Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tiger Leaping Gorge: even de weg kwijt... - Forum Wereldfietser

Tiger Leaping Gorge: even de weg kwijt...

Dag allen,

We zijn de route aan het uitstippelen (zeer globaal) voor onze 5 weken in Yunnan (vertrek a.s. dinsdag).
We zullen eerst langs kleine weggetjes naar Jingjong fietsen (zuiden) en vanaf daar de bus nemen naar Dali om daar een rondje te fietsen, en dan vanaf Dali weer terug met de bus naar Kunming.

Ik was op zoek naar de beste weg om de Tiger Leaping Gorge te fietsen... maar kom er niet uit met google maps/bikemap (waar is die gorge precies?.. zucht).

Er wordt aangeraden (eerder draadje) om een bootje over de Yangtze te nemen en dan aan de oostzijde te fietsen. Volgens vrienden die daar vorig jaar op backpack vakantie waren is het daar niet te fietsen en is het soort van doodlopend (maar ik geloof backpackers principeel niet als ze zeggen dat je ergens niet kunt fietsen :-) )

In de Lonely planet schijnt het wel duidelijk aangegeven te staan, maar die hebben we nu juist net niet (en rough guide helpt ons nog niet echt).

Of ik kijk met m'n neus, of het is gewoon niet zo duidelijk. Kan iemand ons in de juiste richting wijzen? :-D Dank!
Hoi Janneke,

Je hebt een PB.
Janneke schreef:Er wordt aangeraden (eerder draadje) om een bootje over de Yangtze te nemen en dan aan de oostzijde te fietsen. Volgens vrienden die daar vorig jaar op backpack vakantie waren is het daar niet te fietsen en is het soort van doodlopend (maar ik geloof backpackers principeel niet als ze zeggen dat je ergens niet kunt fietsen :-)
Het is een rustige route waar je geen backpackers tegenkomt.
Janneke schreef:In de Lonely planet schijnt het wel duidelijk aangegeven te staan, maar die hebben we nu juist net niet (en rough guide helpt ons nog niet echt).
Even lenen, wie o wie heeft de LP China?
Janneke schreef:Of ik kijk met m'n neus, of het is gewoon niet zo duidelijk. Kan iemand ons in de juiste richting wijzen? :-D Dank!
kopieer '27.313214,100.237198' zonder aanhalingstekens in Googlemaps en je vindt de plek waar ik de Yangtze ben overgestoken. DE TLG ligt hier westelijk van tot aan de grote weg.
je hebt nog een pb


Sjirk
Bedankt allen!

Heb inmiddels het stukje over de TLG uit de LP binnen als pdfje (dank Maarten en Line) en met jouw aanwijzingen Sjirk komen we er zeker wel uit!

Heel fijn om geen backpackers tegen te komen daar ;-)

Groet en we zullen na afloop van onze trip zeker even een impressie geven in foto's etc.!
Ik ben er in '95 geweest en ben toen begonnen (met lopen) in Qiaotou, aan de zuidzijde van de kloof. Het was toen een prachtig wandelpad dat met de fiets waarschijnlijk ook wel te doen was (het transport om de paar huizen langs de route -waaronder 'hotel' Chateau Woody in Wallnut Grove- te bevoorraden gebeurde met ezels). Geen idee of dat nog steeds zo is, maar slechter zal het vast niet zijn. In het dorpje was een backpackerscafé waar je indertijd voor minder dan twee euro kon overnachten en waar ze een prima pannenkoekenontbijt serveerden. Prachtige tocht.
Ik heb een vergelijkbare herinnering, iets recenter (2006). Alleen volgens mij zijn Woody en Walnut Grove toch echt op de noord(west)-oever, net als het gebruikelijke hikingpad. Of misschien interpreteer ik 'zuidzijde van de kloof' anders dan Abacus, maar voor de zoektocht naar een pad op de oost-oever lijkt me dat relevant. Ik heb veel getuurd naar de overkant (want prachtige uitzichten), en ik moet zeggen dat ik geen doorgaande route heb gezien - die kant van de kloof is dan ook extreem steil.

Hier zijn wat kaartjes te vinden: http://tiger-leaping-gorge.com/htm/maps.htm. Zo te zien is er niet één die een route tekent tussen de rivier en 'Yulong mountain' of 'Jade dragon snow mountain'. Wel kun je blijkbaar ten oosten van die berg de rivier oversteken en dan naar Daju gaan.

