Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips grens Vietnam en Laos bij dien ben Phu - Forum Wereldfietser

Tips grens Vietnam en Laos bij dien ben Phu

Hallo fietsers! Wij zijn nu aan het fietsen in vietnam, en van plan bij dien ben Phu de grens over te gaan naar Laos. We komen vanuit Hanoi en gaan richting luang Prabang. Zijn er mensen met ervaring op dit traject die ons kunnen vertellen hoe we dit het beste kunnen aanpakken? Hoe lang is de etappe van dien ben Phu naar tay trang en hoe lang dan nog naar muangkhua? Klopt het dat het eerst 34 km klimmen en daarna 50 km onverhard dalen is? Dan kunnen we ons vast voorbereiden op een zware tocht ;)
Dank voor jullie tips!!!
Ik heb begin december 2012 precies hetzelfde gedaan. Van Dien Bien Phu is het eerst een stuk (vrijwel) plat, daarna klimmen. na 35 km ben je bij de Vietnames douane )de lunchpauze duurt minimaal van 12-13, maar waarschijnlijk wat langer). dan 6 km (niet zwaar) niemandsland tot de Laotische douane. Weet niet of die een lunchpauze heeft, maar je moet er wel 20.000 (door de week)-35.000 (weekend) kip betalen bovenop de 35 dollar voor het visum. aan die kant duurt de procedure 20 min als er verder niemand is.

Er is een restaurant meteen na de slagboom aan de VN kant, er is een winkeltje vlak voor de Laotische grens. Gratis muziek van de karaoke er tegenover.

De Vietnamese douanier biedt aan geld te wisselen (toen 28.000/10.000) en geeft utielg over alle procedures. Zijn info is goed.

Na de grens is het een prachtig bergaf tot Muang Mai, waar 4 guesthouses en hotels zijn, vanaf 50.000 kip. Dat is precies 70 km vanaf Dien Bien Phu. Het GH op de heuvelzijde ten noorden van de weg en ten oosten van de brug is het best en kost 50.000.

Na Muang Mai is het nog zo'n 32 km (op en neer) tot Muang Khai (bijna 10 guesthouses). De ATM daar werkt niet - pinnen kan pas in Oudomxai. Cash wisselen kan in MK wel.

Op de kaart van Reise Know How van Laos staat een afstand verkeerd. 100 moet 70 zijn.
Hoi,

Mij is het toen niet gelukt daar de grens over te gaan, only for locals. Ik moest vervolgens een omweg maken en meer zuiderlijk de grens over. Waar ik ook weer veel moeilijkheden had en vervolgens bij mensen in een vervallen hut heb geslapen.
Maar misschien is de situatie nu veranderd??

Goed laten informeren over de huidige situatie !!

Groeten.

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Hoi,

Mij is het toen niet gelukt daar de grens over te gaan, only for locals. Ik moest vervolgens een omweg maken en meer zuiderlijk de grens over. Waar ik ook weer veel moeilijkheden had en vervolgens bij mensen in een vervallen hut heb geslapen.
Maar misschien is de situatie nu veranderd??


kunst en fietswerk
Ja, er is nu in Laos een vernieuwde en geasfalteerde weg tot aan de grens met Vietnam. Bruggen zijn aangelegd. Dorpen hebben nu elektriciteit. Diverse wereldfietsers hebben deze toch nu gemaakt. Er gaat ook een bus, die steeds populairder wordt onder backpackers. De ontwikkelingen gaan nu razend snel in Laos. Ik wist niet wat ik zag na vijf jaar! Luang Prabang en Vientiane zijn echt bruisende steden aan het worden. Groot voordeel is de compactheid van deze steden. Alles is dicht bij elkaar en je voelt je er snel thuis.
De geldautomaat in Muang Khoua is inderdaad niet geschikt voor buitenlands bankpasjes, maar wat er nu nog niet is, kan altijd nog komen.
Je kunt ook geld wisselen in het pot- en pannenwinkeltje tegenover het enige hotel. 1 Euro is ongeveer 10.000 Kip. De overige accommodaties zijn guesthouses. Je kunt vanaf Muang Khoua ook een boot nemen naar Hatsa (20 km van het fraaie Phongsaly), of naar Nong Khiao (in Nong Khiao zijn twee geldautomaten die buitenlandse bankpasjes met Maestro pakken). Je kunt ook een uur voor Nong Khiao uitstappen in Muang Ngoi. Hier liggen een paar leuke guesthouses op een droomplekje aan de rivier. Vanaf Nong Khiao kun je via Pakmong naar Luang Prabang. Onderweg heb je op diverse plaatsen guesthouses.
Oudomxay is niet zo bijzonder. Veel Chinese activiteiten. Er is wel een uitstekende "bakery" met heerlijk belegde stokbroodjes. Op de weg naar het vliegveld is een grappig uitgaansleven met (onschuldige) openlucht-bars en restaurants, waar Lao echt uit hun dak gaan.
Hallo!
Dank voor al jullie reacties - heeft ons erg geholpen.
We hebben nog een paar updates voor degenen die van plan zijn dit traject ook te fietsen:
- Klim naar de grens start ongeveer op km 18 na Dien Bien Phu. Weg is inderdaad slecht en onverhard (stof happen vanwege vele trucks die langsrijden - ze zijn op weg naar de mijn, die ergens halverwege de klim zit. Na de mijn wordt het rustiger.)
- Vanaf ong. km 24 waren de Vietnamezen aan de weg aan het werken - de weg is dus iets beter (ze storten pek en kiezelstenen)
- Na de grens van Vietnam kom je in Niemandsland - eerst nog een stukje doorklimmen (niet heel steil meer)
- Vanaf de Laotiaanse grens daal je tot in Muang Mai
- Na Muang Mai begin je aan een zware klim van ongeveer 10 kilometer. Vervolgens stukje heuvelachtig, dan nog 15 km afdalen en laatste stukje is licht heuvelachtig. Vooral de klim van 10 km is zwaar - er is weinig eten en drinken te krijgen, dus zorg ervoor dat je bij de grens of in Muang Mai iets koopt.
- De pinautomaat in Muang Khoua werkt op een VISA creditcard (althans op die van mij ;-)

