Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen van T'bilisi (Georgië) naar Almaty (Kazakstan). - Forum Wereldfietser

Fietsen van T'bilisi (Georgië) naar Almaty (Kazakstan).

Beste mensen,

Ik loop al een tijdje met het idee rond om een stuk te gaan fietsen in de Stan-landen. Ik heb alleen nog wat vragen:

1. Heeft iemand een idee wat ongeveer de afstand zou zijn van T'bilisi naar Almaty als ik door Azerbeidzjan, Oezbekistan, Turkmenistan, Tadzjikistan en Kirgizië zou willen fietsen en hoeveel tijd je er ongeveer voor nodig hebt? (ikzelf kom niet verder dan een schatting van 10 weken en 4.200 kilometer)

2. Is de oversteek van de Kaspische Zee bij Baku makkelijk te organiseren en wat is ongeveer de prijs ervan?

3. Gezien de heersende windrichting is dit de juiste route of kan ik beter van Almaty naar T'bilisi rijden?

4. Kostentechnisch wil ik graag zoveel mogelijk gaan wildkamperen, is dit mogelijk?

Alvast bedankt.

Groeten van Joost
Heb je het nieuwste boek van Frank van Rijn al gelezen: http://www.frankvanrijn.nl/?page_id=359 ? Dat gaat over deze route:
Afbeelding
Hoi Leon,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het boek meteen op de fiets en wandelbeurs gekocht. De kaartjes zijn erg handig. Ik had grotendeels tot aan Muzkol dezelfde route in gedachten en dan omhoog naar Osh.

Ik heb het boek nog niet kunnen lezen, maar wel al doorgebladerd. Er staan geen data in, dus ik vraag me nog steeds een beetje af wat reëel is qua tijd (ik reed van het zuiden naar het noorden in Nieuw Zeeland gemiddeld 105 km per dag, maar dat was wel erg doorfietsen en zou het nu wel wat langzamer aan willen doen).

Groeten van Joost
Hoi Joost,

Let wel voor Georgie geldt al geruime tijd een klasse 4 reisadvies. Dat betekent dat niet esssentiele reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden. Je bent dan ook niet verzekerd als het mis gaat.
Ik heb de Kaukasuslanden (en dan vooral Georgië) ook hoog op mijn lijstje staan en ik heb inmiddels wat ervaringen van eerdere reizigers verzameld.
Kristof (=Toffie) heeft me bij terugkomst een PB gestuurd en ik heb hem afgelopen weekend in Retie op de beurs van vakantiefietser.be gesproken. Hij zal je ook meer over de stans kunnen vertellen, maar daar ligt mijn interesse niet (meer).
Zijn ervaringen met de ferry hebben er bij mij voor gezorgd dat ik weinig heil zie in het combineren van de Kaukasus en de stans in één fietsvakantie. Als ik al ooit de luxe zou hebben om daar dagenlang op een boot te wachten, dan zou ik die tijd liever besteden aan een tocht door Iran. Want van de beschrijvingen van de Iraanse kust van de Kaspische Zee word ik toch erg nieuwsgierig. Er schijnt daar een heel bijzonder klimaat en mooi groen landschap te zijn met regenwouden e.d.

Tips die ik van Kristof kreeg:
- Neem je tijd in Georgie en besteedt niet te veel tijd in Azerbaidzjan.
- Vlieg niet naar Tblisi, maar naar Trabzon (Turkije). Veel goedkoper en het gebied tussen Trabzon en de grens is ook erg mooi.

Afgelopen zaterdag heb ik ook nog een lezing bijgewoond, en die gaf meer een sfeerbeeld dan praktische informatie, maar uit de foto's was wel op te maken dat je in Georgië 105 km/dag op je buik kunt schrijven (ik ken het asfalt in NZ ook). Het zal in de stans niet veel beter zijn.

En natuurlijk ben ik benieuwd naar verhalen, foto's en routes als je terug bent :roll:
Hoi Blanche,

Bedankt voor de tip. Ik ga even op onderzoek uit hoe erg het is.

Hoi Elstar,

Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ik heb ondertussen het boek van Frank van Rijn gelezen en daar wordt nou ook niet echt de oversteek als rooskleurig afgeschilderd. Nou ben ik wel wat gewend, maar vooral het probleem met de visa's etc is nogal lastig. Ik ga me daar nog eens verder in verdiepen. Probleem was dat ik op redelijk korte termijn weg wou gaan (tikkie impulsief misschien) en dat dit misschien wat teveel geregel is.

Thanks

Groetten van Joost
Elstar schreef: - Vlieg niet naar Tblisi, maar naar Trabzon (Turkije). Veel goedkoper en het gebied tussen Trabzon en de grens is ook erg mooi.
Ik zou alleeen niet de kustweg van Trabzon naar Hopa nemen aan de Georgische grens. Die is veels te druk. Met een bocht door het binnenland is een aanrader. Ook de weg vanaf Erzurum (met vliegveld) naar Hoppa is erg mooi.