Wat betreft fietsen op de hikingroute: de grootste stukken moeten prima lukken, maar iig bij '28 bends' kan ik me wat trappen herinneren. En in December hebben we maar weinig andere wandelaars gezien, dus ik zou me niet te druk maken of je de 'drukke' route fietst, hoewel mei vast wat drukker is. Een laatste tip: Bij de Middle Gorge, op het smalste stuk, waren er in 2006 een paar klauterpaden die door de lokale bevolking werden onderhouden, tot in de rivier. Vonden wij de paar yuan wel waard.
urje schreef:Ik heb een vergelijkbare herinnering, iets recenter (2006). Alleen volgens mij zijn Woody en Walnut Grove toch echt op de noord(west)-oever, net als het gebruikelijke hikingpad. Of misschien interpreteer ik 'zuidzijde van de kloof' anders dan Abacus, maar voor de zoektocht naar een pad op de oost-oever lijkt me dat relevant. Ik heb veel getuurd naar de overkant (want prachtige uitzichten), en ik moet zeggen dat ik geen doorgaande route heb gezien - die kant van de kloof is dan ook extreem steil.
Je hebt gelijk. Mijn herinnering was niet accuraat.
Je hebt een PB, maar ik post het hier ook even voor de rest:

Dag Janneke,

Klopt, dat is de route. Wil je oversteken, dan zou ik in Walnut Grove bij een houten hotel met de toepasselijke naam: Woody's aan de kant van de canyon (ik meen eerste of tweede hotel al) vervoer regelen de rivier over. Zwitserse fietsers die we daar ontmoet hebben, zijn zo naar de overkant gegaan.

Woody's is trouwens een heel gezellig hotel met een mooi dakterras met prachtig uitzicht en bovendien niet duur!

Vanuit Shangri-La is het ongeveer 103 km naar Baishuitai, waar een hotel is. Ervoor kun je wel wildkamperen tusen de bomen in de laatste afdaling. Die 103 km heeft wel een paar passen.

Van Baishuitai naar Walnut Grove is iets van 70km, met eerst 30km vals plat omhoog, dan een pas over en een hele mooie afdaling vond ik. Eenmaal de canyon in, hadden wij meteen keiharde wind tegen! Je passeert in die afdaling bij aankomst bij de Yangtze de splitsing naar een pad naar de rivier waar je naar de overkant kunt (naar de oost-kant dus). Het is dan nog 6 km naar Walnut Grove.

De weg van Walnut Grove de canyon in zou ik nu niet meer doen, ik vond hier de TLC tegenvallen, niet bijzonder interessant. De wind is hier ook echt van het caliber 'van je fiets afgeblazen worden'.

Als we de tijd hadden gehad, waren we ook naar de overkant gegaan. :) Ach, zo blijft er wat te wensen over.

Veel plezier!! Ellen
Met deze 'ferry' kwam ik naar de overkant. De vaak geplakte rubberboot werd voor vertrek nog even flink opgepompt met een fietspompje. 8)

Afbeelding
Haha,

Nou, ik begrijp intussen helemaal waar mijn verwarring vandaan komt: ik dacht dat de oostelijke kant/route van de TLG echt langs het water was, dus eigenlijk parallel aan het stukje waar ook de hikingtrail loopt (maar dan dus andere kant van het water). Dit is dus niet het geval: het is gewoon een alternatieve route om juist het laatste stukje niet te fietsen, maar om direct zuidelijk te houden en richting Lijiang te fietsen. (toch? ;-) )

Hierbij de opzetjes die ik nu gemaakt heb (maar wij veranderen onderweg altijd 1000X van route en houden ons nooit aan ambitieuze plannen...)

Noord Yunnan:
http://goo.gl/maps/IcZlB

Dus als ik het goed begrijp pakken we het stuk F->G niet, maar duiken we (niet letterlijk hoop ik) v.a. F de rivier over en gaan we in een vrijwel rechte lijn richting Lijiang. (weggetje kan ik niet vinden in Google Maps, maar wel in LP)
(ps. ik geloof dat het stuk vanaf shangri-La/Deqen ook beter kan ,i.e. minder hoogteverschillen, met een weg die wel in bikemap staat maar niet in GM: www.bikemap.net/route/2063518)

ps. Ons zuidstukje ziet er ongeveer zo uit:
http://goo.gl/maps/B7nwL

pakweg 1800km voor 5 weken, dat moet lukken leek ons :-)
Dank voor alle hulp!
Is het overigens de 'moeite' om via Weixi te fietsen, of is de S226 die in een iets meer rechte lijn gaat ook erg rustig/mooi (de foto's in google maps laten daar wel mooie plaatjes zien!)
Nu we het toch over hebben 8) ... wij gaan in oktober in Yunnan fietsen en zijn ook al voorzichtig met de voorbereiding bezig, dus:

- welke kaarten nemen jullie onderweg mee?
- zijn er kaarten voor Garmin GPS beschikbaar?
- reisgidsen en/of ander boekjes

