,5 keer wat je normaal op een zware dag verbruikt.
Janneke V schreef:Ik ben van Pakse naar Vietnam gefietst, in een redelijk rechte lijn naar het oosten. Heb wel een stuk Bolavenplateau meegepakt, met een slinger. Maar na dat plateau die rechte lijn.

Vooraf had ik geen beschrijvingen van anderen gevonden. Achteraf snapte ik waarom. Het laatste deel was 135 km, met daarin een pittige klim, vervolgens een hele zware klim (35 km lang omhoog), daarna op en neer. In totaal waren er twee dorpen. Het eerste had een nare sfeer, daar rusten voelde onveilig. Het tweede was beter.

Verder kwam ik bijna niks tegen. Nou ja, een hele hoop héle mooie natuur. Ik hoorde een enorm beest ritselen tussen de planten en vroeg me af of het een olifant was. Hard doorfietsen leek me verstandig. Maar ja, ik zat in die eerste klim he. Het beest hield zich koest.

Het is de zwaarste etappe die ik ooit heb gefietst. Ben om 6,30 gestart, kwam om 19,00 aan. Volgende dag kater van de inspanning. En dat terwijl ik al 7 weken onderweg was en heel wat bergen had gedaan.

Kortom: je moet er wat voor overhebben, maar het kan :). Breng dan wel veel water mee. Ik zou aanhouden: 1,5 keer wat je normaal op een zware dag verbruikt.
Ik weet niet wanneer je er bent geweest, maar ....... :lol:

Er was inderdaad veel beweging in het oerwoud en toen ik halverwege in een onbewoond hutje mijn binnentent had opgezet, dacht ik aan de mogelijkheid dat dit 1 van de weinige plaatsen in de wereld zou kunnen zijn waar tijgers leven. Ik heb erg goed geslapen, hoewel ik wel ergens in de nacht of vroege ochtend Gibons hoorde zingen. De ochtend was prachtig met mistflarden in bergen. De hitte sloeg iets later toe. Regelmatig komt een Vietnamees op een motor je tegemoet. Eigenlijk zie je alleen een bult van potten en pannen met twee wielen eronder.