Prachtige tocht - wel heel zwaar. Boottocht van Muang Khoua naar Nong Khiao vonden we fantastisch - echt een aanrader!
Dag LotD,

Goeie tips in dit draadje. Ik vertrek ook van Hanoi naar Dien bien phu. Wat en hoe was de route? Langs Sa pa [en dus phan si pan gereden]? Nog leuke tips voor dit traject?

Groeten,
Dennis
Is er bij Dien Bien Phu nog iets historisch te zien?
Wim
Wim schreef:Is er bij Dien Bien Phu nog iets historisch te zien?
Wim
Ja, maar of het de moeite waard is laat ik aan jou. Tijdens de Frans-Vietnamese oorlog is er een grote slag geweest bij Dien Bien Phu, gewonnen door de Vietnamezen. Die slag werd het einde van de Franse overheersing in Vietnam.
Veel zie je er nu niet meer van, afgezien van een enorm oorolgsmonument. Absoluut historisch maar niet de moeite waard om voor om te fietsen. De fietsers die naar Diem Bien Phu gaan komen er volgens mij voornamelijk omdat het de laatste plaats voor een grensovergang met Laos is.
Dat was wat ik bedoelde. Het is een van de belangrijkste veldslagen van de twintigste eeuw geweest.
Wim
Ik vond het heel interessant daar, in de vallei waar de Fransen in de pan gehakt werden staat nog de tank waarmee Generaal Rene Cogny ten strijde trok.
Ook veel loopgraven waar ze mee aan het herstellen waren, het lag er nog vol met restanten van munitie.
Ook een interessant oorlogs museum aldaar.

Onvoorstelbaar dat de Fransen zich daar zo hebben laten verrassen en knap van de Vietnamezen.

Henk

kunst en fietswerk
Ik vond Dien Ben Phu zeker de moeite waard:
- de heuvel met loopgraven waar je een goed idee krijgt hoe de veldslag is geweest
- het oorlogskerkhof ernaast is zeer mooi aangelegd (let op openingstijden) met bijzondere architectuur
- vlak in de buurt zijn een aantal "parkeerplaatsen" met kapotgeschoten Frans oorlogsmateriaal, lees trofeeën, waar men erg trots op is

De overwinning met Ho Chi Min als leider op het Franse Vreemdelingenlegioen is het hoogtepunt uit de vaderlandse geschiedenis. Uncle Ho is nog steeds de nationale held daar, zeker onder de jeugd, die lopen met T-shirts van hem rond (heb er zelf ook eentje meegenomen :wink: ). Schoolreisje naar Dien Ben Phu is verplichte kost!

Vreemd dat de "overwinning" op de USA daar veel minder leeft. Misschien is dat anders in het Zuiden.
henkfietst52 schreef:.

Onvoorstelbaar dat de Fransen zich daar zo hebben laten verrassen en knap van de Vietnamezen.

Henk

kunst en fietswerk
Dankzij Chinese spionage in Frankrijk, waren de Vietnamezen tot in detail op de hoogte van de Franse stellingen en het Franse strijdplan. De Franse dachten een grote Vietnamese troepenmacht in een hinderlaag te lokken, om het verzet te breken, maar dat pakte dus andersom uit.
Verder had de grote leider Ho Chi Mingh in Parijs gestudeerd en beschikte door zijn goede contacten met de Franse communistische partij, die voor vertrek van de Fansen uit Vietnam was, over een uitstekend netwerk in Frankrijk.
De inval van de regentijd pakte eveneens ongunstig uit voor de Fransen. De Fransen werden verslagen, maar de slag om Diem Bien Phu heeft aan aanzienlijk meer mensenlevens onder de Franse militairen, dan onder de Vietnameze strijders. Dit gold ook voor het aantal zwaargewonden. De overwinning is duur betaald.