Alvast bedankt,
Maarten
Al een poosje achter de schermen aan het mailen met Janneke...
maar nu even een reactie op het forum want ook wij willen aanhaken aan dit draadje. Niet omdat we info hebben maar omdat we updates willen ontvangen. :wink:
Janneke schreef:Haha,

Nou, ik begrijp intussen helemaal waar mijn verwarring vandaan komt: ik dacht dat de oostelijke kant/route van de TLG echt langs het water was, dus eigenlijk parallel aan het stukje waar ook de hikingtrail loopt (maar dan dus andere kant van het water). Dit is dus niet het geval: het is gewoon een alternatieve route om juist het laatste stukje niet te fietsen, maar om direct zuidelijk te houden en richting Lijiang te fietsen. (toch? ;-) )

Hierbij de opzetjes die ik nu gemaakt heb (maar wij veranderen onderweg altijd 1000X van route en houden ons nooit aan ambitieuze plannen...)

Noord Yunnan:
http://goo.gl/maps/IcZlB

Dus als ik het goed begrijp pakken we het stuk F->G niet, maar duiken we (niet letterlijk hoop ik) v.a. F de rivier over en gaan we in een vrijwel rechte lijn richting Lijiang. (weggetje kan ik niet vinden in Google Maps, maar wel in LP)
(ps. ik geloof dat het stuk vanaf shangri-La/Deqen ook beter kan ,i.e. minder hoogteverschillen, met een weg die wel in bikemap staat maar niet in GM: http://www.bikemap.net/route/2063518)

ps. Ons zuidstukje ziet er ongeveer zo uit:
http://goo.gl/maps/B7nwL

pakweg 1800km voor 5 weken, dat moet lukken leek ons :-)
Dank voor alle hulp!
Je hebt hem! Je gaat/vertrekt alleen naar/van de verkeerde Dali. Om het handig te houden zijn er twee. De interessante Dali met de drie pagodes wordt op googlemaps Dalizhen genoemd. Voor transport is "nieuw Dali" wel weer de goede, ligt iets van 30 km uit elkaar (of nog korter).
Abacus schreef:Met deze 'ferry' kwam ik naar de overkant. De vaak geplakte rubberboot werd voor vertrek nog even flink opgepompt met een fietspompje. 8)

Afbeelding
Dit is het bootje waar ik mee overgegaan ben. Naar beneden en omhoog is wel wat klauteren, dus neem je tijd. Foto is te vinden op Panoramio

http://www.panoramio.com/photo/59751163 ... google.com

Helaas is de foto niet hierin te linken.

Sjirk
SjirkM schreef: Je hebt hem! Je gaat/vertrekt alleen naar/van de verkeerde Dali. Om het handig te houden zijn er twee. De interessante Dali met de drie pagodes wordt op googlemaps Dalizhen genoemd. Voor transport is "nieuw Dali" wel weer de goede, ligt iets van 30 km uit elkaar (of nog korter).
Ja, google maps en allerlei kaarten zijn nogal niet eenduidig in naamgeving inderdaad. We komen met de bus vanaf Jingjong (zuiden), dus we komen vast aan in 'nieuw dali', geen probleem :-) We zullen dan eerst richting Dalizen fietsen, dan het meer daar met een bootje oversteken (zoals route AWOL ook doet geloof ik), tenzij er ook een rustig weggetje is aan de westelijke kant van het meer.

Beiden bootjes zien er erg betrouwbaar uit *iek* !

En Blanche: mochten we zin hebben in updates onderweg dan zal ik ze hier plaatsen, maar acht de klans klein (echt vakantie = offline)

Iemand nog info van de weg van punt D-> E op het kaartje: http://goo.gl/maps/IcZlB: Is het de 'moeite' om via Weixi te fietsen, of is de S226 die in een iets meer rechte lijn gaat ook aan te bevelen?

Zin an!
Janneke - jullie zijn eerder terug dan wij weg zijn. We mailen! :wink:
Veel plezier!
:P
Op zoek naar info voor onze China reis, kom ik de Wereldfietser en dit draadje tegen. Wat een fantastische website! Hierbij mijn eerste vraag.

Is het stuk van Daju over Baisha naar Lijang te fietsen? Ik kom uit de richting van Haba, kan ik de rivier oversteken naar Daju? Of bedoelde jij dit met de 'andere kant en oversteek ' @Ellen? Bedankt alvast voor de antwoorden!
Smitty schreef:Nu we het toch over hebben 8) ... wij gaan in oktober in Yunnan fietsen en zijn ook al voorzichtig met de voorbereiding bezig, dus:

- welke kaarten nemen jullie onderweg mee?
- zijn er kaarten voor Garmin GPS beschikbaar?
- reisgidsen en/of ander boekjes

Alvast bedankt,
Maarten
@Janneke: zou je nog even naar de bovenstaande vragen willen kijken (en op reageren :wink: )

Thanks,
Maarten