Mischien komen we elkaar nog tegen in Georgie!


p.s. ik heb gebeld met mijn verzekering (FBTO) en een klasse 4 wordt toch gedekt door de verzekering. Je moet dan wel van bepaalde gebieden wegblijven zoals Abchazie en Zuid Ossetie. Maar daar was je waarschijnlijk toch niet van plan om te komen.
Hoi Joost,
Als je meer informatie wilt over Georgie, moet je eens contact opnemen met Erik Ekedahl. Erik is een Zweed die bij mij een nachtje heeft geslapen op weg naar ergens in Azie of zo, maar hij is in Georgie gestrand hij het er zo fantastisch vond. Voor zover ik weet heeft hij 6 maanden in Tblisi gewoond en vrijwilligerswerk gedaan. Ik denk dat hij je ook meer info kan geven over de omringende landen.

http://www.lightstalkers.org/erik-ekedahl

Succes, Toon
Beste Joost
Succes met voorbereiden. Azerbaijan is ook prachtig om te fietsen. Maar je moet je prioriteiten stellen. Ik heb bijna in al deze landen gefietst (max 6 weken per land), maar niet aan een stuk.
Mocht je gerichte info willen hebben, kun je me pb'en.
Wildkamperen kun je in al deze landen, maar ik zou voor de veiligheid op een terrein bij een familie of boerderij gaan staan.
In de kaukasus zijn vooral veel herders met hele grote honden. Die zijn gevaarlijk. Ze vallen zelfs auto's aan.
In Georgie (svaneti) wordt wildkamperen afgeraden. Vraag bij een familie om te kamperen in de tuin. Je bent vaak te gast in hun huis en zullen je met hun eigen leven beschermen.
Groeten
Gudy
www.gudyrooijakkers.nl
Hoi Joost,

Ik hou de laatste tijd het nieuws in die regio in de gaten omdat we eerst naar Armenië wilde en nu naar Georgië gaan. Helaas gaat dat niet via de gebruikelijke nederlandse media. Ik volg een aantal webkranten en journalisten op twitter uit die regio en daaruit verneem ik dat het nogal rommelt tussen Armenië en Azeirbaijan. Dat heeft het altijd gedaan maar de laatste tijd is het erger. Het gaat daarbij vnl om het grensgebied tussen beide landen en Nargorno Karabagh. Wel iets om in de gaten te houden lijkt me.

Goede reis!

Blanche
Antwoorden op al uw vragen:
1. ik heb hier een afstandentabel staan voor de Stans
Hier is ook meer info, weliswaar niet op de fiets... Ik denk dat jouw schatting heel erg dicht in de buurt komt.
2. voor info over de "ferry", neem een kijkje hier en hier. Niet echt een ferry, meer "als er een boot gaat, ga je mee".
3. Ik denk dat het makkelijker andersom is. Wind komt meestal uit het noord-oosten kan ik me nog goed herinneren :evil:
4. Is er een andere mogelijkheid? Afstanden zijn enorm en weinig hotelletjes langs de kant van de weg...

Succes!
Ali :D
Ha Ali en Sonya!
Nog enig idee waar jullie ongeveer zitten van de zomer nu door Syrië reizen geen optie is?
Blanche schreef:Ha Ali en Sonya!
Nog enig idee waar jullie ongeveer zitten van de zomer nu door Syrië reizen geen optie is?
Egypte?
Joh daar hebben jullie nu lang genoeg gezeten.
Laten we deze zomer afspreken in Georgië (samen met Joost) :wink:
Blanche schreef:Joh daar hebben jullie nu lang genoeg gezeten.
Laten we deze zomer afspreken in Georgië (samen met Joost) :wink:
Misschien blijven we nog wel (veel) langer...
Maar daarover later meer :shock:
Ik zie dat het me niet gelukt is om te antwoorden. Dus probeer het nog even;

Hier een korte update:
Het ziet ernaar uit dat het nogal wat voeten in de aarde heeft om alles te organiseren. Ik ben momenteel aan het twijfelen of ik het niet beter een jaartje kan uitstellen om zodoende de hete zomer te kunnen vermijden. Maar nog niks is zeker. Ik hou jullie op de hoogte.
Voor nu alvast bedankt voor alle informatie. Ik kan er veel mee. Ook heb ik het boek van Frank van Rijn gelezen en veel sites bekeken van wereldfietsers en dat maakt mijn verlangen niet minder.

Voor mensen die nog wat extra info willen is deze site ook wel goed:
http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=R ... =2763&v=J4

Allen bedankt.

Groeten van Joost
joostzeeman schreef:Voor mensen die nog wat extra info willen is deze site ook wel goed:
http://www.crazyguyonabike.com/doc/?o=R ... =2763&v=J4
Groeten van Joost
Fantastisch die link, Joost. Zeker omdat we het Turkije gedeelte in dezelfde tijd gedaan hebben. Dus veel van de foto's en verhalen zijn erg herkenbaar. Hou ons op de hoogte van je planning/reis. De hele regio heeft nl erg onze interesse. Na de zomer hebben wij meer info over Georgie!