Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tadzjikistan (Pamir Highway) in November - Forum Wereldfietser

Tadzjikistan (Pamir Highway) in November

Beste fietsers,

Wij (Roel en Nik) zijn onderweg van Nederland richting China. Nu hebben wij onze twijfels over de Pamir Highway. Wij komen als het goed is begin November\ half november aan in Tadzjikistan. Kunnen wij de Pamir Highway fietsen in de maand November\December? Of is deze weg dan afgesloten vanwege de sneeuw? Wij hopen dat het mogelijk is want wat zijn de beelden mooi die we hebben gezien.

Groeten,
Roel en Nik
Hoi Roel en Nik,

Ik weet niet hoor, maar heb je een beetje gegoogled op je traject?
Het eerste dat ik op internet vond was dit :
http://www.youtube.com/watch?v=h0Kury3_iD8 :shock:

Als ik jullie was zou ik proberen een maandje (of twee) eerder hier aan te komen. Meer verhalen op LP: http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=2063157

BRRRRR, koud... :D
Ali (vanuit een warm Egypte)
Ik heb daar ooit in eind april gefietst, maar toen hebben we echt halsbrekende toeren moeten uithalen vanwege totaal dichtgesneeuwde passen.
Diverse passen zijn over de 3000 meter. Reken er echt op dat die in november/december volkomen dicht zijn en in een sneeuwstorm komen is echt geen pretje.
Als je googled op Murgab en Climate vind je historische weer tabellen. Bijvoorbeeld in dit overzicht kun je paar keer november selecteren. De vrouwen van Asia dating op de rechterkolom zul je daar niet tegenkomen in de kledij die ze op de foto's aanhebben.

Je moet een paar keer of meer dan 4000 meter heen om In Murgab te komen. Dus dat dan kan je van die lekker temperaturen - ik zag dat het maandgemiddelde onder het nulpunt ligt - nog een paar graden aftrekken. Na Murgab heb je een pas van boven 4600 m. Dat is dus 11 graden kouder dan Murgab. Je eten zal niet snel bederven. Ik kan me trouwens voorstellen dat de grens Tadzjikistan-Kirgizië dicht is aangezien de Tadzjikse grenspost vrijwel op een hoge pas ligt.

Er zijn mensen die van fietsen onder zeer barre omstandigheden houden. Behoren jullie daartoe, dan is het mogelijk. Je voorbereiding moet er dan helemaal op afgestemd zijn. Sneeuw komt voor maar is meestal niet heel veel want er is geen weinig neerslag in de Pamir. Twee meter sneeuw of een schamele 30 cm lijkt me niet zoveel verschil maken.

veel plezier met jullie tocht

Sjirk
Bedankt voor alle snelle reacties. We hadden al wat gelezen en begonnen ook al wat te twijfelen, maar we dachten we posten toch even een berichtje wie weet zijn er mensen die dit traject rond die tijd hebben gefietst.
Inmiddels hebben we besloten her en der wat vaart achter de route te gooien en op 10 Oktober te beginnen met de Pamir. Natuurlijk blijft de kans bestaan dat we in een sneeuwstorm terecht komen maar we hebben goede verhalen gelezen.
Nogmaals bedankt voor de tips en we hopen dat we een schitterende route tegemoet gaan.

Groeten,
Roel en Nik
Hoi Roel en Nik,

Wij waren er September ongeveer en op de passen hebben we flink sneeuw gehad, daarbeneden (rond de 4000 meter) lag er geen sneeuw, alleen was het wel behoorlijk koud!

De nachten lagen al onder het vriespunt, de kleine stroompjes soms zelf bevroren.

Het is wel een heel prachtig gebied!

Hier een foto van een nogal besneeuwde pas...

Afbeelding

Meer foto's van die trip staan hier: http://www.ellenvandrunen.com/asia/tajikistan

Veel plezier in ieder geval, het is zeker een schitterende route!